۰ نفر
۲۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰

فارس نوشت:

یک کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در تشریح جزئیات پیشرفت ایران پس از پیروزی انقلاب در صنایع آهن و فولاد، پتروشیمی، ماشین سازی و دیگر صنایع گفت: قبل از انقلاب در کل کشور 800 کارخانه داشتیم که این رقم حداقل به بیش از 20 هزار رسید.

 

 

ابراهیم رزاقی با اشاره به دستاوردها و موفقیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی، اظهار داشت: تا قبل از انقلاب اسلامی هیچ سندی مبنی بر اینکه اقتصاد به معنای دقیق کلمه آن شناخته شود، وجود ندارد و در دوران رضاشاه دقیقا به الگوبرداری از غرب، اقتصادی هدایت شد که به وسیله آن تعداد 800 کارخانه تاسیس شد ولی پس از انقلاب با تحولی که در عرصه اقتصادی به وجود آمد چیزی بیش از 20 هزار کارخانه به وجود آمد به عبارت دیگر با بیش از 25 برابر رشد کارخانه‌ها در کشور مواجه شدیم.

وی افزود: تمام این دستاوردها تا انقلاب اسلامی متکی به نفت بوده به طوریکه پس از صدور نفت امکانات کارخانه‌ها برای تولید به کشور وارد می‌شد بعلاوه با وجود واردات کالا برای کارخانه‌ها ارتباط صنایع با یکدیگر کم بود به طوریکه صنایع سنگین در دوره رضاشاه تقریبا هیچ گونه ارتباطی با یکدیگر نداشتند.

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در دوران قبل از انقلاب اسلامی از نظریه‌های سرمایه‌داری آمریکایی استفاده می‌شده است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس اهداف به این صورت پایه‌ریزی شد که اصلاحات اقتصادی و ارضی انجام شود تا استقلال روستاها در هم شکسته شود و همین گونه هم اتفاق افتاد به عبارت دیگر اصلاحات ارضی به گونه‌ای انجام شد که سازمان‌های جمعی تولید متزلزل شد و سپس آرام آرام سرمایه‌داری غربی و مصرف‌گرایی در روستاها آغاز شد تا جایی که تولید صنایع دستی کاهش پیدا کرده و فرهنگ غربی در کشور نفوذ پیدا کرد.

رزاقی ادامه داد: عموما کارخانه‌ها در زمان محمدرضا شاه سبک بودند یعنی این کارخانه‌ها مجبور بودند تا از صنایع خارج از کشور استفاده کنند تا بتوانند به تولید بپردازند به عبارت دیگر در خصوص صنایع داخلی در دوره محمدرضا شاه وابستگی شدید به خارج به وجود آمد و به همین دلیل در دوره پس از انقلاب اسلامی بارها بر استقلال اقتصادی تاکید شده است.

وی تأکید کرد: در دوران قبل از انقلاب اسلامی برخی صنایع مانند آهن و ذوب آهن نیز به وجود آمدند که حدود 1 میلیون و 500 تن در سال توان تولید داشتند که پس از انقلاب اسلامی در این بخش رشد قابل توجهی به وجود آمد به طوریکه چند برابر افزایش یافت همچنین صنایعی مانند مس تا قبل از انقلاب وجود نداشتند در صورتی که پس از انقلاب اینگونه صنایع شروع به فعالیت کردند.

وی به پیشرفت صنایع پتروشیمی پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: نکته مهم و قابل توجه درباره صنایع پتروشیمی اینست که تا قبل از انقلاب اسلامی حدود 3 میلیون تن تولید وجود داشت که این رقم بعد از انقلاب اسلامی به حدود 40 میلیون تن در سال رسید، بنابراین رشد فوق‌العاده‌ای را در این زمینه شاهد هستیم.

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی به تحولات دیگر صنایع پس از انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: صنایع ماشین سازی و صنایعی از این قبیل در دوران قبل از انقلاب اسلامی بیش‌تر به قطعه‌سازی مشغول بودند که پس از این دوران در این‌گونه صنایع شاهد رشد چشمگیر آنها بودیم بطوریکه ماشین سازی و واگن‌سازی حتی در زمان هشت سال دفاع مقدس بخش اعظمی از نیازها را برطرف کرد.

 رزاقی همچنین در خصوص قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت تأکید کرد: پس از انقلاب اتفاق خجسته‌ای که برای اولین بار با پیمان جمعی ایرانیان رخ داد که موجب افتخار نیز هست، تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مباحث بی‌نظیری را مطرح می‌کند که کاملاً با جهان‌بینی اسلامی کاملا در ارتباط است، گفت:  با توجه به قانون اساسی ایران اقتصاد وسیله است نه هدف؛ به عبارت دیگر اگر اقتصاد هدف قرار بگیرد از عقاید اسلامی و دینی دور خواهیم شد و قانون می‌بایست طوری تنظیم شود که در عین اقتدار، آزادی داشته باشد که در قانون اساسی کشورمان به ظرافت در آن پیش‌بینی و گنجانده شده است.

رزاقی ادامه داد: در اصل 44 قانون اساسی مطرح می‌شود که همه افراد باید به فعالیت‌های اقتصادی مولد بپردازند و می‌بینیم که این اصل در جهان از لحاظ روابط اقتصادی بسیار بی‌نظیر است بنابراین براساس تجربه شکست خورده سرمایه‌داری، اقتصاد سه بخشی در اصل 44 مطرح می‌شود.

 این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در ادامه سخنان خود درباره اقتصاد سه بخشی، تاکید کرد: یک بخش دولتی است که نباید کارفرمایی مطلق باشد و مسئولیت اقتصادی دارد و یک بخش تعاون است که اکثریت آنها نباید دولتی و سرمایه چندانی هم نباشد که این افراد بخش تعاون " امید کشور " را به‌وجود می‌آورند که در نهایت بخش خصوصی است که می‌بایست مکمل این دو بخش در چرخه اقتصادی کشور قرار بگیرد.

وی ادامه داد: با توجه به توانمندی‌های اقتصادی که در ایران وجود دارد و با توجه به نکات مقام معظم رهبری مبنی بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که بحث بسیار مهم و امیدبخشی است، می‌‌توانیم بخش‌هایی که وابسته به خارج از کشور هستند، تغییر داده و مسائل اساسی اقتصاد ایران، کمبودهای تولیدی و ارتباطی را مرتفع کنیم بطوریکه نیازمندی‌ها به صادرات نفت کاهش پیدا کند.

رزاقی خاطرنشان کرد: با سرعت بالایی می‌‌توان ایران را به کشوری کاملا صنعتی تبدیل کرد، در شرایط بعد از جنگ تحت تاثیر سیاست‌های لیبرالی سرمایه‌داری قرار گرفتیم و ضایعاتی در نتیجه آن به وجود آمد که با توکل بر خداوند متعال و با توان و پتانسیل بالای ایران، توسعه صنعتی حاصل خواهد شد به عبارت دیگر می‌توان برای کشورهای دیگر الگو شد و طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تحقق اهداف برسیم.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
    21 4
    تعطیلی کارخانه ها رشد چند درصدی داشته؟
  • بدون نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
    16 0
    چرا نمی گین بعد از انقلاب پتروشیمی ها زمان کی ساخته شد؟
  • بدون نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
    11 1
    چرا همیشه برمنبای سال 57 به بعد مقایسه می کنید با 34 سال قبل ؟ چطوره با زمان ناصرالدین شاه هم مقایسه کنید اون موقع اصلا کارخونه اختراع نشدبود ها آمارتون می ره بالا.