هفتم مارس (17 اسفند) مصادف با سالمرگ استنلی کوبریک (1999 - 1928) کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی است.

به گزارش خبرآنلاین، استنلی کوبریک به دقیق بودن و به نمایش درآوردن جزئیات در فیلم‌هایش معروف بود.
 
او در طول پنج دهه فعالیت در حیطه کارگردانی تنها 13 فیلم بلند ساخت. سبک گوناگون فیلم‌هایش و انزوای کوبریک چه در روش فیلمسازی و چه در زندگی شخصی، او را مشهور ساخته‌ است. کوبریک یکی از معدود کارگردانان کمالگرای تاریخ سینما به شمار می‌آید و از این نظر با اورسن ولز مقایسه شده است.
 
استنلی کوبریک در سال 1928 در منهتن نیویورک به دنیا آمد. او اولین فرزند از خانواده چهار نفره ژاک کوبریک و همسرش گرترود بود. خواهرش باربارا در سال 1934 به دنیا آمد. پدرش در دوازده سالگی شطرنج را به او آموخت که در سراسر زندگی‌اش به عنوان یک علاقه ماندگار شد. در سیزده سالگی، پدرش به عنوان هدیه تولد یک دوربین گارفلکس به او هدیه داد که توجه استنلی جوان را به عکاسی سوق داد. در نوجوانی به موسیقی جاز علاقه پیدا کرد و مدت کمی هم به عنوان یک نوازنده درام مشغول بود.
 
در دوران دبیرستان، کوبریک با دوربین هدیه پدرش، به طور جدی به عکاسی پرداخت و به زودی به عنوان عکاس رسمی مدرسه شناخته شد. بعد از فارغ‌التحصیلی، عکس‌های خود را برای مجله نیویورکی «لوک» فرستاد. او با دیدن فیلم‌های سینمایی در نیویورک، به کارگردانی علاقه‌مند شد.
 
استنلی کوبریک در تاریخ سینما جایگاه مهم و ویژه‌ای دارد، هم به دلیل فیلم‌های پراهمیت وبحث برانگیزش، هم به دلیل تکنیک منحصربه‌فرد و خلاقه‌اش و هم به دلیل تملک قاطعانه فیلم‌هایش وجلوگیری از دخالت‌های تهیه کنندگان و سرمایه‌داران.
 
کوبریک 12 بار نامزد جایزه اسکار و یک بار برای طراحی جلوه‌های ویژه «2001: یک اودیسه فضایی» برنده این جایزه شد.
 
از میان آثار او «کشتن»، «راه‌های افتخار»، «لولیتا»، «دکتر استرنج‌لاو»، «پرتقال کودکی» و «چشمان کاملا بسته» شهرت و محبوبیت بیشتری دارند.
 
فایل ضمیمه این مطلب فصل به‌یادماندنی فیلم «درخشش» ساخته استنلی کوبریک است که در آن جک نیکلسن به جنون رسیده و قصد دارد همسر خود را بکشد. جمله معروف او پس از شکستن در این است: «جانی اینجاست!» عبارتی که تا مدت‌ها سینما دوستان را به وحشت می‌انداخت. 

«درخشش» داستان یک نویسنده است که به همراه همسر و فرزندش، در فصل زمستان به یک هتل کوهستانی بسیار مجلل می‌رود تا علاوه بر نگهداری این هتل به نوشتن رمانش بپردازد. حوادثی در هتل رخ می‌دهد و او را به یک جانی بدل می‌کند. کوبریک به خوبی داستان کینگ را به تصویر کشید و بازی خوب جک نیکلسن در نقش نویسنده نیز در این موفقیت بی‌تاثیر نبود. از «درخشش» به عنوان یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما یاد می‌شود.
 
58241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    28 1
    درخشش یا تلالو : یعنی خود خود سینما
  • محسن US ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
    9 1
    the shining یکی از بهترین فیلمهای بود که تو عمرم دیدم .