دستیابی به تکنولوژی تولید جلو بند تراکتور در کشور

معاون فنی و مهندسی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: ایران به جمع معدود کشور دارنده تکنولوژی مجموعه اتصال سه نقطه و PTO جلوی تراکتور پیوست.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، امیر جدیری فیضی اظهار داشت: در دستیابی به این تکنولوژی از هیچ الگو و نمونه مشابه خارجی استفاده نشده بلکه با اتکاء به دانش متخصصان داخلی و مهندسان تراکتورسازی در کمتر از 6 ماه موفق به طراحی و تولید نمونه شدیم.

وی افزود: این مزیت تراکتوری در ایران وجود نداشت و کمتر به آن توجه شده و حتی در حوزه ادوات سازی نیز برای این تکنولوژی در کشور کمترین گامی برداشته نشده که با طراحی و تولید مجموعه اتصال سه نقطه و PTO جلو شاهد رونق گرفتن تولید ادوات جلو بندی تراکتور نیز خواهیم بود.

فیضی با اشاره به اینکه ایده اضافه کردن این مجموعه برای تراکتور بعداز دریافت استاندارد روسیه و حضور در بازارهای اوراسیا شکل گرفت تاکید کرد: با توجه به گرانی و محدودیت منابع در اکثر کشورها استفاده از توان و ظرفیتهای ماشینی بنام تراکتور حائز اهمیت می باشد بنابرین برای توجه به نیاز و خواسته های مشتری این پروژه در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه در کمترین زمان ممکن طراحی و نمونه سازی آن صورت گرفت.

جدیری اضافه کرد: تکنولوژی این سیستم در اختیار معدود کشورهایی همانند آمریکا، هلند، انگلیس، چین و ... می باشد که کمتر تمایل به ارائه آن به سایر تولید کنندگان می باشند و مهمتر اینکه باتوجه به تنوع تولیدی تراکتورهای شرکتهای مختلف اتصال سه نقطه قابلیت نصب بر روی محصولات سایر تراکتورها نبود و حالت اختصاصی دارند بنابراین بر فرض محال اگر این آپشن از محل خریدهای خارجی هم تامین می شد مطمئنا قابلیت استفاده در محصولات ایرانی را نیز کمتر داشت.

این فعال حوزه صنعت اظهار داشت: علی رغم همه محدودیتها اکنون با همت متخصصان داخلی تراکتورسازی ایران در جمع دارندگان تکنولوژی تولید مجموعه اتصال سه نقطه و PTO جلوی تراکتور قرار گرفته است.

وی قیمت مجموعه مشابه خارجی را نزدیک به 8 هزار و 500 دلار قیمت اعلام کرد و گفت: قیمت تمام شده نمونه تولیدی توسط محققان داخلی نزدیک به 2میلیارد ریال معادل 4 هزار دلار هزینه داشته که در صورت تولید انبوه آن شاهد کاهش قیمت به کمتر از یک سوم قیمت نمونه تولیدی شده خواهیم بود و این آمار و ارقام حکایت از عواید اقتصادی حاصل از دستیابی به دانش فنی تولید اتصال سه نقطه دارد.

طراح مجموعه اتصال سه نقطه و PTO جلوی تراکتور که محصول طراحی شده توسط وی فعلا بر روی تراکتورهای سنگین نصب خواهد شد درباره این سیستم و قابلیتهای آن گفت: با نصب این سامانه بر روی تراکتور کارکرد و کاربرد تراکتور دو برابر افزایش یافته و به عبارت دیگر می توان با یک بار عبور از سطح مزرعه دو عملیات کشاورزی را با هم و توامان انجام داد.

شورش خاطری با ذکر مثال به استفاده توام از خاکورز و کارنده یا عملیات برگ زنی و برداشت محصول به طور همزمان و فقط با یک تردد در سطح خاک انجام می¬شود اشاره و افزود: این امر مزیتهای بسیاری برای صنعت کشاورزی دارد و می تواند باعث رونق تولیدات کشاورزی در بحث سطح شود.

وی کاهش مصرف سوخت به میزان بیش از 40 درصد، کاهش تراکم خاک کشاورزی، صرفه جویی 50 درصدی در زمان و انجام به موقع عملیاتهای کشاورزی و ... را به عنوان مزیتهای طرح خود عنوان و تاکید کرد: مضرات ناشی از مصرف سوختهای نفتی در تمامی بخشها از زیست محیطی گرفته تا هزینه های اقتصادی آن بر همه روشن است که این معایب در حوزه کشاورزی دو چندان اهمیت پیدا می کند بنابراین کاهش مصرف آن به نفع کشاورز و کشاورزی خواهد بود.

خاطری محدودیت زمان در بخش کشاورزی را حائز اهمیت دانست و گفت: این نوآوری زمان عملیات کشاورزی را تا 50 درصد به واسطه انجام دو فرآیند در یک بار تردد تراکتور بر سطح مزارع کاهش داده و همانطور که مستحضر هستید هدر رفت محصولات کشاورزی به دلیل عدم تطابق زمان عملیاتهای کشاورزی به وفور اتفاق می افتاد که به تبع با استفاده از مجموعه اتصال سه نقطه و PTO جلوی تراکتور کشاورز می تواند در مدیریت این موضوع نیز به موفقیتهای قابل توجهی دست یابد.

مدیر پروژه اتصال سه نقطه و PTO جلوی تراکتور گروه صنعتی تراکتورسازی ایران تصریح کرد: کارکرد اتصال سه نقطه جلوی طراحی شده کاملا هیدرولیکی و برقی بوده و با استفاده از کلیدهای برقی قابل کنترل می باشد اما در عین حال قطعات آن قابلیت جداسازی از تراکتور و انفصال و مونتاژ مجدد را دارند.

وی ضمن یادآوری اینکه این محصول یکی از کاربردی ترین قسمتهای تراکتور در دنیا محسوب می شود تصریح کرد: به دلیل عدم وجود این سیستم در کشور تولید ادوات متناسب آن نیز هیچگاه مورد توجه قرار نگرفته که به تبع با نصب آن بر روی تراکتورهای تولیدی شاهد شتاب گرفتن چرخ مجموعه های و کارخانجات ادوات ساز کشور درباره ادوات جلو بند تراکتور خواهیم بود.

خاطری درباره دیگر مشخصات فنی این محصول نیز گفت: مجموعه طراحی شده دارای محور تواندهی 1000 دور در دقیقه بوده و با اعمال تغییراتی قابلیت نصب بر روی انواع تراکتورهای سبک و سنگین می باشد.

بنظر می رسد با تولید انبوه این محصول و نصب آن بر روی تراکتور شاهد نتایج قابل توجهی در رونق دو چندان صنعت کشاورزی کشور چه به لحاظ افزایش تولید محصولات، کاهش هزینه ها، کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی و ... و چه از منظر موضوعات زیست محیطی و حفاظت از خاک که دغدغه بسیاری از مسئولین و کارشناسان می باشد و مهمتر از همه توسعه تکنولوژی و در کنار آن شتاب بخشیدن به موضوع همراستایی تراکتورهای تولیدی با تکنولوژی های روز دنیا باشیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1879875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =