روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

هرچند با تکذیب خبر توقف مبادلات تجاری میان ایران و امارات، انتظار می‌رفت شوک وارده به بازار خودروهای وارداتی فروکش کند و روند صعودی قیمت‌ها متوقف شود، اما شوک دیگری به نام «دلار» از راه رسید و بازار را بیش از پیش آشفته کرد.
در واقع، رشد یکباره و ناگهانی نرخ «دلار»، چنان تاثیری بر بازار خودروهای وارداتی گذاشت که تكذيب خبر توقف مبادلات ایران و امارات نیز نتوانست آرامش را به آن برگرداند و حتی روند صعود قیمت‌ها نیز تندتر از قبل شد.
آن طور که فعالان بازار می‌گویند، طی هشت روز گذشته بیشتر خودروهای وارداتی با افزایش قیمت روبه‌رو شده اند و برخی از آنها حتی گرانی تا مرز 9 میلیون تومان را نیز تجربه کرده‌اند. استارت رشد قیمت خودروهای وارداتی اواسط هفته گذشته و همزمان با اعلام خبر قطع ارتباط بانکی و تجاری ایران و امارات زده شد، به نحوی که تنها چند ساعت پس از این خبر، قیمت برخی خودروها رشدی میلیونی را تجربه کرد. به هر حال به دلیل برخی محدودیت‌های بین‌المللی، بخش قابل توجهی از خودروهای خارجی از طریق امارات وارد ایران می‌شوند و طبعا بسته شدن این شاهراه، معنی دیگری جز کاهش واردات، افت عرضه و افزایش قیمت نخواهد داشت و از همین رو خبر قطع ارتباط ایران و امارات، تاثیر روانی و افزایشی بر نمودار قیمت وارداتی‌ها گذاشت. این خبر البته فردای همان روز از سوی مقامات ایرانی تکذیب شد و از همین رو گمان می‌رفت آرامش دوباره به بازار خودروهای وارداتی باز گردد، اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه شوکی قوی تر به بازار وارد شد و قیمت‌ها بیش از پیش صعود کرد. این بار این «دلار» بود که آتش بیار معرکه شد و رشد ناگهانی و کم سابقه قیمت آن، بازار وارداتی‌ها را به هم ریخت و قیمت‌ها را افزایش داد. به هر حال از آنجاکه بیشتر خودروهای وارداتی به کشور، آسیایی (هیوندایی، کیا و تویوتا) هستند و مبادلات آنها از راه «دلار» انجام می‌شود، رشد نرخ این واحد پولی، به طور طبیعی تاثیری مستقیم و حتی آنی را بر بازار این خودروها می‌گذارد.
اگرچه نرخ دلار در حد یکی دو روز دوباره کاهش پیدا کرد و دولتی‌ها نیز وعده کنترل روند تصاعدی آن را دادند، اما سرکشی‌های دلار پایان نیافت و دوباره بر قیمت آن افزوده شد. به گفته کارشناسان، دلار هنوز هم قیمتی بالای یک هزار و 500 تومان دارد و نوسان آن علاوه بر بازار، به نرخ بانکی این واحد پولی نیز سرایت کرده است.
در این شرایط، واردکنندگان خودرو نیز با حساب و کتاب‌های مخصوص خود در بازار رفتار می‌کنند، به‌این معنی که خودروهای خود را با توجه به قیمت روز دلار به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال، آنها قیمت خودرویی را که با دلار یک هزار و 300 تومانی ثبت سفارش شده و به ایران آمده، با دلار روز (بالای یک هزار و 500 تومان) محاسبه می‌کنند و به فروش می‌رسانند. در واقع واردکنندگان از این راه به نوعی پیش دستی کرده و نوسانات آتی بازار دلار را از همین حالا در نظر می‌گیرند و از طرفی به‌این وسیله نقدینگی خود را برای انجام ثبت سفارش‌های جدید بالا می‌برند. با این روش، اگر نرخ دلار باز هم رشد کند، واردکنندگان در مجموع ضرر نخواهند کرد، زیرا قبلا به نوعی سود خود را از راه فروختن خودروهایشان به نرخ روز دلار، برده‌اند.
آن طور که کارشناسان می‌گویند، اگر روند صعودی دلار ادامه پیدا کند یا حتي ثابت بماند، قیمت خودروهای وارداتی باز هم بالا خواهد رفت، زیرا واردکنندگان مجبورند با توجه به نرخ روز این واحد پولی، ثبت سفارش انجام دهند و این به معنای عرضه خودروهای خارجی با قیمتی بالاتر، خواهد بود. افزایش قیمت خودروهای وارداتی طی هشت روز گذشته، در حالی است که با تمهیدات وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، بازار این خودروها در مسیر آرامش قرار گرفته بود. این وزارتخانه با حذف برخی قوانین دست و پاگیر کاری کرد تا واردات خودرو روند طبیعی خود را از سر بگیرد و عرضه و تقاضا به تدریج متناسب شود. با این حال، یک خبر نامعلوم و ماجرای دلار، دوباره آرامش را از بازار وارداتی‌ها گرفت و با توجه به ناپایدار بودن رخدادهای اقتصادی در ایران، مشخص نیست چه آینده ای در انتظار این بازار است. به اعتقاد کارشناسان، ترديد واردکنندگان (مانند سایر فعالان اقتصادی) به ثبات سياست‌هاي اقتصادي، عاملی منفی برای بازار به حساب می‌آید و در این بین، بازار خودروهای وارداتی نیز تاثیرات منفی خاص خود را از این «ترديد» خواهد پذیرفت.
رشد قیمت تا مرز 9 میلیون تومان
به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروهای وارداتی پس از دو رخداد شوک آور مذکور، تا چه حد افزایش یافته است. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، بیشتر خودروهای وارداتی به کشور، در هشت روز گذشته با رشد قیمت روبه‌رو شده اند و در این بین، لکسوس RX با رشدی 9 میلیونی، رکوردی قابل توجه را از خود به جا گذاشته است. این محصول که شاسی بلند به حساب می‌آید و تا همین یکی دو هفته پیش با کاهش قیمت روبه‌رو شده بود، هم اکنون 156 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. به جز RX، تویوتا لندکروز نیز رکوردشکنی کرد و قیمت آن با جهشی هشت میلیونی، به 130 میلیون تومان افزایش یافت.
در بین دیگر محصولات تویوتا، کرولای GLI و کمری GLX نیز که معمولا قیمت ثابتی طی ماه‌های گذشته داشته اند، رشد قیمت را تجربه کردند. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، در حال حاضر کرولا 56 میلیون تومان به فروش می‌رسد و این موضوع از جهش دو میلیونی قیمت آن حکایت دارد. کمری نیز که بیش از یک میلیون تومان گران شده، هم اکنون قیمتی برابر با 61 میلیون تومان دارد. رشد قیمت محصولات تویوتا، دامان یاریس و اوریون را نیز گرفت، به نحوی که این دو محصول به ترتیب 5/2 و پنج میلیون تومان رشد قیمت را به خود دیده‌اند. در حال حاضر یاریس صندوقدار اتومات 38 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد و اوریون نیز 75 میلیون تومان به فروش می‌رسد.
اما محصولات هیوندایی نیز طی هشت روز گذشته با رشد قیمت مواجه شدند، به نحوی که دو میلیون تومان افزايش قيمت در بین آنها به چشم آمد. به گفته فعالان بازار، سوناتای 2012 هم‌اکنون قیمتی برابر با 67 میلیون توماني دارد، که این موضوع از گرانی دو میلیون توماني آن حکایت می‌کند. آزرا و جنسیس نیز که هر دو یک میلیون تومان گران شده‌اند، به ترتیب 86 و 95 میلیون تومان قیمت دارند. همچنین هیوندایی i30 اتومات که مدتی با افت قیمت روبه‌رو بود، رشدی 500 هزار تومانی را به خود دید و هم اکنون 44 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. مدل i20 هیوندایی هم که دو میلیون تومان رشد قیمت را به خود دیده، هم اکنون 34 میلیون تومان به فروش می‌رسد.
آن طور که فعالان بازار می‌گویند، هیوندایی IX55 نیز هم اکنون 83 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این موضوع از رشد قیمت 5/1 میلیون تومانی آن حکایت دارد.
فعالان بازار همچنین به رشد قیمت برخی مدل‌های کیا نیز اشاره کرده و عنوان می‌کنند که مدل موهاوی دو میلیون تومان گران شده است. به گفته آنها، این محصول هم اکنون 84 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین اسپورتیج نیز که یک میلیون تومان گران شده، در حال حاضر با قیمتی معادل 79 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

3939
 

کد خبر 191655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پراید سوار IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    47 1
    خداکنه این گرانی قیمت دلار باز بهانه جدیدی به دست خودرو سازان داخلی ندهد تا پراید را از 10 میلیون هم فراتر ببینیم
  • ارش IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    53 1
    من نمی دونم این پراید 30 سال پیش با پژوی 405 چه ایرادی دارن که مردم میرن دنبال ماشین خارجی دولتی ها هم انقدر می ترس که با این همه مالیات نمی خوان مردم از اونها استفاده کنن به هر حال به نظر من بنز ، کیا ، هیوندا و.... بیان از ایران یاد بگیرن 50 سال با افتخار پیکان وانت تولید می کنیم نیری انتظامی هم نمی تونه با اینهمه استاندارد ببنده فقط حرف میزنه وفقط یک سوال پیش میاد جان مردم تو کشور ما چقدر ارش داره ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ارش IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    26 2
    پراید سال 91 = ده میلیون
    • بدون نام IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
      4 9
      آقای آرش لطفا شما زمینه سازی نکن.
  • وحید IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    36 0
    به هر حال هر جور شده میخوان پول ازمردم بگیرند اول سکه وارز دوم افزایش قیمت ماشین که گمرک سودبیشری ببره سوم این داستان حالا حالاها ادامه داره........
  • داریوش IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    28 0
    تو سوریه.عراق.با10میلیون 2تا پراید ببر
  • بدون نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    7 6
    ای با با تو این شانس ما گند بزنند تازه سونوتا رو فروختم گرون شد جدا؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    21 2
    همه چيز براي سرمايه دارهاسود است حتي مشكلات
  • ایرانی IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
    14 1
    اصلا از اول با این اوضاع داخلی وروابط خارجی واردات خودرو اشتباه بود!!!چون با این قیمتها فقط وفقط فاصله طبقاتی خودش رو به صورت عریان وزشتی نشون میده!!!مخصوصا با این تعرفه ی واردات سوبله!!! اگه واردات منطقی بود وبا قیمت منطقی خرید اتومبیل خارجی واقعا ارزش داشت !