یک میلیارد و 870 میلیون نتیجه جستجوی اصطلاح « بسته حمایتی» در جستجوگر گوگل نشان می دهد استفاده از این واژه جدید در اقتصاد ایران تا چه حد جای خود را باز کرده است.

آذر جزایری:شاید بتوان مدعی شد در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها اصطلاح بسته حمایتی نقل مجالس اقتصادی و تولیدی کشور شد. بسته حمایت از تولید مهمترین این بسته های حمایتی وعده داده شده توسط دولت دهم بود تا به امروز که هر بخشی برای خود درحال تدوین یک بسته حمایتی است از صنعت طیور گرفته تا میگو و بافتهای فرسوده و اخیرا هم در حوزه شعر و شاعری! در ادامه نگاهی کوتاه می کنیم به بخشی از این بسته های حمایتی تدوین شده ، در حال تدوین و یا آنها که گفته می شود باید تدوین کرد. در بین بیش 33بسته حمایتی مورد اشاره، شما هم می توانید جزو یکی از این بسته ها باشید.

* بخش بازرگانی
1- بسته مدیریت بازار
بسته مدیریت بازار به منظور جلوگیری از ایجاد تبعات منفی و نامتعارف در بازار، تنظیم شده است. این بسته در برگیرنده برنامه‌های تنظیم بازار (تامین و توزیع) و کنترل بازار (بازرسی و نظارت) است. که از سوی وزارت بازرگانی وقت تدوین شده و البته هنوز مشخص نیست اجرای آن در چه وضعیتی است.

2- بسته تامین و پایش بازار
اطمینان‌بخشی به مردم در زمینه جلوگیری از هرگونه کمبود در بازار، ممانعت از شوک قیمتی کالاها و جلوگیری ازهرگونه سوء‌استفاده احتمالی در نظام توزیع کالایی در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، در بسته تامین و پایش بازار پیش‌بینی شده که براین اساس وزارت بازرگانی 2 هزار میلیارد ریال برای ذخیره‌سازی کالاها پیش‌بینی کرده و اقدامات اجرایی لازم را نیز ترتیب داده است.
ذخیره سازی کالاها در سه گروه اصلی کالاهای اساسی، مواد بهداشتی و سایر کالاها از جمله اقدامات مهم در حوزه کالا و خدمات به شمار می‌آید. ‌در گروه کالاهای اساسی به طور مشخص 13 قلم کالا (تشکیل‌دهنده حدود 35 درصد کل هزینه‌ خوراکی خانوار و 12.96 درصد سبد هزینه‌های خانوار)مباشران خرید تعیین و خرید کالاهای مورد نظر به دو صورت متمرکز و غیرمتمرکز در حالت انجام است.ذخیره سازی احتیاطی 13 قلم کالاهای اساسی و ضروری در سبد هزینه خوراکی خانوار شامل (گوشت قرمز، تخم مرغ، گوشت مرغ، پودر شوینده، پنیر، کره، برنج، عدس، لوبیا، نخود، ماکارونی، روغن نباتی، قند و شکر) بالغ بر 1.1 میلیون تن با هدف مقابله با افزایش قیمت‌ها در زمان اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها نیز در برنامه‌ها در نظر گرفته شده است.ذخیره‌سازی راهبردی(استراتژیک) پنج قلم کالاهای اساسی معیشتی مردم شامل (برنج، روغن خام، شکر خام، گوشت قرمز، گوشت مرغ) و سه قلم نهاده‌های مهم همچون (جو، ذرت، کنجاله سویا) در مجموع افزون بر دو میلیون تن با هدف مقابله، خنثی سازی و عبور از موانع ناشی از تحریم های بین‌المللی از جمله برنامه‌های وزارت بازرگانی در حوزه ذخیره سازی به شمار می‌آید.
از سویی پایش مستمر بازار 22 قلم کالای حساس و اولویت دار در سبد هزینه خانوار(65 درصد سهم در هزینه‌های خوراکی خانوار) و کالاهای اساسی صنعتی، ‌عقد تفاهم‌نامه با انجمن کارخانجات تولیدکننده جهت ایجاد بازاری مطمئن برای تامین کالاهای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها در بسته تامین و پایش بازار پیش بینی شده است.
البته با وجود تمامی مصاحبه های مسئولان وزارت بازرگانی سابق و وزارت صنعت ، معدن و تجارت فعلی در خصوص پر بودن انبارها و پیش بینی های موجود در این بسته مبنی بر پایش مستمر بازار 22 قلم کالایی که 65 درصد سبد هزینه خانوار ایرانی را تشکیل می دهد اما بد نیست مسئولان این وزارتخانه سری به بازارها بزنند تا نتیجه عملکرد خود و وعده هایشان را ببینند.

3- بسته توزیع
در بسته توزیع تدابیری درحوزه عرضه مستقیم کالاهای ذخیره‌سازی شده و سایر کالاهای مورد نیاز مردم در بخش شهری و روستایی (به جز ذخایر استراتژیک و بهره‌گیری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ، اتحادیه‏های تعاونی مصرف(اسکاد، امکان، اتکا و فرهنگیان)، واحدهای صنفی منتخب، شرکت‌های پخش کالا، مراکز عرضه مستقیم، بورس و غرف سازمان میادین شهرداری کشور جهت توزیع کالاهای منتخب با قیمت مناسب درنظر گرفته شده است.
برپایی مراکز و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالاهای منتخب درمرکز استان‌ها و شهرهای منتخب کشور (بیش از 300 نمایشگاه و تعیین نقاط نگهداری کالاهای مورد نظر در نقاط منتخب کشور جهت سرعت در حمل کالا و در شرایط اضطرار از جمله تدابیر بسته حمایتی توزیع است که همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها عملیاتی می‌شود.
در این میان ماههاست که خبری از برپایی نمایشگاههای مستقیم کالا در کشور نیست شاید همه توان وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای روزهای پایانی سال گذاشته شده تا حداقل در این روزها کالاها ارزانتر به دست مردم برسد.


4- بسته بازرسی و نظارت
همچنین بسته بازرسی و نظارت،‌ در راستای تقویت ظرفیت بازرسی در حوزه اصناف، اتحادیه‌ها و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و پیشگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت کالاها و خدمات با بهره‌مندی از توان و ظرفیت تشکل‌ها و اصناف تدوین شده است.ایجاد زمینه‌های مناسب با هدف همکاری همه جانبه رسانه‌های عمومی به ویژه صدا و سیما با وزارت بازرگانی در خصوص اعلام و انعکاس مستمر اقدامات تامینی و کنترلی جهت کاهش التهاب بازار از طریق مصاحبه با دست اندرکاران و مسئولین مربوطه وهمچنین استفاده از توان و ظرفیت موجود روابط عمومی‌ها با همکاری تولیدکنندگان، انجمن‌ها، تشکل‌ها، اصناف و غیره باهدف افزایش سطح آگاهی عموم مردم از وضعیت واقعی بازار اقلام منتخب از جمله اقدامات پیش روی همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است.

 

5- بسته حمایتی واحدهای صنفی
براساس بند 8 ماده 2 آیین‌نامه اجرایی ماده 8 قانون هدفمندی یارانه‌ها و به منظور حمایت از واحدهای صنفی و کارگاه‌های تحت پوشش قانون نظام صنفی و قانون تعاون وزارت بازرگانی اقدام به تهیه بسته حمایتی اصناف کرده که اهدافی چون بهبود و افزایش قدرت رقابت پذیری واحدهای صنفی تولیدی در بازارهای داخلی، بهبود توان صادراتی کالا و خدمات،‌ حفظ مزیت نسبی تولید در بخش اصناف و ‌حفظ اشتغال موثر در تمام بخش‌های صنفی مورد نظر است.
گروه‌های هدف بسته حمایتی اصناف شامل واحدهای صنفی تولیدی صادرات گرای دارای پروانه، واحدهای صنفی تولیدی دارای پروانه کسب و کلیه واحدهای صنفی تولیدی، توزیعی خدماتی دارای پروانه کسب را در برمی‌گیرند و حمایت از گروه‌های مورد نظر در قالب پرداخت تسهیلات نرخ سود کم و کمک بلاعوض است.
اصناف می توانند تا سقف 5 میلیون تومان تسهیلات استفاده کنند برای تغییرهای قیمتی انرژی و تا سقف 10 میلیون تومان برای تغییر در کاربری تولید از این تسهیلات با سود 5 تا 6 درصد استفاده کنند.
در این بسته مقرر شده است معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، اعتبار ویژه‌ای را جهت آماده‌سازی زیرساخت‌های مجتمع‌ها و شهرک‌های صنفی، اختصاص دهد. همچنین نحوه تعیین تعرفه برق، آب و گاز واحدهای صنفی گرمابه‌داران نیز در این بسته آمده و قرار است از این پس، نرخ محاسبه انرژی این گروه از صنوف، مشابه مراکز بهداشتی و مذهبی خواهد بود.از سوی دیگر مقرر شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، طرح ارتقای پوشش بیمه‌ای کارفرمایان صنفی کم‌درآمد را اجرا کند.
اگرچه به گفته مسئولان در فاز اول این بسته پرداخت 250میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به 180 هزار واحد صنفی تا پایان سال جاری قطعی شده اما اصناف کشور هنوز طعم واقعی این بسته حمایتی را نچشیده اند.

 

6- بسته هدفمندی یارانه آرد و نان
براساس ماده (6) قانون هدفمندی یارانه‌ها، دولت موظف شده است تا سیاست‌های تشویقی و حمایتی برای ایجاد و گسترش واحدهای تولیدی نان صنعتی و نیز کمک به جبران خسارت واحدهای تولید آرد و نان که با اجرای این قانون ادامه فعالیت آنها با مشکل مواجه می‌شود، اتخاذ کند.
در بسته سیاستی گندم وزارت بازرگانی همزمان با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها (در سال اول)، نسبت به فروش گندم بر مبنای قیمت ملی اقدام و درآمد حاصله را به حسابی که دولت تعیین می‌کند واریز می‌نماید. براین مبنا از سال 90 مابه التفات قیمت تضمینی و ملی به صورت یارانه توسط وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان پرداخت می‌شود.همچنین به منظور تشویق کشاورزان به تولید داخل کشور، کمیسیون ماده یک قانون مقررات صادرات و واردات موظف شده که تعرفه واردات گندم را به گونه‌ای تعیین کند که قیمت تمام شده واردات گندم و آرد بیشتر از قیمت خرید مصوب در داخل کشور باشد.

 

7- بسته توسعه تولید نان صنعتی
بهبود کیفیت، کاهش ضایعات، کاهش هزینه تولید و رعایت اصول بهداشتی و تامین سلامت مردم و در راستای اجرای ماده (6) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مبنی بر اعمال سیاست‌های تشویقی و حمایتی جهت ایجاد و گسترش واحدهای تولید نان صنعتی وزارت بازرگانی در بسته توسعه تولید نان صنعتی پیش بینی شده است.
در این بسته مقرر شده حدود 40 درصد نان(مسطح، حجیم، نیمه حجیم) مصرفی کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه توسط واحدهای صنعتی تولید و عرضه گردد وبرای گسترش و حمایت از تولید نان به روش صنعتی، قیمت حامل‌های انرژی، حق بیمه، ضریب مالیاتی، قیمت آرد و سایر خدمات دولتی واحدهای تولید نان صنعتی در سال‌های اجرای قانون برنامه پنجم توسعه مشابه نان‌های سنتی خواهد بود.کارمزد نرخ سودتسهیلات واحدهای نان صنعتی معادل هفت درصد تعیین شده و مابه‌التفاوت این درصد تا نرخ سود بانکی مصوب از محل بند «و» ماده (8) توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تامین و در اختیار دستگاه اجرایی ذیربط قرار می‌گیرد.
خوب است مسئولان کشور که در دادن آمار ید طولایی دارند در این زمینه هم آمار بدهند که تا کنون چقدر از اهداف این بسته حمایتی محقق شده است؟

8- بسته حمایتی از تولید و صادرات حلال
تیرماه امسال اعضاء هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات حلال مصوب کردند تدوین بسته حمایتی دولت و مجلس از تولید و صادرات حلال را اجرایی کنند اما هنوز که خبری در این زمینه نشده است.

 

*بخش صنایع ومعادن
9- بسته حمایتی صنعت و معدن
در این بسته در زمینه قیمت گذاری انرژی خط مشی ها و ملاحظات تعیین قیمت حاملهای انرژی در سال اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و قیمتهای نهائی انرژی (سقف قیمت های انرژی در سال آخر اجرای قانون) برای بخش صنعت و معدن تدوین شده است. این برنامه شامل طرح های کمکی به بنگاه ها برای دوران گذار (سال اول اجرای قانون) است تا بنگاهها بتوانند با کمترین مشکل سال اول را پشت سر بگذارنند. همچنین تامین نقدینگی واحدهای صنعتی و معدنی، حمایت در بازار داخلی، حمایت در بازار خارجی ، کمک هزینه تولید و تسهیلات خط اعتباری برای پرداخت هزینه های انرژی با نرخ سود 3 درصد و دوره بازپرداخت 12 ماهه از دیگر موارد حمایتی در این بسته است. به نظر می رسد بسیاری از صنعتگران هنوز اجرایی شده این بسته را باور نکرده اند.

 

10- بسته حمایتی آسیب پذیری بنگاه ها
رشته فعالیت هایی که با قیمت های فعلی انرژی، سهم انرژی در ارزش ستانده (قیمت فروش) محصول آنها بیش تراز 3 درصد باشد جزو رشته های آسیب پذیر محسوب می شوند. البته اگر جزو این رسته ها نیستید می توانید به وبگاه ستاد تحول صنایع و معادن مراجعه کرده و در آن ثبت نام کنید تا وزارت صنعت و معدن و تجارت از شما حمایت کند.

 

11- بسته حمایتی تجربیات موفق
هدف از اجرای پروژه «ثبت تجربیات موفق» شناسایی و شناساندن تجربیات موفق و با ارزش واحد های صنعتی در تمامی حوزه های مدیریتی و فنی است که صنعتگران می توانند با مراجعه به وبگاه ستاد تحول صنایع و معادن به نسبت به معرفی این تجربیات اقدام کرده و پس از بررسی و ارزیابی این تجربیات وزارت صنایع و معدن نسبت به مستند سازی و انتشار این تجربیات اقدام خواهد کرد و حتما در این بسته حمایت های جدیدی از آنها می شود.

 

12- بسته حمایتی برای شرکت‌هـای کارآفرین
بسته حمایتی از کارآفرینان از مصوبات شورایعالی اشتغال است که مهرماه امسال به تصویب رسید. تهیه لایحه تأسیس سازمان نظام کارآفرینی از محورهای این بسته است که بر اساس آن قرار است کارآفرینان همانند مشاغل پزشکی، مهندسی، وکیل حقوقی دعاوی و دادگستری به رسمیت شناخته شوند

13-بسته حمایتی از بنگاه های دانش بنیان
بر اساس گفته رئیس جمهور قرار است بسته حمایتی از بنگاههای دانش بینان توسط دولت تدوین شود و در این زمینه تاکید شده است دولت هیچ محدودیتی برای حمایت از فعالان اقتصادی و بخش تولید کشور به ویژه بنگاه های دانش بنیان ندارد و به هیچ وجه نیز در تخصیص منابع محدودیت مالی و جغرافیایی ندارد.

 

14-بسته حمایتی برای صنعت پلاستیک
در گرماگرم رقابت برای تدوین بسته های حمایتی برای بخشهای خاص مدیرانجمن صنایع پلاستیک خراسان رضوی هم تاکید کرده است: تاکنون هیچ بسته حمایتی در طول یکسال اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای صنعت پلاستیک در نظر گرفته نشده و این در حالیست که بیش از 50 درصد تولید‌کنندگان پلاستیک به دلیل افزایش حامل‌های انرژی فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند. وی خواستار تدوین بسته حمایتی برای صنعت پلاستیک شده تا با توجه به اینکه نوسازی و بازسازی خطوط تولید نیازمند سرمایه و صرف هزینه است، تولید‌کنندگان پلاستیک بتوانند اقدامی را در این خصوص انجام دهند.

15- بسته حمایتی صنعت چاپ
ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی ماشین آلات و ورود تکنولوژی روز دنیا به این صنعت از جمله مهمترین محورهای تدوین این بسته حمایتی است که البته از شواهد و قرائن موجود می توان دریافت هنوز اجرایی نشده است.

 

16-بسته حمایتی برای صنایع سلولزی
رئیس هیئت مدیره انجمن سلولزی بهداشتی ایران هم خوستار تدوین بسته حمایتی برای هم صنفان خود شده است. وی با بیان اینکه محصولات سلولزی بهداشتی، تولیدات حجیم محسوب می‌شوند، گفته است: در حال حاضر بحث افزایش 50 درصدی هزینه حمل محصولات مطرح است که این موضوع در قیمت تمام شده تولید‌کنندگان تأثیر زیادی خواهد داشتو باید برای آنها هم بسته حمایتی تدوین شود.

 

*بخش کشاورزی
17-بسته حمایتی کاهش مصرف آب کشاورزی
در این بسته قرار است کشاورزان از طریق توسعه آبیاری تحت فشار و شبکه های زه کشی مصرف آب خود را کاهش دهند و در مقابل برای حمایت از آنها مقرر شده کشاورزان مبلغ گازوئیل علی الحساب را 165 ریال پرداخت کنند و سپس تا پایان سال فرصت دارند بقیه مبلغ را تا سقف 150 تومان پرداخت کنند .

 

18-بسته حمایتی وام تامین نقدینگی
پرداخت وام تامین نقدینگی به مبلغ 500 هزار تا 3 میلیون تومان از دیگر طرح های حمایتی از کشاورزان است که بازپرداخت این وام دو ساله و نرخ کارمزد ان 4 درصد است .

 

19-بسته حمایتی قیمت حاملهای انرژی
در بحث گازوئیل قیمت 150 تومان برای کشاورزان تعیین شده و در بخش برق نیز به ازای مصرف هر کیلو وات ساعت 12 تومان برای بخش کشاورزی پیش بینی شده است که این مبلغ برای دیگر بخش ها حداقل 45 تومان است . در بخش آب نیز مقرر شده سال نخست اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها هیچ گونه افزایشی اعمال نشود! بر این مبنا قرار است تسهیلات خرید سوخت کشاورزان ، بدون در نظر گرفتن بدهی قبلی به آنها پرداخت شود. در این زمینه وزیر جهاد کشاورزی گفته است: این تسهیلات نباید سختگیرانه باشد به طوری که الان افراد با یک برگ سفته نیز میتوانند وام دریافت کنند! این وامها با کارمزد 4 درصد و باز پرداخت ان طولانی مدت(12ساله) است .


20-بسته های حمایتی از دامداران و مرغداران
4 طرح اساسی شامل بهینه سازی سوخت در واحدهای مرغداری، گاوداری ها، تامین تلیسه و افزایش تولید دام های سبک روستایی در این بسته مدنظر است که طی یک برنامه 5 ساله اجرایی خواهد شد. وزیر جهاد کشاورزی در خصوص این بسته گفته است: افزون بر اختصاص برخی وام ها مقرر شده است یک میلیون تن جو به مبلغ هر کیلوگرم 295 تومان و یک میلیون تن گندم به مبلغ هر کیلوگرم 185 تومان در اختیار دامداران و مرغداران آنها قرار گیرد تا هزینه خوراک دام و طیور این قشر کاهش یابد. از سوی دیگر برای تجهیز مرغدارای ها تا سقف 55 میلیون تومان وام با بازپرداخت طولانی مدت پرداخت می شود .

 

21-بسته حمایتی از شیر
از کسانی که به دنبال ایجاد واحدهای تولید محصولات لبنی باشند حمایت ویژه می شود. این گفته وزیر جهاد کشاورزی است که تدوین بسته حمایتی برای تولید کنندگان شیر و لبنیات را تایید کرده است.

 

22-بسته حمایتی از زنبورداران
‌در مذاکره با اتحادیه زنبورداران مقرر شده بود بسته حمایتی برای این قشر نیز طراحی شود . مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور البته اعلام کرده است: باوجود تمام پیگیری‌ها بسته حمایتی از صنعت زنبورداری در کشور که در حدود 180 میلیارد تومان است هنوز اجرایی نشده است.

 

23-بسته حمایتی برای میگو داران
میگو کاران کشور هم از آن دسته بخشهایی هستند که برای آنها به صورت ویژه بسته حمایتی تدوین شد. مدیر کل شیلات هرمزگان وعده داده است در این بسته حمایتی وضعیت بدهی معوقه حلقه های صنعت تکثیر و پرورش میگو به سیستم بانکی بررسی شود و پس از جمع بندی، سود و جرایم دیر کرد آنان از سال 73 تا 89 بخشیده شود و این امکان برای آنان فراهم می شود تا دوباره به چرخه تولید بازگردند. قرار است با اجرای این مصوبه سال‌ آینده جهش هشت برابری تولید میگو داشته باشیم. این بسته حمایتی امکان برنامه‌ریزی تولید هدفمند را برای پرورش‌دهندگان فراهم می‌کند و تولیدکنندگان می‌توانند با دریافت وام از بانک‌ها و تامین سرمایه در گردش تولید داشته باشند و تولیدکنندگانی که توانایی تولید را نداشته باشند می‌توانند مزرعه خود را به قیمت مناسبی بفروشند. این بسته پرورش‌دهندگان را از فهرست سیاه بانک‌ها خارج می‌کند و تولیدکنندگان صنعت میگو می‌توانند از تسهیلات جاری و کمک‌های فنی و اعتباری استفاه کنند.

 

 24-بسته حمایتی محصولات ارگانیک
اوایل بهمن ماه امسال معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: به منظور توسعه همکاریها و فراهم شدن زمینه رشد محصولات ارگانیک در کشور بسته حمایتی محصولات ارگانیک با تبیین وظایف هر یک از دستگاه ها و بخشهای مختلف دولتی و خصوصی ذیربط در این بخش تدوین می شود.حمایت از صادرات کالا و خدمات با فناوری بالا، حمایت از تولید و صادرات محصولات ارگانیک و ایجاد برند و برند سازی در کشور به عنوان سه محور مهم و اساسی در راهبردهای کلان سازمان توسعه تجارت است.

 

25-بسته حمایتی برای بافندگان فرش دستباف
بر اساس این بسته حمایتی، یارانه انرژی هر کارگاه متناسب با متراژ آن در نظر گرفته شده است. تخصیص 200 میلیارد ریال کمک بلاعوض برای ارتقاء کیفیت تولید فرش های دستباف و تأمین و تولید مواد اولیه این صنعت در داخل کشور و بحث تخصیص 120 میلیارد تومان بودجه حمایتی به صنعت فرش دستباف و قرار گرفتن این اعتبارات در اختیار مرکز ملی فرش دستباف ایران و اتحادیه تعاونی فرش دستباف روستایی از دیگر بندهای این بسته حمایتی است.

 

*بخش مسکن
26-بسته حمایتی برای احیای بافت های فرسوده
استاندار قم اواخر دی ماه امسال با اشاره به اهمیت احیای بافت های فرسوده، لزوم تدوین بسته حمایتی و تشویقی برای افزایش انگیزه مردم برای احیای این بافت ها را خواستار شده بود. البته هنوز خبری از تدوین چنین بسته ای نشده اما آنها که در بافتهای فرسوده اسکان دارند حتما پی گیری کنند تا از مزایای چنین بسته حمایتی بی بهره نمانند.

 

27-بسته حمایتی اجاره بهای مسکن
وزیر مسکن و شهرسازی در اردیبهشت ماه امسال از ابلاغ بسته حمایتی اجاره بهای واحدهای مسکونی کشور خبر داده بود.
به گفته وی توافق نهایی برای ابلاغ بسته حمایتی با اتحادیه مشاوران املاک انجام شده و در حال عملیاتی شدن است.
اما از سوی دیگر مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک کشور در یک مصاحبه رادیویی هشدار داد اگر مسائل بین موجر و مستاجر بخواهد قانون شود باید دقت کافی را به خرج داد تا مبادا مالک از اجاره دادن ملک خود امتناع کند و یا قیمت اجاره بها بالا رود. هنوز خبری از تدوین این بسته نیست یا اگر هست اجرایی نشده و یا اگر اجرایی شده چندان تاثیری بر بازار اجاره بهای مسکن نداشته است.

 

*نفت
28-بسته حمایتی جایگاه داران سی ان جی
اردیبهشت ماه امسال خبر آمد که بسته حمایتی ویژه ای برای کاهش مشکلات جایگاه داران سی ان جی در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت طراحی شده که در حال بررسی است. معاون ستاد سوخت خبر داده بود: معافیت این صنف از مالیات بر ارزش افزوده، تبلیغات در جایگاه ها و دو منظوره شدن جایگاه ها از جمله برنامه هایی است که در حال بررسی است.

 

29-بسته حمایتی بهینه سازی مصرف انرژی
تیرماه سال گذشته معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت از تدوین بسته حمایتی بهینه‌سازی مصرف انرژی با هدف اجرای آن در پالایشگاه‌های نفت و گاز، خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار خبر داد. محسن خجسته مهر گفته بود: بسته حمایتی بهینه سازی مصرف انرژی منحصر به بسته‌های حمایتی جبران خسارت نیست؛ بلکه بسته‌های تحلیل هزینه، درآمد و بهره وری را نیز در بر می گیرد استفاده از کنتورهای هوشمند، اجرای سیستم‌های هوشمند کارت خوان، کارت انرژی و تقویت ساختارهای بازرسی و نظارت بر عملکرد واحدهای مختلف در دستور کار تدوین این بسته قرار داشت که البته هنوز خبری از اعلام جزئیات اجرایی شدن یا نشدن آن نشده است.

 

*حمل و نقل
30-بسته حمایتی برای رانندگان تاکسی
بر اساس این بسته حمایتی، سهمیه بنزین تاکسی ها، منطقه ای و برای آن ضریب تعیین می شود. به عنوان نمونه، مصرف بنزین تاکسی های برون شهری در استان های گرمسیر مانند خوزستان بیش از استان های دیگر است، به همین علت تعیین ضریب و منطقه ای کردن سهمیه بنزین تاکسی ها، با هماهنگی شرکت نفت تا حدی به کاهش مشکلات آنان کمک می کند.
اعطای مجوز تبلیغات روی بدنه تاکسی ها بیمه رانندگان تاکسی ، ثبات قیمت روغن و لاستیک برای رانندگان تاکسی و مدیریت مسافربرهای شخصی از دیگر بخشهای این بسته حمایتی است.

 

31-بسته حمایتی شرکت های هواپیمایی
قرار بود بسته حمایتی برای سوخت شرکت های هواپیمایی مصوب شود اما هنوز خبری از اجرایی شدن آن نشده است و شرکت های هواپیمایی در تنگنای افزایش قیمت دلار، نرخ سوخت و تهدید حضور شرکت های هواپیمایی عربی و در مقابل دستوری بود تعیین قیمت بلیط هواپیما گرفتار شده اند و هر روز بر زیان ها و بدهی های آنها افزوده می شود.

 

*تامین اجتماعی
32-بسته حمایتی تأمین اجتماعی
زمانیکه صادق محصولی وزیر رفاه و تأمین اجتماعی بود خبر از تدوین بسته حمایتی تأمین اجتماعی داده و گفته بود: بیمه اجتماعی اقشار آسیب پذیر جزو اهداف عالی قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست. به گفته وی در این بسته توجه ویژه‌ای به اقشار ضعیف جامعه شده تا گروه‌هایی که توان پرداخت حق بیمه خود را به صورت کامل ندارند، تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گیرند. گروه‌هایی که در این بسته حمایتی تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند شامل300 هزار زن سرپرست خانوار هستند که این افراد می‌توانند با تمایل خود از 18، 14 یا 12 درصد حق بیمه، یکی را انتخاب کنند و 37 درصد از این مقدار توسط وزارت رفاه و تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.
افرادی که برای آنها از سوی سازمان بهزیستی و کمیته امداد ایجاد اشتغال شده یکی دیگر از گروه‌هایی مورد حمایت هستند و پیش بینی شده بود برای شروع کار 350 هزار نفر از این افراد با پرداخت یارانه 37 درصد از حق بیمه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گیرند.
گروه‌هایی همچون زنبورداران، لنج داران، دکه داران، صیادان و کارکنان مراکز نگهداری معلولان و ناتوان‌های ذهنی ورانندگان حمل و نقل عمومی با جمعیتی 800 هزار نفر نیز گروه‌هایی هستند که قرار بود دولت 37 درصد از حق بیمه آنها را به صورت یارانه پرداخت کند.
 

* فرهنگ
33-بسته حمایتی برای شعر

در وضعیت اجرایی شدن یا نشدن بسته های حمایتی در اقتصاد فردی هم خواستار این شده که مجلس با طرح‌هایی باید بسته حمایتی از شعر در کشور را در برنامه خود قرار دهد که این امر بتواند به ارتقاء و رشد هنر ملی شعر کمک کند.حمیدرضا شکارسری در آستانه جشنواره بین‌المللی شعر فجر این درخواست خود را مطرح کرد.
 

/22131
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    13 0
    حالا چی تو این بسته هاست ؟! .
  • حمید IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
    1 5
    بروید قانون برنامه توسعه اقصادی سوم و چهارم و پنجم را ببینید و بندهایی که در خصوص معافیت مالیاتی وجود دارد این یعنی آخر بی عدالتی . همه آحاد جامعه بایستی به طور مساوی بسته به مقدار درآمد مالیات دهند
  • بدون نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
    4 3
    این بسته ها که نوشتید یعنی چه؟ مربوط به کدام سرزمین میشود؟ از چه زمانی اجراخواهدشد؟نهایتاً به نفع چه کسانی خواهد بود؟ما که هنوز آدرس نداده ایم پس به چه آدرسی ارسال میشود؟