توضیح اسلامی درباره احتمال سفر گروسی به ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی از اظهار تمایل رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، محمد اسلامی صبح امروز چهارشنبه دوم اسفند ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعاملات ایران با آژانس در یک روال طبیعی تداوم دارد و در جهت رفع ابهامات و توسعه همکاری‌ها، گفت‌وگوها صورت می‌گیرد. آقای گروسی هم برای سفر به ایران اظهار تمایل کرده‌اند و در دستور کار ایشان است و در برنامه ما هم قرار دارد که در زمانی که تنظیماتش صورت بگیرد، انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: به دلیل تراکم برنامه‌ها بعید است این سفر در اسفند باشد و با توجه به اینکه در اردیبهشت آینده اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای را برگزار می‌کنیم و از کشورهای مختلف جهان اعلام آمادگی کرده‌اند که حضور پیدا کنند.

اسلامی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۳ که پنجاهمین سال انرژی اتمی است و این یک رویداد خواهد بود. ضمن اینکه سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای و اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای خواهد بود مهمانان زیادی خواهد داشت و از آقای گروسی هم دعوت شده که در آن کنفرانس سخنرانی کنند.

وی همچنین یادآور شد: در کنفرانس‌ها عناصر علمی و تحقیقاتی می‌آیند. ما از ۱۳۰ محقق و افراد برجسته هسته‌ای دعوت کرده‌ایم. تا هفته پیش که من پیگیری کردم بیش از ۳۰ درصد مهمانان اعلام حضور کردند. بقیه هم در دست پیگیری است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است گزارش جدیدی علیه ایران به شورای امنیت برود؟ خاطرنشان کرد: آژانس به طور طبیعی هر سه ماه یک بار برای شورای حکام و هر ۶ ماه یک بار برای شورای امنیت سازمان ملل گزارش می‌دهد. گزارش مدیر کل دو بخش دارد. یک بخش گزارش‌های پادمانی است. یک بخشی از گزارش در بخش پادمان رفتار جاری صنعت هسته‌ای ما و نظارت‌هایی است که صورت می‌گیرد. دوربین‌هایی که دارند و بازرسی‌هایی که صورتی می‌گیرد جزیی از این گزارش است.

اسلامی همچنین گفت: گزارش بخش دومی دارد که ویژه برجام است و برجام طبق قطعنامه ۲۲۳۱ در دستور کارشان است که انطباق یا عدم انطباق با برجام را گزارش می‌کنند و با توجه به اینکه بر اساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام برای اینکه طرفین متعهد به تعهداتشان عمل نکردند، ما طبق قانون اقدام راهبردی عمل می‌کنیم که گزارشات آن هم باز توسط آژانس تهیه و منتشر می‌شود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1875475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =