شورای حقوق بشر سازمان ملل، به ادامه ماموریت احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران رای داد.

به گزارش خبرآنلاين، در جلسه روز گذشته اين شورا تنها 5 کشور مخالف ادامه فعاليت احمد شهيد در ايران بودند. آنگونه که بي​بي​سي اين جلسه را گزارش مي​کرد، علت مخالفت اين کشورها کاهش موارد نقض حقوق بشر در ايران نبوده بلکه اين کشورها معتقد بودند که گزارشگران موضوعي سازمان ملل مي​توانند در اين زمينه به بررسي پرداخته و نيازي به تعيين گزارشگر ويژه نيست.
احمد شهيد تا کنون دو گزارش ارائه داده که فاقد مستندات مستدل بوده و بر اساس ادعاهايي غير قابل اثبات از فشار بر روزنامه نگاران و منتقدان و محروميت از محاکمات عادلانه در ايران سخن گفته است.
به گزارش بي​بي​سي اکوادر و بنگلادش از کشورهاي مخالف تمديد حضور گزارشگر ويژه حقوق بشر در ايران بودند. دو کشور کره و ژاپن هم که سال پيش از مخالفان اين موضوع بودند، امسال در ترکيب شوراي حقوق بشر سازمان ملل عضويت ندارند. به همين دليل مخالفان اين مساله از 7 کشور در سال گذشته به 5 کشور کاهش يافته است. به اين ترتيب در ادامه فعالیتهای ضد ایرانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران و بر اساس پیشنهاد ارائه شده از سوی سوئد و با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا در نوزدهمین نشست شورای حقوق بشر دوره ماموریت گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر برای یکسال دیگر تمدید شد.
پس از اين تصميم سازمان ملل، سفیر و نماینده دائم ایران درمقر اروپائی سازمان ملل تمدید ماموریت گزارشگر ویژه ایران را مغایر با اصول و اهداف شورای حقوق بشر در بررسی بیطرفانه، غیرسیاسی، حرفه ای و مبتنی بر عینی گرایی دانست.
به گزارش مهر سید محمد رضا سجادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در مقر اروپائی سازمان ملل در ژنو قبل از تصویب قطعنامه مذکور طی سخنانی ضمن اشاره به ماهیت سیاسی و گزینشی تعیین گزارشگر ویژه اقدام بانیان غربی قطعنامه در تمدید ماموریت وی را مغایر با اصول و اهداف تعیین شده برای شورای حقوق بشر در بررسی بیطرفانه غیرسیاسی حرفه ای و مبتنی بر عینی گرائی دانست و استمرار این روند را لطمه ای شدید به اعتبار و جایگاه سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل و بویژه شورای حقوق بشر عنوان کرد.
وی تلاش آمریکا و اتحادیه اروپا در ارائه قطعنامه را تلاشی در جهت انحراف افکار عمومی بین المللی از نقض حقوق بشر در داخل آن کشورها و بمنظور سرپوش نهادن بر فجایع حقوق بشری ارتکابی در فلسطین اشغالی عراق و افغانستان و سایر مناطق دنیا دانست و بر ضرورت تغییر این رهیافت غیرسازنده تاکید کرد.
نماینده دائم کشورمان تمدید ماموریت گزارشگر ویژه را بدلیل رویکرد نادرست سیاسی و انحراف از اصول حرفه ای و همچنین توسل به منابع غیر معتبر و اخبار و اطلاعات غیرموثق و نیز پیشداوری های مبتنی بر فرضیات غلط فاقد وجاهت قانونی دانسته و تمدید ماموریت وی را باعث کاهش اعتبار و وزانت رویه ها و فعالیتهای شورای حقوق بشر عنوان کرد.
بعد از سخنان سفیر کشورمان ، سفیر و نماینده دائم کوبا طی سخنرانی با مخالفت با ارائه قطعنامه علیه کشورمان و تمدید ماموریت گزارشگر ویژه خواستار رای گیری بر روی قطعنامه شد در ادامه نمایندگان روسیه و چین در مخالفت با قطعنامه صحبت کردند و سفرای اکوادر و اروگوئه نیز طی سخنانی اعلام کردند از تمدید ماموریت گزارشگر حمایت نخواهند کرد.
شورای حقوق بشر بعنوان سازوکار اصلی حقوق بشری سازمان ملل دارای 47 عضو بوده و مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • arad IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
    35 2
    دکتر شرعتی می گفت ...برای خراب کردن یک حقیقت ..خوب به ان حمله نکن ...بد دفاع کن ...این کاری بود که لاریجانی در ان جلسه کرد و با حرف های تحریک کننده باعث این اتفاق شد
    • بدون نام IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
      2 3
      شما اونجا بودی؟!
  • محسن IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
    1 0
    کره و ژاپن در جلسه ی قبلی به ضرر ایران رای داده بودند.
  • خبات IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
    1 1
    خیلی نامردیه که اسمی از قطر به عنوان مخالف تصویب این تصمیم ازش اسمی نبردین.نامردی بسه