هوشنگ نصیرزاده

دکتر سوان سیگر پزشک شهر هانوفر گفته است شاید فشار ناشی از فوتبال مدرن روی بابک رفعتی باعث خودکشی او شده است. به گفته روانشناسان معمولا داورانی که ظرفیت آن‌ها کمتر از جایگاه مسابقه است در حین بازی و به دلیل فشار روانی بازیکنان و فریاد تماشاگران دچار یاس و ناامیدی می‌شوند به گونه‌ای که گاهی از این‌که این شغل را انتخاب کرده‌اند احساس پشیمانی می‌کنند. حرف‌های این پزشک آلمانی که قبل از مسابقه به داور فشار روانی وارد شده با گفته روانشناسان حوزه قضاوت در ورزش کمتر برابری دارد. زیرا داوران حتی زمانی که در طول بازی دچار یاس و ناامیدی می‌شوند بعد از یک تصمیم خوب و اطاعت‌پذیری از این حالت بحرانی عبور می‌کنند و در پایان مسابقه همه چیز تمام می‌شود و سابقه نداشته که بعد از بازی این حالت وجود داشته باشد.
البته برخی از داوران قبل از بازی دچار ترس و استرس می‌شوند، به گونه‌ای که ناآرامی گرفته و پیشانی و دست آن‌ها عرق کرده و آدرنالین در خون آن‌ها ترشح می‌شود و این موضوع گاهی تا ده دقیقه اول وجود دارد. داوران با افزایش تجربه می‌توانند این اوضاع را مدیریت کنند. بابک رفعتی متولد ماه می 1970 در شهر هانوفر آلمان است و 180 سانتی‌متر قد و 79 کیلوگرم وزن دارد. پدر و مادر او ایرانی و تبعه کشور آلمان است. او از 16 سالگی به کلاس داوری رفته و 27 سال است که در داوری فوتبال آلمان حضور دارد.
آن‌ها که ساختار بوندسلیگا را می‌شناسند می‌دانند که در آلمان هر کسی را به عنوان داور وسط انتخاب نمی‌کنند. رفعتی از سال 2005 تا کنون داور اصلی بوندسلیگاست. پلیس هانوفر تایید کرده که رفعتی اقدام به بریدن رگ دست خود در حمام کرده و اقدام او خودکشی تلقی شده است. فرهنگ خودکشی معمولا در کشور ژاپن وجود دارد که خود را وابسته به کار می‌دانند و شکست در کار و فعالیت مبنایی برای قطع امید از زندگی است.
اگرچه نظر پزشک بیمارستان هانوفر در رابطه با فشار ناشی از مسابقات مدرن فوتبال در آلمان روی داوران فعلا قابل رد کردن نیست، ولی با تجربیاتی که وجود دارد، قشر داوران گروهی ماجراجو هستند که با حداقل امکانات در یک ورزشگاه مملو از تماشاگر حاضر می‌شوند و دستوراتی می‌دهند که همه بازیکنان و حتی تماشاگران باید آن را بپذیرند. پس این گونه افراد همیشه باید دارای ظرفیت و قابلیت‌های روانی زیادی باشند.
43 43
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود CH ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    34 2
    احتمالن دلیل دیگه ای داشته و فشار ناشی از فوتبال دلیل خودکشی نیست