مهری توکلیان: فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی برای ارائه فضایی واقعی متکی به «هنرور» هستند. هنروران افرادی هستند که در صحنههایی همچون مهمانی، بازار، کوچه و خیابان و... در کنار بازیگران اصلی حضور مییابند و به واسطه حضور آنها فضای صحنه طبیعیتر جلوه میکند و این فضا برای مخاطب قابل باورتر میشود.
در فیلمها و سریالهای معاصر مشکلی برای انتخاب هنروران وجود ندارد و با حضور فردی که «مسئول هنروران» نامیده میشود، این مشکل حل میشود. «مسوول هنروران» همیشه آدمهای زیادی را میشناسد که میتوانند بین یک روز تاگاه چند ماه برای حضور در یک فیلم یا سریال در اختیار یک پروژه قرار بگیرند و در مقابل هم به شکل روزانه دستمزد دریافت کنند، اما به محض خروج یک پروژه از تهران و حضور در شهرستان، مشکل یافتن هنرور هم به مجموعه مشکلات پیش روی ساخت یک اثر اضافه میشود و اگر مقطع داستانی آن فیلم یا سریال با «زمان حال» فاصله زیادی داشته باشد، مشکل انتخاب هنرور «قوز بالا قوز» میشود.
در قسمت سیزدهم از سریال «شوق پرواز» که داستان در اصفهان اتفاق میافتاد، چنین مشکلی پیش پای گروه سازنده وجود داشت اما به دلیل محبوبیت عباس بابایی این مشکل به نحو جالبی حل شد.
ماجرا از این قرار است که در یکی از روزهای زمستان سال 1388که گروه سازنده سریال، از سر صحنه فیلم برداری به محل استراحت خود آمدند، با جمعیتی 150نفری از زنان، مردان و کودکان مواجه شدند که مقابل محل استراحت آنها تجمع کرده بودند.
در اصفهان سروان محمد عینی امور مربوط به تدارکات نظامی سریال را انجام میداد. گروه سازنده با دیدن این جمعیت، از سروان عینی که در این مکان حضور داشتند علت را جویا شدند. سروان عینی هم توضیح داد که این افراد ساکنان پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان هستند که با مطلع شدن از ساخت این سریال در اصفهان تمایل دارند در تولید این سریال کمکی کرده و یا نقشی در این سریال ایفاء کنند.
در اصفهان سروان محمد عینی امور مربوط به تدارکات نظامی سریال را انجام میداد. گروه سازنده با دیدن این جمعیت، از سروان عینی که در این مکان حضور داشتند علت را جویا شدند. سروان عینی هم توضیح داد که این افراد ساکنان پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان هستند که با مطلع شدن از ساخت این سریال در اصفهان تمایل دارند در تولید این سریال کمکی کرده و یا نقشی در این سریال ایفاء کنند.
در آن مقطع نقشی وجود نداشت که مناسب حال این افراد باشد. همه آنها از خانوادههای نظامی پایگاه هشتم شکاری بودند و خود یا همسرانشان خلبان و افسر درجه دار بودند. در آن زمان حضور صحنههای خارجی سریال مقابل دوربین نرفته بود و برای این بخش مشکل هنرور وجود داشت، اما نمیشد چنین پیشنهادی را به این افراد محترم و دوستداشتنی داد، اما انگیزه این افراد برای کمک به پروژه «شوق پرواز» باعث شد سعید کریمی دستیار اول کارگردان و برنامه ریز سریال این پیشنهاد را با «ترس و لرز» با سروان عینی در میان بگذارد. سروان عینی هم این موضوع را با این افراد در میان گذاشت و آنها نیز مشتاقانه پذیرفتند تا در این مسوولیت، یار و یاور «شوق پرواز» باشند.
با این حرکت خودجوش مشکلی جدی از مقابل پای شوق پرواز برداشته شد. در روزهای بعد این خانوادههای محترم فاصله طولانی فاصله پایگاه هشتم تا اصفهان را طی میکردند و با حضور خود کمک حال بزرگی برای سازندگان سریال بودند. حتی برخی از آنها لباسهای قدیمی خود را میپوشیدند تا ظاهر آنها مناسب آن مقطع از داستان باشد.
نکته جالب دیگر درخصوص صحنههای خارجی قسمت سیزدهم، «آمادهسازی» فضای پارکهای اصفهان برای تصویربرداری سریال بود. در این مکان گروه صحنه بسیاری از نشانههای پس از انقلاب همچون: صندوقهای صدقات را با بوته و درختهای کوچک پوشاندند تا این مکان قابل کار شود. در هنگام تدوین سریال نیز عبور و مرور معدود اتومبیلهایی که در زمان تصویربرداری از پس زمینه گذشته بودند و کنترل آنها از دست گروه در رفته بود، با تکنیکهای رایانهای حذف شد تا هیچ عنصری از زمان حال در سریال دیده نشود و به باورپذیری مخاطب لطمه نخورد.
تصویربرداری سریال در مقابل حمام قدیمی اصفهان نیز حکایت جالبی دارد. گروه صحنه چندین روز متوالی در اصفهان به دنبال حمامی قدیمی گشت، اما فضای مناسبی یافت نشد و در نهایت یک خانه قدیمی با تغییرات فراوان به یک حمام قدیمی تبدیل شد.
از نکات قابل تامل درخصوص این قسمت، صحنههای مستند مربوط به دوران انقلاب بود. این تصاویر که برخی از آنها برای اولین بار از تلویزیون پخش شد، از آرشیوهای بنیاد شهید و امور ایثارگران، ارتش و صدا و سیما جمع آوری شد.
در چند مورد خاص هم از تصاویر شبکههای خارجی استفاده شد که با همراهی موسیقی محمدرضا علیقلی در میان صحنههای دیگر سریال قرار گرفت. تصویر نماز خواندن امام خمینی (ره) در هواپیما، حضور امام در پاریس، خروج شاه و فرح از فرودگاه و طی کردن مسیری طولانی، حضور برخی افراد همچون صادق قطبزاده در کنار امام خمینی (ره) و... برخی از تصاویری بود که به دلیل تازگی و نو بودن آن به این بخش از سریال حس و حالی تازه داد.
در چند مورد خاص هم از تصاویر شبکههای خارجی استفاده شد که با همراهی موسیقی محمدرضا علیقلی در میان صحنههای دیگر سریال قرار گرفت. تصویر نماز خواندن امام خمینی (ره) در هواپیما، حضور امام در پاریس، خروج شاه و فرح از فرودگاه و طی کردن مسیری طولانی، حضور برخی افراد همچون صادق قطبزاده در کنار امام خمینی (ره) و... برخی از تصاویری بود که به دلیل تازگی و نو بودن آن به این بخش از سریال حس و حالی تازه داد.
58244
نظر شما