۰ نفر
۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۸

نمایندگان مجلس، چندی پیش طرح کاهش رابطه با انگلیس را پس از گذشت دو سال در دستور کار خود قرار دادند و با موافقت حداکثری نمایندگان و تأیید شورای نگهبان این طرح لازم الاجرا شد.

زهرا تالانی: پس از آن وزارت علوم اعلام کرد که اگر فردی با این شرایط، همچنان خواهان ادامه تحصیل در انگلیس است، می‌تواند با هزینه شخصی خود در دانشگاه های انگلیس تحصیل کند و عملا بورس دولتی برای دانشگاه های این کشور لغو شود. همچنین اعلام شد وزارت علوم برای دانشجویان ایرانی دانشگاه های انگلیس هیچ تسهیلاتی از جمله رفع مشکلات نظام وظیفه و تامین ارز دانشجویی فراهم نمی کند. اما به تازگی حسن غفوری‌فرد، نماینده مجلس هشتم و رئیس هیأت نظارت و ارزیابی شورایعالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است که موضع موسساتی که هنوز اقدام به اعزام دانشجو به این کشور می کنند در این شورا بررسی می شود چون وزارت علوم مدرک دانشگاه های این کشور را معتبر نمی داند.
گفت وگوی خبرآنلاین با رئیس هیأت نظارت و ارزیابی شورایعالی انقلاب فرهنگی و نماینده مجلس را بخوانید:


پس از بسته شدن سفارت انگلیس برخی دانشجویانی که در آنجا تحصیل می کردند نسبت به آینده خود نگران بودند. شما در شورایعالی انقلاب فرهنگی چه تصمیمی برای آنها گرفتید؟
به جز کشور انگلیس تعداد زیادی هستند که هر سال برای تحصیل به کشورهایی مانند هند، مالزی می روند برای همین ما درباره چگونگی فعالیت این موسسات در شورا بررسی هایی را آغاز کردیم. چون فعالیت این موسسات باید مطابق قوانین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد. از طرفی شنیده می شود فعالیت برخی موسسات اعزام دانشجو به کشور انگلیس همچنان ادامه دارد در حالی که ما با کشور انگلیس هیچ ارتباط و مراوده‌ای نداریم و افرادی که برای ادامه تحصیل به این کشور می روند، دانشجو محسوب نمی‌شوند و مدارکشان نیز توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارزیابی نمی‌شود.


با این حساب برای تطبیق مدارکشان مشکل پیش می آید.
بله. قطعا پس از بازگشت به کشور مشکلاتی برای آنها برای تطبیق مدارک به وجود خواهد آمد.


پس کسانی که قبلا در این کشور تحصیل کردند چطور؟
ما با وزارت علوم به اجماع رسیدیم که از امسال بورسیه تحصیل به کشور انگلیس قطع شود ،بنابراین موسسات هم نباید هیچ دانشجویی را به این کشور اعزام کنند اما کسانی که قبلا تحصیل کردند مشکلی ندارند و شامل این سیاست نمی شوند.


اما مدیر کل بورس و امور دانشجویان خارجی وزارت علوم اعلام کرده بود که امکان تحصیل با هزینه شخصی وجود دارد.
وقتی وزارت علوم مدرک دانشگاههای انگلیس را قبول نداشته باشد به نظرم کسی هم تمایلی برای تحصیل پیدا نمی کند.


همیشه اینگونه نبوده است که هر قطع رابطه سیاسی با خود قطع رابطه علمی به همراه بیاورد، همانطور که با وجود نبود رابطه سیاسی با آمریکا، هنوز هم در زمینه علمی ما با این کشور در ارتباط هستیم؟

موضوع کشور انگلیس یک استثنا است که تا اطلاع ثانوی وضع بر همین منوال خواهد بود و دانشجویی از ایران به این کشور اعزام نخواهد شد. بنابراین دانشجویانی که خواهان ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند با توجه به سیاست‌های جدید وزارت علوم، از این پس نباید انگلیس را به عنوان کشور مقصد انتخاب کنند.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    116 5
    اقا بهوش !! اقا بگوش !!!! عطف به ماسبق هم بکنید . مثلا تا بیست سال قبل (1370) . اینطوری هم خدا را خوش میاد . هم عدالت اجرا میشود. هم مدارک تقلبی خود به خود رو میشود >!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    39 2
    درسته در اين كشور خيلي چيزا رابطه اي شده ولي كيفيت علمي دانشگاههاي دنيا همچنان ضابطه‌اي تعيين مي شود حضرت آقا
  • بدون نام US ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    38 4
    اگر کسی مایه دار باشه که خودش میره اونجا با هزینه شخصی تحصیل میکنه و به کسی اطلاع نمی ده که حالا بیان ممنوع کنند در ضمن تعداد یسیار زیادی از دانشجویان ایرانی آنجا فرزندان مسئولین مملکتی هستند که احتمالا قبلا بورس شامل حال آنان شده بود نه مردم عادی
  • بدون نام US ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    20 10
    بنظر بنده این موضع گیری از یک سیاست مدار ایرانی بسیار بعید است. از ایشان تعجب می کنم.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    49 3
    خوب تو ایران اعتبار نداره توی کشورهای دیگه که داره این باعث میشه جوونهای ایرانی که توی انگلیس درس خوندن یا همونجا بمونن یا یه کشور دیگه به غیر از ایران و در نتیجه فرار مغزها
  • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    57 4
    مدرک دانشگاههای معتبری که تو انگلیسه رو که ما نمیتونیم بی اعتبار کنیم! سیستم استخدام دولتی شاید بتونه بگه این مدرک رو قبول نمیکنیم. اما برای کسی که به عنوان مثال مدرک از کمبریج یا بیزنس کالج لندن گرفته مشکلی ایجاد نمیشه. با این کار دولت خودش رو از یک سری متخصص و کارشناس محروم میکنه و جلوی تحصیل بعضی از دانشجویان خودمون گرفته میشه. در مجموع به ضرر ماست نه اونا
  • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    41 0
    آخه این چه کاریه؟؟؟؟ اگر بخواین مقابل به مثل کنید فکر کنم منطقی تر هم می شه!! مثلا می خوایم بگیم مدرک آکسفورد اعتباری ندارد؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    74 3
    بیچاره کمبریج حتی دیگه در سطح دانشگاهای پودمانی و پیام نور ما هم نیست. فکر کنم با این عمل علمی نمایندگان مجلس رتبه علمی کمبریج در سال 2012 در دنیا به شدت کاهش پیدا کرده و جای آن دانشگاهای پودمانی و پیام نور خودمان رقیب هاروارد خواهند شد. به به بسی شاد گشتیم از این درایت!!!!!!!!!!!
  • بدون نام GB ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    42 3
    بابا ملت اینجا دارن درس میخونن آخه این چه وضعشه چی کار دارید میکنید یهو سفارت تعطیل میشه دانشجویی که با هزار زحمت اینجا درس میخونه باید چی کار کنه میخوای قانون هم تصویب کنی بگو از دوسال آینده یه سری برنامه ریزی کردن این طوری که برنامه مردم رو به هم نمیریزن
  • سعید GB ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    67 5
    بیچاره نیوتن ، ماکسول ، جیمز وات و داروین. دیگه نمیتونن برای ادامه تحصیل برن دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات.
  • بدون نام GB ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    53 3
    آخه این چه وضعیه!!! ما ۳ ساله داریم اینجا درس می‌خونیم! با بسته شدن سفارت کلی‌ به مشکلاتمون اضافه شد! الانم که میگن ارز دانشجویی تعلق نمی‌گیره! همه که فرزند مقامات نیستند! روزی که اومدیم اینجا تو دی‌ ۸۷ پوند بود ۱۴۴۰ تومن الان بعد از ۳ سال شده ۳۲۰۰ تومن! دلمون خوش بود که شهریه رو حداقل به ارز دانشجویی می‌دیم که ضرر نکنیم! آخه چرا با اعصاب دانشجو‌ها بعضی می‌کنید؟ یعنی این همه اینجا کار کردیم و درس خوندیم مدرکش رو نمیخوان تایید کنن؟
    • بدون نام US ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
      15 2
      خیلی دلم میخواد اون آدمی که به این نظر یا بعضی نظرهای دیگه منفی داده رو از نزدیک ببینم در نوع خودش موجوده جابیه!!
  • بدون نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    38 3
    حتما" سطح علمی دانشگاههای انگلستان از ونزوئلا پایینتره که تائید نشده! یادمه ک وزارت علوم تحقیقات و فناوری فهرست نزدیک به 45 دانشگاه در ونزوئلا رو اعلام کرده بود که مدرکش مورد تائیده. چرا ما عادت داریم هر موضوعی رو سیاسی کنیم؟ آخه اختلاف بین ایران و انگلستان چه ربطی به تائید دانشگاههای اونجا داره؟ اگر اینطور باشه پس حتما" دانشگاههای آمریکا هم به خاطر روابط تیره بین کشورمون و اونجا فاقد اعتباره!
  • بدون نام GB ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    15 3
    من بدبخت خاک بر سر که این همه هزینه کردم و دارم انگلیس درس میخونم باید چی کار کنم؟؟؟؟؟ ارز دانشجویی بهم ندن که از گشنگی میمیرم...این چه وضعیه؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
    4 2
    نمیدونم تکلیف آقای مهدی هاشمی چی میشه با مدرکش !!!
  • بدون نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    D: چه داستانی شد
  • احمد A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    2 0
    جالب اینجاست که همین نمایندگان و مسولین کشور مدرک فوق لیسانس یک ساله کشور انگلستان رو قبول ندارند ولی مدرک دانشگاه دورقوزه باد سفلی دهستان فلان رو به شدت ارج می نهند.