اقتباس سینمایی «اسب کارزار» ساخته استیون اسپیلبرگ که بر اساس یک رمان کودکانه پرفروش به همین نام ساخته شده به زودی روی پرده می‌رود.

به گزارش خبرآنلاین، رمان ویژه کودکان مایکل مورپورگو داستان اسب وفاداری به نام جوئی است که در دوران جنگ جهانی اول مرکز توجه‌ها می‌شود.

با روی پرده رفتن فیلم اسپیلبرگ، جوئی به اسبی ماندگار در دنیای ادبیات، تئاتر و سینما بدل می‌شود. «اسب کارزار» از دید جوئی روایت می‌شود. مضمون اصلی این فیلم نزدیکی انسان‌ها و دور هم جمع شدن به ویژه در ایام تعطیلات است.
 
واقعیت «اسب کارزار»
جوئی در یکی دو سالگی فروخته می‌شود و پسری به نام آلبرت صاحب این اسب می‌شود که به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز است. آلبرت شیفته اسب می‌شود و او را تربیت می‌کند و با بی‌میلی برای خوشایند پدرش از اسب در حمل بار کار می‌گیرد.
 
پدر آلبرت بر خلاف میل پسرش اسب را به ارتش بریتانیا می‌فروشد. جوئی به همراه ارتش بریتانیا راهی فرانسه می‌شود. بحبوحه جنگ جهانی اول است و آلبرت برای رسیدن به اسب عزیزش راهی جنگ می‌شود.
 

طرح جلد کتاب
 
مورپورگو این رمان را در سال 1982 نوشت. منبع الهام او برای نوشتن «اسب کارزار» کاپیتان آرتور باجت، افسر ارتش بریتانیا بود که با نویسنده درمورد رابطه تنگاتنگش با اسب خود در دوران جنگ جهانی اول صحبت کرد. باجت در رمان مورپورگو در هیبت کاپیتان جیمز نیکولز نمود دارد. او که یک افسر بریتانیایی است به اندازه آلبرت به جوئی علاقه دارد. حتی سربازهای آلمانی هم شیفته جوئی هستند.
 
طبق آمار رسمی در جنگ جهانی اول از حدود یک میلیون اسب و قاطر در ارتش بریتانیا کار کشیده شد. جوئی در طول کتاب زیر دست بریتانیایی‌ها و حتی آلمانی‌ها کار می ‌کند، او در سرمایی سخت کار می‌کند، در جبهه‌ای که سیم‌های خاردار و تیرهای دشمن و خودی بلای جان او هستند.
 
«اسب کارزار» روی صحنه تئاتر
«اسب کارزار» در سال 2007 به نمایشی بسیار موفق در تئاتر ملی لندن بدل شد. در این اقتباس تئاتری که نیک استفورد آن را نوشته بود، هرچند رابطه جوئی و آلبرت حفظ شده بود، اما دیگر خبری از مونولوگ‌های اسب نبود که در رمان دیده می‌شد. درواقع، اسب نمایش سخنگو نبود. در این نمایش با استفاده از ترفندی که شبیه خیمه‌شب‌بازی بود تمام احساسات اسب با حالات و رفتارش به نمایش درآمد.
 
این نمایش مارس امسال در برادوی روی صحنه رفت و برنده پنج جایزه تونی از جمله جایزه بهترین نمایش شد.
 

نمایی از نمایش
 
«اسب کارزار» به دست اسپیلبرگ رسید
اسپیلبرگ به لطف کاتلین کندی تهیه‌کننده و دوست قدیمی این کارگردان متوجه کتاب «اسب کارزار» شد. کندی اجرای نمایشی «اسب کارزار» را در وست‌اند لندن تماشا کرده بود. کندی و اسپیلبرگ به سرعت سر ساخت فیلم به توافق رسیدند.
 
پس از خرید حقوق سینمایی این رمان، ابتدا قرار شد لی هال فیلمنامه‌نویس نامزد اسکار «بیلی الیوت» فیلمنامه را بنویسد، اما در نهایت پروژه به ریچارد کرتیس، فیلمنامه‌نویس نامزد اسکار «مستر بین»، «ناتینگ هیل» و «خاطرات بریجیت جونز» واگذار شد. اسپیلبرگ علاقه داشت فیلم به رمان نزدیکی بیشتری داشته باشد و درنتیجه «اسب کارزار» از دید جوئی روایت می‌شود.
 

نمایی از فیلم
 
در «اسب کارزار» جرمی ایروین، امیلی واتسن و دیوید تیولیس نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند. فیلم 25 دسامبر روی پرده می‌رود.
 
هالیوود ریپورتر / 12 دسامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده
58241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =