رونمایی از کتاب مجموعه آثار کارتون و کاریکاتور احمد عربانی

آئین رونمایی و جشن امضای کتاب مجموعه آثار کارتون و کاریکاتور احمد عربانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ این مراسم در قالب سلسله شب‌های بخارا با عنوان «شب احمد عربانی» ساعت پنج بعدازظهر یکشنبه ششم خرداد ۱۴۰۳ با حضور و سخنرانی: یونس شکرخواه، نادره رضایی، مجید کاشانی، عباس یاری، اردشیر رستمی، هادی حیدری و علی دهباشی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار خواهد شد.
هم‌چنین در این مراسم از کتاب مجموعه آثار کارتون و کاریکاتور احمد عربانی با عنوان «کتاب عربانی» که به کوشش هادی حیدری و توسط نشر«مُدام» منتشر شده است، رونمایی می‌شود.

احمد عربانی ( متولد ۱۳۲۶) از جمله مهم‌ترین کارتونیست‌های مطبوعاتی پس از انقلاب است. او خالق خاطره‌انگیزترین جلدهای مجلات گل‌آقا است که حافظه تصویری چندین نسل از ایرانیان را تشکیل داده‌اند.
عربانی فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان کاریکاتوریست را از سال ۱۳۴۷ با مجله توفیق آغاز کرد و تا امروز طی بیش از نیم قرن فعالیت هنری با بسیاری از مجلات و روزنامه‌های مطرح ایرانی همکاری کرده است.

رونمایی از کتاب مجموعه آثار کارتون و کاریکاتور احمد عربانی

رونمایی از کتاب مجموعه آثار کارتون و کاریکاتور احمد عربانی
در سال‌های ابتدایی دهه شصت، به تصویرسازی کتاب‌های کودک و نوجوان پرداخت.
هم‌چنین او از سال ۱۳۵۲ به عنوان انیماتور، فعالیت خود را با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. معروف‌ترین ساخته‌ی او، انیمیشن «تبر» است که در زمان خود بسیار مخاطبان فراوان یافت.
احمد عربانی در زمینه طنز ویدئویی هم طبع‌آزمایی کرده؛ از جمله می‌توان به اجرای آیتم طنز «تونل مکان» در مجموعه «دُم خروس» اشاره کرد که مخاطبان فراوانی در زمان خود یافت.
احمد عربانی در سال ۱۳۷۲ خورشیدی در کنار ۹ تن از شخصیت‌های فرهنگی و هنری مرتضی فرجیان، حسین امیرخانی، محمود فرشچیان و ... به عنوان کاریکاتوریست برگزیده سال به دریافت مدال و حمایل افتخار از انجمن حافظان فرهنگ و هنر ایران، نائل آمد.
عربانی در سال ۱۳۸۹ نشان درجه یک هنری (معادل دکترا) را از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

خانه اندیشمندان علوم انسانی در خیابان نجات‌اللهی (ویلا) چهارراه ورشو واقع است.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1911248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =