قرائت جعلی عرفان‌های نوظهور از کلمات «آرامش» و «امید به آینده»

یک پژوهشگر مهدویت با بیان اینکه عرفان‌های نوظهور قرائتی جعلی از کلمات «آرامش» و «امید به آینده» ارائه می‌دهند که ساخته و پرداخته افراد است، گفت: حضور در این نبرد که یک نبرد شناختی است اقتضا می‌کند که آگاهی خود را نسبت به مهدویت و به‌طور کلی نسبت به اعتقادات دینی بیشتر کنیم و شگردها و ابزارهای جبهه دشمن را بشناسیم.

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ،نشست «اصالت مهدویت و شناخت و مبارزه با عرفان‌های نوظهور» امروز سه‌شنبه نهم اردیبهشت به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با حضور حجت‌الاسلام علی صالحی، پژوهشگر مهدویت در سالن جلسات دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی استان برگزار شد.

بنا بر روایت ایکنا، حجت‌الاسلام صالحی در آغاز سخنانش ضمن قدردانی از برگزاری این نشست، درباره اهمیت دوران انتظار و لزوم هشیاری نسبت به وظایفی که ما در عصر انتظار داریم، گفت: ما هم اکنون در عصر انتظار هستیم. شاید بتوانیم بگوییم ما در لحظات پایانی این دوران به سر می‌بریم و هر چه به لحظات ظهور نزدیک‌تر می‌شویم حملات شیاطین جن و انس و امواج فتنه‌های شک و تردید شدت پیدا می‌کند و غربالگری در عصر انتظار سخت و سخت تر می‌شود.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگری، صفوف بین جبهه حق و باطل شفاف و شفاف‌تر می‌شود. بهتر است بگوییم ما در صحنه نبرد تمدن‌ها قرار داریم. ما مردمان آخرالزمان هستیم. ظهور و بروز این پدیده در صهیونیسم جهانی قابل مشاهده است. یکی از ابزارهای این نبرد، جنگ نظامی و ابزار دیگر آن جنگ شناختی است که بسیار پیچیده است و می‌توان از آن به جنگ نرم، تهاجم یا شبیخون فرهنگی و جنگ ترکیبی نیز یاد کرد. دشمن با تمام توان خود وارد میدان شده است و ما نباید در این جنگ منفعل باشیم. به این نگاه نکنیم که در کشوری زندگی می‌کنیم که امنیت در آن برقرار است هم اکنون جنگ ترکیبی در جریان است و با رصد شبکه‌های مجازی می‌توان این فضای تقابل و درگیری را مشاهده کرد که پیچیده‌تر شده است.

صالحی با بیان اینکه تمام تمرکز دشمن روی عقاید و باورهای ما است، گفت: ایمان سرمایه ما است و دشمن آمده است که این سرمایه را از ما بگیرد. ضرورت حضور در این نبرد ترکیبی اقتضا می‌کند که شناخت و آگاهی خود را نسبت به مهدویت و به‌طور کلی نسبت به اعتقادات دینی بیشتر کنیم و شگردها و ابزارهای جبهه دشمن را بشناسیم. آن وقت است که می توانیم با روایت‌های جعلی و تقلبی دشمن مبارزه کنیم.

این پژوهشگر مهدویت خلق عرفان‌های نوظهور را یکی از شیوه‌های دشمن برای از بین بردن سرمایه ایمان دانست و توضیح داد: همانطور که می‌دانیم بشر تشنه معنویت است و به لحاظ فطری خداجو است. دشمن از این نقطه قوت سوءاستفاده می‌کند، یک معنویت جعلی می‌سازد و این اندیشه را به انسان القا می‌کند که می‌توانی عارف بشوی اما نیازی به دین هم نیست! حرف‌هایی که ظاهر جذاب و زیبایی دارند و با کلید واژه‌های «آرامش» و «امید به آینده» به آنها رنگ  و لعاب می‌بخشد. آنها، نکات و حکمت‌هایی درباره آرامش بیان می‌کنند که ممکن است یکی از آنها آن انحراف مورد نظر آنها را ایجاد کند.

صالحی با تأکید بر اینکه فرزندان خود را بر مبنای تفکر مهدویت رهنمود کنیم، گفت: مهدویت تفکر جدیدی نیست، نقطه اشتراک همه ادیان است. تمایز اندیشه مهدویت در اسلام و دیگر ادیان در این است که مهدویت در دین اسلام جزو مسلمات است و برای ما مبهم نیست. نقطه امتیاز تشیع در زمینه مهدویت این است که ما می‌دانیم منجی چه کسی است، چه زمانی متولد شده و پدران او چه کسانی هستند. البته در کتب اهل سنت نیز به مهدویت اشاره شده است.

وی ادامه داد: ما نباید از اصل مهدویت به عنوان یکی از معارف دینی غفلت کنیم. مبانی این تفکر در قرآن و روایات وجود دارد. این اصل نقطه امید ما است. وقتی امروز جنایات علیه غزه را می‌بینیم، اگر باور به منجی نداشته باشیم ممکن است ناامید و تسلیم شویم، اما اعتقاد داریم وضع چنانکه هست باقی نمی‌ماند، در یک کلام مهدویت، ثمره و دستاورد زحمات تمام انبیا است. توحید در حاکمیت امام زمان(عج) محقق خواهد شد.

این پژوهشگر مهدویت در بخش دیگری از سخنانش درباره عرفان‌های نوظهور و معنویت‌های نوپدید گفت: این فرقه سازی کارِ سازمان‌های جاسوسی یعنی سازمان سیا، موساد و ... است و یکی از دلایل جذب افراد به عرفان‌های نوپدید جهل نسبت به مبانی است. ما روی مبانی فرزندان خود کار نکردیم. اگر اصول و مبانی فرزندان ما تقویت و با استدلال عقلی برای آنها روشن می‌شد جوان ما به آسانی مجذوب سوغات جعلی غربی‌ها نمی‌شد.

صالحی ادامه داد: ما دو نوع عرفان داریم؛ عرفان اصیل و عرفان جعلی. باید این دو را از یکدیگر بشناسیم. هدف عرفان اصیل خدا است که همان عرفان ائمه اطهار(ع) است و ذیل برنامه خدا جای دارد. عرفان‌های نوظهور، دین را از عرفان جدا می‌کنند و برای کسانی که می‌خواهند از زیر بار مسئولیت‌های بندگی خداوند فرار کنند جذابیت دارد. از طرفی انسان به دنبال معنویت است و آن را می‌جوید و دشمن از این نقطه سوء استفاده می‌کند.

به گفته این محقق دینی، عرفان‌های نوظهور ساخته و پرداخته انسان‌ها بوده و ماهیت آنها کذب و بر اساس تجربه شخصی افراد قرار دارد. غایت و هدف عرفان اصیل، خداست اما غایت عرفان کاذب، رسیدن به قدرت روحی و آرامش روحی است و در همین سطح باقی می‌ماند. ممکن است انسان با انجام یک‌سری ریاضت‌های جسمی و روحی به دستاوردهایی در همین دنیا برسد و کارهای خارق العاده انجام بدهد اما آیا خداوند انسان‌ها را در این سطح و به این منظور خلق کرده است؟ ظرفیت انسان بیش از این است. عرفان اصیل می‌خواهد انسان را به مرتبه لقاء الله برساند، می‌خواهد او را به نقطه‌ای برساند که عزیز خدا بشود، لذا منطقی‌ترین راه، دین خدا است.

صالحی تصریح کرد: عرفان‌های نوظهور، سیستم وجود انسان را به هم می‌زنند، اما دین برنامه کسی است که صانع و خالق انسان است، دنیا و آخرت انسان را می‌شناسد و بر اساس آن و به اقتضای مسیر انسان در این دنیا برای او برنامه ریزی کرده است. در عرفان‌های نوظهور به نام عرفان و به نام معنویت، کاری می‌کنند که انسان بیشتر در دنیا غوطه‌ور شود و اسیر آن شود.

وی در ادامه به بیان شاخص‌های عرفان‌های نوظهور پرداخت و گفت: تکثرگرایی از جمله شاخص‌ها و ویژگی‌های این اندیشه است؛ آنها معتقدند که انسان با هر باور و اعتقادی از خداپرستی تا بت‌پرستی می‌تواند خود را به خدا برساند. این نگاه ممکن است برای کسی که آگاه نباشد جذابیت داشته باشد. شاخص دیگر آنها شریعت گریزی یا شریعت ستیزی است؛ اینها شاید در ظاهر از انسان نخواهند که نماز خود را کنار بگذارد، اما به تدریج او را به این نقطه می‌رسانند که نماز و عبادت‌های این‌چنینی مانع رسیدن او به عرفان هستند.

این پژوهشگر مهدویت افزود: شاخص سوم عرفان‌های نوظهور، عقل گریزی است. جملاتی مثل «به دلت توجه کن»، «ببین دلت چه می‌گوید» در این اندیشه دیده می‌شود. وقتی عقل از انسان گرفته می‌شود، قدرت تفکر و نقد نیز از او گرفته می‌شود. شاخص چهارم، انسان محوری است. همه مدارها در این تفکر بر اساس، خواست انسان است. به او می‌گویند «ببین خودت چه می‌خواهی»، در حالی که در دین، انسان خلیفه خدا است و اگر می‌خواهد قرب پیدا کند باید مسیر زندگی خود را به سمت خدا تنظیم کند.

صالحی گفت: شاخص دیگر انکار خداست؛ در عرفان‌های نوظهور، خدا گاهی انکار می‌شود، گاهی هم تصویر انحرافی از خدا ارائه می‌شود؛ مثلا می‌گویند خدا همان ذهن توست. شاخص دیگر آنها، اصالت لذت، اصالت شادی و آرامش است. آنها با این واژه‌ها انسان را فریب می‌دهند. اسلام با این کلمات مخالفتی ندارد، اما راه رسیدن به آنها را تعریف کرده است؛ مثلا فرموده است: «ألا بِذکرِ الله تَطمئن القُلوب» اما آنها می‌‎گویند آرامش در گرو چیزهای دیگر است، نه خدا.

این استاد حوزه علیمه تصریح کرد: انسان ممکن است در عرفان‌های نوظهور به آرامش‌هایی دست پیدا کند اما اینها مُسکّن هستند، دوامی ندارند و خلأ معنویت را برای انسان پر نمی‌کنند. شاخص دیگر عرفان‌های نوظهور، تناسخ است. اینها معتقدند انسان از کالبدی به کالبد دیگر منتقل می‌شود. بی بند و باری شاخص دیگر این تفکر است.

وی در ادامه با بیان اینکه عرفان‌های نوظهور برای خاورمیانه و کشورهای اسلامی و منحرف ساختن جوامع اسلامی و به ویژه جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است، تصریح کرد: متأسفانه قریب به هفت میلیون کتاب در این زمینه در کشور ما چاپ شده است. این پدیده خطرناکی است که رهبر انقلاب نسبت به آن هشدار داده‌اند. برگزاری نشست‌های این‌چنینی کاری هوشمندانه و قابل تقدیر است.

صالحی در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به این سؤال که برای مقابله با این تفکر چه کنیم، گفت: باید اصول و مبانی دینی خود را تقویت کنیم؛ هستی شناسی، مبانی انسان شناسی و معاد باید تقویت شود. اعتقاد ما به امامت و ذیل آن مهدویت باید تقویت شود. از قرآن و نهج البلاغه جدا نشویم، منابع خود را برای تقویت دین خود از یوتیوب و اینستاگرام دریافت نکنیم و از افراد و منابع مطمئن بهره‌مند بشویم. آگاهی کم باعث می‌شود که انسان به آنها متمایل شود و یا حداقل مردد شود. ایمان ما و محبت ما به اهل بیت(ع) سرمایه ما است. خانواده‌ها برای فرزندان خود وقت بگذارند، نهادهای فرهنگی به این موضوع توجه وافی داشته باشند. همت زیادی می‌خواهد. افرادی که جذب این فرقه‌ها شده‌اند را از خود طرد نکنیم بلکه آنها را جذب کنیم.

کد خبر 2057183

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار