به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، روایتی در کتاب کافی جلد 1 صفحه 177 و همچنین در بحار الانوار جلد 23 صفحه 38 آمده است که امام صادق ( علیه السلام ) میفرمایند:
عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علی السلام): الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ:
امام صادق (علیه السّلام) فرمود: حجّت خدا پیش از خلق بوده و با خلق میباشد و بعد از خلق هم باشد.
شرح این حدیث را بر اساس درس های آیت الله آقا مجتبی تهرانی در زیر بخوانید:
روایت از ابان بن تغلب است . نقل میکند از امام صادق صلوات الله علیه، میگوید حضرت فرمودند:
من دیگر بهتر از این نمیتوانستم بگویم
حجّت قبل از خلق است و با خلق است و بعد از خلق است. یعنی چه؟ من این را میگویم روی جهتی است. در اینجا این حجّتی که گفته میشود در روایت . میفرمایند کنایه از وجود مقدّس امام است و اشاره به این جهت است که اوّلین موجود قبل از آن که دست خلقت خداوند متعال وارد شود به ایجاد ممکنات ، اوّل نور مقدّس امام را خلق کرده است قبل از همه. با توجّه به اینکه «کُلُّهُمْ نورٌ واحد».
آن نور را . اوّل آنرا قبل از تمام موجودات و این نور همینطور همراه این موجودات هست. حالا سرّش را هم عرض میکنم و بعد از آنکه این عالم باصطلاح این نشئه ، به پایان میرسد باز هم آن نور هست.
پایان پذیر چیه؟ نیست، من دیگر بهتر از این نمیتوانستم بگویم این را. من گفتم چرا حالا عرض میکنم. این مربوط به نور مقدّس حجّت و امام است .
این انوار مقدّسه، نور واحدند
از نظر خلقتش این است. «الْحُجَّهُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ». بروز و ظهور آنها در این عالم، توجّه میکنید، آن وقت این است که میبینید. فرض کنید نیمه شعبان میگوئید متولّد شد وجود مقدّس امام زمان صلوات الله علیه و الّا دست قدرت حق تعالی قبل از خلقت موجودات ، این انوار مقدّسه را که نور واحدند خلق کرده بود.
بروز و ظهورش است در این عالم، نیمه شعبان. لذا من فقط اشاره میکنم چون اینجا جایش نیست. این تعبیراتی را که نقل میکنند و هست. «بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ». یعنی اصلاً روح عالم امکان همینها هستند. یعنی روح حجّت است. روح عالم امکان است. شد؟! که اگر روح نباشد،جسم از هم چیه؟! میپاشد، گوش کن!. روح ما که برود ،بدن چه میشود؟
متلاشی میشود اصلاً، توجّه کنید! . آنگاه سرپا هستم که این روح سراسری چیه؟! باشد و این که به این جسم من غذا میرسانم برای خاطر آن روح است، توجّه کردید؟! «بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی»، شد؟!
به یُمن روح من است که بقیه سلولهای بدن من چیه؟ تغذیه میشوند، فهمیدی؟! سلولها ،آنها هر کدام جان دارند برای خودشان . ندارند؟ دارند دیگر. امّا چیه؟ تحت سلطه آن روح سراسری من هستند. آنها هم که تغذیه میشوند برای روح سراسری من است، شد؟!
تمام این عالم که اینها مرزوقاند من الله تعالی برای وجود مقدّس اوست که روح سراسری عالم امکان است. «بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ». که نباشد از هم میپاشد مثل بدن . لذا میخواستم این را عرض کنم ،نیمه شعبان روز بروز آن حجّت است ، نه روز نعوذ بالله خلقت و تولّد چی؟! آن حجّت باشد، توجّه کنید. والّا امام وجود مقدّسش قبل از خلقت بقیه چیه؟! ممکنات است.
نظر شما