چراغ سبز کره شمالی به متحد مهم آمریکا/ هدف اون از نزدیکی به توکیو چیست؟

پس از برقراری روابط دیپلماتیک کره جنوبی با کوبا، یکی از نزدیک ترین متحدان کره شمالی، به نظر می رسد کره شمالی تلاش کرده است تا دیپلماسی با ژاپن را آغاز کند تا به جامعه بین المللی نشان دهد که می تواند با متحدان ایالات متحده در منطقه نیز همکاری کند. برخی کارشناسان می گویند کره شمالی به دنبال بهبود روابط با ژاپن به عنوان راهی برای تضعیف مشارکت امنیتی سه جانبه توکیو-سئول-واشنگتن است. 

به گزارش خبرآنلاین، پیونگ یانگ روز دوشنبه اعلام کرد که فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن پیشنهاد داده است که در اسرع وقت با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار کند.

کیم یو جونگ، خواهر و یکی از مقامات ارشد کره شمالی در بیانیه‌ای گفت که کیشیدا که اخیراً از یک کانال نامشخص برای انتقال درخواست خود استفاده کرده است، می‌خواهد در اسرع وقت با کیم جونگ اون شخصاً ملاقات کند. جونگ افزود تا زمانی که دولت کیشیدا موضوع شهروندان ژاپنی ربوده شده در کره شمالی را مطرح و با حق حاکمیت کشورش (اشاره به فعالیت‌های هسته‌ای) مخالفت کند، هیچ پیشرفتی در روابط دو کشور حاصل نخواهد شد. کیم یو جونگ همچنین تاکید کرد که کیشیدا نباید فکر کند که هر زمانی که او بخواهد و تصمیم بگیرد، می تواند با رهبر ما ملاقات کند.

چراغ سبز کره شمالی به متحد مهم آمریکا/ هدف اون از نزدیکی به توکیو چیست؟

در ماه فوریه گذشته نیز کیم یو جونگ بیانیه مشابهی در مورد روابط دوجانبه تیوکیو و پیونگ یانگ صادر کرد و گفت که کره شمالی آماده بهبود روابط با ژاپن و حتی دعوت از کیشیدا به پیونگ یانگ است؛ اما او گفت که این تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که توکیو با حق قانونی کره شمالی برای دفاع از خود مخالفتی نکند و از موضوع آدم‌ربایی دست بردارد.

سال گذشته نیز کیشیدا اعلام کرد که مایل است با رهبر کره شمالی بدون هیچ قید و شرطی ملاقات کند و گفت که توکیو مایل است همه مسائل، از جمله ربوده شدن شهروندان ژاپنی توسط ماموران کره شمالی در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ را حل کند، که همچنان یک موضوع احساسی در ژاپن است.

گفتنی است کره شمالی و ژاپن روابط دیپلماتیک ندارند و روابط آنها تحت الشعاع برنامه هسته ای کره شمالی و موضوع ربوده شدن تعدادی از شهروندان ژاپن توسط کره قرار گرفته است.

مسئله ژاپنی های ربوده شده توسط کره

در طول دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، تعدادی از شهروندان ژاپنی توسط کره شمالی بوده شدند. دولت ژاپن تعداد این افراد را ۱۷ نفر عنوان کرده است.

پس از سال‌ها انکار، کره شمالی در نشست بی‌سابقه سال ۲۰۰۲ بین کیم جونگ ایل، پدر کیم جونگ اون و جونیچیرو کویزومی نخست‌وزیر وقت ژاپن، اذعان کرد که مامورانش ۱۳ ژاپنی را ربوده اند. گفته می شود هدف از این اقدام آموزش فرهنگ و زبان ژاپنی به جاسوسان کره ای بوده است. پیونگ یانگ در مورد این اتفاق از ژاپن عذرخواهی کرد و قول داد از هر گونه تکرار این حوادث جلوگیری کند. در اکتبر همان سال، پنج ربوده شده به ژاپن بازگشتند. در مورد بقیه ربوده شدگان ژاپنی، علیرغم تعهد صریح کره شمالی در نشست سران ژاپن و کره شمالی در ماه مه ۲۰۰۴، پیونگ یانگ هنوز هیچ توضیح قابل قبولی ارائه نکرده است. دولت کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود ۸ نفر از این ۱۳ نفر فوت شده اند ولی از ۵ نفر دیگر خبر ندارد و معتقد است این افراد اصلا وارد کره شمالی نشده اند. ژاپن به گونه دیگری فکر می کند و معتقد است ممکن است ۸ نفری که کره شمالی آنها را مرده اعلام کرده است هنوز زنده باشند و معتقد است که صدها نفر دیگر نیز ممکن است ربوده شده باشند.

ربوده شدن شهروندان ژاپنی موضوعی حیاتی در روابط این کشور و کره شمالی است چرا که بنا به هر دلیلی پیونگ یانگ به هیچ وجه حاضر به پس دادن شهروندان ژاپن نیست و توکیو هم نمی تواند از این موضوع چشم پوشی کند چرا که بحث توانائی دولت ژاپن در تامین امنیت جانی شهروندانش در میان است و علاوه بر این خانواده های ژاپنی های ربوده شده توسط کره شمالی، از دولت خود می خواهند کیم جونگ اون را برای بازگشت هر چه سریعتر این ربوده شده ها، تحت فشار بگذارد.

علاوه بر موضوع آدم ربائی فعالیت های تسلیحاتی کره شمالی نیز به عامل دیگری برای اختلاف این کشور با ژاپن تبدیل شده است. پیشروی زرادخانه های هسته ای و موشکی کره شمالی یک تهدید امنیتی بزرگ برای ژاپن و همچنین کره جنوبی و ایالات متحده است.

دو کشور به دنبال چه هستند؟

پس از برقراری روابط دیپلماتیک کره جنوبی با کوبا، یکی از نزدیک ترین متحدان کره شمالی، به نظر می رسد کره شمالی تلاش کرده است تا دیپلماسی با ژاپن را آغاز کند تا به جامعه بین المللی نشان دهد که می تواند با متحدان ایالات متحده در منطقه نیز همکاری کند. برخی کارشناسان می گویند کره شمالی به دنبال بهبود روابط با ژاپن به عنوان راهی برای تضعیف مشارکت امنیتی سه جانبه توکیو-سئول-واشنگتن است.

از سوی دیگر در ژاپن در شرایط فعلی، کیشیدا در تلاش برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس حزب لیبرال دموکراسی با یک نبرد دشوار روبرو خواهد شد، زیرا سایر رقبا - از جمله ایشیبا شیگرو، موتگی توشیمیتسو و کونو تارو - از او پیشی گرفته اند. بنابراین کیشیدا نیز می خواهد از پیشرفت احتمالی در موضوع آدم ربایی برای افزایش محبوبیت رو به کاهش خود در داخل که اخیرا به چهارده درصد رسیده است، استفاده کند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1888147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =