چرا حمله اسرائیل به رفح خط‌قرمز بایدن است؟

هم‌زمان با ارسال سلاح از امریکا به اسرائیل، بایدن اعلام کرده با تقویت تسلیحات اسرائیل به دنبال ایجاد بندری موقف است تا فرایند ارسال غذا به فلسطینی‌ها را دنبال کند. اما آیا اسرائیل برخلاف نظر امریکا به شهر رفح حمله خواهد کرد؟ خبرآنلاین گزارش می‌دهد.

رسول سلیمی: رئیس‌جمهور امریکا در تازه‌ترین اظهارات خود گفته که بنیامین نتانیاهو با سیاستی که نسبت به جنگ غزه در پیش گرفته، «بیش از آنکه به اسرائیل کمک کند به این کشور آسیب وارد می‌رساند» اگرچه بایدن حق اسرائیل را برای دفاع از خود و حمله متقابل به حماس به رسمیت می‌شناسد، اما درعین‌حال اعلام کرده که خواستار توجه بیشتر به «جان انسان‌های بی‌گناهی است که به دلیل اقدامات صورت‌گرفته از بین می‌روند.»

رئیس‌جمهوری آمریکا علاوه بر آنکه نخست‌وزیر اسرائیل را فردی مضر و آسیب‌رسان برای مدیریت جنگ در کشورش خواند، در اظهاراتی از خط‌قرمزهایی سخن گفت که امریکا نسبت به تحولات جاری در غزه بر آن تأکید دارد. بایدن در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی ضمن اشاره به این موضوع که نخست‌وزیر اسرائیل «حق دفاع از اسرائیل و حمله نظامیان کشورش به حماس را دارد» تأکید کرد که بااین‌حال لازم است بنیامین نتانیاهو «به جان انسان‌های بی‌گناهی که به دلیل اقدامات انجام شده از دست می‌روند، توجه بیشتری بکند.» خبرنگار ان‌بی‌سی در این مصاحبه از جو بایدن در خصوص «خط قرمزی» به نام رفح سؤال کرد و او در پاسخ به این سؤال گفت: «بله این یک خط‌قرمز است.» اما بایدن در ادامه ضمن تأکید بر تعهد خود برای حمایت از اسرائیل گفت که درعین‌حال خط قرمزی وجود ندارد که بخواهد برای آن به طور کامل ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند؛ زیرا در این صورت توانایی‌های دفاعی اسرائیل از بین می‌رود و گنبد آهنین دیگر برای محافظت از اسرائیلی‌ها کارایی نخواهد داشت.

چرا حمله اسرائیل به رفح خط‌قرمز بایدن است؟

در همین حال امیدها مبنی بر اینکه میانجی‌ها می‌توانند پیش از آغاز ماه رمضان کاری پیش ببرند به ناامیدی رسیده است. مقامات مصری پیش‌تر گفته بودند که مذاکرات بر سر درخواست حماس برای یک‌روند که به پایان جنگ ختم می‌شود به بن‌بست رسیده است. پس از نزدیک به پنج ماه جنگ که منجر به ویرانی بخش بزرگی از غزه شده است، فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل و حماس افزایش‌یافته تا به توافقی برسند که نبردها را متوقف کند و گروگان‌ها آزاد شوند. آمریکا، مصر و قطر در تلاش برای میانجی‌گری توافقی هستند که درگیری‌ها را به مدت شش هفته متوقف می‌کند و شامل آزادی ۴۰ گروگان در غزه در ازای آزادی فلسطینی‌های زندانی در اسرائیل می‌شود.

مقامات مصری می‌گویند که حماس این پیشنهاد را پذیرفته است؛ اما خواهان تمهیداتی است که در نهایت منجر به آتش‌بس دائمی شود. اسرائیل به طور علنی این درخواست را رد کرده و گفته است که قصد دارد پس از هرگونه آتش‌بس حمله‌ها را باهدف نابودی حماس از سر گیرد. در همین حال، وزارت بهداشت غزه نیز گزارش داده که ۱۵ کودک از گرسنگی در یک بیمارستان جان خود را ازدست‌داده‌اند، سازمان ملل هم اعلام کرده که قحطی در این منطقه، از زمان حملات حماس به جنوب اسرائیل «تقریباً اجتناب‌ناپذیر» است.

این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت پس از بررسی دو بیمارستان در مناطق جنگ‌زده از یافته‌های دلخراش درباره گرسنگی کودکان خبر داده است. ارتش آمریکا نیز اعلام کرد که هواپیماهای باری این کشور روز سه شنبه در عملیات مشترک با اردن، بیش از ۳۶ هزار وعده‌غذایی را در شمال غزه از آسمان به پایین انداخته‌اند. اما مقامات آمریکایی همچنین هشدار داده‌اند که این عملیات بین‌المللی کافی نیست.

در همین راستا ویدئوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد، شمار زیادی از بسته‌های کمک‌های بشردوستانه با چترهای مخصوص در حال فرود هستند؛ اما به نظر می‌رسد چتر برخی از بسته‌ها به طور کامل باز نشده و بسیار سریع‌تر از سایر بسته‌ها سقوط می‌کنند. هنوز مشخص نشده است کدام کشور این کمک‌ها را از راه آسمان پرتاب کرده؛ اما آژانس‌های امدادی می‌گویند پرتاب‌های هوایی روشی ناکارآمد برای ارسال کمک بوده است.

ازاین‌رو با همه مشکلاتی که امدادرسانی و تأمین غذای مردم غزه را متأثر از محاصره اسرائیل با مشکلات جدی مواجه کرده، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود اعلام کرد، طرحی را برای ارتش ایالات متحده در کمک به ایجاد یک بندر موقت در سواحل غزه برای افزایش جریان کمک‌های بشردوستان در مناطق تحت محاصره در طول جنگ اسرائیل و حماس راه‌اندازی خواهد کرد. هنوز جزئیاتی درباره چگونگی ساخت اسکله ارائه نشده است. بااین‌حال یکی از مقامات تأکید کرده که ارتش ایالات متحده «قابلیت‌های منحصربه‌فردی» دارد و می‌تواند اقدامات را «تنها از خارج از ساحل» انجام دهد.

چه آنکه سازمان ملل متحد نسبت به قحطی گسترده در میان حدود ۲.۳ میلیون ساکن غزه هشدار داده است. اتحادیه اروپا به طور فزاینده‌ای نسبت به مسدودشدن جریان کمک‌های بشردوستانه ناامید شده است، اما همچنان بر سر نحوه رویکردش به اسرائیل و بحران غزه در درون خود دچار دودستگی است. رهبران اتحادیه اروپا هنگام برگزاری نشستی در بروکسل در اواخر این ماه به بحران خاورمیانه رسیدگی خواهند کرد، اما مشخص نیست که آیا آنها قادر خواهند بود در مورد بیانیه مشترکی برای وقفه در حملات برای کمک بشردوستانه یا آتش‌بس به توافق برسند یا نه. موضوعی که گذر زمان روزبه‌روز مردم غزه را با وضعیتی غیرقابل‌توصیف مواجه می‌کند و کودکان قربانیان اصلی این منازعه هستند.

۳۱۱۲۱۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1883527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =