هر چه به برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می شویم شور و شوقها و جنب و جوشها افزایش پیدا می کند و جلسات پیدا و پنهان و رایزنی های گوناگون افزایش می یابد.

هر چه به برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می شویم شور و شوقها و جنب و جوشها افزایش پیدا می کند و جلسات پیدا و پنهان و رایزنی های گوناگون افزایش می یابد.
البته این تلاشها و فعالیتها طبیعی است و لازمه هر انتخاباتی می باشد اما بحث اصلی و اساسی این است که چرا ما بایستی باصطلاح شب امتحانی باشیم و عمده مساعی خود را بصورت متراکم به ایام نزدیک واقعه اختصاص دهیم. پر واضح است که در یکی دو ماه قبل از برگزاری انتخابات تحرک و تقلای بیشتری دیده می شود اما نهاد انتخابات در یک جامعه مردم سالار چون کشور ما یک نهاد دائمی و بلند مدت است. نهادی است که به محض اینکه نمایندگان یک دوره انتخاب می شوند و کار خود را در مجلس برای چهار سال آغاز می کنند باید کلید انتخابات دوره چهار سال بعد زده شود و برنامه ریزیها و اجرای آنها شروع می شود .
این نکته علاوه بر اینکه برای انتخاب شوندگان و افرادی که علاقمندند به عنوان کاندیدا در انتخابات مشارکت کنند حائز اهمیت است اما بنظر می رسد برای انتخاب کنندگان و مردم عزیز که میخواهند نمایندگان مورد نظر خود را به پارلمان بفرستند اهمیت بیشتری دارد. آنان باید بدانند که چه افرادی با چه ویژگیها و برنامه هایی بخصوص برنامه های میان مدت و بلند مدت می توانند برای خود و فرزندانشان از جوانب مختلف مفید و مثمر ثمر باشند و این چیزی نیست که بنحو احسن در زمانی نسبتا کوتاه قابل استحصال باشد.
در یکی از مسابقات ورزشی که تیم کشورمان بر رقیب چینی پیروز می شود و رقیب از صحنه رقابت خارج می گرد دو روز بعد تیم چینی تمرینات خود را برای کسب پیروزی در دوره چهار سال بعدی شروع می کند و این امر تعجب تیم ملی کشور ما را بر می انگیزد. حال در عرصه های دیگر و بویژه در عرصه انتخابات که بخش عمده آینده جامعه را رقم می زند عمل درست یک برنامه ریزی بلند مدت است.
به طور طبیعی اگر افکار عمومی در بلند مدت توجیه شوند و از طریق نشست های مختلف و کرسیهای نظریه پردازی و آزاداندیشی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است در محافل گوناگون و در مناسبتهای فراوان با برنامه ها و گروههای سیاسی آشنا شوند، ضرورتهای جامعه را بهتر بدانند و نیروهای اصلح و تخصصهای متفاوت آنها را عمیق تر بشناسند با اعتقاد راسختر و با همت بلند تر و با مشارکت بالاتر در انتخابات حضور می یابند.
البته آگاهی و شعور سیاسی بالای مردم ما این عدم برنامه ریزیهای بلند مدت را تا حد زیادی جبران کرده و همواره در بیش از سی انتخابات شکوه و عظمت حضور خود را به رخ کشیدند و بحمداله کشور اسلامی ایران را علیرغم دشمنی های فراوان بیگانگان با موفقیت به پیش بردند و به الگویی برای کشورهای دیگر اسلامی تبدیل ساختند و اینبار نیز امید بدخواهان را نا امید خواهند کرد.
اما در عین حال که بایستی از این فرصت باقیمانده بنحو شایسته ای استفاده کرد و مردم را بیش از پیش با ضرورتهای کشور و نقش خاص جمهوری اسلامی در منطقه و جهان بخصوص پس از جریان بیداری اسلامی آشناتر نمود و نیروهایی که در این شرایط و اوضاع و احوال بهتر می توانند ایفای نقش کنند را به آنها معرفی کرد، بایستی به برنامه ریزیهای بلند مدت و تاثیر گذارتر نیز فکر کرد و گامهای اساسی تر و مطمئن تری برداشت.

*استادیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهان

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =