موضوع صدور دستور انحلال خانه سینمای ایران از سوی وزارت ارشاد در برنامه تلویزیونی «هفت» مورد بررسی قرار گرفت.

سمیه علیپور: بخش‌هایی از برنامه تلویزیونی «هفت» با اجرای فریدون جیرانی جمعه شب شانزدهم دی‌ماه 1390 به موضوع خانه سینما اختصاص پیدا کرد. احمدرضا درویش به عنوان کارگردان فیلم «سرزمین خورشید» اثری که جایزه ویژه هیئت داوران را از پانزدهمین جشنواره فیلم به دست آورده بود، روی خط برنامه زنده تلویزیونی «هفت» حاضر شد و بعد از سخنان ابتدایی خود در مورد مراسم اختتامیه آن دوره از جشنواره فیلم فجر درباره خانه سینمای ایران و اتفاقاتی که در این نهاد صنفی رخ داد نکاتی را اظهار کرد و در ادامه جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد و سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد روی خط تلفنی برنامه حاضر شدند.
 
درویش: دولت پدری کند
احمدرضا درویش در ابتدای سخنان خود از جایزه‌ای که برای «سرزمین خورشید» از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده بود یاد کرد و یادآور شد در آن سال به پیشنهاد زنده‌یاد سیف‌الله داد رئیس وقت هیئت مدیره خانه سینما این جایزه به پدر شهید جهان‌آرا اهدا شد.
 
او سخنان خود را با اظهارنظری در مورد رویکرد برنامه «هفت» به موضوع خانه سینما ادامه داد و گفت:‌«توقع داشتم از برنامه «هفت» که متعلق به سینمای کشور است به موضوعی که در هفته گذشته سینما را دچار طوفان سهمگین کرد توجه داشته باشد. از برنامه شما و رسانه ملی آقای ضرغامی و آقای پورمحمدی مدیر شبکه سه و مهمانان این توقع را داشتم که بخشی از برنامه را به مسائلی که در مورد خانه سینما است اختصاص دهند.»
 
این کارگردان گفت: «بحث مهم و انحلال یک نهاد صنفی عنوان شده و ادعاهایی در این مورد به میان آمدع است. یادمان باشد 20 سال از تاسیس خانه سینما می‌‌گذرد و این نهاد صنفی عضو مجامع و تشکیلات داخلی و بین‌المللی است و روز ملی سینما با پیشنهاد خانه سینما و تایید شورای فرهنگ عمومی در تقویم رسمی کشور ذکر شده است.»
 
او تاکید کرد عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما را به عنوان مدیر فرهنگی عادل می‌شناسد و انتظار داشته در شرایطی که عدالت در سینما رعایت نمی‌شود رسانه ملی رفتاری عادلانه داشته باشد.
 
درویش با اشاره به اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که چهارشنبه شب چهاردم دی‌ماه در برنامه گفت‌و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حاضر شده بود، گفت: «وزیر ارشاد در تلویزیون ادعاهایی مطرح کردند که من به دلیل سوابق و اشراف به اساسنامه‌های خانه سینما شهادت می‌دهم اداعاهایش در مورد خانه سینما به کلی فاقد وجاهات است.»
 
او ادامه داد: «گفتند به نام خدا از اساسنامه خانه سینما خذف شده که کذب محض است و التزام به قانون اساسی حذف شده که این را هم به شدت تکذیب می‌کنم. در این اساسنامه التزام به قانون اساسی و شائر دینی مطرح است. تعجب می‌کنم یک مقام مسئول در یک برنامه زنده موضوعی را مطرح می‌کند که هر عقل سلیمی نمی‌تواند آن‌ها را بپذیرد. از آقای ضرغامی انتظار داشتم در آن برنامه شرایطی را فراهم می‌کردند که طرف دیگر ماجرا هم حضور پیدا می‌کردند و به موضوعات مطرح شده پاسخ می‌داد.»
 
او اظهار داشت: «عادلانه نیست صدایمان را روی اهالی فرهنگ بلند کنیم. کسانی که به عنوان سازندگی آمدند حالا با تازیانه با سینماگران رفتار می‌کنند. این سینما، سینمای انقلاب و برخاسته از جمهوری اسلامی و خون دل اهالی سینما و گنجینه گهرباری است که می‌بینیم چگونه آن را به مسلخ می‌برند.»
 
درویش با اشاره به توجه رسانه‌های خارجی به موضوع انحلال خانه سینما گفت: «بحث انحلال خانه سینما تیتر همه خبرگزاری‌ها و سایت‌های معاند و بیگانه است. باید ببینیم ما خودمان را تابلوی تمام عیار چه جریانی کرده‌ایم؟ با اینکه تهدیدهای بی‌شماری در اطراف ما وجود دارد چرا با رفتار ناشیانه باید کاری کنیم که به آسیاب دشمن آب بریزیم. من قبول دارم که اشکال‌های احتمالی ممکن است در رفتار اصناف وجود داشته باشد، اما این نوع برخورد را نمی‌پسندم.»
 
او با اشاره به اینکه انتظار دارد رئیس جمهور به این وضعیت رسیدگی کند، گفت: «مگر می‌شود اعلام شود 29 صنف اعلام شود با 20 سال سابقه منحل هستند؟ مگر مسئولان عالی‌رتبه کشور سینمای ایران را سینمای نجیب ایران اسم‌گذاری نکردند؟ مگر مسئولیت ما در وضعیت کنونی که به استقبال جشنواره فیلم فجر و انتخابات مجلس می‌رویم این نیست که کشور را به سمت آرامش ببریم؟»
 
کارگردان فیلم سینمایی «دوئل» گفت: «در اساسنامه خانه سینما بند روشنی وجود دارد که می گوید مجمع عمومی خانه سینما تنها رکنی است که می‌تواند در مورد انحلال تصمیم بگیرد و نهاد دوم قوه قضائیه است. این چیزی خوبی نیست که انحلال خانه سینما به نام کسانی بخورد که خود اهالی سینما هستند.»
 
او ادامه داد: «این‌ها با شعار نوکری برای مردم آمدند. عرصه فرهنگ عرصه خودکامگی نیست. ما در دفاع مقدس با دشمن این کار را نمی‌کردیم. آقایان مطرح می‌کردند مهمان هستند و ما سینماگران میزبان و حالا می‌بینیم همه چیز جا‌به‌جا ‌شده است.»
 
کارگردان فیلم سینمایی «روز رستاخیر اظهار داشت:‌«دولت باید پدری کند وگرنه تعطیلی و تخریب آسان است. زحمت زیادی کشیده شده که خانه سینما به وجود آمده است. اینکه آقایان این نهاد صنفی را تعطیل کنند موجب سوء استفاده بدخواهان خواهند شد.»
 
در ادامه برنامه پس از اظهارات جواد شمقدری معاون امور سینمایی در مورد اتفاقات خانه سینما و اشاره او به اینکه درویش برای ساخت فیلمش چهار پنج سالی از سینما دور بوده و اطلاعات دقیقی ندارد،‌ درویش روی خط تلفنی برنامه حاضر شد و گفت:‌«من درگیر ساخت «روز رستاخیز» بودم، اما ارتباط من با خانه مان قطع نمی‌شود وزیر ارشاد و مسئولان کشور هم سفرهایی دارند، اما ارتباط آنان هم با جایی که در آن مسئولیت دارند قطع نمی‌شود.»
 
او پیشنهاد داد در برنامه بعدی «هفت» دو طرف ماجرای خانه سینما با یکدیگر به گفت‌و‌گو بنشینند و اظهار داشت: «اگر تصور کنیم که تغییراتی در اساسنامه جدید اتفاق افتاده نتیجه این است که به اساسنامه قبلی برگردیم. دایره حقوقی ارشاد نیز از همین بابت شکایت کرده و اساسنامه قبلی را مورد تایید قرار داده است. راه‌های زیادی غیر از انحلال وجود داشت اینکه به درخواست مجمع عمومی این هیئت مدیره استعفا دهند و هیئت مدیره دیگری انتخاب شود طبق مفاد اساسنامه قبلی کارها پیش برود نماینده ارشاد نیز در خانه سینما حضور داشته باشد.»
 
درویش در مورد شکل‌گیری خانه سینما گفت:‌ «در مورد تاسیس خانه سینما می‌دانیم هر تشکیلات مردم نهادی در کشور ما از سوی یک تشکیلات رسمی راه اندازی شده و در ادامه به امنا سپرده شده است. هیئت امنا اساسنامه را تصویب و ثبت می‌کنند. در مورد تاسیس خانه سینما نیز این‌ها رعایت شده است.»
 
او همچنین در مورد اظهار نظر شمقدری مبنی براینکه وزیر ارشاد از سوی یک شبکه ماهواره‌ای به عنوان چهره زشت هفته معرفی شده است، گفت: «علت زشت نشان دادن و این حرکت دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن رفتار ما در داخل است که اجازه چنین جسارتی را به آنان می‌دهد. ما انتظار داریم وزیر ارشاد بر تارک سینمای کشور بدرخشد.»
 
درویش اظهار داشت: «در این دو روزی که ماجرا شدت گرفته است اکثر سایت‌های داخلی برای درج مطالب در مورد خانه سینما دستور منع دارند و وقتی ما در داخل کشور این اظهارات را نمی‌گذاریم در خارج از کشور از آن سوء استفاده می‌کنند.»
 
کارگردان سرشناس سینمای ایران گفت: «من اعتقاد دارم خانه سینما انقلابی‌ترین نهادی است که در سینمای کشور می تواند حیات داشته باشد و اگر می خواهیم شکلی از آرمان‌هایمان را پیدا کند باید زیرساخت و امید و اخلاق و آگاهی را به وجود آوریم نکاتی که شعار جشنواره فجر. این‌ها را نمی‌توان با بخشنامه ایجاد کرد.»
 
درویش سخنان خود را چنین پایان داد: «من در خواست دارم یا شکایت قبلی را دنبال شود و یا گفت‌و‌گو صورت بگیرد. این طوری جو کشور و نمایندگان را متشنج نکیم. مقام رهبری می گویند سینما نجیب است و چطور با سینمای نجیب ایران این رفتار صورت می‌گیرد. آقای شمقدری شما سیاسی‌ترین رفتار را با خانه سینما می‌کنید.»
 
شمقدری: ما فقط در مورد شرایط جدید صنوف گفت‌و‌گو خواهیم کرد
معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد تنها گفت‌وگوی او با صنوف در مورد شرایط جدید اصناف سینمایی خواهد بود.
 
جواد شمقدری دیگر مهمان تلفنی برنامه «هفت» بعد از اظهارات احمدرضا درویش در مورد وضعیت ایجاد شده برای خانه سینمای ایران گفت: «به آقای درویش تبریک می‌گویم که بعد از چهار پنج سال فرصت کردند به مسائل سینما توجه کنند، به دلیل همین دوری اطلاعات ایشان ناقص است. در اساسنامه کنونی خانه سینما که سال 87 تغییر کرده بندهای ذکر شده حذف شده و این قابل کتمان نیست.»
 
او ادامه داد: «آقای درویش براساس اساسنامه شورای فرهنگ عمومی حرف می زنند، اما در سال 87 تغییراتی رخ داده که دوستان باید توضیح دهند چرا حذفیاتی صورت گرفته است.»
 
شمقدری اظهار کرد: «من عضو کانون کارگردانان بوده و هستم، اما صنوف گروگان یک جریان سیاسی شده بودند.»
 
او درباره روند شکل‌گیری خانه سینما گفت:‌«اساسنامه خانه سینما در سال 66 مصوب می‌شود آن سال و پنج سال بعد خانه سینما تشکیل نمی‌شود و در سال 72 که مدیران وقت سینما تغییر می‌کنند با شتاب‌زدگی اساسنامه متفاوتی را به ثبت شرکت‌ها می‌رسانند و خانه سینما پا می‌گیرد. اتفاقا خانه سینما آغازش نشان می‌دهد دولتی‌ترین تشکل صنفی است
 
شمقدری تاسیس خانه سینما را دولتی دانست و گفت:‌ «هیئت موسس خانه سینما، معاون سینمایی، مدیر فارابی و رئیس اداره نظارت بودند. با آمدن آقای ضرغامی در معاونت سینمایی بعد از 10 سال مدیریت این آقایان به پایان می‌رسد.»
 
معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به یکی از برنامه‌های ماهواره‌ای که ساعاتی قبل از برنامه «هفت» پخش شده بود، گفت:‌ »وقتی یک شبکه ماهواره‌ای خارجی وزیر ارشاد را زشت‌ترین شخصیت هفته معرفی می‌کند از یک جا دردش آمده است. آنان وزیر محترم را به خاطر تصمیم انقلابی و قانونی‌اش زشت‌ترین شخصیت هفته دانستند.»
 
او ادامه داد:‌«ما در مورد صنف دلمشغولی داریم و در شش ماه گذشته خیلی تلاش کردیم این اصلاح با کمترین هزینه رخ دهد. حتی من در هفته گذشته و ماقبلش تلاش کردم اهالی خانه سینمایی‌ها حرف بزنم و جراجی با کمترین آسیب باشد.»
 
او تاکید کرد بیانیه‌هایی که از سوی سینماگران و خانه سینما در مورد اتفاقات اخیر منتشر می‌شود به نفع کسی نیست و در مورد احتمال گفت‌و‌گو با مسئولان خانه سینما گفت: «قبل از اعلام رسمی انحلال گفت‌وگو مفید بود، اما بعد از این ما باید برای شرایط جدید گفت‌وگو کنیم.»
 
شمقدری با اشاره به دیداری که با مسئولان خانه سینما داشته، گفت: «ما یکسال و نیم گفت‌وگو کردیم. نگاه مسئولان خانه سینما در کلام یکی از نمایندگان آنان که برای گفت‌و‌گو با ما آمده بود روشن شد که گفتند به ما اعتماد ندارند. ما دو سه هفته قبل جمعی بی‌طرف از کسانی که در سینما زحمت می کشند دور هم جمع کردیم تا مسئله خانه سنیما حل شود و آنان هم از عملکرد خانه سینما راضی نبودند.»
 
معاون سینمایی با اشاره به اینکه به هیئت مدیره خانه سینما پیشنهاد استعفا داده بود، دوباره به دوران راه‌اندازی خانه سینما برگشت و گفت: «هیچ اقدامی براساس اساسنامه سال 66 صورت نمی‌گیرد تا سال 72 که این مدیران از خانه سینما برود. این‌ها برای اینکه سیطره را حفظ کنند با اساسنامه جعلی خانه سینما را راه می‌اندازند. در اساسنامه ثبت شده در سال 66 گفته شده مجمع عمومی با حضور همه اعضا شکل بگیرد که در آن تغییرات سال 72 این حذف می‌شود و مجمع عمومی با حضور روسای صنوف تشکیل می‌شود.»
 
شمقدری سخنان خود را چنین پایان داد: «اصلا صنوف زیر نظر سازمان سینمایی نمی‌روند ما می‌خواهیم مشکل معیشت و بیکاری را برطرف کنیم. خانه سینما در این مدت ماموریت اصلی خود را انجام نمی‌داده و اتفاقا به همین دلایل نیاز به خانه تکانی و تغییر شرایط داریم.»
 
او همچنین تاکید کرد حاضر است در جلسه‌ای برخلاف گفته احمدرضا درویش ثابت کند مدیریت او در سینما سیاسی نیست.
 
57243
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =