خبرگزاری رسا نوشت:

  آیت الله جوادی آملی گفت: در دادگاه عدل الهی، شیطان به گمراه شده گان می‌گوید خداوند به شما وعده حق داد و من هم به شما وعده دادم و تخلف کردم. عقل شما با دعوت انبیا موافق بود ولی آن را رد کردید و دعوت مرا پذیرفتید. من هیچ سلطه ای بر شما نداشتم و فقط وسوسه کردم. پس فقط خود را ملامت کنید.

 

 آیت الله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه به ادامه تفسیر سوره مبارکه فرقان پرداخت و گفت: کافر در قیامت در چند محکمه، محاکمه شده و معلوم می شود که رفتار خودش باعث انحرافش شده و مسؤول کارهای خویش است.

این استاد تفسیر حوزه علمیه با تبیین این که قرآن به سه محکمه در قیامت برای کافر اشاره کرده است، ابراز داشت: یکی از این محکمه ها که در سوره سبأ به آن اشاره شده مربوط به مستضعف و مستکبر است. در این دادگاه مستضعفین به مستکبرین می گویند اگر شما نبودید ما مؤمن می شدیم. مستکبرین در جواب می گویند انبیا برای همه ما هدایت آوردند ولی شما به جای تبعیت از ایشان از ما اطاعت کردید پس خودتان مجرمید.

آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کرد: برخی از جهنمیان به خدا عرض می کنند خدایا این ها ما را گمراه کردند پس عذابشان را دو برابر کن. خدای متعال می فرماید: «لکل ضعف ولکن لا تعلمون؛ برای هر دو گروه، عذاب دو برابر است ولی شما نمی دانید». دلیل مطلب این است که گمراهان اولا گناه را مرتکب شدند و ثانیا باعث شدند درِ خانه اهل بیت علیهم السلام بسته شود. گمراه کنندگان هم اولا معصیت کردند و ثانیا باعث شدند درِ خانه اهل بیت علیهم السلام بسته شود. پس عذاب همه دو برابر است.

وی افزود: محکمه دیگر مربوط به شیطان و گمراه شدگان است. در این دادگاه شیطان می گوید خداوند به شما وعده حق داد و من هم به شما وعده دادم و تخلف کردم. عقل شما با دعوت انبیا موافق بود ولی آن را رد کردید و دعوت مرا پذیرفتید. من هیچ سلطه ای بر شما نداشتم و فقط وسوسه کردم. پس فقط خود را ملامت کنید.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به محکمه سوم که در آیه 17 سوره مبارکه فرقان به آن اشاره شده است، اظهار داشت: این دادگاه برای قدیسین از بشر و ملائکه که معبود واقع شده اند مثل حضرت عزیر و حضرت عیسی علیهما السلام و کسانی که ایشان را پرستیده‌اند برپا می شود. خداوند از این معبودها می پرسد که آیا شما بندگان مرا گمراه کردید یا این که خودشان گمراه شده و به بی راهه رفتند؟

این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به پاسخ کسانی که مورد پرستش قرار گرفته اند، خاطر نشان کرد: ایشان خود را تبرئه کرده و می گویند ما چنین حقی نداشتیم که غیر از تو اولیایی را بگیریم لکن این گمراهان چون غرق در دنیا شدند تعلیمات پیامبران را فراموش کرده و هلاک شدند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسماعیل IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    1 2
    بسمه الله الرحمن الرحیم و كسانى كه كافر شدند گفتند نه به اين قرآن و نه به آن [توراتى] كه پيش از آن است هرگز ايمان نخواهيم آورد و اى كاش بيدادگران را هنگامى كه در پيشگاه پروردگارشان ازداشت‏شده‏اند مى‏ديدى [كه چگونه] برخى از آنان با برخى [ديگر جدل و] گفتگو مى‏كنند كسانى كه زيردست بودند به كسانى كه [رياست و] برترى داشتند مى‏گويند اگر شما نبوديد قطعا ما مؤمن بوديم (31) سبا كسانى كه [رياست و] برترى داشتند به كسانى كه زيردست بودند مى‏گويند مگر ما بوديم كه شما را از هدايت پس از آنكه به سوى شما آمد بازداشتيم [نه] بلكه خودتان گناهكار بوديد (32) و كسانى كه زيردست بودند به كسانى كه [رياست و] برترى داشتند مى‏گويند [نه] بلكه نيرنگ شب و روز [شما بود] آنگاه كه ما را وادار مى‏كرديد كه به خدا كافر شويم و