انگیزه‌های حمله آمریکا و انگلیس به یمن؛ وضعیت پیچیده می‌شود

شب گذشته ائتلافی به رهبری امریکا حملات هوایی به یمن را آغاز کردند. حملات محدود به مراکز نظامی بوده و انصارالله وعده داده به حملات پاسخ خواهد داد. خبرآنلاین جزئیات حمله امریکا به یمن و پیامدها و واکنش‌ها به این حمله را بررسی کرده است.

رسول سلیمی: ارتش امریکا رهبری یک ائتلاف دریایی متشکل از ۱۲ کشور را برای مقابله با حملات انصارالله یمن بر عهده گرفت.جو بایدن،رئیس‌جمهور امریکا گفت نیروهای امریکایی و بریتانیایی با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند در این حمله شبانه که شامل حداقل ۶۰ هدف در ۱۶ نقطه در اطراف یمن بود، دست داشتند. بایدن در بیانیه‌ای گفت: «این حملات در پاسخ مستقیم به حملات بی‌سابقه حوثی‌ها علیه کشتی‌های دریایی بین‌المللی در دریای سرخ از جمله استفاده از موشک‌های بالستیک ضد کشتی برای اولین‌بار در تاریخ است»

گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که حدود دوازده سایت در یمن با استفاده از جت‌های جنگنده نیروی دریایی ایالات متحده، نیروی هوایی امریکا و انگلیس، همراه با موشک‌های کروز تاماهاوک پرتاب شده توسط کشتی، هدف قرار گرفته‌اند و نشان می‌دهد که یک حمله گسترده باهدف جلوگیری سریع از حوثی‌ها و سخت‌تر کردن حملات بیشتر به دریای سرخ انجام شده است.

در همین حال، معترضان ضدجنگ در نیویورک برای اعتراض به حملات امریکا و انگلیس به یمن تجمع کردند. کلیپ‌های ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده نشان می‌دهد که پلاکاردهایی را در دست دارند که خواستار پایان‌دادن به اشغال فلسطین توسط اسرائیل و توقف بمباران یمن توسط امریکا هستند. در همین راستا یک مقام حوثی تأیید کرد که شاهد حملاتی به صنعا، پایتخت، در منطقه شهر بندری حدیده و شهرهای سعدا و ذمار بوده است. شاهدان عینی در صنعا، پایتختیمن، نیز به خبرگزاری رویترز گفتند که صدای سه انفجار بلند را شنیده‌اند.

انگیزه‌های حمله آمریکا و انگلیس به یمن؛ وضعیت پیچیده می‌شود

بیشتر بخوانید:

انصارالله وعده انتقام به آمریکا و انگلیس داد

مسئولان یمنی: حماقت آمریکا و انگلیس بهای سنگینی برایشان خواهد داشت

انگیزه‌های حمله اتحاد امریکا به یمن

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با صدور قطعنامه‌ای حملات حوثی‌ها را محکوم کرد و حق اعضای سازمان ملل متحد برای دفاع از کشتی‌های خود در آب‌هایبین‌المللی را به رسمیت شناخت. روسیه و چین که معمولاً با اقدامات نظامی یک‌جانبه امریکا مخالف هستند، به‌جای وتو کردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، رأی ممتنع دادند. ناظران سیاسی در تحلیل این رأی اذعان کردند بخش قابل‌توجهی از جریان نفت خام از طریق کانال سوئز در خروجی شمالی دریای سرخ از بنادر روسیه در دریایبالتیک و دریای سیاه به آسیا و اقیانوسآرام است وشرکت‌هایحمل‌ونقل چینی نیز به حمل‌ونقل محموله از طریقسوئز و دریای سرخ متکی هستند.

درگیری بین ایالات متحده و حوثی‌ها در دریای سرخ به طور پیوسته در حال افزایش است. در ۳۱ دسامبر، قایق‌های کوچک حوثی تلاش کردند به یک کشتی تجاری حمله کنند. پس از واکنش هلیکوپترهای نیروی دریایی امریکا به این حمله، حوثی‌ها که کنترل قلمرو ۸۰ درصد جمعیت یمن را در دست دارد، به سوی انها شلیک کردند. نیروهای امریکایی سه قایق حوثی را غرق کردند و ده سرنشین آن را کشتند. سپس در ۸۰ ژانویه،حوثی‌هایکی از بزرگ‌ترین حملات خود را در دریای سرخ تا به امروز انجام دادند که شامل ۹ هواپیمای بدون سرنشین، دو موشک کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضد کشتی بود که توسط نیروهای امریکایی و بریتانیایی رهگیری شد.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا مشارکت بریتانیا در این حملات را تأیید کرد و گفت: ما... اقدامات محدود، ضروری و متناسب در دفاع از خود، در کنار ایالات متحده و برای کاهش توانایی‌های نظامیحوثی‌ها و حفاظت از کشتیرانی جهانی انجام دادیم.

واکنش سیاسی امریکا درباره حمله به یمن

بایدن بعد از حمله امریکا و انگلیس به یمن گفته که مایل است اجازه حملات بیشتر را درصورتی‌که حملات حوثی‌ها به کشتیرانی متوقف نشود، صادر کند. فرماندهی مرکزی ایالات متحده نیز گفت که حملات هوایی شبانه "سیستم‌های رادار، سیستم‌های دفاع هوایی و سایت‌های ذخیره‌سازی و پرتاب برای سیستم‌های هوایی بدون سرنشین، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک" را هدف قرار داده است. ژنرال الکس گرینکویچ، فرمانده نیروی هوایی امریکا، گفته که ایالات متحده حملات به بیش از ۶۰ هدف در ۱۶ مکان شبه‌نظامیان حوثی از جمله مراکز فرماندهی و کنترل، انبارهای مهمات، سیستم‌های پرتاب، تأسیسات تولید و سیستم‌های رادار دفاع هوایی انجام داده است.

واکنش یمن، روسیه و ایران

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها روز جمعه گفت که هیچ توجیهی برای این حملات وجود ندارد و قول داد که به هدف قراردادن کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل می‌روند ادامه دهد. در همین حال، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران حملات نظامی به چندین شهر یمن را به‌شدت محکوم کرد و گفت: "ما آن را نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضییمن و نقض قوانین، مقررات و حقوق بین‌المللی می‌دانیم. حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای این حملات را محکوم کرد. حملات هوایی غرب در زمانی صورت می‌گیرد که تنش‌ها در خاورمیانه به طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است. روسیه نیز به‌محض آغاز حملات به یمن خواستار تشکیل جلسه فوری امنیت سازمان ملل شد. عربستان سعودی نیز پس از حملات شب گذشته متحدان غربی خود در یمن خواستار خویشتن‌داری شده است. وزارت خارجه این کشور همچنین گفت که وضعیت را با "نگرانی بزرگ" زیر نظر دارد.

سایر واکنش‌ها به حملات ائتلاف امریکا به یمن

شب گذشته شبکه الجزیره به نقل از یکی از مقام‌های ارشد انصارالله گزارش داد که چندین حمله به شهرهای صنعا، الحدیده، صعده و ذمار انجام شده است. یک مقام دفاعی آمریکایی نیز به الجزیره گفته بود: حمله به مواضع حوثی‌ها در یمن را با مشارکت کشتی‌ها، هواپیماهای جنگی و زیردریایی‌ها آغاز کردند. در همین حال، المیادین به نقل از رسانه‌های اسرائیلی گفته قیمت نفت در نتیجه حمله به یمن ۲.۵ درصد افزایش یافت. نشریه پولیتیکو نیز گزارش داد به گفته یک مقام وزارت دفاع آمریکا، ایالات متحده و بریتانیا با حمایت استرالیا، هلند، بحرین و کانادا، امشب حملات مشترکی را علیه اهداف حوثی‌ها در یمن انجام دادند. یک مقام آمریکایی نیز به الجزیره گفته: حملات علیه مواضع حوثی‌ها در یمن پایان‌یافته است، اما ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که در صورت ادامه تهدیدها پاسخ دهیم. طبق گزارش الجزیره؛ انصارالله اعلام کرده: اکنون باقدرت به ناوهای آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ پاسخ می‌دهیم. بعد از آغاز جنگ علیه یمن، علی هاشم خبرنگار الجزیره هم‌زمان با حمله از شنیده‌شدن صدای آژیر خطر از سفارت آمریکا در بغداد خبر داد.

حملات حوثی‌ها ادامه خواهد داشت

در همین راستا محمد عبدالسلام گفت«ما بیش از ۲۰ سال است که آرزوی مقابله با امریکا را داریم.این جهاد مقدس است و این مرحله تاریخیتعیین‌کننده‌ای است که خدا با آن به ما افتخار داد تا امریکا، بریتانیا و اسرائیل را تحقیر کنیم.» ایان راربی، تحلیلگر امنیت دریایی،پیش‌تر به اسکای نیوز گفته بود که حوثی‌ها از توجه اخیر هیجان‌زده شده‌اند.

ناظران سیاسی پیش‌بینی می‌کنندحوثی‌ها به هدف قراردادن کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل در حرکت‌اند ادامه خواهند داد. در همین حال، محمد عبدالسلام حوثی گفته که هیچ توجیهی برای حمله به یمن وجود ندارد. نصرالدین عامر، معاون ارتباطات رسانه‌ای حوثی در صنعا نیز گفت: "یک تجاوز وحشیانه علیه کشور ما رخ داد و ما از موضع خود در حمایت از مردم فلسطین، به هر قیمتی که باشد، عقب‌نشینی نخواهیم کرد."

وضعیت پیچیده می‌شود

اختلافات فزاینده بین دولت بایدن و کشورهای کلیدی عربی بر سر یمن، تلاش‌های ایالات متحده برای خنثی‌کردن حملات حوثی به کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ را پیچیده می‌کند.مقامات عربی گفتند که نه عربستان سعودی و نه امارات متحده عربی علاقه‌ای به حمایت از عملیات نظامی جدید علیه حوثی‌ها ندارند؛ اما آسمان کشور خود را برای اجرای حملات باز گذاشتند. دیگر کشورهای کلیدی عربی مانند قطر و مصر نیز تمایلی به پیوستن به هر عملیاتی نشان ندادند و بخشی از آن به این دلیل است که آنهانمی‌خواهند در جنگ اسرائیل علیه حماس در کنار غرب دیده شوند. حوثی‌ها علناً حملات خود را باهدف تضعیف توانایی اسرائیل برای انجام تجارت بین‌المللی و بازسازی ارتش آن توصیف کردند. در همین راستا برخی کشورهای عربی نسبت به حمله امریکا موضع بی‌طرفانه‌ای گرفتند.

از جمله این افراد محمد بن عبدالرحمن ال ثانی، وزیر امور خارجه قطر بود که روز یکشنبه در دوحه در یک کنفرانس مطبوعاتی با بلینکن گفت: «ما هرگز یک اقدام نظامی را در قطعنامه سازمان مللن می‌بینیم." بنابراین، ما امیدواریم که دراسرع‌وقت از طریق ابزارهای دیپلماتیک خود، آنچه را که برای کشتی‌های غیرنظامی اتفاق می‌افتد متوقف کنیم. این بهترین راه ممکن خواهد بود.»

تحلیلگران روابط بین‌الملل هر گونه استمرار وضعیت جنگی در دریای سرخ را منوط به نوع و شدت پاسخ انصارالله ارزیابی کرده‌اند. موضوعی که باید در ساعات آینده انتظار آن را داشت تا عملی شود.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1859797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =