براساس اظهارات معاون رئیس جمهور، توزیع 17.5 میلیون لیتر بنزین یورو5 از هفته آینده در تهران و برخی از کلانشهرهای کشور آغازخواهدشد.

محمد جواد محمدی زاده درعین حال از دریافت خسارت از صنایع، پالایشگاهها و نیروگاههای آلاینده از سوی دولت خبرداد.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در مراسم آغاز به کار دومین کنفرانس بهینه سازی مصرف انرژی از کاهش راندمان،درعین حال اتلاف بالای مصرف انرژی،نبود فرهنگ مصرف، یارانه ای بودن قیمت حامل های انرژی و وجود تکنولوژی های مستهلک به عنوان مهمترین چالشهای انرژی کشور یاد کرد و گفت: در سالهای اخیر دولت با تدوین معیارهای مصرف سوخت،اجرای سهمیه بندی و هدفمندی یارانه ها، متنوع سازی سبدسوخت،اجرای مبحث ملی 19 ساختمان و رونمایی از سند ملی انرژی سعی کرده در مصرف انرژی کشور صرفه جویی هایی حاصل شود.
این مقام مسئول خواستار توسعه انرژیهای نو و پاک در مراکز پرمصرف انرژی کشور همچون دانشگاهها، بیمارستانها و مراکز نظامی شد و افزود: وزارت نیرو هم بایدخرید انرژی های پاک از بخش خصوصی را تضمین کند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آغاز طرح ارزشیابی منابع حیاتی و زیست محیطی در سطح کشور،اظهار داشت:در حال حاضر از تمامی صنایع،نیروگاهها،پالایشگاههای نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی آلاینده آب، خاک، هوا و توده های زیست محیطی دولت خسارت دریافت می کند.
وی همچنین از آغاز توزیع 17.5 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو5 از هفته آینده در سطح تهران،بندرعباس،تبریز، آبادان و برخی از کلانشهرهای کشور خبر داد و افزود: همزمان با آغاز توزیع بنزین یورو 5 از نخستین خودروهای با استاندارد یورو 5 هم در سطح کشور رونمایی می شود.
رییس سازمان محیط زیست با اعلام اینکه،هم اکنون متوسط مصرف انرژی در صنایع سیمان، آجر و فولاد به ترتیب 37 ، 93 و 50 درصد بیش از استانداردهای جهانی است،تولید متوسط سالانه حدود 8.4 میلیون تن گاز CO، یک و دو دهم میلیون تن گاز CO2 و بیش از 492 میلیون تن گاز CO2 در کشور را خبر داد.
درحال حاضر شدت متوسط مصرف انرژی در جهان 189.7 تن معادل نفت خام بوده و این در حالی است که نرخ مصرف انرژی درایران 863.9 یعنی حدود چهار برابر میزان جهانی است.در شرایط فعلی سالانه حدود 624 میلیون بشکه معادل نفت خام تلفات و هدر روی انرژی در ایران حاصل می‌شود که اتلاف این حجم از حاملهای مختلف انرژی با احتساب نفت خام بشکه ای 80 دلار به بیش از 50 میلیارد دلار در سال می رسد.
مطالعات انجام گرفته نشان می دهد سالانه بیش از 14 میلیون بشکه معادل نفت خام به ارزش یک میلیارد و 445 میلیون دلار انرژی در صنایع کشور اتلاف می شود همچنین سالانه 211 میلیون بشکه معادل نفت خام به ارزش تقریبی 21.1 میلیارد دلار (هر بشکه 100 دلار)در بخش ساختمان هدر می رود.بر این اساس طراحی، تدوین و ارائه مدل‌های جدید صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی در بخشهای مختلف خانگی، تجاری، صنایع عمده، نیروگاهها و ناوگان حمل و نقل کشور ضروری به نظر می رسد. تدوین سند راهبرد انرژی در راه است
داوود منظور معاونت برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نیز در این مراسم با اشاره به کاهش ضریب جینی درطول برنامه پنجم توسعه گفت: سند راهبرد ملی انرژی نیز مراحل نهایی تدوین را طی می کند زیرا این سند راهبرد ملی انرژی با همکاری وزارتخانه های نفت، نیرو و سازمان انرژی اتمی مراحل نهایی تصویب را طی می کند.
وی ادامه داد:با تلاش و همت دستگاه های اجرایی و همراهی و همکاری مردم یک سال از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها پشت سر گذاشته شده و اجرای این قانون زمانی شروع شد که الگوی نامناسب مصرف انرژی با توجه به اثرات نامطلوب آن بر اقتصاد ملی تبدیل به یک اقدام اجتناب ناپذیر شده بود.
منظور با اشاره به اینکه سالها شاهد آن بودیم که سازوکارهای قیمتی، الگوی نادرستی از مصرف در بخش تولید و مصارف نهایی انرژی را ایجاد کرده بود،شاهد جایگزینی انرژی به جای سایر عوامل بهبوددهنده تولید، قاچاق فراورده ها و عدم کفایت منابع مالی برای سرمایه گذاری در کشور شده بودیم.
هدفمندی یارانه ها مصرف را نجات داد
معاونت برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه شدت ناکارایی در مصرف انرژی میانگین مصرف را چندین برابر استانداردهای جهانی رسانده بود، گفت: شدت مصرف انرژی تا پیش از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها 8 برابر ژاپن و 2 برابر ترکیه بود.
وی ادامه داد: توزیع پنهان یارانه انرژی موجب شده بود تا سهم دهک های اول و دهم به شدت نابرابر و نامتقارن باشد به گونه ای که سهم دهک اول در مصرف بنزین 3/1 و دهک دهم 30 درصد یارانه انرژی در بنزین را به خود اختصاص داده بود.
منظور تصریح کرد: در نفت سفید،نفت کوره و انواع حامل های انرژی وضعیت مشابهی حاکم بود اما اجرای قانون در سال اول ضمن کنترل شدت مصرف انرژی موجب کاهش مصرف در برخی حامل ها شده است.
معاونت برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اظهار کرد: با اجرای قانون 6 درصد مصرف بنزین، 10 درصد نفت گاز، 36 درصد نفت کوره و 5 درصد مصرف برق کشور کاهش یافته است و این در حالی است که بدون اجرای قانون سالانه 7 درصد رشد مصرف برق و 10 درصد مصرف گاز طبیعی وجود داشت.
وی با اعلام توقف رشد مصرف انرژی و کاهش در برخی فراورده ها گفت: در مصرف نان نیز آمارها نشان می دهد 38 درصد
وی متذکرشد: مقدمات و پیش نویس سند راهبرد ملی انرژی تدوین و با مشارکت وزارت نفت، نیرو و سازمان انرژی اتمی مراحل نهایی تدوین را طی می کند.
/22131
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =