۱ نفر
۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۰

برخی خبرها واقعا حسرت برانگیزند؛ خبرهایی که آدم را به یاد تفاوتهایی می اندازند که باعث می شوند یک کشور پیشرفته باشد و کشوری دیگر جهان سومی. تفاوتهایی که باعث می شوند اکثریت مردم یک کشور در رفاه زندگی کنند و اکثریت مردم کشوری دیگر، نه...

ونداد الوندی پور: ماجرا را اکثرا می دانید: رئیس جمهور آلمان کریستیان وولف در زمانی که رئیس کابینه محلی ایالت نیدرزاکسن بود با استفاده از نفوذش یک وام مسکن 500 هزار یورویی کم بهره گرفته بود. روزنامه بیلد این خبر را کشف کرد و خواست آن را چاپ کند. رئیس جمهور خبردار شد و در یک پیام تلفنی مدیر روزنامه را تهدید کرد که در صورت چاپ این خبر از او شکایت خواهد کرد. روزنامه بیلد توجهی نکرد و هم ماجرای وام را چاپ کرد و هم موضوع تهدید را. پس از آن سیل انتقادات به سوی رئیس جمهور جاری شد و تعداد زیادی از مردم و سیاستمداران خواهان استعفای او شدند. یک نکته را هم باید در پرانتز گوشزد کرد: وولف در سال 2010 کل مبلغ وام را پس داد. این نکته هم شایان ذکر است که او وام را برای خریدن خانه می خواست نه کارخانه و سرمایه گذاری.
از نظر منتقدان، او نه حق داشت وام مسکن کم بهره بگیرد و نه حق تهدید مدیر یک روزنامه را. گرفتن وام ضوابطی دارد که همه باید رعایت کنند؛ چه فرماندار یک ایالت و چه مردم عادی. و روزنامه ها حق دارند در مورد هر کس خواستند افشا گری کنند و کسی حق برخورد با آنان را ندارد.
حال این وضعیت را با وضعیت کشور خودمان مقایسه کنید. در اینجا وام گرفتنهای میلیاردی طولانی مدت کم بهره _یا حتی بی بهره_ برای برخی مثل آب خوردن است و گرفتن یک وام چند میلیونی برای خرید یک خانه سی چهل متری برای بسیاری از مردم امری محال. از امثال جزایری ها و خاوری ها و آریاها و بزرگترهایشان می گویم. آنهایی که بانکها را بلعیده اند. آنهایی که میلیارد میلیارد ثروت به هم زده اند و در داخل و خارج سرمایه انبار کرده اند. آنهایی که گاهی از پشت پرده بیرون می افتند. آنهایی که آنقدر پرزور هستند که گاه اصلا زحمت پس دادن اصل مبلغ وام را هم به خود نمی دهند. از رانت خواری می گویم، و از اختلاسها. از امثال سه هزار میلیارد تومان ها که گاه اشتباهی پیش می آید و فاش می شوند و اغلب نه.
تفاوتها بسیار گویا هستند و جواب بسیاری از چراها را گوشزد می کنند.
بله؛ برخی خبرها واقعا حسرت برانگیزند...[]

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    49 1
    این است تفاوت ایران جهان سومی با کشوری مثل المان...
  • ايران IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
    36 0
    عالي بود. مرسي
  • مظفري IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
    36 0
    جناب الوندي، روي نكته بسياري مهمي انگشت گذاشتيد. واقعا بايد پرسيد پول نفت كجا مي رود.
  • بدون نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
    32 0
    بانكهاي كشور به مردم تعلق دارند نه به عده اي آقازاده. من نوعي اگه سه چهار ميليون وام بخوام بايد از هفت خوان رستم بگذرم ولي آقاي X و Y چندين ميليارد وام مي گيرند و به قول نويسنده، خيلي وقتهاي اصل پول را هم به بانك پس نمي دهند. واقعا تاسف برانگيز است. بيچاره مردم.
  • بدون نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
    32 0
    بي دليل نيست كه امثال آلماني ها انقدر پيشرفته و موفقند. كارشان حساب و كتاب دارد و قانون در كشورشان حكمفرماست و همه جلوي قانون برابرند
  • بدون نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
    25 0
    آفرين...
  • بدون نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
    26 0
    كاش قانوني وجود داشت كه با برادران رانت خوار برخورد مي كرد
  • بدون نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    27 0
    تمام نمك درياچه اروميه را يكجا ريختي روي زخم ما بدبخت بيچاره‌هايي كه براي گرفتن وام مثلا5 ميليون توماني اندرخم يك كوچه‌ايم. اي واي!!!!!! ما يكي از قديمي‌ترين تمدن‌هاي بشري هستيم. خيلي از كشورها از ما الگو برداري كردند. پس چرا ما جهان سومي هستيم؟!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    19 0
    ممنون از مقاله عالی تون خبرانلاین
  • ریاحی IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    15 1
    درست زدی تو خال
  • aat A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    3 0
    بسیار عالی بود
  • تهراني A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    3 0
    و اكنون معلوم شده كه اينهمه پول كشور به كجا رفته و چرا مردم هر روز فقيرتر ميشوند. مقاله خوبي است