گروه حوزههای علميه: توقع از دستگاههای تبليغی اين است كه يكديگر را به عنوان رقيب ندانند؛ چرا كه در محيط تبليغی به تك تك افراد و پتانسيلها نياز است، دستگاههای تبليغی فرقشان اين است كه هيچگاه رقيب هم نيستند بلکه تكميل كننده پتانسيل و ظرفيتهای يكديگرند.
حجتالاسلام و المسلمين محمدحسين معزی، رئيس دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم نمايندگی تهران، به تشريح فعاليتها و رويكرد اين مركز با توجه به نيازهای جامعه و شهری همچون تهران از نظر تبليغی و فرهنگی پرداخت و گفت: دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم پتانسيل علمی و مكمل حوزه علميه قم است؛ يعنی به عنوان نهادي است كه اجرای برنامههای فوق برنامه علمی حوزه در اين دفتر متبلور میشود.
وی ادامه داد: در شهر تهران به جهت حضور حوزههای علميه و جمعيتی بالغ بر 5 هزار طلبه و همچنين وجود دستگاههای فرهنگی و تبليغی نياز به اين است كه نهادی همچون دفتر تبليغات اسلامی به هر كدام از اين مراكز كه در محيط خاص خودشان نياز به پشتيبانی و هماهنگی از لحاظ محتوا دارند، در برنامههای فرهنگی دينی با مبانی دينی به آنها كمك كند.
معزی تصريح كرد: البته ما در تهران اساسا به دنبال بسط و گسترش مبنايی و رفتار گسترده نيستيم بلكه استفاده از پتانسيلهای موجود به شايستگی، يكی از اين برنامههای مأموريتمحور اين مركز است.
رئيس دفتر تبيغات اسلامی حوزه علميه قم نمايندگی تهران عنوان كرد: يكی از طرحهايی كه در دفتر تبليغات اسلامی حوزه عمليه قم نمايندگی تهران در حال اجرا است، طرح روحانی به عنوان مشاور است، روحانی به عنوان گروه مرجع همواره مورد سؤال و اعتماد مردم بوده است اما امروز به واسطه گسترش بحث ارتباطات، يك روحانی بايد به مبانی و آموزههای آكادميك روز همچون مشاوره مسلط باشد و به حاشيهها و ابزارها و روشهای تكنيكی مشاوره نيز اشراف داشته باشد؛ لذا در برنامه ما استفاده از پتانسيلهای علمی دانشگاهی و نخبگان حوزوی در راستای اجرای اين طرح به صورت جدی وجود دارد.
وی ادامه داد: قصد داريم به سمتی حركت كنيم كه طلاب خوشفكر و جوان از برادران و خواهران به اين سمت گرايش داشته باشند و بهترين اين طلاب را گزينش كنيم و دورههای كاربردی و تكنيكی و پودمانی برای اين طلاب به صورت ابزارمحورانه برگزار خواهيم كرد تا مشاورانی را تربيت كنيم كه همانطور كه مردم در مسائل فقهی به طلاب رجوع میكنند در مسائل اجتماعی و مشاورهای هم به طلاب رجوع شود و طلاب هم پاسخ درستی را در اين زمينه به مردم بدهند؛ لذا از برنامههای جدی ما استفاده و تربيت طلاب در اين زمينه است.
حجتالاسلام معزی در بخشی ديگر از سخنانش تصریح کرد: برنامه ديگر ما استفاده از طلاب جوان در محيط مجازی و سايبری و فعالسازی و ساماندهی آنهاست كه از برنامههای درازمدت است، البته ما بيش از اينكه به دنبال بسط توسعه فيزيكی و رفتارهای تبليغی و بيلان كار باشيم، بيشتر به عملياتی بودن فكر میكنيم.
وی افزود: ارتباط ما و معرفی پتانسيلها و توانهای حوزه علميه قم و دفتر تبليغات به دستگاهای علمی فرهنگی و پژوهشی يكی از هدفهای نهايی ما نيز خواهد بود.
معزی در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين مركز از «نمايندگی» به «شعبه» تغيير مأموريت خواهد داد يا خير؟ عنوان كرد: دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم، دو شعبه اصلی در اصفهان و مشهد دارد كه امكانات و پتانسيلهای قم در اين دو شهر وجود دارد؛ برای مثال اين دو شعبه هم پژوهشگاه میتوانند داشته باشند و هم دانشگاه، ولی فعاليت اين دفتر در تهران برنامهمحور است به اين معنی كه هدفش اجرای برنامههايی است كه ديگران انجام ندادهاند.
رئيس دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم نمايندگی تهران گفت: در تهران تاكنون برنامههای فرهنگی و علمی و متقن و قوی انجام نشده؛ لذا دفتر تبليغات اسلامی هرچند به عنوان شعبه نيست، اما برنامهمحور است و به عبارتی وظيفه اين دفتر اجرای مأموريتهای خاص دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم در تهران است و اين مركز به نوعی شعبه ويژه حوزه رياست است.
وی درباره اجرای برنامههای آموزشی در اين مركز ابراز كرد: ما به دنبال ادامه برگزاری دورههای آموزشی همچون «بشيران جوان» در قسمت خواهران و برادران هستيم كه با ثبت نام و پذيرش و آموزش مبلغان اختصاصی در محيطهای اختصاصی؛ مثل زندان و بهزيستی و آموزش و پرورش در تعاملات به اين مكانها كمك خواهيم كرد.
رئيس دفتر تبيغات اسلامی حوزه علميه قم نمايندگی تهران تصريح كرد: همچنين اجرای طرح مشاوره، قسمت مطالعاتش به صورت جدی طی شده و به زودی برنامهای جدی با عنوان مشاوره دينی و طرح روحانی به عنوان مشاور با پشتوانه آموزشهای آكادميك برگزار خواهد شد.
وی در پاسخ به اين سؤال كه آيا دورههای آموزش رسانه به صورت تخصصی در اين دفتر برگزار میشود؟ تشريح كرد: قطعا در زمينههای تخصصی همچون سينما و تلويزيون وارد نمیشويم و در موضوعاتی كه رفتار تخصصی لازم دارد فعلا ورود پيدا نمیكنيم و در موضوعاتی كه حرف و قدرت ساماندهی و سازماندهی داريم وارد میشويم، بالطبع در محيط رسانه از ابزار و پتانسيل فكر خوبی برخورداريم كه بايد به روزرسانی شود و به واقع نزديك و در عمل از آن استفاده شود.
معزی به مهمترين رويكردهای دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم در تهران اشاره، و ابراز كرد: به عنوان سياستهای كلی، اولين قدم ما معرفی پتانسيلهای موجود در دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم به مراكز فرهنگی و تبليغی در تهران است، همچنين تربيت طلاب در تبليغ چهره به چهره و آشنا كردن اين طلاب به ابزار تبليغی تخصصی در سطح آموزشهای مشاورهای و تربيت طلاب در زمينه رسانهای و سايبری از مهمترين برنامههای اين مركز است كه هيچ يك از اين اهداف ارزشگذاری نمیشود و با اهميتی يكسان اجرا خواهد شد.
رئيس دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم نمايندگی تهران در رابطه با تعامل با مدارس علميه و طلاب افزود: قطعا بال اصلی ما، كار با مدارس علميه است، در حال حاضر ما 1300 طلبه برادر و خواهر را تحت پوشش خود قرار دادهايم كه روزگار موفق ما اين است كه با تمام طلاب ارتباط برقرار كنيم و بتوانيم به آنها محصول بدهيم و محصول بگيريم.
حجتالاسلام معزی در پايان اظهار كرد: هدف اين كه بار تبليغی و علمی حوزه علميه را در محيطهای فرهنگی و تبليغی به مردم عرضه بداريم و توقع از دستگاههای تبليغی اين كه ما را به عنوان رقيب نداند؛ چرا كه در محيط تبليغی و به خصوص تبليغ شريعت و فرهنگ علوی و انقلاب اسلامی به تك تك افراد و پتانسيلها نيازمنديم؛ هر قدمی را كه بخواهيم برداريم نياز به اين است كه اين قدم ياری شود و دستگاههای تبليغی فرقشان اين است كه هيچگاه رقيب هم نيستند و تكميل كننده پتانسيل و ظرفيتهای يكديگرند كه هر كدام نگاه به شريعت و انقلاب و تفكرات و امام(ره) و رهبری دارند و الزاما هدفشان قدرتمندكردن تفكر دينی در محيط خاص با ابزار خاص است.
نظر شما