۰ نفر
۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۵

خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت:

داغ فراموشي محوطه باستاني 9 هزارساله ازبكي بعد از گذشت 14 سال، بار ديگر با برگزاري همايش "تپه‌ ازبكي" تازه مي‌شود. آخرين اطلاعات از اين تپه باستاني که پرونده آن براي ثبت جهاني آماده مي‌شود، نشان مي‌دهد که قلعه مادي آن تخريب شده و درياچه قويي وسط آن زده شده است.
 از نخستين فصل آغاز کاوش‌هاي علمي در تپه ازبکي، 14 سال مي‌گذرد و اکنون با برگزاري همايش " تپه ازبکي " داغ آن دوباره تازه مي‌شود. محوطه باستاني 9 هزارساله ازبكي و تنها قلعه باقيمانده از دوره ماد كه قرار بود، به سايت موزه پژوهشي بزرگ خاورميانه تبديل شود اکنون به گفته شاهدان ويرانه‌اي بيش نيست و اشيا موزه‌اي و مطالعاتي كشف شده از لايه‌هاي تاريخي آن بدون متولي رها شده‌‌است.
يوسف مجيدزاده، کاوشگر اين سايت تاريخي که پس از مدت‌ها از اين سايت ديدن کرده، در باره وضعيت آن مي‌گويد: «وقتي پس از مدتي به ديدن تپه رفتم، قلعه از بين رفته و بخشي از آن بيغوله شده، مالك در زمين اين محوطه استخري ساخته و در آن قو رها كرده بود!»
مجيدزاده که در فصل‌هاي متعددي سرپرستي گروه باستان شناسي آن را به عهده داشته، قرار است که درباره اهميت اين محوطه باستاني در دانشگاه آزاد امام علي (ع) در كرج سخنراني کند. تا شايد با آشنايي مسئولان مربوطه با نقش و اهميت آن در نشان دادن پيشنينه تاريخي ايران و همچنين توسعه اهداف گردشگري، آينده متفاوتي براي اين سايت باستاني رقم بخورد.
اين باستان‌شناس برجسته كتاب 2 جلدي از يافته‌هاي اين محوطه تاريخي را تهيه و تدوين کرده، جلد نخست اين کتاب درباره‌ هنر و معماري و جلد دوم را در ارتباط با ‌ سفال‌هاي محوطه‌ ازبكي است.
«دهقان سانيچ»، مدير اداره ميراث فرهنگي کرج که مسئوليت برگزاري اين همايش را بر عهده داشته است، درباره آن مي‌گويد: «هدف اصلي از برگزاري اين همايش اين است که جايگاه و اهميت تپه ازبکي به اهالي بومي کرج و همچنين مسئولان مربوطه شناسانده شود.»
دهقان در پاسخ به اين سوال که اکنون وضعيت تپه ازبکي نامناسب است و تا کنون چه اقداماتي براي نجات آن انجام شده، مي‌گويد: «در مورد حفاظت از تپه ازبکي بحث‌هاي بسياري مطرح است. يکي از مهمترين بحث‌ها، بحث تملک است و بايد اقدامات جدي براي اين امر انجام شود.»
او اميدوار است که مسئولان مربوطه با آشنا شدن بيشتر با نقش، جايگاه و اهميت تپه ازبکي، برنامه‌هاي جدي براي نجات بخشي آن داشته باشند.
رييس سازمان ميراث فرهنگي استان البرز چندي پيش خبر از تهيه پرونده ثبت جهاني محوطه باستاني تپه ازبکي را داده بود. اين در حالي است که مشاهدات خبرنگار CHN گوياي آن است که تپه ازبکي دچار تخريب تدريجي شده و معرض نابودي است.
زمان رياست "حسين مرعشي" بر سازمان ميراث فرهنگي راي زني‌هاي بسيار جدي براي تملک اين سايت باستاني انجام شده بود با اين حال بعد از آمدن مديران بعدي اين طرح به صورت نيمه کاره رها شد.
اين در حالي است که کهن‌ترين آثار محوطه ازبکي در يان تپه واقع در 700 متري تپه اصلي است که در اين منطقه کم ارتفاع بقاياي پنج دوره معماري خشتي متعلق به دو دوره فرهنگي در هزاره هاي ششم و هفتم پيش از ميلاد شناسايي شده است . قديمي ترين دوره معماري اين تپه از نوع کهن‌ترين خشت هاي تاکنون به دست آمده از حفريات باستان شناسي در کل منطقه است.
دوشان تپه هم در حدود 250متري غرب تپه ازبکي واقع شده و نتيجه حفريات در آن تا کنون به شناسايي سه دوره معماري از عصر آهن منجر شده است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Taher IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    8 1
    اين طور خبرها نه بار اول است كه شنيده مي شود و نه متاسفانه بار آخر خواهد بود! متاسفانه ظاهراً در كشور ما تنها چيزي كه اصلاً مهم نيست فرهنگ و گذشته ماست! واقعاً فقط ميشه گفت متاسفم.
    • بدون نام IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
      4 0
      حداقل اونايي كه از فرهنگ ايراني وكوروش هزاره سوم دم ميزنن يه تكوني به خودشون بدن
  • بدون نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    4 1
    پس چرا مسئولين كاري نميكنند؟
  • بدون نام IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    5 2
    كسي كه اين محوطه باستاني را تخريب كرده و ميراث هزاران ساله تمدن يك ملت را از بين برده بايد اعدام شود مسئولين هم كه خواب تشريف دارند
  • فائزه IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    4 1
    خواهش می کنیم مسئولین کمک کنید