رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این که اگر آمریکا می‌توانست کاری علیه ایران انجام دهد تا کنون این کار را می‌کرد، تصریح کرد: البته ما همه تهدیدها را جدی می‌گیریم و خواب نیستیم.

به گزارش خبرآنلاین، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران در یک برنامه تلویزیونی از عملکرد دستگاه تحت مدیریتش در سال تحولات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دفاع کرد و پاسخی ضمنی به منتقدان دستگاه دیپلماسی دادکه وزارت خارجه را به کم کاری در موضوع بیداری اسلامی متهم می کنند.
وقتی مجری برنامه از او درباره نسبت بیداری اسلامی و مدیریت آمریکایی ها بر این تحولات سوال کرد او تایید کرد که «حرکت مردمی در خلإ رخ نمی‌دهد بلکه باید فکر، ‌انگیزه و عامل محرکی برای آن وجود داشته باشد.» 
صالحی در ادامه اظهاراتش، اضافه کرد: آمریکا اکنون به گونه‌ای صحبت می‌کند گویی که به دنبال تحقق اهداف مردمی است؛ این در حالی است که تا به امروز از دیکتاتورها حمایت می‌کرد اما دیگر نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد؛ به همین دلیل می‌خواهد فضا را به گونه‌ای مدیریت کند که افرادی بر سر کار آیند که ظاهر مردمی داشته باشند اما در واقع دنباله‌روی سیاست‌ها و منافع آن‌ها باشند.
 
شاهد حکومت‌های برآمده از اراده مردم در آینده خواهیم بود
 او با بیان این که مردم اکنون بیدار شده‌اند، ادامه داد: تحولات بیداری اسلامی ممکن است چند سال طول بکشد و افت‌ و خیز‌هایی داشته باشد و به طور مثال اکنون در برخی از کشورها که بیداری اسلامی رخ داده است رییس حکومت کنار رفته اما شاکله حکومتی باقی مانده است و غربی‌ها تلاش می‌کنند که شکل حکومت گذشته را حفظ کنند اما مردم این موضوع را به راحتی نخواهند پذیرفت اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد اما در نهایت چون که بیدار شده‌اند به اهداف خود خواهند رسید و ما شاهد حکومت‌های برآمده از اراده مردم در آینده خواهیم بود.
 
وزیر امور خارجه کشورمان درباره موضع دیپلماسی کشورمان در قبال تحولات بیداری اسلامی گفت: از زمان شروع تحولات مجموعه نظام اهتمام ویژه‌ای به این تحولات داده است و به دلیل این که مسائل و ابعاد گوناگونی در این تحولات دخیل بوده نه تنها وزارت خارجه بلکه دیگر ارگان‌ها نیز در این راه مشارکت کرده‌اند. بر همین اساس می‌توان گفت که جمهوری اسلامی ایران یکی از پرکارترین دوران خود در سیاست‌ خارجی را پشت سر گذاشته است.
 
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: هر روز جلسات متعددی برگزار می‌شود که در آن تحولات اخیر رصد و ‌تحلیل می‌شود و اطلاعات جوامع جمع‌آوری می‌شود تا برنامه‌ای در شان جمهوری اسلامی ایران و اهداف آن تنظیم شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که اهداف جمهوری اسلامی ایران اهداف مقدسی بوده و در جهت منفعت‌طلبی نیست. ما دلمان می‌خواهد که فکر انسان‌ساز را نشر دهیم و بر همین اساس در مجموع در طول یک‌سال گذشته از عملکرد مجموعه نظام در قبال تحولات اخیر راضی هستم.
مشکل پیش آمده در بحرین را به صورت بحرینی ـ بحرینی نه به صورت خارجی ـ بحرینی حل کنیم
 در ادامه مجری برنامه از وزیر امور خارجه درباره دیدار چندی قبلش با وزیر امور خارجه بحرین سوال کرد. اقدامی که با اعتراض برخی از نمایندگان مجلس و گروه های دانشجویی در داخل کشور روبرو شد ، اما صالحی با بیان این که ما همواره درباره بحرین موضع‌گیری سیاسی کرده‌ایم گفت: در این دیدار تلاش کردیم بگوییم که چگونه می‌توانیم این مشکل پیش آمده در بحرین را به صورت بحرینی ـ بحرینی نه به صورت خارجی ـ بحرینی حل کنیم و صحبت‌های ما در این مورد بود که تنها خواسته مردم بحرین یک نفر یک رای بود که در همه دنیا این موضوع مرسوم است و به وزیر خارجه بحرین اعلام کردیم که چرا در برابر این خواسته مشروع مردم ایستادگی می‌کنید. 
وی با اشاره به دستاورد های این دیدار، افزود: در آن موقع پس از دیدار به نتایج خوبی دست یافتیم و حتی قرار شد سفیران بازگردانده شوند اما کشورهایی در عرصه بین‌المللی هستند تا زمانی که می‌بینند تفاهم و نزدیکی میان کشورهای همسایه به وجود آمده اختلاف و تفرقه‌افکنی ایجاد می‌کنند تا آن‌ها از یکدیگر دور شوند. 
او در پاسخ به این سوال که تحولات بیداری اسلامی تا چه زمانی به نفع جمهوری اسلامی ایران است گفت: این تحولات یقینا به نفع ما بوده و در آن شک و تردیدی نیست. در برخی از کشورها احزاب اسلامی بر روی کار آمده‌اند اما هنوز روابط ایران با این کشورها ارتقاء پیدا نکرده است و به دلیل برخی قیدها این افراد نمی‌توانند جسارت خود را بروز دهند؛ اما در نهایت و در آینده زمانی که تمام مراحل طی شد و حکومت‌های منبعث از اراده مردم ایجاد شد آن موقع تمامی کشورها از یک وحدت غیرقابل پیش‌بینی برخوردار می‌شوند و ملت‌ها به هم نزدیک می‌شوند. 
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ملت‌ها با یکدیگر اختلاف ندارند این دولت‌ها هستند که به تعریف یک سری مسائل و قیدها می‌پردازند اما اگر دولت‌ها با مردم همانند جمهوری اسلامی ایران از یک جنس باشند در این صورت اختلافات به حداقل می‌رسد و رفت ‌و آمدها و تعامل‌ها افزایش پیدا کرده و تجانس تشکیل می‌شود و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند "آینده‌ای روشن نصیب منطقه می‌شود و حکومت‌ها و ملت‌ها یکی می‌شوند".
 سفر احمدی نژاد به چین
وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین از سفر احمدی‌نژاد به چین و اعلام چند دستاورد هسته‌ ای در هفته‌های آینده خبر داد. 
صالحی درباره نقش وزارت امور خارجه در مذاکرات هسته‌یی ایران با 1+5 و هم، تصریح کرد: دبیر شورای عالی امنیت ملی در واقع تنها وظیفه گفت‌وگو با 1+5 را بر عهده دارد و سیاست‌ها و مباحث هسته‌یی ابتدا در کمیته تخصصی هسته‌یی شورا طراحی می‌شود و زمانی که اعضا به نظر واحدی دست یافتند، آقای جلیلی نظرات ناشی از رایزنی‌ها را در مذاکرات خود با گروه 1+5 مطرح می‌کند.
 
جمهوری اسلامی ایران با طرح اولیه گام به گام موافقت کرده است 
وی در پاسخ به سوالی درباره‌ سفر دستیار وزیر امور خارجه چین به ایران در روز یکشنبه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌های مستمری با چینی‌ها و روس‌ها درباره مذاکرات 1+5 دارد و به‌خصوص این بار رایزنی‌ها گسترده‌تر از قبل شده است. چندی پیش معاون وزیر امور خارجه چین به ایران آمده بود و قرار است وزیر امور خارجه این کشور نیز ظرف یکی دو ماه آینده به تهران سفر کند.
 وی گفت: همچنین دولت چین از آقای احمدی‌نژاد دعوت کرده است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این سفر انجام خواهد شد. از سوی دیگر چند ماه قبل زمانی که در روسیه بودم با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کردم که وی طرح گام به گام را مطرح کرد. جمهوری اسلامی ایران با طرح اولیه آن موافقت کرده اما باید درباره‌ جزییات آن مطالعه بیش‌تری انجام شود. به هر حال این حرکت روسیه نشان‌دهنده این است که این کشور به دنبال برون‌رفت از شرایط فعلی است.
 
وزیر امور خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال یک برون‌رفت آبرومندانه برای طرف مقابل است زیرا ما فعالیت‌مان را ادامه می‌دهیم و روز به روز به جلو پیش می‌رویم. به هر حال آن‌ها یک‌سری سوال‌ها و ابهام‌هایی از منظر خود دارند و ما تلاش می‌کنیم که به این سوال‌ها و ابهامات پاسخ بدهیم.
 
نامه جلیلی به 1+5 در شرف ارسال بوده یا فرستاده شده است 
صالحی درباره زمان انجام مذاکرات میان ایران 1+5 نیز اظهار کرد: نامه آقای جلیلی به گروه 1+5 آماده شده و در شرف فرستادن بوده یا فرستاده شده است اما به طور کلی انتظار می‌رود که در آینده‌ای نزدیک مذاکرات با 1+5 انجام شود.
 رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره مواضع غربی‌ها نسبت به موضوع هسته‌یی ایران خاطرنشان کرد: اصولا مذاکره جایی برای اعلام مواضع نیست. هم جمهوری اسلامی ایران و هم طرف مقابل، مواضع خود را اعلام کرده‌اند. به عبارت دیگر مذاکره این است که دور یک میز بنشینند و هر طرف، ابهامات و نگرانی‌های خود را اعلام کند. ما هم سعی می‌کنیم دیوار بی‌اعتمادی را که آن‌ها ایجاد کرده‌اند کوتاه‌تر کنیم. در هر صورت ما به خود مطمئن هستیم و اگر ریگی به کفش داشتیم این‌گونه با اطمینان حرف نمی‌زدیم. از 10 سالی که از موضوع هسته‌یی ایران و پرونده ساختگی آن‌ها می‌گذرد، تمام جزییات را می‌دانم. اگر ما هدفی غیر صلح‌آمیز داشتیم، خجالت نمی‌کشیدیم و بدون ابا اعلام می‌کردیم. سیاست خارجی ما اعلام شده بوده و به این اعتبار بیان می‌کنیم که آماده مذاکره‌ایم. 
صالحی اضافه کرد: در گذشته جمهوری اسلامی ایران به شش سوال عمده طرف مقابل پاسخ داده بود. یکی از سوالات این بود که آن‌ها سه سال متوالی اعلام می‌کردند که شما غنی‌سازی بالای 35 درصد یا 50 درصد انجام می‌دهید و ما می‌گفتیم که این غنی‌سازی وارداتی بوده و تجهیزات وارداتی آلوده بوده‌اند، بعد از سه سال پس از فشارها و آماده‌سازی افکار عمومی در رسانه‌ها اقرار کردند که این غنی‌سازی وارداتی است و همان‌گونه که مقام معظم رهبری اعلام کردند غربی‌ها پس از رسیدن به پاسخ سوال‌های‌شان دوباره مسائل دیگری را مطرح کردند. 
او با بیان این که در هفته‌های آینده دستاوردهای هسته‌یی جدیدی اعلام خواهد شد، تصریح کرد: باید در بحث هسته‌یی شیوه اعتماد و مراقبت را در پیش گرفت. آن‌ها باید به ما اعتماد کنند و ما هم در مقابل، مراقبت لازم را در چارچوب پادمان هسته‌یی خواهیم داشت. اگر این شیوه پیش برود می‌تواند پاسخگو باشد. 
وزیر امور خارجه کشورمان پس از بیان یک خاطره هسته‌یی گفت: در گذشته ما به دنبال ایجاد سکویی برای بیان نظرات خود بودیم زیرا دو سال در شورای حکام عضو بودیم اما بعد خارج شدیم و دیگر حق صحبت کردن نداشتیم. اقتدار جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای بود که در عرض یک هفته جنبش غیرمتعهدها در وین شروع به کار کرد و به عنوان یک مدافع مهم در این 10 سال در موضوع هسته‌یی ایران عمل کرد. جمهوری اسلامی ایران همواره از طریق این جنبش توانسته حرف خود را در شورای حکام بزند.
 
غربی‌ها می‌خواهند سوریه را سومالی‌زده کنند 
وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره‌ تحولات سوریه یادآور شد: در مجموع جمهوری اسلامی ایران نگاه واحدی دارد و تناقضی در موضع‌گیری‌ها وجود ندارد. بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران درباره سوریه اعلام کرد که باید به دنبال خواسته‌های مشروع باشیم و این خواسته‌ها در هر جایی که باشد باید پاسخ داده شود و دولت سوریه نیز اعلام کرده است که به این خواسته‌های مشروع پاسخ می‌دهد. دیروز در تماس با یکی از مقامات این کشور، وی اعلام کرد که بازنگری‌ها در قانون اساسی انجام گرفته و ظرف یکی دو ماه آینده این قانون اساسی به رای مردم گذاشته می‌شود. 
وزیر امور خارجه در ادامه افزود: زمانی که دولت سوریه چنین اصلاحاتی را انجام می‌دهد و اعلام می‌کند که ضمن آزادی احزاب، انتخاباتی آزاد را در این کشور برگزار کرده و به گفته‌های مردم خود عمل خواهد کرد چه اصراری است که این دولت را بردارند و به عبارت دیگر معلوم را برداشته و مجهول به جای آن بگذارند؟ از طرف دیگر این سوال به وجود می‌آید که چرا در سوریه این‌قدر عجله می‌شود؟ به هر حال سوریه یکی از حلقه‌های محور مقاومت است و اکنون چوب مقاومت را می‌خورد؛ اما در آینده این موضوع باعث اعتلا و رفعت این دولت می‌شود و به طور کلی آینده‌ سوریه را آینده‌ خوبی می‌بینم و بشار اسد در حال حاضر اصلاحات را انجام داده و برای اجرای اصلاحات تسریع می‌کند؛ البته از مقابل هم فشارهای همه‌جانبه‌ای از سوی غرب وارد می‌شود که در واقع غربی‌ها می‌خواهند با این شیوه‌ها سوریه و کشورهای دیگر اسلامی را سومالی‌زده کنند. یعنی مردم به خود مشغول باشند و آن‌ها منابع‌شان را ببرند اما این‌گونه نخواهد شد.
 
صالحی درباره اخبار منتشر شده در خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از مقامات غربی مبنی بر احتمال حمله نظامی به سوریه نیز اظهار کرد: تعجب می‌کنم که آمریکا با وجود دانشگاه‌هایی مانند هاروارد، در بحث سیاست خارجی چوب حراج به خود می‌زند. در واقع دیگر آمریکا وجهه و اعتبار سیاسی خود را از دست داده است. چند روز قبل کلینتون در شورای امنیت هنگام رای‌گیری درباره قطعنامه پیشنهادی علیه سوریه گفته بود که قصد مداخله نظامی در سوریه نداریم اما اکنون اخباری مبنی بر احتمال حمله از سوی آن‌ها در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که حرف‌های آن‌ها قابل اعتماد نیست.
 

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198449

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • jamshid IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
    1 1
    امریکا در راستای نقشه راه خاورمیانه خود قصد دارد تمام کشورهای حامی ایران را منزوی یا سرنگون نمایند ودر این راستا فشار بر سوریه درمقابل عدم حمایت ما از بحرین در معادلات خود قرار داده است عربستان وقطر هم عوامل اجرایی این طرح میباشند.