۱ نفر
۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
خلاقیت در ساختار؛ بلوغ در اجرا

ایرج قادری شاید هیچ وقت فکرش را نمی‌کرد که زمانی کشف سینمایی‌اش از یک گروه موسیقیایی، علاوه بر تبدیل شدن به یگانه سوپراستار سینمای ایران، مجری موفقی نیز در صدا و سیما و نه تلویزیون‌های خصوصی خواهد شد.

برنامه پانتولیگ، سومین تجربه اجرای محمدرضا گلزار بعد از «برنده باش» و «هفت‌خوان» است اما یک تفاوت مهم بین حضور گلزار در این برنامه مسابقه محور و سرگرم‌کننده با دو برنامه قبلی آقای سوپراستار وجود دارد و آن بلوغ محمدرضا گلزار در کسوت یک مجری باهوش، مسلط، مدیر و شیرین و جذاب است.
تعارف را که کنار بگذاریم، دلیل اصلی استقبال و توجه به مسابقه «پانتولیگ»، شخص محمدرضا گلزار است چرا که برنامه‌های زیادی در رسانه ملی در حوزه مسابقه و سرگرمی تولید و در حال پخش است اما چرا برنامه «پانتولیگ» تا این حد فراگیر و پرمخاطب شده است؟ حضور سوپراستار سینمای ایران بدون شک دلیل مهمی برای این میزان محبوبیت و مخاطب میلیونی مسابقه «پانتولیگ» است. اما نکته حایز اهمیت در اینجا، صرف حضور و نمایش شخص محمدرضا گلزار نیست و این بازیگر و مجری محبوب توانسته علاوه برجذابیت‌های اسم و رسمی که دارد، در زمینه اجرای برنامه نیز توانمندی‌های خود را منصه ظهور برساند و مخاطبان خود را از یک حظ بصری فرمی و محتوایی برخوردار کند.
گلزار در مسیر اجرای خود در تلویزیون گام به گام پیشرفت کرده و به نظر می‌رسد «پانتولیگ» یکی از مظاهر بلوغ و برنایی او در اجرای تلویزیونی است. برای توضیح این ادعا نخست باید به بخش‌های فنی‌تر مسابقه اشاره کرد جایی‌که گلزار با سبقه چند دهه بازیگری سینما توانسته در جایگاه یک مجری و داور ظاهر شود و علاوه بر گزینش شرکت‌کنندگان، در هدایت و نظارت آنها نیز دقیق و ظریف عمل کند. او هر لحظه در کنار شرکت‌کنندگان حاضر است و با دقت و وسواس عملکرد آنها را زیرنظر دارد تا کیفیت اجرای آنها به بهترین شکل اتفاق بیفتد. نمایش اتفاقات پشت صحنه نشان می‌دهد که آقای سوپراستار در انتخاب شرکت‌کنندگان نیز در مقام یک داور سخت‌گیر حضور دارد و توانایی بازیگری او در این کسوت بسیاری برای او مفید فایده واقع شده است گویی ترکیب و تقارن تجربه بازیگری و اجرای پانتومیم که بخش اصلی مسابقه «پانتولیگ» است به کمک محمدرضا گلزار آمده تا علاوه بر نشان دادن هوش و توانایی‌های بازیگری خود، در هدایت و نظارت شرکت‌کنندگان نیز همچون ناظری سخت‌گیر عمل کند.


وجه دیگر اجرای گلزار که به حضور تیزهوشانه او در مقام یک مجری-بازیگر کمک کرده، اکت‌ها و رفتارهای به‌موقع، به‌جا و به‌اندازه‌ای است که از خود بروز می‌دهد. او همانند بسیاری از مجریان تلویزیونی بیخودی سر و صدا و شلوغ‌بازی در نمی‌آورد تا ایجاد هیجان در مخاطبان کند و از سوی دیگر از خنده‌ها و مزه‌پرانی مرسوم مجری‌های تلویزیونی پرهیز دارد. او در جایگاه یک جنتلمن جذاب به خوبی از محبوبیت و جایگاه استاری خود آگاه است و سعی می‌کند با تشنه‌ نگه داشتن مخاطب در جای خود و با کمترین اکت‌ها، بیشترین خنده و هیجان را به برنامه بدهد به طوری‌که واقعا و در اکثر اوقات متلک‌های او به شرکت‌کنندگان شیرین و خنده‌دار است و تعلیق و هیجان‌آفرینی او نیز به فراخور سوالات و موقعیت‌ها صورت می‌گیرد.

خلاقیت در ساختار؛ بلوغ در اجرا


به نظر می‌رسد تجدیدنظر رسانه ملی در استفاده از سلبریتی‌ها جواب داده و افزایش مخاطب برنامه‌های مختلف این رسانه همچون «پانتولیگ» یکی از مصادیق آن است. محبوبیت میلیونی سوپراستارهایی همچون محمدرضا گلزار در راستای اهداف جذب مخاطب رسانه صدا و سیما قرار گرفته و ماحصل آن شده که هم مخاطبان و مردم با چنین برنامه‌هایی با صدا و سیما آشتی کنند و هم رسانه‌ملی به اهداف فرهنگی و تارگت‌های رسانه‌ای خود نزدیک شود.
فرهنگ‌سازی بدون شک یکی از اهداف برنامه‌سازان در رسانه ملی است که به نظر می‌رسد یکی از راه‌های رسیدن به این اهداف ساخت برنامه‌های پرمخاطب با کمک سلبریتی‌های سینما و تلویزیونی است؛ دقت‌کنید به مونولوگ‌های اول برنامه که از زبان گلزار در برنامه «پانتولیگ» بیان می‌شود. برای نمونه در قسمت ششم این برنامه او در مورد پشتکار و کتابخوانی صحبت می‌کند اما به دور از کلیشه‌های رایج مجریان تلویزیونی، او خودش اعتراف می‌کند که همیشه در حال کتابخوانی نیست اما سعی می‌کند این فرهنگ را در خود و خانواده‌اش ترویج کند. این‌گونه ارتباط مستقیم و بدون کلیشه با مخاطبان از زبان اشخاص محبوب سینمایی می‌تواند از مهم‌ترین و موثرترین راه‌های فرهنگ‌سازی در رسانه باشد که در همه ‌جای دنیا نیز مسبوق به سابقه است.
به جز موارد مربوط به حضور گلزار، سازندگان «پانتولیگ» در ساختار اجرایی و طراحی آیتم‌ها نیز سعی کردند نوآوری و خلاقیت‌هایی را ایجاد کنند به طوری‌که در طول حدود ۴۵ دقیقه برنامه، کمترین حس ملال و خستگی به مخاطبین برنامه دست نمی‌دهد. ترکیب جذاب اجرای پانتومیم و سوالات اطلاعات عمومی باعث شده که ریتم برنامه، ضرب آهنگ خوبی بگیرد و همچون برنامه‌های مشابه که ساختاری خشک و غیرمنعطف دارند و با سوالات اطلاعات عمومی سخت و چالشی مخاطب را خسته می‌کنند، عمل نکند. این درونی‌کردن اطلاعات عمومی به عنوان یک سرگرمی جذاب و مفید از مهم‌ترین امتیازات چنین برنامه‌هایی است که علاوه بر ارتقای آموزشی بینندگان، باعث تمایل بیشتر آنها به مطالعه و کتابخوانی می‌شود.
در انتها باید گفت «پانتولیگ» به استناد بازخوردهای مجازی و اطلاعاتی که در خصوص تعداد مخاطبان آن ارائه شده، از جمله مسابقات جذاب و پربیننده تلویزیونی در حال پخش است که توانسته با جسارت‌هایی که در فرم و محتوا اعمال کرده و نوآوری و خلاقیتی که در ساختار و آیتم‌های خود طراحی کرده، برنامه‌ای خوش ریتم، سرگرم‌کننده، آموزنده و شیرین باشد که نشان می‌دهد چگونه می‌توان از حضور سلبریتی‌های سینمایی برای جذب مخاطب و فرهنگ‌سازی در ابعاد وسیع در میان توده مردم بهره برد.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1890336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =