واحدمرکزی خبر نوشت:

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد : اطلاعات و آمارها نشان می دهد که اقتصاد ایران ، بزرگ و مقتدر است و اگر با شاخص های درستی به سمت ارزیابی اقتصادهای دنیا پیش برویم ، اقتصاد ایران جزء 20 اقتصاد بزرگ و برتر دنیا محسوب می شود.
سید شمس الدین حسینی گفت : بر اساس شاخص برابری قدرت خرید، درآمد سرانه ایرانی ها حدود 14 هزار و 500 دلار برآورد شده است که بزرگی و اهمیت اقتصاد ایران را نشان می دهد.
وی گفت : این واقعیتی است که بسیاری در خارج از کشور، آگاهانه از آن غفلت می کنند و متأسفانه در داخل کشور نیز برخی به آن کم توجهند، اما تردیدی وجود ندارد که اقتصاد ایران، بزرگ ، مهم و اثرگذاری است، همان طوری در صحنه تحریم اقتصادی، وقتی ایران تصمیم می گیرد به دو کشور نفت نفروشد و زمزمه قطع نفت ایران به برخی از کشورهای اروپایی مطرح شد ، بازار نفت دنیا تحت تأثیر قرار داد. حسینی گفت : نرخ رشد اقتصادی ایران عملکرد مطلوبی داشته است، به گونه ای که طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، 6.1 درصد بوده و همین نرخ را  مرکز امار ایران 7.3 درصد اعلام کرده است.
وزیر اقتصاد گفت : قرار است کارگروهی در معاونت اقتصاد که متشکل از دستگاه های مختلف است، علت تفاوت این آمارها را بررسی کند که به زودی نتیجه این بررسی ها منتشر خواهد شد.
وی افزود : این روند رشد اقتصادی ، در کنار عملکردهایی همچون رشد بورس، رشد صادرات غیرنفتی و کاهش نرخ بیکاری به زیر 12 درصد، نشان می دهد اقتصاد ایران توانسته است با توجه به قطعنامه 1929 غرب که از دیدگاه خود آنها، قطعنامه های فلج کننده ای از باب تحریم ها بود، تحریم ها را پشت سر بگذارد و ظرفیت های بالای اقتصادی در ایران وجود دارد ، ظرفیت هایی که هنوز نتوانسته ایم به خوبی از آنها استفاده کنیم و امروز وظیفه ما استفاده از این ظرفیت ها است. هر چند آنها هم روزبه روز حلقه تحریم ها را علیه ایران تنگ تر می کنند.
وی اظهار داشت : در شرایط کنونی، وظیفه مدیران اقتصادی کشور در حوزه وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان های تابعه و در حوزه استان ها نیز سازمان های امور اقتصادی و دارایی استان ها و تمامی همکاران ما در بخش های  مختلف اعم از گمرک و مالیاتی، برجسته تر خواهد بود.
حسینیی گفت : در این شرایط باید قدر هر ریالی را که خرج می شود نسبت به سال های گذشته بیشتر بدانیم و برای وصول یک ریال درآمد بیشتر، تلاش بیشتری انجام دهیم. از طرفی، هم باید منابع را بهتر تجمیع و جذب کرد و هم بهتر آن را تخصیص داد.

وی افزود : در مجموع امیدوارم همکاران ما در ایجاد درآمد رقابت داشته باشند تا در هزینه کرد آن ، اگر هر فردی در هر جایگاهی، به دنبال خلق منابع باشد تا خرج آن، در آن صورت یکی از جلوه های جهاد اقتصادی محقق شده است.
وزیر اقتصاد گفت : بارها اعلام کرده ام کلید حل مشکلات استان ها در ایجاد زیرساخت ها و تکمیل توسعه، کندن امید از بودجه های عمومی و دل بستن به منابع مردمی و سرمایه گذاری در استان ها است ، باید همچنان به ظرفیت های فراوانی که در حوزه سرمایه گذاری وجود دارد، توجه و آن را پی گیری کنیم. تحریم ها زمانی اثر می گذارد که سرمایه گذاری در کشور صورت نگیرد.

استحضار دارید، یکی از مشکلات اقتصاد ایران، شکاف بین نسبت پس انداز به تولید ملی در مقایسه با نسبت سرمایه گذاری به تولید ملی است. به عبارتی حدود 50 واحد از تولید ملی را پس انداز می کنیم، اما حداکثر حدود 25 واحد از تولید
ملی را سرمایه گذاری می کنیم. این شکاف 25 درصدی، اتلاف منابع یا راکد نگه داشتن منابع است که باید آن را از این وضع خارج کرد. نباید این گمان وجود داشته باشد که در استان ها پول وجود ندارد، چراکه بسیاری از ساختمان های نیمه تمام وجود دارند که مورد استفاده قرار نگرفته اند، یا طرح های عمرانی که به دلیل شیوه جذب منابع، در انتظار منابع هستند و به تولید تبدیل نشده اند و ماهیت سرمایه گذاری مولد پیدا نکرده اند. بنابراین باید برای حل این مشکلات
چاره ای اندیشید.
باید به این سمت پیش رفت که بتوانیم از محل واگذاری یک طرح نیمه تمام، یک طرح نیمه تمام دیگر را تکمیل کنیم. اگرچه در این بخش توجه وافی و کافی صرف نشده است. هر چند این مسأله زمان می برد، اما باید در وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان های امور اقتصادی و دارایی استان ها پیش رو باشیم.
در مجموع ، عملکرد اقتصادی سال 89 و 90 ، عملکرد قابل قبولی است، اما با ظرفیت های اقتصادی ایران همچنان فاصله دارد. تحریم ها زحمت بیشتری را برای اقتصاد ایران به همراه داشته اند، اما به هیچ وجه نتوانسته اقتصاد ایران را
از مسیر تعالی خود دور بدارد، چراکه با کار و تلاش و همت مضاعف، موفق خواهیم شد عمق فعالیت های اقتصادی را در کشور بالا ببریم. شاید آنها بتوانند در حوزه های مختلف، مبادلات ما را با جهان بیرون سخت کنند، اما این باعث می شود از ظرفیت های درون اقتصاد خود بیشتر استفاده کنیم. در آن صورت، تهدیدهای آنها تبدیل به فرصت خواهد شد. در این فضا باید از منابع خود استفاده بهتر و در خلق منابع، ممارست بیشتری داشته باشیم.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قاسم IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    174 2
    خواهشمند است مدرك اين وزير محترم نيز مورد بررسي قرار گيرد. اگر درآمد سرانه هر ايراني بقول ايشان 14500 دلار مي بود چه غمي داشتيم. ايشان را دوباره به كلاس هاي بازآموزي موارد ابتدايي اقتصاد راهنمايي نماييد تا اين بار معني درآمد سرانه را خوب ياد بگيرند.
    • امیر IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      42 0
      باسلام ما که خداوکیلی درامدخالص سرانمن 5میلیون تومنم نمیشه
    • مجید IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      12 0
      14500 دلار را چگونه محاسبه می کنند؟؟؟ نکنه منظورشون 45500 تومان بود؟؟؟؟ اگه درامد سرانه هر ایرانی 14500 دلار یعنی نزدیک 30 میلیون تومان بود که دیگه اینقدر مشکلات نداشتیم... در ضمن اگر اینقدر "اقتصاد بزرگ و مقتدر" داریم چرا دولت به قطع 28000تومان یارانه ها روی آورده؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    116 0
    یعنی هر ایرانی حدود دو و نیم میلیون تومان در ماه درآمد سرانه دارد؟ پس چرا کسی رفاه آنرا احساس نمیکند و خط فقر دائم رو به رشد است؟ این چه رفاه و درآمدی است که پس از این همه سال کسی آنرا حس نمیکند؟
    • محمد US ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      37 0
      25 میلیون میشه بابا!
    • اقتصادي IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      3 0
      سرانه سالانه بايد تقسيم بر صفر بشه كه با دلار 1850 ميشه 2/250/000 تومن ميشه .
    • سرانه من 567 دلاره نه 14500 دلار IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      1 0
      سرانه كل خانواده من با دلار 1850 تومن در سال 2270 دلاره. يعني سرانه هر نفر از خانواده 4 نفري ميشه 567 دلار در سال. من از زندگيم راضيم حالا بايد ديد درآمد امثال ماهارو با درآمد چه كسائي جمع و تقسيم كردن كه معدلش 14500 دلار شده. راستي من حاضرم درآمدم رو با درآمد آقاي وزير روي هم بريزيم . بعد خداييش عادلانه تقسيم كنيم.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    113 0
    با یک حساب سرانگشتی وبا احتساب دلار دولتی هر ایرانی سالانه 18 میلیون تومان در آمد دارد اگر دلار آزاد حساب کنیم 27.5 میلیون تومان درآمد سالیانه ایرانیهاست ! خوش بحال ایرانی ها .؛ من تازه فهمیدم 99درصد جمعیت شهر ما ایرانی نیستند!!
  • نيما IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    86 0
    يك سوال من 500 تومان ماهي حقوقمه با حساب 12 ماه وعيدي 7 ميليون حال 7 ميليون تقسيم دلار 2000 مساوي 3500 دلار !!!! فكر كنم 70 درصد جامعه مثل من حقوق مي گيرن پس 11000 دلار را پيدا كنيد خبرشو به منم بديد
  • علی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    53 0
    وزیر اقتصاد وضعیت ضریب جینی را هم لطف بفرمایند.
    • بدون نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      7 0
      ایشون ضریب جیبی خود و هم پایه هایشان را حساب کرده اند نه جینی را
  • بدون نام KW ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    47 0
    دلار چند تومن حساب کرده؟اگه 1226 حساب کرده بیاد ما ریال بدیم دلار بگیریم
  • یک نفر IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    37 1
    با دلار چند تومانی؟ فکر کنم با دلار 500 تومانی محاسبه کردن!!!
  • satar IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    38 1
    باسلام منظورآقای وزیرازدرآمد 14500دلارکدام کشور بود؟!!!!! خدای نکرده منظورش 80درصدمردم ایران که نبود؟!!!!!
  • محمد IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    61 1
    احتمالا درآمذ امثال "خاوری ها" را هم در محاسبات آورده اند!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    50 0
    آقای وزیر! منظورت کدام ایرانیان است؟
  • بدون نام TR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    31 1
    آقای حسینی برای کشوری که به قول شما جزو بیست اقتصاد برتر دنیاست زشته که برای دسترسی به مهمترین مرکز توریستیش(مازندران)یک آزادراه وجودنداشته باشد ومردم باید ساعتها برای دسترسی به آنجا در جاده ها باحوادث دست به گریبان باشند.
  • خیلی هم عالی IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    59 0
    آقای وزیر در کدام ایران زندگی می کنند که درامد ماهانه هر ایرانی در آن حدوداً 1200 دلار است (توجه به دستمزد حداقل 170 دلاری امسال)، نرخ رشد 6.1 تا 7 درصد است، بیکاری زیر 12 درصد و احتمالاً قیمت موز هم 4000 تومان نیست و در مجموع همه خوش و خرم و فعال و مضاعف و مولد در کنار هم زندگی میکنند، آدرس بدهند ما هم برویم
  • سيد فواد حسيني IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    65 0
    14500 دلار براي هر نفر در سال يعني درآمد يك خانواده 2 نفره مي شود به عبارتي ماهانه 2416 دلار. با دلار ناياب 1260 توماني دولتي يعني درآمد متوسط هر خانوار 2 نفر مي شود: 3044160 تومان! حالا فهميدم چرا اينقدر الكي خوشحالم!
    • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      32 1
      آقای وزیر این را هم بفرماییدکه 90درصد درآمد کشور در اختیار 10درصد جامعه است.آیا در نمودارها و آمارهای شما افراد بیکار یا شاغل با ماهی 350.000تومان وبازنشستگان و واردکنندگان کالا و بازاریها و افرادی که درآمدهای کلان آزاد دارند بدون انکه یک قران مالیات بدهند همه در کنارهم قرارگرفته اند؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      30 0
      چرا دلار 1200 تومن حساب می کنی؟!!!! مگه الان دلار رو به این قیمت می تونی بخری؟!!
  • فرزین IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    40 0
    یعنی شما جدن فکر می کنید هر ایرانی ماهی 4 میلیون تومننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننن در میاره دیگه خدا کنه یکروز اینجور بشه اونوفت دیگه ملت غم ندان
  • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    52 0
    آقای وزیر پس چرا درآمد من درسال نود 3500دلار بود لطفا بفرمایید برای گرفتن مابالتفاوتش به کجا مراجعه کنم با سپاس و تشکر !!!!!!!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      28 0
      آقای وزیر بیکاران کجای جدول شما قرار دارند؟
  • من میدونستم که IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    35 0
    رو چه حساب ؟ شاید منظورش 1450 دلار بود
  • آرش CA ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    41 0
    یعنی خانواده 4 نفری ما سالی 4*14500= 58000 دلار درآمد داره و خودمون خبر نداریم؟با احتساب دلار 1900 تومی میشه سالی بیشتر از 110 میلیون تومن!!!!من بیشتر از سالی 10 تومن درآمد ندارد!مدرکم مهندسی عمران هست و 2 تا بچه دارم!
  • بدون نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    39 0
    آقای وزیر میشه بفرمایید جند در صد از مردم ایران سرانه در آمدشون همین رقمه؟
  • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    35 0
    اقاوزیر فرمول جدید در ریاضی به ثبت رساندی ما خبر نداریم . لطفا صورت فرمول را نیز ارائه بدهید شاید ما هم به جایی برسیم.
  • فریدون IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    33 0
    اشتباه کرده. یک صفر اضافیه!
  • بدون نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    37 1
    آقایان درامد ماهانه خودشونو به ملت نسبت ندن لطفا......... من اگه اینهمه درامد سالانه داشتم به کل دنیا اعلام جنگ می دادم.....
  • آریا IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    27 0
    جناب وزیر از شاخص درآمد سرانه بر اساس قدرت برابری خرید (PPP) استفاده نموده اند. در صورتی که درآمد سرانه واقعی در ایران خوشبینانه رقمی میان 2000 تا 2500 دلار در سال است. (با سپاس از خبرآنلاین لطفا کامنت را بگذارید)
  • IMAN IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    22 0
    آقای ورزی توضیح بیشتری بدن که از نظز ایشون هم سال 12ماه و 365روزه دیگه؟یا اینکه کشور دیگه ای به اسم ایران ایجاد نشده؟اصلا دلار مگه قاچاق نیست؟؟؟؟
  • مهدي IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    22 0
    دوستان توجه فرماييد كه منظور ايشان فقط حقوق شما نيست بلكه درآمد شما و افراد خانواده است. يعني اگر شما دو تا بچه داريد و همسرتان هم كار نمي كند هر ماه به طور متوسط 16 ميليون تومان درآمد داريد كه مي شود هر نفر چهار ميليون. حالا اگر شما و همسر گرامي هر دو شاغل و يك بچه داريد هر كدام بطور متسوط 6 ميليون در ماه حقوق مي گيريد. واقعا اگر اينطور باشد ما كه غمي نداريم. اگر واقعا اينطور است پس چرا براي بنده با ماهي 1.5 ميليون درامد و سه سر عائله پيامك قطع يارانه مي فرستند؟!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    20 0
    آقای وزیر با حداقل حقوق چگونه درآمد سرانه 14500 دلار می شود.
  • بدون نام US ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    58 0
    اجازه میدین من سرم رو از دست آقای حسینی و بهمنی بکوبم به این میز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • آینه IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    28 0
    با چنین محاسبات غلطی ،از طرف عالی ترین مقام اقتصادی ،کشور چطور پیشرفت نماید؟
  • علي IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    9 1
    نظریه بیان کرد که در بازار کارا، نرخ تبديل دو ارز به قدرت خرید يكسان منتج مي شود PPPيا برابري قدرت خريد.اين بدين معناست كه اگر يك واحد پولي در ايران برابردو دلار ارزش داشته باشد،همان واحد پولي در انگلستان بايد قدرت خريد مقدار مشابه كالا وخدماتي كه دو دلار در آمريكا ارزش دارد بتواند خريد كند. آيا واقعآ هر ايراني چنين وضعيتي دارد كه 14500 دلار در آمد سرانه داشته باشد؟اگر ميگفتيد كه هر ايراني در سال 1390 كمتر از 4000دلار در آمد سرانه داشته است بيشتر قابل قبول بوده است ، زيرا اگر با افزايش قيمت نفت خام و روند صعودي در آمدهاي ايران در مقايسه با سال 1356 كه درآمد سرانه با جمعيت 30 ميليون در مقايسه به 75 ميليون نفر فعلي نشان مي دهد كه درآمد مردم ايران با افزايش نرخ تورم جهاني و تغيير نرخ اسعا
  • آزادوار IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    17 1
    بر اساس آمار سازمانهاي جهاني همچون صندوق بين المللي پول و بانك جهاني در سال 2010 درآمد سرانه هر ايراني بر اساس شاخص برابري قدرت خريد تقريبا 11800 دلار بوده است. توجه نماييم كه آنزمان دلار 900 تا 1000 تومان بوده و با توجه به اينكه قسمت بيشتر درآمد سرانه ايرانيان بر اساس ريال است با توجه به قيمت جديد دلار در بازار آزاد كه دو برابر شده اين رقم به حدود نصف كاهش مي يابد. در ضمن با توجه به اينكه در آن زمان يارانه ها برقرار بوده و اكنون قيمتهاي اجناس يارانه اي واقعي تر شده باز هم اين درآمد سرانه بر اساس شاخص برابري قدرت خريد به در آمد واقعي نزديكتر شده و كاهش مي يابد. بنابراين در بهترين حالت اين رقم بايد عددي بين 5000 تا 6000 دلار باشد. البته محاسبه دقيق تر مطالعاتي كاملتر را مي طلبد.
  • امید IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    2 1
    آقایون چرا توجه و دقت لازم را ندارند ؟ من تعجب میکنم چرا کسی حرف راست و درست و دقیق وزیر محترم را باور نمیکنه ؟ آقا شما حساب کنین روزی 3 و نیم ملیون بشکه نفت هر بشکه 112 دلار میفروشیم این ضرب ساده تقسیم بر 75 میلیون ایرانی بکنین دقیقا سهم هر فرد در سال 15000 دلار ( 28600000 تومان) میشود . تا اینجا حرف وزیر را باور کردین؟ حالا از سهم 2 و نیم میلیون تومانی هر ایرانی در هرماه فقط 45 هزار و پانصد تومانش را به حساب میریزند
  • بدون نام US ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    0 1
    احتمالا ایشان فکر می کنند قیمت دلار 600 تومانه!!!
  • بدون نام US ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    1 1
    14500*1800=تقریبا 26 میلیون تومان در سال که حدودا 2 میلیون تومان در ماه
  • علی IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    1 0
    14500*1790=26000000 یعنی هر ایرانی 26 میلیون بنده یک خانوار 4 نفره هستم کل درامدم مساوی است با ماهی 500000 یعنی 6000000 یعنی هر نفر 1500000 هزار تومان یعنی هر نفر ماهی 125000 تومان حال به وزیر اقتصاد بگویید 22 درصد بیکاران در این کشور چطور سال 26000000 درامد سرانه دارند ؟؟؟
  • ali IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    1 0
    درامد سرانه کشورها در ویکی پدیا ( درامد سرانه ایران 5000 دلار) http://fa.wikipedia.org/wiki/فهرست_کشورها_بر_پایه_سرانه_تولید_ناخالص_داخلی