توکلی معتقد است فقدان حزب خیلی به کشور ضرر می​زند.

احمد توکلی که در کافه خبر حضور یافته بود، فقدان حزب های منسجم را به ضرر کشور دانست و اظهار نظر نامزدهای انتخابات درباره اینکه به هیچ حزب و گروهی متعهد نیستند را نقطه ضعف خواند و گفت: چون تشکیلاتی نیستیم، هرکس به نظر خودش رای می​دهد، نه به نظر تبادل شده تعامل شده. مهم این است که تضارب آراء بکنیم و بعد به یک نظر برسیم.
 وی که معتقد است با خلاء سیاست​ورزان حرفه​ای مواجهیم، اظهار داشت: فقدان حزب خیلی به ما ضرر می زند. ممکن است بگوییم برخی صاحبان قدرت مثل دولت فعلی، با تحزب مخالفند و نمی گذارند پا بگیرد، دولت در این فقدان تحزب بی تقصیر نیست؛ اما در مجموع می توان نفرد خاصی را مقصر خواند.
توکلی گفت: افراد یا باید تعلق خاطر آشکار داشته باشند یا اینکه خودشان مبدع یک گفتمانی باشند و بگویند که برای تحقق این گفتمان می خواهند در مجلس یارگیری کنند و حزب درست کنند یا اینکه محور یک گرایش و گفتمان شوند.
 نامزد جبهه متحد اصولگرایان در مجلس نهم احزاب «توده» و «جمهوری اسلامی» را دو حزب موفق در تاریخ ایران دانست که به تمام معنا حزب بودند و افزود:  اما یکی خائن درآمد و دیگری هم به دلیل اختلافات داخلی​ای که پیدا کرد به دلیل همزمانی این اتفاق با جنگ، مصلحت دیده شد که منحل شود.
وی در پاسخ به این سوال که شما حزب موتلفه را یک «حزب» نمی دانید؟، اظهار داشت: موتلفه را یک حزب فراگیر نمی​دانم. البته در شرایط موجود، موتلفه «حزب ترین» حزب کشور است اما فراگیر نیست و حوزه تاثیرش مشخص است و به رغم زحمات قابل احترامی که کشیدند، نتوانستند یک حزب فراگیر شوند.
توکلی درباره اینکه چرا هیچ تلاشی برای شکل دهی به یک حزب نمی کنید، گفت: پاسخ سوالتان سخت است. حزب جمعی از افرادی است که هسته مرکزی را تشکیل می​دهند و باید به طور روشن مواضعشان مشخص باشد و به تعبیر دیگر «مرام​نامه» داشته باشند و به تعبیر بسیار خوب رهبری، باید «اندیشه» پشت کارشان باشد.
وی که معتقد بود  بسیاری از احزاب فعلی ما کلوپ است، گفت: نمی خواهم بگویم «محفل فرقه​ای» با کارهای مخفی هستند. هرچند که برخی​شان همین طورند. حرفم این است که احزاب کنونی یا از روی انس میان اعضا تشکیل می​شوند یا بر اساس یک هدف مقطعی معطوف به قدرت شکل می گیرند. اما اندیشه​ روشنی که بخواهند سرافرازانه و روشن آن را اعلام و تبلیغ کنند، کمتر اتفاق می افتد.چون بستر کار جمعی هم مهیا نیست. می​دانید که تربیت ما به گونه​ای است که فردیت در ما قوی است. همه مجتهدیم! کار تشکیلاتی کار سختی است. حتی در دانشگاه​ها هم کار گروهی و جمعی کم انجام می​شود.
وی تصریح کرد: کلا حکومت –که من هم جزئی از آن هستم- اهتمامی برای تحزب در ایران ندارد. البته یک علتش هم مشکل تامین مالی حزب است. باید تکلیف این موضوع روشن شود که احزابی که تشکیل می​شوند مدافع گروهای اجتماعی ویژه​ای هستند یا توده مردم در آن عضو می شوند و حق عضویت می​دهند. حکومت برای اینکه احزاب اسیر گروه​های خاص نشوند، باید از آنها حمایت مالی کند. مثلا اگر قانون انتخابات را به احزاب گره بزنیم می​شود گفت که هر حزبی به تعداد نامزدهایی که در مجلس دارد، از دولت کمک مالی بگیرد. به این ترتیب هر حزبی تلاش می کند تا نظر مردم را بیشتر به خود جلب کند و نماینده بیشتری به مجلس بفرستد و نهایتا پول بیشتری هم از خزانه عمومی بگیرد. این راه حل​ها وجود دارد. اما آن مشکل عدم پیشینه فرهنگی و عدم اهتمام حکومت هم جدی است.
متن گفت وگوی احمد توکلی در کافه خبر را ایــــــنــــــجــــــا ملاحظه فرمایید.
29212
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =