احتمال رقابت باهنر و نوبخت برای ریاست مجلس/ جایگاه قالیباف متزلزل می‌شود؟

بیشترین انتقادات مطروحه به مجلس یازدهم و قالیباف که از سوی بخشی از پایگاه رای متداوم و تضمینی آنان متبادر می‌گردد، عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی و عدم نظارت بر وعده‌های پر طمطراق دولت رئیسی و متعاقبا تقلیل جایگاه والای مجلس و بی اثر ساختن آن است و آنان را با چالش پایگاه اجتماعی و مشارکت روبه‌رو ساخته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تعدادی اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس تایید صلاحیت شده‌اند که البته هرچند وزنه هستند و در سمت‌های مختلف سیاسی در دولت‌های گذشته حضور داشته‌اند اما به علت اینکه تعداد اصلاح‌طلبان زیادی مورد تایید صلاحیت قرار نگرفته‌اند کسی در مورد احتمال ریاست آنها بر مجلس نه تحلیلی می‌دهد و نه سخنی می‌گوید اما بعید نیست که خروجی انتخابات مجلس به سمتی برود که آنها نیز شانسی برای ریاست بر مجلس شورای اسلامی داشته باشند. به عبارت بهتر حال که ۲۰ روز دیگر شاهد برپایی صندوق‌های رای دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهیم بود و بازار گمانه‌زنی‌های انتخاباتی و پرداختن به حدود و ثغور، کیفیت مشارکت و نحوه عملیاتی سازی کارزار انتخابات به کرات صورت می پذیرد.


* گمانه‌زنی‌ها در مورد نوبخت

آنگونه که آرمان ملی روایت کرده، در این بین اخباری که از بعضی نشست‌های خصوصی سیاسیون جناح‌های معتدل مطرح می‌شود این است که «محمد باقر نوبخت»، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه ، حمایت‌های بخش عمده‌ای از جریان میانه‌رو را به استناد سوابق مهم خود در میان نامزدهای این جریان مهم داراست و کسب کرده و بالاترین شانس ریاست مجلس را خواهد داشت. برخی از میانه‌روهای اصولگرا هم در این ارتباط صحبت‌هایی کرده‌اند و بر اساس شنیده‌ها حتی برخی از مستقلین هم با نوبخت دیدارهایی در مورد کیفیت مجلس آینده داشته‌اند که بوی فعال شدن بیش از گذشته میانه‌روها در انتخابات آینده می‌دهد موردی که از نظرها دور مانده است. البته این دیدارها با برخی ردصلاحیت‌ها کمرنگ شده است.

*چرا نوبخت می‌تواند مورد وثوق باشد؟

هرچند وقتی به صورت کلی به تعداد تایید صلاحیت شده‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی و حتی شانس آنها برای پیروزی در انتخابات نگاه می‌اندازیم هیچ شانسی برای نوبخت در مجلس آینده مطرح نیست اما نگاهی به نتیجه انتخابات‌های گذشته و عدم رای‌آوری تعدادی از نمایندگان مجلس قبلی در انتخابات‌های مجالس آینده همچنین رای آوری بخشی از مستقلین که خط و مشی اعتدالی دارند؛ نشان می‌دهد که احتمالا نوبخت هم می‌تواند شانسی داشته باشد. چرا که در جریان اعتدالگرایان شامل بخشی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو ، محمدباقر نوبخت به واسطه ۴ دوره نمایندگی در ادوار مهم و پر وزن مجالس شورای اسلامی سوم تا ششم و همچنین حضور ۸ ساله به عنوان ریاست مهم‌ترین نهاد اقتصادی کشور یعنی معاونت رئیس جمهور یازدهم و دوازدهم و سایر سوابق علمی و اجرایی حائز اهمیت ، برای این جریان در صورت افزایش احتمال تعداد کرسی‌ها نوبخت اصلی‌ترین گزینه برای «ریاست مجلس شورای اسلامی دوازدهم» است. این در حالی است که «نوبخت» در میان بخش مهم و از اصولگرایان مقابل نیز مورد تایید است و او را فردی محترم، دلسوز و توانمند و متخصص در نظر دارند ظاهرا بخشی از نمایندگان اصولگرای میانه‌رو و سنتی هم دیدارهایی با نوبخت داشته‌اند.

*اصولگرایان چه گزینه‌ای برای ریاست مجلس دارند؟

هرچند پایداری‌ها از اکنون تلاش دارند که برای ریاست بر مجلس آینده طوری لیست‌ها را بچینند که دیگر قالیباف نتواند رئیس مجلس شود اما تلاش‌های قالیباف و کوشش‌های او و نزدیکانش برای کاهش سهم پایداری از لیست‌ها دور کاملا مشهود است و اخباری هم در این ارتباط شنیده می‌شود که بخشی از آن رسانه‌ای شده است. بر این اساس می‌توان مدعی شد «قالیباف» و حتی بر اساس کوشش‌های «باهنر» او نیز به عنوان اصلی‌ترین گزینه‌های ریاست مجلس از سوی جریان اصولگرایان مطرح هستند و رقابت بسیاری در میان آنها شکل گرفته است و کم امکان نیست که این دوره با توجه به مقبولیت «باهنر» در میان طیف وسیعی از اصولگرایان و سوابق تقنینی او شاهد رقابت «نوبخت» با «باهنر» برای کسب جایگاه ریاست مجلس باشیم. البته همه چیز بستگی به آرایش مجلس آینده دارد به طوری که هر مقدار شاهد افزایش آرا در انتخابات باشیم شانس نوبخت با توجه به برخی رایزنی‌ها با وی افزایش خواهد یافت.


*چرا شانس قالیباف کاهش یافته است

البته تلاش‌های قالیباف برای لابی در قرار دادن چهره‌های نزدیک به خود در لیست‌ها نشان می‌دهد که او مصمم است بار دیگر رئیس مجلس شود. با این وجود میزان رای منفی او به خاطر عملکرد مجلس دور از ذهن نیست. بیشترین انتقادات مطروحه به مجلس یازدهم و قالیباف که از سوی بخشی از پایگاه رای متداوم و تضمینی آنان متبادر می‌گردد ، عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی و عدم نظارت بر وعده‌های پر طمطراق دولت رئیسی و متعاقبا تقلیل جایگاه والای مجلس و بی اثر ساختن آن است و آنان را با چالش پایگاه اجتماعی و مشارکت روبه‌رو ساخته است. حال باید دید که در این ماراتن پیچیده ، محمدباقر نوبخت به ریاست قوه مقننه جهت متوازن کردن قوا که امری مطلوب و ضروری است خواهد رسید؟ یا اینکه باقر قالیباف با توجه به لابی‌های قدرتمندی که دارد شانسی برای نوبخت و حتی باهنر برای ریاست بر مجلس آینده نمی‌گذارد.

۲۱۹۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1872475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =