به گزارش خبرآنلاین کاظم جلالی در نشست روسیه در عصر پوتین در نمایشگاه کتاب با تأکید بر تببین وضعیت روابط ایران ـ روسیه از سوی جریان نخبگی کشور گفت: باید شبهات موجود را بررسی کرد. برای مثال باید پرسید قرارداد کریدور شمال ـ جنوب چه سالی امضا شد؟ سال ۲۰۰۰ بود. اساسا برای چه بود؟ برای روسیه بود؟ پاسخ خیر است. کریدور شمال ـ جنوب برای این بود تا کالا از شرق آسیا تا جنوب شرق آسیا به جای اینکه ۱۷هزار کیلومتر راه را بپیماید و به اروپا برود، با ۷هزار کیلومتر راه از مسیر ایران به کشورهای دیگر برود. یعنی از سه شاخه ایران که ترکمنستان، قزاقستان و روسیه و شاخه میانی آن از دریای خزر و از شاخه غربی نیز از ایران، روسیه و آذربایجان گذر کند. پس این کریدور روسی نیست و یک کریدور بین المللی تلقی می شود. پرسش اصلی این است که در طول این بیست سال پیشرفتمان در این کریدور چقدر بوده است؟ و چرا مسیر ۱۶۲ کیلومتری یعنی رشت ـ آستارا در طول این سالیان متوقف مانده است. البته ناگفته نماند که در سال ۲۰۲۴ از مسیر شرق کریدور شمال ـ جنوب یعنی مسیر ایران، ترکمنستان و قزاقستان یک میلیون و هشتصدهزار تن کالا عبور دادیم. از مسیر دریای خزر نیز ۹ میلیون تن کالا عبور کرد. از جاده آذربایجان و ایران نیز سه میلیون تن کالا عبور کرد.
جلالی در ادامه بحث با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی روسیه دچار خفگی ژئوپلیتیکی شده است گفت: این بدان معناست که روسیه تا زمانی که به منظور انتقال کالا به دریای سیاه نیازمند باشد از جانب غرب تهدید خواهد شد.
311311
نظر شما