معاون درمان وزارت بهداشت ،دکتر سید حسن امامی رضوی

با وجود اینکه سازمانهای بیمه‌گر مخالف افزایش تعرفه‌های درمانی بخش دولتی و خصوصی در سال 91 هستند، وزارت بهداشت پیشنهاد کرده است که میزان رشد تعرفه ها طبق مصوبه سال گذشته یعنی 9 درصد باشد. وزارت بهداشت با سازمانهای بیمه‌گر در بحث تعیین تعرفه‌ها جلساتی برگزار کرده است و بررسی‌ها و محاسبات اولیه در بحث تعرفه‌ها انجام شده اما هنوز به جمع‌بندی نهایی در این خصوص نرسیده‌ایم.
سازمانهای بیمه‌گر پیشنهاد کرده‌اند که تعرفه‌ها در سال 91 رشد صفر درصدی نسبت به سال گذشته داشته باشد اما ما پیشنهاد داده‌ایم همان مصوبه سال گذشته که 9 درصد افزایش را شاهد بودیم امسال هم اجرا شود.امیدواریم تعرفه‌های سال 91 قبل از سال جدید از سوی وزارت بهداشت اعلام شود اما مسیر تصویب تعرفه‌ها بسیار پیچیده است و باید شورای عالی بیمه آن مصوب و به تصویب برساند. وزارت بهداشت تلاش می‌کند تا میزان تعرفه‌ها سال 91 کمتر از 9 درصد مصوب سال گذشته نباشد.
در مورد واقعی کردن قیمت خدمات پزشکی هم از سوی بیمه‌ها باید دید که آیا بیمه‌ها توان پوشش قیمت واقعی خدمات را دارند و اینکه همین موضوع چه میزان به نظام سلامت کمک می‌کند با این حال واقعی شدن خدمات سلامت به شفاف‌سازی نظام اقتصادی سلامت کمک می‌کند و موجب می‌شود خدمت‌گیرنده و خدمت‌دهنده منافع لازم را به دست آورند. بیمه‌ها با همین منابع هم می‌توانند تعرفه‌های درمانی را پرداخت کنند اگر آنان بتوانند خدمات القایی و فرایند پرداختی خود را اصلاح کنند می‌توانند منابع خود را ذخیره و تعرفه‌ها را واقعی پرداخت کنند.
از طرفی چون بیمارستان‌ها مهم‌ترین جایگاه مراجعه مردم هستند هزار تخت بیمارستانی نیز اکنون در حال ساخت است و سال آینده یکی از سال‌های روشن در زمینه افتتاح بیمارستان‌های جدید در کشور است. علاوه بر آن 26 هزار تخت بیمارستانی نیز در حال مطالعه و طراحی است که به ناوگان تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه خواهد شد. در مجموع بیش از 77 هزار تخت بیمارستانی به سیستم بهداشت و درمان کشور اضافه می‌شود. تمام این توسعه‌ها راهکار و رویکرد جدیدی برای مدیریت بیمارستان‌ها را می‌طلبد. به این ترتیب هزینه اثربخش بودن اقدامات، رضایت مندی پرسنل، مدیریت نیروی انسانی، مدیریت اقتصادی، رضایت مندی مردم و... در بیمارستان‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در زمینه کاهش ساعات کار پرسنل پرستاری و در نتیجه افزایش کیفیت کار فعالیتهایی انجام شده و جمله جذب نیرو صورت گرفته است، اما مهمترین مشکل کنونی نرسیدن منابع و اعتبارات است که قصد داریم سال آینده با جذب منابع از طریق مجلس و دولت و نیز تعرفه های صحیح بتوانیم قانون تعرفه گذاری خدمات را نیز اجرا کنیم که با واقعی کردن تعرفه تمامی مشکلات حل خواهد شد.
باید اضافه کنم که سال 91 سال نهادینه سازی حاکمیت بالینی در بیمارستانها است که بعنوان یک تکلیف باید انجام شود و در همین زمینه بازدیدها بسیار مهم است و هیات رئیسه دانشگاه ها باید بازدیدهای مستمر داشته باشد.
همچنین خبرهای خوشی از بودجه وزارت بهداشت در سال 91 شنیده ایم که امیدواریم واقعیت داشته باشد. اعتبارات حوزه بهداشت و سلامت در لایحه بودجه 91 از رشد 24 درصدی برخوردار است.
نسبت بودجه سلامت در سال 91 نسبت به بودجه کل کشور 3.78 درصد و نسبت به منابع بودجه عمومی 12 درصد است که رقم مناسبی است.در بودجه سال 91 وزارت بهداشت اعتبارات ردیف های بیمه خدمات درمانی، سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید نسبت به اعتبارات بیمه ای سال جاری 18درصد رشد دارد. 
معاون درمان وزارت بهداشت
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • arad IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    0 0
    داروهای بیماران خاص 300 درصد گران شده ...این 9 درصدو از کجاتون اوردید ...حداقل دروغ نگید ...داروی 98000 تومانب در بهمن امیال فروردین شده 257000 تومان ؟؟؟این یعنی 9 درصد؟؟