شرق نوشت:

سهم نقش‌برجسته‌های بی‌نظیر تنگ چوگان این روزها فقط تخریب است و تخریب. همین 20 روز پیش بود که خبر آمد بخشی از نقش‌برجسته پیروزی امپراتور ساسانی بر اعراب به عمد با پتک شکسته شد.

حالا هم خبر رسیده اولین نقش از این مجموعه که تنها نقش‌برجسته مقعر ایران است به دلیل نشت آب باران و عدم انجام حفاظت و عایق‌سازی در حال تخریب کامل است.


از همین‌رو نیز بارش‌های چند روز گذشته باران در منطقه کازرون، باعث شد تا باز هم سفره‌های آب واقع در کوه‌های تنگ چوگان پر شده و به دنبال آن آبیاری قطره‌ای یکی از بزرگ‌ترین نقش‌برجسته‌های ایران و تنها نقش مقعر دوران ساسانیان شروع شود.


البته این رخداد تنها مربوط به امسال نیست و در همه سال‌های پیش از این با بارش باران و پر شدن سفره‌های آبی کوه‌های تنگ چوگان این ماجرا تکرار می‌شد، با این حال اما پایگاه میراث فرهنگی بیشاپور که وظیفه حفاظت و مراقبت از آثار تاریخی این محوطه باستانی را عهده‌دار است، تاکنون هیچ اقدامی برای حل این بحران فرساینده انجام نداده است.


در همین رابطه محسن عباسپور، عضو شورای مرکزی NGO انجمن هم‌اندیشان جوان کازرون می‌گوید: «پس از هر بارندگی، بسته به میزان بارش‌ها، آب در سفره‌های آب درون کوهی که این نقش‌برجسته روی آن نقش بسته است، جمع شده و این آب در طول روزهای پس از بارش باران، به آرامی از میان درزها و سوراخ‌های موجود در نقش‌برجسته بیرون آمده و قریب 70درصد از سطح آن را کاملا خیس کرده و این مساله باعث شده که به مرور زمان آسیب‌های بسیار جدی به این نقش پرارزش وارد شود.»

 


عباسپور با اشاره به آسیب‌هایی که به این نقش‌برجسته‌های باستانی وارد شده است، نیز می‌گوید: «بارش باران و برخورد مستقیم قطرات باران به نقش‌برجسته‌ها همواره به عنوان یکی از عوامل فرسایشی این سطوح سنگی یاد می‌شود، اما آنچه که امروز برای تنها نقش‌برجسته مقعر ایران اتفاق می‌افتد، آن است که نه تنها قطرات باران به صورت مستقیم به آن برخورد می‌کنند، بلکه حتی در روزهای زیادی از سال آب جمع شده در سفره‌های کوه، به صورت قطره‌ای از پشت سنگ نگاره نقش را خیس کرده و تخریب می‌کند. از همین‌رو و طی سالیان گذشته، تداوم چنین مساله‌ای باعث شده در ماه‌های پایانی سال، این نقش‌برجسته تبدیل به محلی برای رویش گیاهان و بوته‌های کوچکی شود که وجود آنها هم به منظر نقش آسیب می‌رساند و هم ریشه‌های آنها به‌تدریج باعث گسترش ترک در سطح نقش‌برجسته شده که مجموعه این عوامل در نهایت موجب تشدید فرسایش در دیواره و سطوح نقش می‌شود.»

این نقش‌برجسته اولین اثر از مجموعه چهار نقش سمت چپ ورودی تنگ چوگان است، علاوه بر این بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین نقش‌برجسته در میان دیگر آثار این محوطه است، نقشی مربوط به جشن پیروزی شاپور اول بر امپراتوری روم. در این نقش‌برجسته شاپور اول در مرکز نقش و سوار بر اسب به تصویر کشیده شده، جنازه گردیانوس در زیر پاهای اسب شاپور افتاده و دستان والریان به نشانه اسارت در دست شاپور قرار دارد. فیلیپ نیز در جلو اسب شاپور زانو زده و تقاضای صلح دارد. افسران و نظامیان ایرانی در پنج ردیف سوار بر اسب در پشت سر شاپور قرار دارند و سربازان و صاحب‌منصبان رومی نیز در پنج ردیف در جلو شاپور در حال حمل هدایا و پیشکش‌هایی برای او دیده می‌شوند. در این نقش‌برجسته 115 پیکر دیده می‌شود که از این نظر رکورددار نقش‌برجسته‌های ایرانی به شمار می‌آید.
30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    68 1
    شما فقط یه خبر نشون بدین که سازمان میراث فرهنگی یه کار مثبت کره باشه ، بابا اسمش روشه ، سازمان میراث فرهنگی ، پس پرسنلش چیکار می کنن ؟ تمام بناهای قدیمی ایران که داره از بین میره ......
    • بدون نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
      14 0
      شما متوجه نیستی. وظیفه شون کلا همینه که از بین بره...
  • منوچهر IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    9 0
    واقعا که میراث فرهنگی سازمان ناکارامدی هست فقط حقوق مفت می گیرن. نه حفظ و مرمت دارن نه تبلیغ جهانی نه جذب توریست نه هیچی خدایا دادمون رو به کی بگیم که به داد آثار باستانی این کشور برسه . گویی که کمر به نابودی این فرهنگ بسته این سازمان. تخت جمشید ، مقبره کورش سنگ نوشته های بیستون. سی و سه پل همه و همه دارن داغون میشن .امیدوارم که حقوقی که از پول این ملت میگیرن براتو خیر نباشه .
  • بدون نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    10 0
    همه رفتند توی کار خرید و فروش ارز و سکه
  • بدون نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    1 0
    منتظر اضافه حقوق وپاداش شب عید باشید .بااین روش که پیش میریم انشالله تا 1یا 2ساله دیگه آثار ی نمی مونه که سازمان نگهداری کنه.پس حسابی بیکار می شین