فریدون صدیقی :لازم است از رسانه‌ها سلیقه‌زدایی کنیم 

فریدون صدیقی می گوید: رسانه‌ها گرفتار اعمال سلیقه اشخاص و نهادها هستند و این موضوع کارکرد آنها را مخدوش می‌کند و لازم است مانع اعمال فراقانونی در رسانه‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،فریدون صدیقی روزنامه‌نگار پیشکسوت در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، توضیح می دهد: کارکرد ثمربخش هر رسانه‌ای در گرو وجود مخاطب است و این در مورد انواع رسانه‌های چاپی و برخط صدق می‌کند و صرف نشر به منزله حضور رسانه محسوب نمی‌شود و ارتباط تنگاتنگی میان کارکرد رسانه با داشتن مخاطب یا فقدان آن وجود دارد.
وی با اشاره به رقابت تنگاتنگ رسانه‌های برخط و شبکه‌های اجتماعی با روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها، می گوید: اگر روزنامه‌های ما در شرایط کنونی مخاطب لازم، کافی و ثمربخش را ندارند که اقتصاد آنها را چرخه پیشین خود حفظ کند لزوماً به طور کامل به دلیل حضور رسانه‌های مجازی نیست بلکه به طور قطع و یقین فضای زیست رسانه‌ها عامل عمده‌ و موثر بر شرایط فعلی یک روزنامه است چرا که باید فرصت و مجال ورود به موضوعات متعدد و متنوعی که به پرسش‌های مخاطب پاسخ می‌دهد، فراهم باشد.
این روزنامه‌نگار پیشکسوت نحوه ساخت و پرداخت رسانه به مسائل را عامل مهمی در پاسخگویی به نیاز مخاطب دانست و عنوان می کند: وقتی رسانه فرصت ارائه موضوعات مهم جامعه را داشته باشد لازم است در فضا و فرصت مناسب به درستی به مسائل بپردازد و ساخت و پرداخت عنصر مهم در فعالیت حرفه‌ای رسانه است و خطوط قرمز فعالیت رسانه‌ها نشر آزاد را محدود و حداقلی کرده است.


صدیقی تصریح می کند: اگر روزنامه‌های ما جایگاه پیشین خود را از دست داده‌اند به آن معنا نیست که این جایگاه توسط سایت‌ها و خبرگزاری‌ها به دست آمده و آنها هم اکنون از موقعیت بالنده و خوبی برخوردارند بلکه اکثر ت‌ها و خبرگزاری‌ها وابسته به نهادهای دولتی هستند و آنها نیز همان ملاحظات ویژه دیگر رسانه‌ها را اعمال می‌کنند البته به جز معدود سایت‌های تخصصی عموم رسانه‌ها در این شرایط قرار دارند.
وی همچنین در مورد فعالیت حرفه‌ای رسانه‌ها و تأمین انتظارات مخاطب می گوید: رسانه کارکرد مشخصی دارد که شامل اطلاع‌رسانی، تحلیل رویدادها و سرگرمی است و مادامی که کارکردهای خود را حفظ کند می‌تواند جایگاه خود را حفظ کند و در حال حاظر به زعم من اطلاع‌رسانی به هنگام و دانش‌افزایی جامع و مانع در رسانه‌ها نداریم حتی رسانه‌ها نمی‌توانند وظیفه سرگرم کردن مخاطب را هم ایفاء کنند هر چند در این رابطه تا حدودی بین رسانه‌های موجود شاید وجه قالب روزنامه‌های ورزشی کارکرد سرگرمی دارند.
این استاد روزنامه‌نگاری تصریح می کند: رسانه‌های ما در حال حاضر کنشگر نیستند؛ بلکه واکنشی هستند و در رویدادهای مختلف شاهد اطلاع‌رسانی بهنگام و تفسیر و تحلیل رویدادها از سوی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی هستیم در حالیکه اگر رسانه‌های ما کارکردهای خود را به درستی حفظ و نیاز مخاطبان به درستی تامین کنند مخاطب را نزد خود نگه می‌دارند در حالیکه با زمان سوزی در رسانه مخاطب در انتظار نمی‌ماند و از منابع دیگر نیاز خود را تأمین می‌کند در واقع مسأله اصلی این است که رسانه‌های ما مرجعیت را از دست داده‌اند.
صدیقی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم به بازسازی مرجعیت رسانه‌ها بپردازیم، می افزاید: فضای مجازی، شهروند خبرنگار و شخص-رسانه زمانی که رسانه‌ها در جایگاه و مرجعیت درستی قرار داشته باشند دیگر رقیب آنها محسوب نمی‌شوند و مسأله اصلی حفظ جایگاه و مرجعیت رسانه‌ها است. اگر رسانه‌ها بتوانند به هنگام اطلاع رسانی کنند دیگر فضای مجازی رقیب و تهدید کننده نیست.
وی در بخشی از سخنانش عنوان می کند: روزنامه‌ها نباید از آزادی بیان و آزادی بعد از بیان محروم شود، اگر مردم روزنامه را نمی‌خرند برای این است که به زعم آنها روزنامه حرفی برای گفتن ندارد، قانون فعلی مطبوعات به درستی مورد اعتنا نیست و سلیقه فردی و دستگاهی بر فعالیت رسانه‌ها حاکم است باید از رسانه‌ها سلیقه‌زُدایی کنیم تا هر شخص و نهادی کارکرد رسانه‌ها را مخدوش نکند و لازم است سایه و پنجه سلایق را از رسانه‌ها برداشت و بعد به اصلاح اشکالات قانونی پرداخت در هر حال حاضر به قانون مطبوعات پایبند نیستیم و فراقانون و شخصی عمل می‌کنیم.
بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با رویکرد جدید توسط معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» از ۲۹ بهمن لغایت دوم اسفند در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1872079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =