۰ نفر
۲۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۹

جدال بر سر واردات برنج و مرکبات با ارسال نامه جمعی از نمایندگان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور وارد فاز جدیدی شد که سرآغاز آن نامه هفته گذشته استانداران شمالی بود.

محمد هیراد حاتمی: قصه برنج و دولت نهم به پایان خود نزدیک می شود اما همچنان گروهی ازمردان سیاسی شیوه اقتصادی پیش گرفته اند تا راهی به نقد دولت پیدا کنند.

هنگامی که تعرفه برنج به صفر کاهش پیدا کرد فعالان صنفی مهر سکوت برلب زدند. گروهی به سرعت روایت کردند این گروه خود واردات پیش گرفته اند و اصول تجارت به آنان آموخته تا سکوت را به نجواهای بلند و بی حاصل ارج نهند.

 چند ماهی از قصه تعرفه ها گذشت ولی بازار هم تنظیم نشده بود. انجمن برنج نیز همچنان روزه سکوت را ادامه می داد تا هنگامی که استاندار جدید مازندران که از معاونتی در وزارت تعاون به استانداری ارتقاع یافته بود، شیوه انتقاد پیش گرفت. او نه به دولت که به وزارت بازرگاتی تاخت. استاندار مازندران وزارت بازرگانی را «خیاتت کار» معرفی کرد چراکه می دانست واردات برنج شالی کاران شمالی را ازپای درآورده است.

اعتراض های کریمی  با تذکراتی در کابینه همراه شد که وزیرکشور حامل آن بود. وی چند ماهی حاشیه نشین شد تا زمانی که بازهم خبری در مورد انبارشدن برنج های ایرانی در انبارها منتشر شد. این بار او حرفی به میان نیاورد و رادیکل سخن نگفت او قدری اصول سیاست آموخته بود چراکه مثلثی از سه استاندار استان های شمالی کشور شکل داد تا به اتفاق نامه ای اعتراضی به رئیس جمهور ارسال کنند.

 سه روز پس از نامه این سه استاندار، نمایندگان مجلس هم روش او را پیش گرفتند و خواهان قطع واردات برنج و مرکبات شدند. سناریوی جدید از سوی استاندار مازندران نگاشته شده بود. این بار شاید وزارت بازرگانی مانعی سخت را پیش روی خود داشته باشد. مردان سیاسی تحت فشارهای اقتصادی وارد میدان شده اند. آنان انتقاد از وزارت بازرگانی را پیش گرفته اند.

 جمعی از نمایندگان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور با انتقاد از واردات و عرضه برنج‌های خارجی و مرکبات، خواستار توقف این رویه در کشور شدند.   در این نامه سرگشاده خطاب به محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور آمده است: " در حالی که هنوز برنج‌ها و مرکبات شمال کشور به بازار عرضه و فروش نرفته، متاسفانه بازار کشور مملو از برنج و مرکبات خارجی شدند. این در حالی است که کارخانه‌های شالیکوبی و انبارها انباشته از برنج‌ها و مرکبات داخلی است. "

در ادامه این نامه، نمایندگان خطاب به رئیس‌جمهور تاکید کردند: انتظار داریم در جهت حمایت از کشاورزان و باغداران این رویه را متوقف و برنج و مرکبات خارجی تا جذب و فروش برنج ومرکبات داخلی‌ عرضه نشود.

نمایندگان مجلس در پایان نامه خود با بیان اینکه کشاورزان و باغداران در حال نابودی هستند، خاطرنشان کردند: از وزیران جهادکشاورزی و بازرگانی انتظار داریم تدبیر ویژه و فوری در این زمینه بیاندیشند.

 گروهی روایت می کنند دیگر مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم همراه میرکاظمی نیست شاید او اکنون به تنهایی باید در مقابل استاندران ایستادگی کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =