مهر نوشت:

قیمت دلار همچنان در بازار می‌تازد و هر روز رکوردهایی را به ثبت می‌رساند. یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که با احتساب دلار 1119 تومانی دولتی و 1540 تومانی آزاد، دولت 262 میلیارد تومان یارانه غیرمستقیم به واردکنندگان خودرو می‌پردازد، چراکه آنها خودرو را با ارز دولتی وارد می‌کنند.
دولت به تازگی فهرست 180 قلم کالایی را که حق استفاده از ارز دولتی برای واردات را ندارند، اعلام کرده است. در این فهرست نام بسیاری از کالاهای غیرضرور و مصرفی به چشم می‌خورد، اما جای خالی خودروهای وارداتی همچنان احساس می‌شود.

در حالی که دولت سالانه مبالغ زیادی را به خودروسازان جهت حمایت از تولید داخلی پرداخت می‌کند و تلاش دارد که نیاز بازار خودرو با تولیدات داخلی پاسخ داده شود، اما در فهرست کالاهایی که وارداتشان منوط به ارز صادراتی است، نام خودرو به چشم نمی‌خورد؛ یعنی اینکه دولت همچنان برای واردات خودرو هم، ارز دولتی و به نرخی بسیار بسیار پایین‌‎تر از بازار آزاد می‌پردازد.

فارغ از اینکه واردات خودرو به ایران خوب است یا بد، بازار را رقابتی می‌کند یا نمی‌کند و یا حتی ظرف چند سال گذشته توانسته انگیزش بالا بردن کیفیت در تولیدات داخلی را بیانگیزد یا خیر، باید به این نکته توجه داشت که در شرایط فعلی با روند کنونی واردات خودرو به کشور، دولت چه میزان ارز دولتی بابت واردات خودرو به واردکنندگان ارایه می‌دهد یا اینکه مابه‌التفاوت یارانه ارزی که دولت برای واردات خودرو به تولیدکنندگان خارجی می‌پردازد، چقدر است؛ چراکه به هرحال واردات خودرو هم اکنون با ارز دولتی صورت می‌گیرد و مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی با بازار آزاد به طور متوسط 421 تومان بوده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که واردات خودرو در 9 ماهه ابتدای سال جاری به 30 هزار و 454 دستگاه، به ارزش 622 میلیون دلار رسیده است که البته این رقم، با احتساب ارز دولتی یعنی هر دلار، 1119 تومان (نرخ مرجع بانک مرکزی در روز پنجشنبه 15 دی ماه) است.

بنابراین اگر ارزش همین میزان واردات با احتساب دلاری که هم اکنون با نرخ آزاد یعنی هر دلار 1520 تومان (نرخ بازار در چهارشنبه 14 دی ماه) وارد کشور ‌شود؛ یعنی واردکنندگان باید به ازای هر دلار، 421 تومان (مابه‌التفاوت نرخ مرجع بانک مرکزی و نرخ بازار آزاد) بیشتر می‌پرداختند. بنابراین، این میزان واردات، 261 میلیارد و 862 میلیون تومان( 421* 622000000) به نفع واردکنندگان تمام شده است.

بنابراین به طور متوسط هر دستگاه خودروی وارداتی 8 میلیون و 598 هزار و 607 تومان (261 میلیارد و 862 میلیون تومان تقسیم بر 30 هزار و 454 دستگاه خودرو)، یارانه دولتی بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و بازار از دولت دریافت می‌‎کند.

در 9 ماهه ابتدای سال جاری، جمهوری کره، امارات متحده عربی و عمان سه کشور عمده مبدا واردات خودرو در 9 ماهه سال جاری بوده‌اند.

در این میان، کشور کره با صادرات 17 هزار و 474 دستگاه خودرو به ارزش 304 هزار و 465 هزار دلار به کشور به لحاظ تعداد 57.38 درصد و به لحاظ ارزش 48.93 درصد از سهم کل واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص داده است.

همچنین در این مدت از کشور امارات هشت هزار و 497 دستگاه خودرو سواری به ارزش 216 هزار و 315 هزار دلار خریداری کرده‌ایم که به لحاظ تعداد 27.90 درصد و از نظر ارزش 34.77 درصد از سهم کل واردات خودرو به ایران را به خود اختصاص داده است.

میزان واردات خودرو از عمان نیز طی این مدت یک هزار و 649 دستگاه به ارزش 31 هزارو 272 هزار دلار بوده و این کشور از نظر تعداد 5.41 درصد و از نظر ارزش 5.03 درصد از سهم کل واردات خودرو به کشورمان را به خود اختصاص داده است.

در مورد سایر کشورها میزان واردات در 9 ماهه امسال دو هزار 834 دستگاه به ارزش 70 هزار و 161 هزار دلار بوده است که این میزان به لحاظ وزنی 9.31 درصد و به لحاظ ارزشی 11.27 درصد از سهم کل واردات خودرو به کشورمان را نشان می‌دهد.

همچنین حمید صافدل، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این رابطه گفت: در فهرستی که برای محدودیت در تامین ارز دولتی تهیه شده است، نام خودرو نیست؛ چراکه این فهرست متشکل از کالاهای غیرضرور است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: کارشناسان سازمان توسعه تجارت ایران در حال بررسی خودروهای وارداتی هستند. البته به دلیل حساسیت‌هایی که بر روی واردات خودرو در کشور وجود دارد، قرار گرفتن خودرو در چنین فهرستی باید با در نظر گرفتن تمامی جوانب کار و حساسیت‌های لازم باشد که بر این اساس بررسی این امر، در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در آینده‌ای نزدیک در مورد قرار گرفتن خودرو در چنین فهرست‌هایی اعلام نظر خواهیم کرد.
3939

کد خبر 192752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رعد AE ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    7 2
    يك معلم طي ٢٥ سال خدمت ٥٠ ميليون حقوق داشته بأشد اما يك رانت خوار روزي ٢٠٠ ميليون يعني ٢٥ سال خدمت صادقانه مساوي ٦ ساعت كار رانت خوار
  • محسن IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    5 2
    دست گلشون درد نکنه اینهمه دم از پرداخت یارانه به مستحق واقعی میزنند اونوقت وارد کنندگان نور چشمی خودرو باید 262 میلیارد تومان به جیب مبارک بزنند!!
    • بدون نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
      4 0
      سود خالص توليد پرايد چقدره
  • بدون نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    6 1
    این حرف ها مربوط به لابی خودروسازان و قطعه سازان است که شروعش با رسانه ها بوده که شما شدید سربازان مافیای خودروسازی.وقتی وارد کننده 90 درصد تعرفه قانونی می پردازه 30 درصد عوارض شماره گذاری و خروج خودروی فرسوده گردنشه یعنی در مجموع حدود130درصد.یعنی برای واردات خودرو دلاری 2400 تومن می پردازه به دولتی که در تولید خودروی وارداتی هیچ زحمتی و نقشی نداشته!شما اول تعرفه بردین بالا به حدود 130درصد رسوندید بعد واردات رو بستین و انحصار برای بعضی شرکتها کردید که نتایجشم دیدین فروش برگه ثبت سفارش و بازار گرمی با وضع قوانین جانبدارانه از خودروسازان برای خودروسازان درست کردین.حالا هم انحصاری شدن و محدودیت واردات هم تعرفه 130 درصدی هم دلار ازاد ؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    4 0
    تمام این صحبت ها برای مقدمه چینی برای گرانی وارداتی ها و درنتیجه گرانی تولیدات گران وبی کیفیت داخل است.خودروسازان نتوانستند به کیفیتی برسند که در بازار رقابت کنند و فقط وفقط با گرانی وارداتی ها می خواهید حقوق مصرف کننده ای که علاوه بر 90درصد تعرفه قانونی واردات خودرو هزینه های خروج خودروی فرسوده رو هم میده هم شیرینی دلالان حالا با وضع چنین قانونی بازم ملتهب کنید بازار رو که پراید و پژو گرانتر بشود؟حقوق مصرف کننده کجاست؟خودروی لوکس با کنایه میگید!!پس چرا تمام اقایان ب ام و و لنکروز سوارند!تولید کننده خارجی که در بازار رقابتی برای خریدارش بهترین کیفیت و مواد در خودرو بکار می بره کنایه لوکس یا تعنه می زنید اگر مثل پراید و 405 و دیگر بنجل ها تولید می کردید مورد تایید شما بود؟
  • بدون نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    4 0
    واژه لوکس در وارداتی ها به معنیه احترام به خریدار و احترام به شخصیت و شان مصرف کننده است و خودروی وارداتی با ان کیفیت و با ان ایمنی و لوکسی یعنی سازنده چقدر برای مصرف کننده اش ارزش قائل شده که بهترین کیفیت را برای گذاشته نه مانند خودرسازا دال گران تر از قیمت واقعی وارداتی ها ولی بیکیفیترین شکل ممکن
  • بدون نام IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    3 0
    وقتی صنعت خودو بعد از قانون ارتقای کیفیت می گفتید دیگه نیازی به حمایت تعرفه ای نداره دیگه می تونه رقابت کنه حال چی شد دوباره حمایت جدید می خواهید بکنید!!که چی بشه؟خوب اقایون میگن در ایران خودرو 700 پروژه ارتقا کیفیت جرا کردند! وامنت پیکان که استاندارد شد پس با این همه برنامه دیگه نگرانی از تعرفه و نرخ ارز بابت چیه؟دیگه اینقدر بعد از 50 سال این همه حمایت تعرفه و ضایع شدن حقوق مردم و نداشتن حق انتخاب و نداشتن بازار با قیمت های واقعی این کارا بابت چیه؟1یا علنن اعلام کنید بازهم قانون ارتقای کیفیت شکست خورده به مانند قوانین قدیمیو تکرار تولید محصولات 30 سال پیش و هی تکرار و تکرار مانع تراشی در واردات و گرانتر کردن ان به کجا می خواین برسین که نرسیدین؟
  • بدون نام IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    3 0
    تعرفه حذف کنید یا حداکثر 10درصد باشه.در مورد اتشغال از محل صرفه جویی مصرف بنزین و الودگی هوا و کشتار جاده ای و خروج خودروهای فرسوده و هزینه های درمان کل حقوق ماهیانه شاغلین این صنعت رو بپردازید و در ضمن صادراتم که ندارین به بگین منبع درامدتون کم میشه و صادرات خودرهای قدیمی جز سرافکندگی هیچی نداره و صادرات چند دونه خودرو با نداشتن فرقی نداره
  • بدون نام IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    7 0
    خودروی زیر 30 میلیون تومان خودرو مصرفی است و نه لوکس. هرچند که دولت با تعرفه ای که میگیرد قیمت آن را به 80 میلیون تومان میرساند.
  • بدون نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    2 0
    البته برای آقایان خودرو لوکس یک کالای واجب برای زندگی مستضعفان می باشد که ماهیانه لنگ 45000 تومان وجه صدقه دولتی می باشند
  • بدون نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    11 0
    اخه كدوم لوكس از جايي كه ملت ايران همش از رو اجبار و فقر خودروهاي اشغال سوار شدن خودروهاي وارداتي رو لوكس ميبينن وگرنه اين خودرو ها تو خارج جز يه خودروي معمولي نيستن مشكل عقب افتادگي ايرانه