۰ نفر
۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵

هفته نامه آسمان نوشت:

اقتصاد ايران اين روزها در دوراني به سر مي‌برد كه به دلايل مختلف، كمتر كسي (داخلي يا خارجي) حاضر به سرمايه‌گذاري در آن مي‌شود و شايد از همين روست كه بازار طلا و ارز «سكه» شده و دست توليد خالي مانده است. اين روزها حتي مردم عادي نيز ديگر اعتمادي به اقتصاد كشور و گردانندگان آن ندارند و ترجيح مي‌دهند هر روز صبح نزد بانك‌ها و صرافي‌ها بايستند و بلرزند و با پولشان (كم يا زياد) سكه و ارز خريد و فروش كنند. سرمايه‌دارها كه ديگر جاي خود را دارند و وضعيت‌شان معلوم است. در چنين شرايطي كه ريسك سرمايه‌گذاري در ايران بالاست، نرخ ارز سركوب شده و توليد داخل، توسري خور، بايد هم واردكننده‌ها به سلاطين بازار كشور تبديل شوند و هر كدام در قلمرويي مختص به خود، فرمانروايي كنند.

ميوه، برنج، سنگ قبر، دسته بيل،... و خودرو، فرقي نمي‌كند، آنچه اتفاق افتاده اين است كه هر كدام از اين كالاها «سلطان» خود را در بازار ايران دارند و در اين بين، بايد «خاندان گرامي» را سلطان واردات خودرو كشور خطاب كرد.هرچند در حال حاضر نسل سوم از «خانواده گرامي‌هاي تاجر»، واردات خاندان را برعهده گرفته و مديريت مي‌كنند، اما نگاهي به شجره‌نامه آنها نشان مي‌دهد كه پدربزرگشان از همان ابتدا تاجري بنام در حوزه چاي و برخي مواد غذايي بوده است.البته هنوز هم «گرامي‌ها» سنت پدربزرگ را حفظ كرده و چاي و برخي ديگر از مواد غذايي را تحت برند «گلستان» تجارت مي‌كنند. با اين حال، اين روزها «گرامي‌ها» را بيشتر با واردات خودرو مي‌شناسند و هرجا صحبت از «هيوندايي موتورز» و «كياموتورز كره» به ميان مي‌آيد، نام اين خاندان است كه مي‌درخشد! روزگاري ميتسوبيشي، دوراني كوماتسو و حالا نيز هيوندايي و كيا و البته جيلي! اين كارنامه كاري «گرامي‌ها» در حوزه واردات خودروست كه شروع آن به حول و حوش سال 1990 ميلادي برمي‌گردد.
«آسان موتور» و «اطلس خودرو» دو شركت بزرگي به شمار مي‌روند كه تحت مديريت خاندان «گرامي» به واردات خودرو مشغولند و اولي محصولات هيوندايي را وارد كشور مي‌كند و دومي نيز خودروهاي كيا را.«گرامي‌ها» البته به جز اين دو، شركتي ديگر را نيز به نام «آسان خودرو» تشكيل داده‌اند، كه نماينده رسمي «جيلي موتورز» چين محسوب مي‌شود و محصولات اين خودروساز را به تازگي وارد ايران كرده است. اگر نگاهي به آمار واردات خودرو بيندازيم، متوجه مي‌شويم هم اكنون بيش از 90 درصد خودروهاي وارداتي به كشور را اين سه شركت به خصوص «آسان موتور» و «اطلس خودرو» برعهده دارند و به همين دليل بايد «گرامي‌ها» را سلطان واردات خودرو به ايران ناميد. اين لقب البته به مدد ضعف و يا تحريم ساير واردكنندگان خودرو و طي يكي دو سال گذشته نصيب خاندان «گرامي» شده است، حال آنكه تا پيش از آنها، خانواده «حدادها» با آوردن تويوتا به ايران، بازيگر شماره يك بازار خودرو داخل به شمار مي‌رفت.
هرچند سابقه فعاليت «گرامي‌ها» در حوزه خودرو كمتر از «حدادها» است، اما اين روزها اين هيوندايي و كياست كه بيش از امثال تويوتا در خيابان كشور به چشم مي‌آيند. «گرامي‌ها» البته به لحاظ «بزرگي» هنوز هم پايين‌تر از خاندان «فردوس» كه شركت ماموت را مديريت مي‌كنند، قرار دارند، اما به هر حال رقيبي گردن كلفت براي «ماموتي‌ها» به حساب مي‌آيند. آنها در شرايطي توانسته‌اند به واردكننده شماره خودرو در كشورايران تبديل شوند، شركت‌هايي مانند ايرتويا (واردكننده تويوتا)، ستاره ايران (واردكننده بنز) و پرشياخودرو (واردكننده بي‌ام و)، مدت‌هاست به دليل مساله حاصل از تحريم‌هاي بين‌المللي، فعاليتي در زمينه واردات ندارند و اگر هم دارند، بسيار محدود و كم اثر شده است. بايد ديد در شرايطي كه پيچ تحريم‌ها پي‌در‌پي در حال سفت شدن است، آيا «گرامي‌ها» مي‌توانند همچنان سلطان واردات خودرو به كشور باقي بمانند، يا اينكه روزي پشت چراغ قرمز كره‌اي‌ها خواهد ايستاد؟ كسي چه مي‌داند، شايد اينكه «گرامي‌ها» به سراغ جيلي چين رفته‌اند، ذخيره‌اي است براي روز مبادا...
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرمین IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    37 4
    این عدالت نیست که برخی برای مسافرت و خرج تحصیل فرزندشان در خارج مجبور باشند دلار 1400 تومانی بخرند و این واردکننده های بزرگ خیلی راحت با نفوذ و قدرتی که دارند از دلار نرخ دولتی استفاده کنند. حتی تاجرای خرده پا هم مجبور هستند دلار آزاد بگیرند.
    • بدون نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
      16 2
      شما هم دلتون خوشه... شک نکن وضعیت بدتر میشه و بهتر نمیشه...
  • ساسان IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    22 0
    عدالت فقط برای ماقشر ضعیف متصور است !ما در دنیای شعار زندگی می کنیم!!!!فقط شعار! بله فقط شعاز! ما این کار را می کنیم ان کار می کنیم والا اخر !
  • بدون نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    14 0
    با همین اطلاعاتی که خبر انلاین گاهی در مورد قیمتهای خودرو در گمرک میذاره متوجه می شیم که چرا بعضی ها می شن سلطلان فلان کالا. ماشین رو ثبت سفارش می کنن 11هزار دلار می فروشن 60 میلیون تومان. حالا خودتون فاصله بین نرخ گمرک و سود رو محاسبه کنید.
    • بدون نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
      10 0
      وقتي نرخ رسمي و قانوني در بودجه كشور 90درصده ولي دولت سرخود امده 30درصد تعرفه گذاشته به عناوين مختلف مثلا خودروي فرسوده كه حالا چه ربطي داره به مصرف كننده و ثبت سفارشاتم فقط به يع عده مي فروشه و انهام بجاي واردات برگه ها رو به قيمت ها انچناني در بازار فروختند و دلال هاي به مانند بازار سكه و ارز سوداگري مي كنند به جاي زحمت به واردات به خودشون.البته دولت با وضع چنين قوانيني بازار دلالي مهيا مي كنند براي سودجويان !!!!
    • بدون نام IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
      12 0
      نکته خوبی رو گفتی، این قوانین دولتی خودش "دلال پرور" است. ببین چه اوضاعی تو بازار واردات خودرو را انداختند با این تعرفه و عوارض 120 درصدی و انحصار برگه های واردات، که تویوتای 18 میلیونی، 60 میلیون تومن به دست خریدار ایرانی میرسه. 2 سال پیش که با شناسنامه شخصی میتونستی 5 تا ماشین بیاری، همین تویوتا با تعرفه 120 درصد 40 میلیون تومن دست مردم میرسید. هر سال یک کاری ضد منافع مردم میکنند.