آخرین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در سال 90 عصر روز سه شنبه 9 اسفند برگزار شد.

 در این نشست که اکثریت اعضای هیأت نمایندگان حضور داشتند، گزارش عملکرد اتاق تهران در سال جاری که به روزهای آخر خود رسیده است توسط دبیرکل اتاق تهران برای اعضا تشریح شد. اما پیش از آنکه محمد مهدی راسخ به بیان این گزارش بپردازد، علا میرمحمدصادقی نایب رییس اتاق تهران با سخنانی نشست سیزدهم و آخرین گردهمایی نمایندگان بخش خصوصی در سال جاری را آغاز کرد.
میرمحمدصادقی در غیاب یحیی آل اسحاق که به دلیل کسالت در ابتدای این نشست حضور نداشت،ریاست آخرین جلسه هیأت نمایندگان در سال 90 را برعهده داشت. نایب رییس اتاق تهران سخنانش را اینگونه آغاز کرد: از خداوند منان می خواهیم،رفع مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور را به عنوان عیدی ملت ایران در سال جدید قرار دهد. او همچنین با اشاره به برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ابراز امیدواری کرد که در این انتخابات آنچه موجب رضایت خداوند و مصلحت ملت ایران است به وقوع بپیوندد.

در بخشی ازاین نشست علی نقیب، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  پشت تریبون ایستاد تا در یکی از نطق های پیش از دستور این جلسه، مشکلات سهمیه بندی در صنایع مطرح شود. او گفت:«مشکلی که چند ماهی است برای صنایع بهداشتی و آرایشی کشور به وجود آمده نه تنها برطرف نشد که اکنون متوجه شده ایم، گریبانگیر سایر انجمن ها نیز شده است.»او مشکلات ناشی از تحریم و گشایش LC افزود:« در این شرایط بحث سهمیه بندی در صنایع نیزمطرح می شود.»
او گفت:«پلی اتیلن، ماده ای است که صنایع پتروشیمی تولید می کنند و صنایع مختلفی ازآن بهره می شوند. اما حدود 10 سال پیش که صنایع پتروشیمی درکشور به وجودآمد ، برنامه کنترل قیمت ها ، منجر به شکل گیری بازار سیاه برای این نوع از محصولات شد.» نقیب ادامه داد:«به دنبال مذاکراتی که صورت گرفت، این محصول با دستور وزیر وقت، وارد معاملات بازاربورس شد. عرضه این محصول در در این بازار، نه تنها برای تولیدکنندگان سودآور بود که مصرف کنندگان نیز به راحتی، قادر به تهیه این مواد بودند.» اما این عضو هیات نمایندگان، گفت :« مدیر کل صنایع، وزارت صنعت، معدن و تجارت در اقدامی غیر کارشناسی، از ادامه این روند جلوگیری کرد. براساس بخشنامه ای که به تازگی از سوی این وزارتخانه صادر شده است،از این پس، صنایعی که دارای پروانه تولید هستند می توانند این محصول را خریداری کنند . درحالی که صنایع شوینده پروانه تولید ندارند و صرفا مصرف کننده هستند.»
او ادامه داد:« این تصمیم، موجب درگیری بطری سازها و تولید کنندگان محصولات بهداشتی وشوینده شده است. افزون براین، اختلاف قیمت پلی اتیلن در بازار رسمی و بازار سیاه از مهرماه که این بخشنامه به اجرا درآمده است به 700 تومان رسیده است و ماهانه حدود 10 میلیلارد تومان نیز رقم رانتی است که به جیب برخی از کسانی که پروانه تولید دارند می رود.»

او گفت:« 180 شرکت تولیدی به استثنای 5تا 6 شرکت بزرگ،از طریق تعاونی ها می توانستند مواد مورد نیاز خود را تهیه کنند . اما اکنون با اتخاذ این تصمیم، 5 تا 10 درصد واحد های تولیدی، تعطیل شده اند.»

این عضو هیات نمایندگان توضیح داد که در آبان ماه ، تصمیماتی جدید برای عرضه دوباره این محصول در بورس اتخاذ شد که البته پس از یک یا دوبار عرضه ، متوقف شد.براین اساس، اواز مسئولان دولتی درخواست کرد که درجلساتی با حضور انجمن های ذینفع این موضوع رابار دیگر بررسی کنند و اجازه ندهند، افرادی خاص نظرات خود را بر این وزارتخانه تحمیل کند.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
    0 0
    هیچ آماری از میزان فروش صنایع شوینده در کشور نیست؟