روزنامه کیهان نوشت:

تصمیم عراق برای پایان دادن حضور نیروهای آمریکایی در این کشور مایه سرافکندگی واشنگتن بود. ایران در اتخاذ چنین تصمیمی نقش موثری داشت.
گابریل گیتهاوی خبرنگار BBC در بغداد، ضمن با مطلب فوق اظهار داشت: ایران در تصمیم بغداد برای خودداری از دادن اجازه به آمریکا جهت حفظ بخشی از نیروهایش در عراق پس از پایان ماموریت آنها در پایان سال جاری نفوذ و نقش داشته است. این را یک مشاور ارشد نخست وزیر نوری مالکی می گوید. آمریکا باید باقی مانده نیروهایش را طبق توافق تا یک ماه و نیم دیگر از عراق خارج کند.
گیتهاوی ضمن تاکید بر اینکه «تصمیم عراق برای آمریکا مایه سرافکندگی بود»، گفت: واشنگتن به سختی و به صورت علنی برای توافق تازه ای با عراق با هدف ماندن یک نیروی احتیاطی چند هزار نفری در عراق لابی کرده بود. دولت بغداد پس از چند ماه به آمریکا پاسخ منفی داد و شرایطی را که برای پنتاگون قابل قبول باشد نپذیرفت. واشنگتن به شدت در برابر این نظر که از تضمین اهداف استراتژیک خود در منطقه بازمانده حساس است.
مایکل مک کللان سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد می گوید: «کسی ما را بیرون نکرده و فکر نمی کنم به درخواست ایران بوده باشد.»
بی بی سی تاکید کرد: این پایان جنگی خواهد بود که برای آمریکا یک تریلیون دلار هزینه داشته و جان تقریبا 4500 سرباز آن کشور را گرفته است.
/29217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =