در نشست کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران محمد خداکرمی، سرپرست معاونت بین الملل سازمان هواپیمایی در رابطه با وضعیت صنعت حمل و نقل هوایی توضیح داد.

 خداكرمي گفت كه تعداد شركت هاي هواپيمايي در كشور به 21 شركت مي رسد و سه شركت "ايران اير"،"ماهان" و"آسمان"بيشترين سهم را در جابه جایی مسافر و بار دارا هستند.

در گزارشی که معاون سازمان هواپیمایی کشور ارائه کرد، تعداد پروازهای داخلي و بين‌المللي 650 پرواز ،450 پرواز عبوري وقابليت كنترل بيش از 3000 پرواز عنوان شده بود.

مصرف 3 میلیون لیتر سوخت در روز
او سپس به مشكلات فراروي صنعت هوانوردي پرداخت و«پايين بودن نرخ مصوب ارائه خدمات هوائی»،«تحريم»،«كمبود ناوگان وبالا بودن سن ناوگان» و«اثرات مستقيم افزايش نرخ سوخت در طرح هدفمندي يارانه‌ها» را از مهمترين مشكلات اين صنعت برشمرد.
خداکرمی گفت:« مصرف روزانه سوخت ناوگان هوایی کشور حدود 3 میلیون لیتر است که در صورت افزایش قیمت سوخت ناوگان از 100 تومان به 400 تومان، به ازای هر 100 تومان افزایش، 4 دلار به قیمت تمام شده خدمات حمل و نقل هوایی افزوده خواهد شد.» او افزود:« البته شرکت های هواپیمایی همچنان سوخت مورد نیاز خود را با همان نرخ 100 تومان تامین می کنند که این نوعی رانت است که شرکت های داخلی از آن بهره مند می شوند.»

نرخ غیر واقعی خدمات حمل و نقل هوایی
خداكرمي، نرخ مصوب خدمات هوايي را غير واقعي خواند ؛ از آن جهت که این نرخ با افزایش قیمت سوخت، افزايش نرخ تبدیل نرخ ارز، افزايش قیمت خدمات هوانوردی، هزينه هاي تعمير و نگهداري و البته تورم همخواني ندارد.

سرپرست معاونت بين الملل سازمان هواپيمايي، سپس به مشكلات ناشي از بالا بودن عمر ناوگان اشاره كرد و گفت:« بالا بودن متوسط سن ناوگان منجر به افزايش هزینه¬هاي ناشي از قديمي بودن ناوگان نظيرهزینه‌های سوخت، تعمیر و نگهداری شده است و از سوي ديگر، تربیت خلبانان با اقتضائات تکنولوژی روز را ناممكن مي سازد.»

اگرچه او براین عقیده است که سن ناوگان تا کنون نقش عمده ای در سوانح هوایی ایران نداشته، اما آن را به عنوان «خطری با لقوه» مورد اشاره قرار داد. به گفته او، متوسط عمر ناوگان شركت هاي هواپيمايي داخلي به 21 سال مي رسد كه متوسط عمر ناوگان شركت هواپيمايي آسمان با 4/17 از متوسط عمر ناوگان سه شركت هواپيمايي ايران اير با 4/21 سال، ماهان با 5/21 سال وكيش اير با3/19 سال كمتر است.

خداکرمی همچنین گفت که سهم شرکت هواپیمایی ايران اير از جابه جايي بار و مسافر 32 درصد ، ماهان 20 درصد، آسمان 10 درصد و كيش اير نيز 8 درصد برآورد شده است.او از كمبود ناوگان هوايي به عنوان یکی از مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی در ایران نيز سخن گفت و افزود:« در سال 1389 تعداد ناوگان مورد نياز حدود 171 فروند بوده است كه اين تعداد در سال 1393 به 231فروندهواپیما مي رسد.»

خداكرمي ويژگي هواپيماهاي مناسب در ناوگان ايرلاين هاي ايراني را نيز مورد اشاره قرار داد و گفت:« ناوگان ايرلاين ها بايد از نوع هواپيماهاي مناسب غربي باشد كه داشتن مركز تعميرات قابل اتكا واستفاده از خدمه پروازي مجرب ايراني در بهره برداري از هواپيما نيز از ديگر ويژگي هاي مورد ارزيابي در اين ناوگان است.»

اما هنگامي كه خداكرمي پيرامون مشكلات ايرلاين ها سخن مي گفت نخست به مشکلات و محدودیت های مربوط به نیروی انسانی اعم از محدودیت های جذب و استخدام و آموزش پرسنل به دلیل مشکلات مالی اشاره كرد و در ادامه برفقدان سیستم سخت افزاری و نرم افزاری لازم برای راهبری ایرلاین که ناشی از مسائل مالی، مدیریتی، کمبود پرسنل با تجربه و متخصص است، دست گذاشت.

پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم هوایی
به عقيده او اما«تشکیل کنسرسیوم شرکت های هواپیمایی» با حضور شرکت هایی كه از زیرساختهای لازم جهت فعالیت در بازار حمل و نقل هوایی کشور برخوردار نیستند مي تواند تا حدودي مشكلات اين صنعت را برطرف سازد. شركت هايي كه به گفته او با الزامات مربوط به ساختار دولتی و پروازهاي تكليفي دست به گريبانند و البته ازغیراقتصادی بودن فعالیت و تحمیل هزینه‌های گزاف رنج مي برند. او گفت:« خدمه پروازی شركت هاي بزرگ هواپيمايي كشور در طول سال هاي گذشته در قالب مهاجرت به خارج از کشور یا جذب در سایر شرکت های هواپیمایی داخلی از اين سيستم خارج شده اند.»

او راهكار تجاري شدن فعاليت اين شركت ها را در«حذف پروازهای تکلیفی این شرکت ها» و « ايجاداستقلال در مدیریت منابع انسانی و دارائی های ثابت» آن ها دانست و البته پيش بيني كرد كه درصورت پيروي از اين راهكار، ظرف مدت 2 سال این شرکت ها به یک بنگاه سودده تبدیل شوند و زمینه واگذاری آن به بخش خصوصی نيز فراهم خواهد شد.

سایه رخوت بر سر ایرلاین های ایرانی
سرپرست معاونت امور بین الملل سازمان هواپیمایی البته انتقاداتی را نیز به عملکرد شرکت های هواپیمایی داخلی وارد کرد و گفت:« شرکت های داخلی برای جذب مشتری نیازی به رقابت نمی بینند . برای مثال اکنون در آستانه فرا رسیدن نوروز سازمان هواپیمایی از ایرلاین های ایرانی درخواست کرده است که برنامه نوروزی خود را ارائه دهند. این درحالی است که شرکت های هواپیمایی امارات و ترکیه از دوماه پیش برنامه نوروزی خود را به سازمان اعلام کرده اند.»

مشكلات ناشي از تحريم، موضوع ديگري بود كه خداكرمي به آن اشاره كرد ؛ مشكلاتي كه درخريد هواپيماي نو، تامين قطعات هواپيما، مشكلات تهيه سوخت در برخي فرودگاه ها، تعليق فعاليت ايران ایر در اتاق تهاتر یاتا ومشكلات ماهان اير در سيستم رزرواسيون خود را نشان داده است.

آزاد سازی در سال سوم برنامه پنجم توسعه
او گفت:« ماده 161برنامه پنجم توسعه نسبت به آزاد سازي كامل نرخ خدمات حمل و نقل هوائي، خدمات فرودگاهي و لغو تخفيفات تكليفي و هر گونه معافيت در زمينه بهره‌برداري از خدمات ناوبري هوائي، فرودگاهي، و واگذاري اماكن تاکید کرده است؛ ضمن آنکه وزارت راه را نیز ملزم کرده تا نسبت به واقعی کردن نرخ ها در حوزه حمل و نقل هوایی از سال سوم برنامه اقدام کند.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
    7 6
    بيرحمانه ترين تحريم ها عليه ايران همين تحريم هاي هوايي است.