توضیحات محمد مهدی راسخ، دبیر کل اتاق بازرگانی در رابطه با نوسان در نرخ ارز.

مشکلات و چالش‏های بزرگ در هر اقتصادی از بی‏ثباتی در قوانین و مقررات و نوسانات در نرخ سود‏های بانکی و قیمت ارز ناشی می‏شود.
محمد مهدی راسخ با اعلام این مطلب اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز بدترین و سوء‏ترین تاثیرات را بر روی اقتصاد کشور گذاشته است تا جایی که فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان قادر به تصمیم‏گیری برای آینده اقتصاد کشور نیستند.
وی گفت: در شرایط فعلی، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به دلیل نوسانات نرخ ارز هیچ تصویر روشنی از آینده اقتصاد و تجارت کشور ندارند بنابراین آنان قادر به تصمیم‏گیری و برنامه‏ریزی برای فعالیت‏های اقتصادی در کشور نیستند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما موافق برخورد امنیتی با خرید و فروش ارز هستید یا خیر، افزود: به طورقطع هیچ یک از فعالان اقتصادی از شرایط بازار ارز رضایت خاطر ندارند اما نباید با مسایل اقتصادی به صورت امنیتی برخورد شود.
راسخ ادامه داد: مسایل اقتصادی باید با استفاده از راه حل‏ها، برنامه‏ها و سیاست‏های اقتصادی برطرف شود و به هیچ عنوان نباید برای حل مشکلات اقتصادی از شیوه‏های امنیتی و یا تدابیر سیاسی استفاده کرد.
این فعال اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نوسانات بازار ارز را چگونه می‏توان برطرف کرد، اذعان داشت: براساس سیاست‏های قبلی اقتصاد کشور مقرر شد تا نرخ ارز با محاسبه مابه التفاوت نرخ تورم داخلی و نرخ تورم خارجی و با شیب ملایم اعمال شود زیرا نرخ تورم در ایران همواره قابل توجه بوده اما سایر کشورها یا با افزایش تورم مواجه نشده و یا اینکه نرخ تورم بسیار پایینی را تجربه می‏کنند.
وی تصریح کرد: با اتخاذ این سیاست همه فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به سهولت می‏توانستند برای یک سال آتی فعالیت‏های اقتصادی خود برنامه‏ریزی کنند و از سوی دیگر اجرای این سیاست زمینه افزایش رقابت پذیری کالاهای ایرانی در بازارهای هدف را مهیا می‏کرد.
او خاطرنشان کرد: عدم اجرای این سیاست موجب شده تا اقتصاد ایران لطمات جبران ناپذیری را متحمل شود اما به طورقطع با افزایش نوسانات ارزی بستر فساد اقتصادی نیز مهیاتر می‏شود.
راسخ با اشاره به جهش بسیار سنگین نرخ ارز در بازار ایران متذکر شد: این امر موجب شد تا قیمت ارز در بازار ایران چند نرخی شود.
راسخ در خصوص راه حل عبور از چند نرخی شدن قیمت ارز در بازار ایران ابراز داشت: تک نرخی کردن قیمت ارز بهترین راه ‏حل برای عبور از مشکلاتی است که در بازار ارز ایجاد شده زیرا ادامه شرایط فعلی علاوه بر افزایش فساد اقتصادی می‏تواند زمینه مشکلات متعددی را در اقتصاد خرد وکلان کشور ایجاد کند.
وی در خصوص مخالفت مسئولان با افزایش نرخ سود سپرده‏های بانکی به 21درصد، گفت: به طورقطع ما نیز با افزایش نرخ سود بانکی به بیش از 20 درصد موافق نیستیم اما در حال حاضر، شرایط اقتصاد کشور همانند یک بیمار سرطانی است که چاره‏ای به غیر از شیمی درمانی ندارد.
این فعال اقتصادی افزود: برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و جلوگیری از نوسان در بازار ارز چاره‏ای به غیر از موافقت با افزایش نرخ سود سپرده‏های بانکی و کاهش سود تسهیلات نداریم زیرا صرفا با اتخاذ این سیاست می‏توانیم سرمایه‏های سرگردان را از دست مردم جمع آوری کنیم.
وی ادامه داد: برخورد قضایی با خرید و فروش ارز به هیچ عنوان نمی‏تواند مانع نوسانات ارزی شود و با این اقدام صرفا به آبروی مردمی که به عنوان مسافر به ارز نیاز دارند لطمه وارد می‏کنیم بنابراین باید برای خروج بازار ارز از نوسان در اندیشه یک راه حل معقول و منطقی بود زیرا برخوردهای قضایی و امنیتی صرفا موجب می‏شود تا نقدینگی‏های سرگردان به سمت بازار سایرکالاها از جمله طلا و سکه هدایت شود.
راسخ با اشاره به افزایش شدید قیمت ارز اظهار داشت: در شرایط افزایش نرخ سود سپرده‏های بانکی بهترین ضربه‏گیر برای اقتصاد ایران است زیرا با اجرای این سیاست می‏توان از یک سو نقدینگی‏ها را جمع‏آوری و از سوی دیگر منابع لازم بانک‏ها برای تسهیلات دهی به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را تامین کرد.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر ضرورت افزایش نظام رقابتی در بانک‏ها تصریح کرد: بانک‏ها با استفاده از این شیوه می‏توانند علاوه بر جمع‏آوری نقدینگی به کاهش تورم نیز کمک کنند.
وی در پایان با تاکید بر ضرورت بازگرداندن رونق به بازار مسکن خاطرنشان کرد: برخی سعی دارند با استفاده از هر ابزاری مانع افزایش قیمت مسکن در کشور شوند در حالیکه بازگرداندن رونق به بازار مسکن می‏تواند علاوه بر اشتغال‏زایی منجر به شکوفایی اقتصادی دربخش‏های تولید، صنعت و خدمات شود.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =