آماده باش دستگاههای خدمات رسان در چهارمحال وبختیاری

ایرنا نوشت : مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد مدیریت بحران این استان برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

خسرو کیانی تاکید کرد: به‌دنبال برگزاری ششمین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران چهارمحال و بختیاری و با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته‌جاری، قرار شد تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حالت آماده‌باش کامل باشند.

وی با اشاره به استمرار خشکسالی‌ها و کاهش شدید بارندگی‌ها در چهارمحال و بختیاری افزود: در این راستا باید دستگاه‌های اجرایی متولی برنامه‌ریزی لازم برای مدیریت مصرف آب را در دستور کار خود قرار دهند.

170301652.jpg

کیانی به احتمال بروز پدیده سرمازدگی در چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: دستگاه‌های مرتبط برنامه‌ریزی لازم به‌منظور رویارویی با این پدیده را داشته باشند.

وی با اشاره به معتدل شدن شرایط آب و هوایی و احتمال ورود زودهنگام عشایر کوچ‌رو به چهارمحال و بختیاری یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی متولی در این حوزه باید مدیریت و آمادگی لازم را به‌منظور رعایت تقویم کوچ داشته باشند.

کیانی اظهار داشت: تمامی زرمایش‌های حوزه مدیریت بحران باید براساس شیوه‌نامه ارسالی از سوی سازمان مدیریت بحران کشور در کارگروه مرتبط مطرح و پس از تصویب اجرایی شود.

سامانه بارشی در چهارمحال و بختیاری فعال می‌شود

170301653.jpg

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: یک سامانه بارشی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در این استان فعال می‌شود که با توجه به شدت بارش‌ها هشدار سطح نارنجی برای این سامانه صادر شده است.

مهران چراغ‌پور تاکید کرد: بارش برف و باران، رعد و برق، وزش باد شدید، کولاک برف در گردنه‌ها و مناطق برف‌گیر کاهش دید، احتمال سقوط بهمن، پدیده مه‌گرفتگی و کاهش دما از مهم‌ترین مخاطره‌های این سامانه بارشی در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

وی افزود: منطقه اثر این سامانه بارشی در تمامی مناطق چهارمحال و بختیاری به‌ویژه شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان، اردل، کیار (شلمزار)، لردگان، خانمیرزا، شمال غرب شهرکرد و بن است.

چراغ‌پور تصریح کرد: به‌دنبال فعالیت سامانه بارشی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در چهارمحال و بختیاری کولاک برف و کاهش دید در نواحی برف‌گیر و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت مانند بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهنسال و سقوط اجسام سبک از ارتفاع در اثر وزش باد شدید رُخ می‌دهد.

وی یادآور شد: در این مدت پرهیز از سفرهای غیرضروری، احتیاط در رانندگی و به‌همراه داشتن تجهیزات ایمنی لازم مانند زنجیر چرخ، آمادگی راهداری به‌منظور برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، توقف فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، خودداری از پارک خودرو در کنار درختان و ساختمان‌های نیمه‌کاره، مقاوم‌سازی سازه‌های سبک و موقت، صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی و سایر اقدامات پیشگیرانه مورد توجه جدی باشد.

گفتنی است، هشدار سطح زرد هواشناسی به‌معنای آگاهی و اقدام در صورت نیاز است و در این سطح از هشدار احتمال وجود خسارت یا خسارت‌های نقطه‌ای وجود دارد.

در هشدار سطح نارنجی به‌مفهوم اقدام ضروری، احتمال خسارت گسترده، زیاد است و در هشدار سطح قرمز باید اقدام فوری و همه‌جانبه در خصوص مهار و کنترل خسارت‌های گسترده انجام شود.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1863862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =