مهری توکلیان: شوق پرواز داستان زندگی «عباس بابایی» یکی از قهرمانهای نیروی هوایی است. طبیعی است برای روایت چنین داستانی نیاز باشد تا مخاطب شاهد «بخشهایی پروازی» در سریال باشد. تصاویری که امروز در سریال «شوق پرواز» میبینید، همه تصاویر واقعی پرواز هواپیما هستند و در ساخت آن از هیچ نوع جلوههای ویژه، پرده کروماکی و تکنیکهای سینمایی مشابه استفاده نشده است. اما تصویربرداری همین سکانسهای محدود هم نکاتی جالب و شنیدنی دارد.
از ابتدای ساخت سریال شوق پرواز قرار بود تمامی صحنههای هوایی در پایان سریال تصویربرداری شود اما در پایان کار و به دلیل محدودیتهای مالی، آنچه مورد نظر گروه سازنده سریال بود رخ نداد. علت هم این بود که در شرایط امروز پرواز هواپیماهای جنگی کاری حساس و بسیار گران قیمت است که با شرایط کار فیلم سازی چندان جور در نمیآید. مثلا برای تصویربرداری از یک هواپیمای جنگی در حال حرکت در آسمان، هم به یک هواپیمای جنگی نیاز است و هم به هواپیمایی که در آن عوامل حضور داشته باشند و با دوربین این صحنهها را بدون محدودیت زمانی ثبت و ضبط کنند که چنین موضوعی عملا با بودجه یک سریال سازگار نیست. برای نمونه بد نیست مثالی بزنیم. قرار بود در سریال شوق پرواز از «سوخت رسانی در حال پرواز» هواپیماهای جنگی تصویربرداری شود اما با وجود هماهنگی چنین اتفاق رخ نداد. علت هم این بود که فقط هزینه سوخت یک هواپیمای سوخت رسان برای یک ساعت پرواز حدود 7 میلیون تومان میشد، حالا هزینههای دیگر بماند.
حتی یکبار گروه برای فیلم برداری چند صحنه خاص و مورد نیاز شبانه عازم تبریز شدند اما بعد از رسیدن به آن منطقه مشخص شد پرواز هواپیماهای جنگی لغو شده است.
به همین دلیل گروه سازنده شوق پرواز پس از تصویربرداری برخی از صحنههای هوایی و برای غلبه بر کمبودها، دست به ابتکاری جالب زدند. آنها دوربینی تهیه کرده و آن را در اختیار «امیر سرتیپ دوم خلبان علیرضا برخور» فرمانده پایگاه هوایی اصفهان قرار دادند تا در پروازهای مختلف در اختیار خلبانهایش قرار دهد و آنها تصاویر مورد نیاز گروه شوق پرواز را تهیه کنند. البته خلبانها درخصوص تصاویر مورد نیاز و اینکه چگونه باید تصویر بگیرند حسابی توجیه شده بودند و قرار بود میزان زیادی تصویر بگیرند که در نهایت این تصاویر برای گروه تدوین ارسال و از میان آنها پلانهای خوب و برگزیدهای انتخاب میشد. این تصاویر محدود پس از چیده شدن در قالب یک سکانس باید به تایید «امیر خلبان والی اویسی» ناظر کار میرسید تا بعد از تایید او در سریال استفاده شود.
یکی از تصاویری که به شدت مورد نیاز گروه سازنده شوق پرواز بود، تصویر نشستن اضطراری هواپیمای عباس در فرودگاه اصفهان بود. این تصویر را در قسمت 12 سریال دیدید. از این نوع نشستن هواپیما در اصطلاحات ««نشستن با هوک» نام برده میشود که در آن هواپیما پس از فرود اضطراری بر روی باند، به زنجیری گیر میکند و متوقف میشود. تصور گروه سازنده این بود که میتوان این صحنه را به سادگی به تصویر کشید اما با توضیح نیروی هوایی مشخص شد وقتی هواپیما در چنین حالتی روی زمین مینشیند، مشکلاتی برایش پیش میآید و آسیبهایی میبیند و به همین دلیل نمیتوان چنین صحنهای را برای یک فیلم بازسازی کرد، زیرا هزینه بسیار سنگینی دارد. در نهایت قرار شد این صحنه با رایانه بازسازی شود اما مدتی بعد فرمانده پایگاه هوایی اصفهان خبر خوشی به تهیه کننده سریال داد و گفت چند روز قبل یک هواپیمای نظامی «اعلام هوک» میکند. فرمانده پایگاه هم با استقرار دوربین در نزدیکی باند، تصویر فرود اضطراری را میگیرد و به این ترتیب پلانی کوچک اما مهم و تاثیرگذار در این سریال ثبت میشود تا مخاطبان شاهد تصویری واقعی و ملموس باشند.
5757
نظر شما