گروه سینماگران ایرانی که به دعوت آکادمی اسکار راهی آمریکا شده‌اند، روز جمعه در نشستی در دانشگاه یوسی‌ال‌ای در لس آنجلس حضور یافتند.

سخنرانی سید گنیس درباره سینمای ایران و پرسش و پاسخ او با رضا میرکریمی درباره «به همین سادگی» نخستین برنامه‌های سنیماگران ایرانی بود؛ گروهی که به دلیل بروز مشکل خروج برای فاطمه معتمدآریا و مجتبی میرطهماسب، هشت نفره در آمریکا حضور دارند و می‌خواهند در فرصت به دست آمده سینمای ایران را به درستی معرفی کنند. 

سید گنیس: سینمای ایران به قدمت سینمای آمریکاست
ساعت 17 روز جمعه نهم اکتبر تام شراک رئیس جدید و سید گنیس، رئیس پیشین آکادمی علوم و هنرهای سینمایی و پنج نفر از مهمان آکادمی که در ماه مارس گذشته به دعوت خانه سینما به تهران آمده بودند، ضمن خوشامدگویی به هیأت سینمای ایرانی، شام را میزبان سینماگران ایرانی بودند. در این مهمانی شام، شرکت‌کنندگان با یکدیگر در خصوص مسائل مورد علاقه و مشترک گفت‌وگو کردند. پس از آن جلسه دیدار چهره به چهره با حضور سینماگران ایرانی با مخاطبان در دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای به مدیریت سیدگنیس به مدت یک ساعت و نیم برگزار شد.

در این نشست نخست گنیس با برشمردن ویژگی‌های سینمای ایران گفت: ما چند وقتی است متوجه شده‌ایم ما آکادمی سینمای آمریکا نیستیم بلکه آکادمی فیلم هستیم و بر همین اساس سعی کردیم با دیگر سرزمین‌ها ارتباط برقرار کنیم. نخست به ویتنام رفتیم و آن گاه به ایران و در دیدارمان از ایران متوجه شدیم که سینمای ایران بیش از یکصد سال قدمت دارد و این به معنی هم‌طراز بودن با قدمت سینمای آمریکا است. ما در ایران با نکات شگفت‌انگیز، سینمایی زنده و مردمی با معلومات و اطلاعات عمومی بالا مواجه شدیم.

او با اظهار تأسف از ممنوع‌الخروج شدن دو تن از مهمانان، فاطمه معتمد‌آریا و مجتبی میرطهماسب ابراز امیدواری کرد که آن‌ها نیز بتوانند به زودی به جمع سینماگران ایرانی در آمریکا بپیوندند. سیدگنیس از سینماگران ایرانی پرسیدهدفتان از قبول دعوت ما برای حضور در اینجا چه بوده است؟

محمدمهدی عسگر‌پور در پاسخ به این پرسش ضمن اظهار تأسف از ناقص شدن تیم شرکت‌کننده در این برنامه گفت: هدف ما ارتباط و همکاری برای کارهای مشترک و بخشی از آن هم برای کسب تجارب کاملاً شخصی است. این جلسه پرسش و پاسخ درباره فیلمسازی در ایران در ساعت 20:30 پایان یافت. نکته قابل توجه اینکه در معرفی سینماگران، حاضران با شنیدن اسم ابراهیم حاتمی‌کیا با دست زدن‌های ممتد از او استقبال ویژه کردند. در ساعت 21 نیز فیلم «به همین سادگی» ساخته رضا میرکریمی در سالن سینمای دانشگاه یوسی‌ال‌ای با ظرفیت کامل صندلی‌ها به نمایش در آمد و در پایان نمایش نیز، به مدت 15 دقیقه میرکریمی به پرسش‌های سیدگنیس و حاضران درباره چگونگی ساخت این فیلم و انگیزه‌های آن پاسخ داد.

ممنوع الخروجی دردسرساز
غیبت فاطمه معتمدآریا و مجتبی میرطهماسب در میان سینماگران ایرانی حاضر در اسکار از سوی میزبانان ایرانی حساسیت برانگیز شده و از همین رو محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما در گفت و گوی تلفنی با ایسنا از مسئولان در ایران خواسته تا با مساعدت خود مشکل این دو هنرمند را برای خروج از ایران برطرف کنند. عسگرپور درباره‌ بازماندن میرطهماسب و معتمدآریا از این سفر گفت: دو تن از اعضای هیأت سینمایی اعزامی به اسکار در فرودگاه امام خمینی (ره) از سفر بازماندند و پاسپورت‌های آنها را نگه داشتند که طبیعتاً باید به مراجعی که به آن‌ها اعلام شده مراجعه کنند تا مشکل را پیگیری کنند.

او با اعتقاد بر اینکه نوع رفتاری که اتفاق افتاده، نگران‌کننده است، یادآور شد: مقدمات این سفر به بیش از سه ماه پیش و حتی ابتدای امسال برمی‌گردد و این اصلاً بحث جدید امروز و دیروز نیست. برای این‌که یک گروه از ایران بتوانند در این سفر حضور داشته باشند، شبیه همان برنامه‌ای که ما مشابه آن را برای اعضای آکادمی اسکار در تهران داشتیم ـ که به نمایش فیلم‌ها و بخشی به بازدید از استودیوها و مراکز سینمایی آمریکا برمی‌گردد ـ پیگیری شد.

عسگرپور گفت: حدود 10 روز پیش یکی از خبرگزاری‌های داخلی بدون این‌که ما خبری داده باشیم، از سایت اسکار خبر سفر هیأت سینمایی به اسکار را منتشر کرد. سایت اسکار نزدیک به سه هفته قبل تمام این اطلاعات را داده بود و اعلام کرده بود چه کسانی در این سفر حضور خواهند داشت. از همان خبر این سفر به صورت عمومی اطلاع‌رسانی شد و طبیعتاً با وجود این خبر همه متوجه شدند که چه کسانی از سینماگران قرار است در این سفر حضور داشته باشند. اما هیچ اطلاعی به ما داده نمی‌شود که بعضی از این همکاران، مشکل خروج از کشور را دارند. او ادامه داد: باید ظاهراً از دو طرف اطلاع داده شود که این مشکل وجود دارد، یا از سوی خود هنرمندان که ممکن است بدانند، مشکل خروج دارند که این دوستان نیز نمی‌دانستند یا از مجموعه نهادهایی که موجب ممنوع الخروج شدن فرد می‌شوند که ما هیچ نکته‌ای را از سوی آن نهادها دریافت نکردیم.

عسگرپور گفت: به هرحال با توجه به اینکه این موضوع از 10 روز قبل به صورت کاملاً صریح در جامعه مطرح شد، حداقل از طریق خبرها، اما همه‌چیز طبق معمول تبدیل می‌شود به اینکه ما باید در حوزه فرهنگ و هنر و بخصوص سینما هزینه گزافی بپردازیم و نمی‌دانم چه اصراری وجود دارد که دائم یک اثر نامطلوب از خودمان باقی بگذاریم. او یادآور شد: اگر به ما اطلاع داده می‌شد که بین اسامی اعلام شده، دو تن از هنرمندان مشکلی دارند به هر حال ما برای حل این مشکل تلاش می‌کردیم یا همکارانمان را مجاب می‌کردیم تا فرودگاه نیایند و شرایطی فراهم نشود که جلوی چشم مردم، پاسپورت‌های دو تن از همکاران ما را بگیرند.

عسگرپور با بیان اینکه فاطمه معتمدآریا از چهره‌های شناخته شده در میان مردم است، ادامه داد: در فرودگاه مردمی که این اتفاق را می‌بینند، این موضوعات را به پای مشکلات غیرسیاسی نمی‌گذارند. به هرحال ممکن است بنده هنرمند به دلیل نپرداختن مالیات، ممنوع‌الخروج شده باشم ولی من چون یک سینماگر هستم و مردم مرا می‌شناسند، ممکن است به حساب دیگری بگذارند.

او گفت: چون هیچ توضیحی نه قبل و نه بعد این ماجرا داده نمی‌شود، به نظرم این موضوع برای مجموعه مدیریت فرهنگی و مدیریت کشورمان خوب نیست. مدیرعامل خانه سینما در بخش دیگری از این مصاحبه از مسئولان کشور، رئیس‌جمهور، وزیر ارشاد و معاونت سینمایی درخواست کرد تا هنوز فرصت برای حضور این دو هنرمند در این سفر باقی است، این مشکل را به گونه‌ای حل کنند.

او ادامه داد: به هرحال نمایش فیلم آقای میرطهماسب یکشنبه شب به وقت اینجاست و نمایش فیلم «گیلانه» یکی دو روز بعدتر است، اگر مشکل این افراد حل بشود و بتوانند اینجا حضور پیدا کنند به نظرم بخشی از سوء‌تفاهم‌ها حل می‌شود. عسگرپور درباره بازتاب این اتفاق در این سفر نیز گفت: این اتفاق اینجا هم اثرات خوبی نداشته است. البته ما تحت یک جمله که مشکلی وجود داشته و امیدواریم این همکاران به ما بپیوندند، فعلاً اینجا موضوع را به تعویق انداختیم و سعی کردیم ماجرا به یک فضای سیاسی تبدیل نشود که حال خیلی از ما مجبور شویم توضیحاتی بدهیم بابت موضوعی که از آن اطلاع دقیقی نداریم.

این کارگردان گفت: اگر قرار است، این روال ادامه داشته باشد به نظرم برای هر سفرمان، چند روز قبل باید برویم استعلام بکنیم، همان کاری که سال‌های بسیار دور انجام می‌دادیم. درحالی‌که الآن ما پیشرفت کردیم و سیستم‌های مکانیزه وجود دارد. عسگرپور در پایان اذعان داشت: به هرحال بعضی از مسئولان ترجیح می‌دهند، برای این‌جور مسائل، هزینه زیادی پرداخت نشود و مشفقانه برخورد می‌کنند، اما اتفاق اخیر، غیرمشفقانه بود و به نظرم به نوعی توهین به جامعه فرهنگی هنری است و بازتاب داخلی و خارجی بدی دارد. اما امیدوارم با پیگیری‌های لازم تا فرصت باقی است، این مشکل حل شود.  

سینمای ایران در مسیر جهانی شدن
اسفندماه سال گذشته هیأتی عالی‌رتبه از نمایندگان آکادمی اسکار به دعوت خانه‌سینما به ایران آمدند، فیلم‌های خود را به نمایش گذاشتند و به تماشای فیلم‌های ایرانی نشستند. حالا، گروهی از سینماگران مطرح ایرانی به آمریکا سفر کردند تا همچنان ارتباط سینمای ایران با یکی از برترین نهادهای سینمایی در سطح بین‌الملل ادامه داشته باشد.

محمدمهدی عسگرپور، رخشان بنی‌اعتماد، ابراهیم حاتمی‌کیا، رضا میرکریمی، مجتبی راعی، علیرضا رئیسیان، امین تارخ و فرهاد توحیدی سینماگران حاضر در آمریکا هستند که طی روزهای آتی علاوه بر نمایش فیلم‌های آنان که اسامی آنها عبارت است از مستند «بانوی گل سرخ» ساخته مجتبی میرطهماسب، «به نام پدر» ابراهیم حاتمی‌کیا، «سفر به هیدالو» مجتبی راعی، «مادر» ساخته علی حاتمی، «پرونده هاوانا» علیرضا رئیسیان، «گیلانه» رخشان بنی اعتماد و «7:5 دقیقه» محمدمهدی عسگرپور، از دو کمپانی بزرگ فیلمسازی، پشت صحنه ساخت یک فیلم و موزه‌ای که شامل پوسترهای فیلم‌های سینمایی است، بازدید خواهند کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19792

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =