مشروح گفت وگوی محمدرضا عطارزاده معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در کافه خبر.

آذرجزایری: شاید به جرات بتوان گفت که اولین معاونی است که وزیر به دلیل عملکرد وی، به استیضاح کشیده شد.علی رغم آنکه بهارستانی ها با تاکید بر عملکرد نادرست وی یکبار وزیر را استیضاح و بار دیگر تا مرز استیضاح وی را کشاندند او همواره سکوت کرد و هیچگاه در خصوص گلایه های نماینده ها در رسانه ها اظهارنظری نکرد.
بارها نماینده های مجلس بر تاثیرپذیری وزیر از این معاون تاکید کردند اما در تمام این روزهای این دوسال وی سکوت کرد.این معاون برای اولین بار پس از این دوسال لب به سخن گشود و از عملکرد خود و همکارانش دفاع کرد.محمدرضا عطارزاده معاون آب و آبفای وزارت نیرو دلیل این سکوت خودرا با حضور در کافه خبر توضیح می دهد.
شاید بتوان در این گفت وگو به دلیل اصلی استیضاح وزیر نیرو و دفاع وی از معاونش رسید.دلیلی که تنها باید در جا افتادن برخی از انتظارات نادرست از مسوولان و نمایندگان جستجو کرد.شاید لازم باشد قبل از خواندن مشروح این گفت وگو به یکی از اظهارات این معاون وزیر اشاره کنیم که شاید جوابی باشد به تمام سوالات ما و شما! "در حال حاضر 90 هزار میلیارد تومان پروژه آبی در کشور وجود دارد در حالیکه ما مجبوریم این حجم پروژه را با سالی 3 تا 4 هزار میلیارد تومان به اجرا برسانیم.شاید همین مساله دلیلی باشد بر اجرای یک پروژه 3 ساله در مدت 10 سال و یا شاید هم بیشتر!"
آقای مهندس بهتر است این گفت وگو را بااین سوال شروع کنیم که به قول برخی از بهارستانی هایی که وزیر نیرو را استیضاح کشاندنددرست است که شما از آقای نامجو حرف شنویی ندارید و به نوعی شما وزیر آب کشور محسوب می شوید؟
ما اتفاقا رابطه ای که با نماینده ها تعریف کردیم رابطه خیلی صمیمی است. حتی با نماینده هایی که جرو بحث زیاد کاری داریم هم صمیمیت خوبی داریم. به هرحال از نماینده هایی که محکم روی میز می کوبند تا آرام بر صندلی خود می نشینند همه دوستان خوب ما هستند.اما ما یک بحث اساسی در کشور داریم.اینگونه جا افتاده که یک نماینده فقط باید مشکلات شهر و یا حوزه انتخاباتی خود را مطرح کند و من هم در جایگاهی نشسته ام که وظیفه دارم جواب سوالات بهارستانی ها را بدهم.
چرا اینگونه جا افتاده! مگر وظیفه شما همین پاسخگویی نیست؟
دقیقا؛ من مسوول آب کشور هستم و باید یک مسوول آب روستا یا شهر را تامین کند. طرح فاضلاب یک شهر را تمام کند.احداث تصفیه خانه را در برنامه داشته باشد .برای جاییکه آب ندارد آب بیاورد و ...برهمین اساس نماینده هم حق دارد که این انتظار را از مسوول آب کشور داشته باشد که آب را به تمام نقاط کشور برساند.
این انتظارات وجود دارد در شرایطی که ما در یک کشور خشک و نیمه خشک زندگی می کنیم.ضمن آنکه باید تاکید کنیم که آب یک معنای خاص دارد.من همیشه گفتم جامعه ای که در آن آب نباشد یعنی نشاط،حیات و توسعه را از دست می دهد.بنابراین آب در هر جامعه ای از اهمیت خاصی برخورداراست.بنابراین این حساسیت وجود دارد فرقی نمی کند من بر صندلی مدیریت آب کشور تکیه بزنم یا شخص دیگری!چون این حساسیت وجود دارد.به عنوان مثال ما بزرگترین اقدام بی نظیر دنیا را در خرمشهر انجام دادیم.از چند صد کلیومتری آب را به این شهر کشیدیم.اما باز نماینده این شهر یکی از سوال کننده هاست.چرا که منتظر تعیین و تکلیف فاضلاب این شهر است.حق هم دارد. انتظار دارد بعد از این همه بلا که سر خرمشهر آمده بالاخره وضعیت فاضلاب این شهر ساماندهی شود.البته اقداماتی هم شده اما به طور کامل حل نشده است.ما هم باید جواب بدهیم. بنابراین بحث نیاز است که مطرح می شود و ما هم باید به آن پاسخ دهیم.
خب چرا طرح فاضلاب خرمشهر به طور کامل اجرایی نشده که باعث طرح سوال در مجلس می شود؟
پروژه های ما از 70 هزار میلیارد تومان در شرایط فعلی به 90 هزار میلیارد تومان افزایش یافته در حالیکه ما باید این مقدار پروژه را با سلی 3 تا 4 هزار میلیارد تومان به سرانجام برسانیم.برای همین است که یک پروژه ای که باید 3 تا 4 سال به بهره برداری برسد طی 10 سال و یا بیشتر انجام می شود.
یعنی مشکل کمبود منابع مالی است؟
بله ما در حوزه آب کشور هم مشاورین و هم پیمانکارهای توانمندی داریم.همه چیز آمده است.اما پروژه های نیمه تمام روی زمین مانده اند.به جرات می توانم بگویم همه چیزبرای اجرای پروژه ها آماده است. در هیچ صنعتی در کشور و حتی دنیا چنین وضعیتی نداریم که این همه بستر آماده باشد.
ظاهرا سهم پروژه های آب در طرح های نیمه تمام هم زیاد است ؟
بله الان پروژه هایی داریم که 10 سال است که در اجرای آن تاخیر افتاده است.
ظاهرا برخی از طرح های سد سازی بیش از ده سال است که در ردیف بودجه دارند؟
سدسازی از مطالعات شروع می شود.که این خود زمان می برد.تازه پس از انجام مطالعات تحقیقات انجام می شود که آیا ساختگاه آن منطقه به درد سدسازی می خورد که همین کار هم یکی دو سالی وقت می برد.پس ازآن تازه باید میلیاردها تومان هزینه کنیم که آب فرار نکند.به نظرم یکی از موفقیت های بخش آب ما به کار علمی قوی در بخش سدسازی کشور بر می گردد.برای همین است که ما با قدرت می گوییم هیچ سد ما در تهدید نیست.
ظاهرا همین چندوقت پیش یکی دوتا از سدهای کشور سوراخ شدند؟
نه این سدها مربوط به وزارت نیرو نبوده است.این سدهایی بوده که جهاد کشاورزی احداث کرده است.
مگر وظیفه سد سازی بر عهده وزارت نیرو نیست؟
نه این چند مورد مربوط به چند مورد کاری بود که جهاد سازندگی در گذشته انجام داده بود.
البته در شرایط فعلی هم برخی مواقع جهاد کشاورزی اقدام به احداث سد می کند اما سدهای کوچک و برای تامین آب یک منطقه کوچک!البته آنها تحقیقات ما را برای احداث سد نمی کنند.چراکه تمهیداتی که ما برای ساخت یک سد به کار می بریم با پشتوانه قوی علمی است.برای همین است که یکی از گلایه های نمایندگان مجلس این است که چرا اینقدر اجرای یک سد را طول می دهید.
با این حساب بعد از وزارت راه شما با بیشترین حجم خواسته های مردمی و بهارستانی ها مواجهید؟
شاید بگویم حتی بیشتر ازوزارت راه ما با حجم بالای خواسته ها مواجهیم.چرا که برای یک روستا تقاضای یک راه ورودی و خروجی وجود دارد اما برای همان روستا می تواند چندین خواسته آبی مطرح باشد.به نوعی باید بگوییم خواسته های آبی هیچگاه تمامی ندارد.
برهمین اساس بود که من بحثی را در شورای آب که با حضور رئیس جمهور تشکیل شده بود مطرح کرد.صحبتی در خصوص ایجاد اشتغال شده بود که بنده گفتم اگر می خواهید مشکل اشتغال را حل کنید.ردیف بودجه برای سدهای بالای 75 درصد اختصاص دهید.ما قول می دهیم این سدها را ظرف دو سال به سرانجام برسانیم و در عین حال تعهد می کنیم بالای یک میلیون اشتغال ایجاد کنیم.
خب این مشکل را با نماینده های گلایه مند در میان گذاشته اید؟
اتفاقا سعی ما این بوده که این دغدغه ها را مطرح کنیم.برهمین اساس خیلی از خواسته ها را آقای وزیر جوابگو هستند و شخص ایشان تاکید می کنند که فعلا امکان پذیر نیست.برخی از آنها را هم که نیاز به بررسی دارد به ما انتقال می دهند.
خب نماینده ها هم گلایه مند همین مساله هستند که وقتی وزیر به شما ارجاع می دهد شما انجام نمی دهید و روی حرف وزیر حرف می زنید؟
اینکه وزیر یک خواسته را به ما ارجاع می دهد به این معنا نیست که از نظر ایشان تمام شده است و ما روی حرف ایشان حرف می زنیم.بلکه به این معناست که ما باید تحقیقات را شروع کنیم که ببینیم امکان اجرای آن خواسته وجود دارد.
اما به هرحال ما سعی کردیم تمام این مسایل را از طریق تعامل بهتر با نماینده ها حل کنیم.
شاید همین تعاملات بوده که امروز نمایندگان را راضی کرده که ما آب را در طرح هدفمندی ببینیم.چون همانطور که می دانید در وهله اول آب جزو هدفمندی نبود اما به هرحال با رایزنی که ما کردیم و اینکه تاکید شد این یک نیاز جدی است بالاخره بهارستانی ها راضی شدند قیمت آب هم در قالب طرح هدفمندی افزایش یابد.
پس اگر این تعاملات وجود دارد.چرا بهارستانی ها دوبار وزیر نیرو را تا مرز برکناری کشاندند؟
متاسفانه در کشور ما نماینده ها در جایگاه خودشان در ارتباط با مردم نیستند.برای همین کشور دارد ضرر می کند.
درست است.به نظر می رسد جایگاه قانونگذاری دارد با استانداری عوض می شود.نمایندگان فکر می کنند که باید مشکلات حوزه انتخابیه خود را حل کنند در حالیکه وظیفه اصلی آنها قانونگذاری است.منظورتان همین است؟
دقیقا؛این شیوه بدی هست که ما حاکم . نماینده ما فرصت تحقیق بر روی قوانین زیربنایی را ندارد.حتی بعضی از دوستان به همین دلیل از نمایندگی انصراف دادند. چراکه وظیفه یک نماینده تدوین قوانین زیربنایی کشوراست درحالیکه در حال حاضر وظیفه نماینده خدمت رسانی لحظه ای به افراد شده است درحالیکه این وظیفه شورای شهر است.اخیرا داشتم با یکی از نماینده های مجلس اکوادور حرف می زدم.از او پرسیدم چطوری توانستی این پست را بگیری ؟ به مردم چه چیزی گفتی که تو را انتخاب کردند؟او چند بحث ملی را بیان کرد. گفتم این بحث ها ملی بود بحث های محلی چه بود؟ جواب جالبی داد گفت اگر ثابت شود ما این جاده یا آب را به دلیل جایگاه خودمان در حوزه انتخابیه درخواست کرده ایم ما خط می خوریم و حذف می شویم.ما معادل این قانون در قانون خودمان هم داریم ولی نه به این وضوح! متاسفانه در بیان اغلب مسوولان ما وظایف برخی از مدیران اشتباه شده است. در حالیکه شورای شهر مسوول اینکارهاست ولی نماینده مجلس به جای آنکه کارهای زیربنایی انجام دهد به کارهای این شورا در اصل رسیدگی می کند. شما اگر سوالاتی که نماینده ها برای آقای وزیر نیرو طرح کردند دقت کنید حتی اگر تیتر ملی دارد اما خواسته محلی است. همه این مسایل جمع می شوند که حرف هایی زده شود که درست نیست اما بازهم ما منکر این مساله نیستیم که یک خدمتگزار هستیم و باید پاسخگو باشیم.
خب درستش هم همین است.اما فکر نمی کنید روال درست پاسخگویی را خود دولت با سفرهای استانی تغییرداد؟چون به هرحال باید دغدغه های مردمی از طریق مقامات مختلف به استانداری بعد به معاون وزیر بعد به وزیر و بعد به ردیس جمهور برسد.اما این روال در حال حاضر تغییر کرده است؟
خب موضوع مطرح شد مبنی بر اینکه دولتمردها از مردم فاصله گرفتند .هنر این دولت این بود که گفت فاصله ها باید کمتر شود.این مساله فرق می کند تا تا خودمان را گرفتار کنیم.
اشکال ندارد تامین خواسته ها شود خوب است ولی می گوییم اساس کار ما نباید بر روی این مسایل گذاشته شود که اگر یک پروژه در یک منطقه انجام نشد نماینده از حربه استیضاح استفاده کند.
فصل بودجه دردسر شما بیشتر می شود ؟
انقدر رابطه ها زیاد در این قضیه که حداقل من خیلی بودجه و غیر بودجه را احساس نکردم.البته باید بگویم نماینده ها وقتی توجیه می شوند با ما همکاری بیشتری می کنند.برای همین است که ما از مسوولان زیرمجموعه خواسته ایم که وقتی کاری انجام می شود سختی های کارهم مطرح شود که فکر نشود اینکار آسان بوده و ما انجام نداده ایم.واقعا باید از چند پروژه زد تا یک کار را به دلیل محدودیت های مالی انجام داد. قبل از انتخابات از مراجع مختلف درخواست کردیم فکری به حال این مساله بشود.الان هم در کافه شما این را می خواهیم که در زمینه رسانه ها که نقش موثری دارند کار کنید.اصلا نماینده ای که فقط به نبال منافع حوزه انتخاباتی خودش است معرفی شود و البته در کنار آن هم دلتمردی که عملکرد نادرستی دارد هم به مردم معرفی شود.
آقای عطارزاده چرا در تمام این مدت که گلایه ها مطرح می شد و حتی وزیر نیرو را به دلیل عملکردشما به استیضاح کشاندند شما سکوت کردید؟
من معلم هستم و به هرحال از شناختی که جامعه نسبت به قشر معلم دارد این است که اهل صحبت هستند.شاید راحت ترین کار برای یک معلم صحبت کردن باشد. بنای من هم این نبود که صحبت نکنم. صحبت کردن شرایط خاص خودش را می خواهد. زمانیکه وقتش نیست که آدم حرف بزند اگر هر حرفی هم بزنی می گویند برای دفاع از خودش می گوید.اما اگر الان می گویم برای اینکه الان سرو صدایی نیست. ولی درآنزمان ها هم خدمت دوستان می رفتیم و ارتباط های مختلفی می گرفتیم.اما برخی از مواقع با هماهنگی با آقای وزیر سکوت می کردیم و قضاوت را یه دست مردم و نماینده ها می سپردیم.اما مهم این است که عملکرد ها طوری نیست که خدای نکرده خجل باشیم. بدهکاری ما زیاد است به مردم و ولی مردم خیلی مارو درک می کنند.شده بارها یک پیرمرد با عصبانیت زیاد به دفتر ما می آید ولی وقتی برای او مشکلات را توضیح می دهیم در کمتر از دو دقیقه آرام می شود و حرف های ما را می پذیرد.
آقای مهندس بهتر است گفت وگو خودمان را با بحث شیرین هدفمندی یارانه ها ادامه دهیم.از افزایش قیمت آب در دور دوم این طرح چه خبر؟آقای رویانیان می گوید 3 پیشنهاد برای تعیین قیمت حامل های انرژی مطرح است در حالیکه وزیر نیرو معتقد است 4 پیشنهاد برای تعیین قیمت آب و برق در حال بررسی است.بالاخره 3 پیشنهاد مطرح است یا 4 پیشنهاد؟
شما روی پیشنهاد 5 هم حساب کنید.به نظرم تعداد این پیشنهادها خیلی تعیین کننده نیست.باید بدانیم که اجرای هدفمندی یارانه ها کار کوچکی نیست.نباید اینگونه تصور شود که تصمیم ها در این خصوص از پیش تعیین شده است.در خصوص تصمیم های این طرح بالاخص در بخش تعیین قیمت ها کار زیادی انجام می شود و در عین حال نظر شخص رئیس جمهور نیز بسیار دخیل است.روش اجرایی این طرح قانونی از پیش تعیین شده نیست.به هرحال سعی می شود به نحوی این قانون را پیش برد که کمکی به اقتصاد کشور شود و برای این منظور باید دقت زیادی به کار برد. به هرحال کار،کار بزرگی است و نمی توان آن را در بسته از پیش تعیین شده ارائه کرد.فکر می کنم هنوز از خاطره ها شبی که بنزین سهمیه بندی شد و چندین پمپ بنزین آتش گرفت پاک نشده باشد.بنابراین باید دقت زیادی در تعیین قیمت ها کرد.
به هرحال فکر می کنم همان دغدغه ای که در خصوص افزایش و یا سهمیه بندی بنزین مطرح بود در حال حاضر در خصوص افزایش قیمت آب هم باشد؟
دقیقا درست است.بالاخص اینکه در خصوص بنزین مردم می توانستند مصرف خود را مدیریت کنند و همانطور هم که پیش بینی می شد مصرف کاهش چشمگیری هم داشت.اما متاسفانه در خصوص آب نمی توان چندان انتظار کاهش مصرف را داشت.چراکه نحوه مصرف آب مخصوصا این روزها با شرایط زندگی آپارتمانی مشخص است.نهایت یک فرد در هر روز یکبار دوش می گیرد ده بار که به حمام نمی رود.بنابراین شاید با افزایش قیمت آب مردم سعی کنند مصرف خود را تا حدودی مدیریت کنند اما به نظر نمی رسد مصرف چندان تغییر بکند.بنابراین تاثیر قیمتی مستقیمی بر سبد هزینه های خانواده خواهد داشت.به همین دلیل است که درحال حاضر حساسیت زیادی برای تعیین قیمت آب وجود دارد.
آقای عطارزاده قیمت تمام شده هر متر مکعب آب چقدر است؟
قیمت تمام شده هر متر مکعب گاز در حال حاضر حدود هزار تومان است.این رقم قیمت متوسط کشوری است.
متوسط مصرف هر خانواده در حال حاضر چقدر است؟
میانگین مصرف آب شرب در هر استان و یا شهری فرق می کند. معمولا سرانه مصرف آب 160متر مکعب در هر ماه است.اما در شرایط فعلی متوسط سرانه مصرف حدود 250 میلیون متر مکعب است . اما در برخی از شهرها به 360 مترمکعب هم می رسد.
بیشترین مصرف مربوط به مناطق گرمسیراست؟
نه بیشتر بستگی به محوطه ای دارد که در اختیار شهروندان است.در برخی از شهرها با توجه به وجود باغچه های بزرگ و باغ ها خب مصرف بالطبع بالاتراست.
اقای عطارزاده اینطور که شما می فرمایید و بنابر قانون هدفمندی یارانه ها تا پایان برنامه پنجم باید قیمت آب به هزار تومان برسد.دراینصورت 4 سال دیگر هر خانواده در بهترین شرایط با توجه به سرانه مصرف 250 مترمکعبی باید 250 هزار تومان پول آب بدهد.فکرنمی کنید رقم بالایی است؟
برای همین است که تاکید می شود اگر بخواهیم قیمت را در حال حاضر واقعی کنیم خیلی فشار به مردم می آید.برهمین اساس داریم با رعایت شرایط به جلو پیش می رویم.ما باید سعی کنیم تا پایان برنامه به قیمت تمام شده برسیم. ستاد هدفمندی یارانه ها هم سعی دارد با یک تعادل مناسبی پیش رود. ضمن آنکه اگر بخواهیم نرخ تورم را در طی این چهار سال محاسبه کنیم تلفات را کم کنیم خود به خود قیمت همین می شود.
فکر نمی کنید بخشی از این افزایش قیمت تمام شده آب به بحث نبود تکنولوژی روز و تجهیزات فرسوده بر می گردد که قیمت را افزایش داده است؟
چرا ولی ما سعی داریم تا 4 سال آینده که قراراست آب به نرخ تمام شده عرضه شود هم از تجهیزات بهتر و هم تکنولوژی های جدید استفاده کنیم تا قیمت تمام شده را پایین بیاوریم.دراین بین سعی داریم زمانی قیمت هزار تومان را برای هر متر مکعب آب تعیین کنیم که درآمد مردم مناسب باشد تا فشاری به جامعه وارد نشود. ولی واقعیت این است که این آبی که دولت به شما می دهد متوسط کشوری آن هزار تومان تمام می شود. بعضی وقتا در برخی از مناطق باید آب را بیش از 700 کیلومتر انتقال داد.ضمن اینکه باید هزینه پمپاژ آب،تصفیه و ... را هم لحاظ کرد.که دراینصورت قطعا رقم بالاتر از هزارتومان هم خواهد رفت.تلاش ما به عنوان مسوول اصلی کاهش قیمت تمام شده آب در وهله اول اصلاح خودمان است.ما سعی داریم مشارکت مردم در بخش آب را افزایش دهیم.اگر واگذاری ها انجام شود و تلفات را کاهش دهیم قطعا قیمت تمام شده کاهش خواهد یافت.
چه پارامترهایی در تعیین قیمت آب در مرحله دوم هدفمندی تاثیرگذاراست؟
همانطور که خودتان هم اشاره کردید در حال حاضر یکی می گوید سه پیشنهاد مطرح است دیگری تاکید می کندچهارتا پیشنهاد وجود دارد.من هم به شما می گویم شما روی 5 تا پیشنهاد هم حساب کنید. اما واقعیت این است که پارامترهای مختلفی تعیین کننده است. حتی شخص رئیس جمهورهم در این خصوص اظهارنظر شخصی نمی کند. وی هم تلاش دارد همه ابعاد مختلف را با مشاورین خود بررسی کند.حتی بعضی اوقات نامه های مردمی که به دفتر ایشان ارسال می شود هم تاثیرگذاراست.مثلا ایشان چندی پیش در یکی از سفرهای استانی خود در یکی از باغات به موضوع قیمت تمام شده یک چاه حساس شده بود. رئیس جمهور یک آدم بسته ای نیست وتنها به اظهارات ما اکتفا نمی کند.
فکر نمی کنید نظر کارشناسی مسوولان و کارشناسان حوزه اقتصاد با درنظر گرفتن همه جوانب شرایط روزاقتصاد ایران، قوی تر از تکیه کردن بر نامه های مردمی و یا نظر یک کشاورز باشد؟
به نظر روش رئیس جمهور درست است.ایشان فقط به نظر ما تکیه نمی کند.سعی میک ند با ارتباط بیشتر با متخصصین،مسوولین و تولید کننده ها به نتیجه درست برسد و تعادلی به مسیر هدفمندی یارانه ها بدهد.
نظر رئیس جمهور این است که ما بتوانیم در یک مقطعی آینکاررا تمام کنیم و کار باز نماند تا افرادی از بالا و پایین رفتن قیمت ها سوءاستفاده نکنند.
یعنی سیاست وزارت نیرو واگذاری مسوولیت تامین آب به بخش خصوصی است؟
این سیاست تنها سیاست وزارت نیرو نیست.اصل 44 هم همین سیاست را دیکته می کند.ما تمام کارهای این بخش چون تولید، تصفیه، توزیع آب و ... را می توانیم به مردم واگذار کنیم.وزارت نیرو تلاش دارد تا آرام آرام این بخش ها را به سرمایه گذارانی که علاقمند هستند در این حوزه کار کنند بسپارد. در اینصورت رابطه ما هم با مردم بیشتر می شود. ما باید سعی کنیم مشارکت بخش خصوصی را بیشتر کنیم که در اینصورت قیمت تمام شده به شدت کاهش خواهد یافت.الان شاید در یک بخش ما 100 نفر مشغول به کار باشند در حالیکه بخش خصوصی می تواند همان کار را با افزایش ساعت کار و موارد تشویقی دیگر برای کارکنانش با 10 نفر انجام دهد.همین مساله هم مستقیما بر قیمت تمام شده تاثیرگذاراست. البته تمام این عوامل بستگی به تصویب درست و همکاری تمام نهادها با یکدیگر است.اینگونه نباشد که ما قانونی را به مجلس می بریم یک قانون جدید تصویب می شود.چراکه انقدر در آن تغییر ایجاد می شود که انگار قانون جدیدی تصویب شده است.در عین حال در کنار تمام این مسایل باید در پرداخت یارانه نقدی هم تعادلی ایجاد شود به نحویه این یارانه در اختیار افرادی قرار بگیرد که نیاز بیشتری به آن دارند.
یعنی سیاست اصلی فروش آب توسط بخش خصوصی به مردم است؟
دقیقا؛ اگر این اقدامات با سرعت بهتری انجام بگیرد که عوامل مختلفی در آن دخیل است مردم می توانند آب را مثل هر کالای دیگری بخرند. دراینصورت مصرف هم تعادل می گیرد.البته باید همه بخش ها برای اجرای چنین برنامه ای دست به دست هم دهند.اینکار یک کار پیچیده ای نیست اما همت می خواهد. درعین حال باید از عدم ساماندهی درآمد کشور برای کارهای زیربنایی پرهیز کنیم.متاسفانه مادر حال حاضر بالاترین مصرف کننده همه چیز در دنیا شده ایم این بی قائدگی را باید برداریم. هر کس خواست مصرف کند باید به آن اندازه درآمد داشته باشد.در کنار این مساله دولت باید از آسیب دیدگان و کم درآمدها حمایت کند.نه مثل روال فعلی که همه یکسان باشند.باید ساماندهی کنیم روش ها را متعدد کنیم درآمدها ثبت شود و متعادل با آن تعادل بدهیم. به هرحال بایداز طریق تعامل با یکدیگرعلی رغم فشاری که بعضی از قشرها می آید کار زیربنایی کشور را انجام دهیم.


22139

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    51 9
    جان من همه فشار هدفمندی را روی دوش شهری ها نگذارید. به خدا کمرمون خرد شده. مردم شهرستان و روستا هم بالاخره مردم همین کشورند و باید هزینه توسعه را نسبت به وضعیت خود بپردازند.
    • بدون نام IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      10 1
      منظور شما از شهر تهرانه؟ آخه به شهرستان هم اشاره کردید خدا رو شکر که اوضاع امکانات در تهران بهتره واقعا روزی میرسه که قبض 250 هزار تومانی آب برای عموم مردم پولی نباشه؟ سوال بعدی که من دارم....اینجوری که مسئولین حساب میکنند یعنی قبلا ما ماهی حدودا 50 هزار تومان دولت برامون یارانه میداده بعد قبض برقمون 3000 تومان بود الان که همین مبلغ رو به خودمون میده قبض برقمون شده 20000 تومان قیض گازمون شده 70000 تومان و... یعنی مسئولین ارجمند از جیب خودشون هم برای مردم خرج می کردند؟
  • بدون نام IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    0 0
    با سلام -مهندس عزیز -زحمات شما بر کسی پوشیده نیست ولی اگر گوشه چشمی به مردم استان خودت -خوزستان -داشتی وضع ما بهتر از این بود - سرچشمه دز با هزینه گزاف به کویر پمپ میشود و ما بجای اب شرب میبایستی ابی که با فاضلاب مخلوط است به قیمت اب تهران از ابفا بخریم انهم در طول روز چند ساعت اب نداریم -ماهشهر قطب صنعتی ایران از وضعیت اب و جاری شدن فاضلاب در معابر و تبدیل به نیزار رنج میبرد -تمام موضوعات به اطلاع رسیده ولی مهندس عزیز و خدمتگزار چشمش را بسته تا گریه ما را نبیند
  • احمد IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    5 0
    آقای عطارزاده قیمت تمام شده هر متر مکعب آب چقدر است؟ قیمت تمام شده هر متر مکعب گاز در حال حاضر حدود هزار تومان است.این رقم قیمت متوسط کشوری است.
  • ?! IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    2 0
    آقای عطارزاده قیمت تمام شده هر متر مکعب آب چقدر است؟ قیمت تمام شده هر متر مکعب گاز در حال حاضر حدود هزار تومان است
  • بدون نام IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    1 0
    اقای معاون وزیر اگر متوسط اب مصرفی 250 متر مکعب باشه (بقول خود شما) اونوقت با قیمت هزار تومان میشود 250 هزار تومن.اونوقت باید درامد یک نان اور خانه چقدر باشه.5 ملیون تومن.خود شما که حتما 5ملیون نمیگیری واز افراد متوسطی.به ما ادمهای بیسواد بگویید چطوری پول اب بها تون رو میدید.ما که داریم اب رودخونه میگریم وبا تصفیه خونگی اونو تصفیه میکنیم چقدر باید بدیم .متر مکعبی 1000تومن؟البته میتونیم ماهی یک بار بریم حموم ولبهاسها وظروفمون رو تو افتاب بزاریم تا تمیز بشن.اینجوری چقدر میشه اقای معاون.
  • بدون نام IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    3 0
    ما که از خشک شدن کارون گفتیم کو؟
  • بی نام IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    1 0
    اما در شرایط فعلی متوسط سرانه مصرف حدود 250 میلیون متر مکعب است!!!
  • ? IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    0 0
    معمولا سرانه مصرف آب 160متر مکعب در هر ماه است.اما در شرایط فعلی متوسط سرانه مصرف حدود 250 میلیون متر مکعب است . اما در برخی از شهرها به 360 مترمکعب هم می رسد.
  • بدون نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    1 0
    در رابطه با سد سازی جناب وزیر گفتند که سد های سوراخ شده مر بوط به جهاد کشاورزی است من از اقای معاون وزیر خواهش می کنم که بازدیدی کیفی از سد رودبال واقع در داراب فارس داشته باشند وموارد زیر بررسی کنند تا بدانند دلیل دیر به اتمام رسیدن طرح چیست 1/پیمانکار با بلاترین ضریب 1/88کار را تحویل گرفته وکم ترین سرعت کار دارد ومتاسفانه علی رغم کندی کار ساخت نیرو گاه واحداث راه نیز به همین پیمانکا رواگذار می گردد 2/ پیمانکار برای نفع برای بر داشت مصالح با ایجاد انفجار در بدنه سد نمو ده که باعث سوراخ شدن سد شده که در ابگیری ازمایشی متوجه شدند وهزینه هنگفتی برای تزریق وبتن ریزی صرف این کار شد 3/با توجه به تبانی های انجام شده اراضی زیادی که فاقد سند ومتعلق به منابع طبیعی بعنوان مالکی برداشت شده است
  • بدون نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    0 0
    تحقق شعار امسال به آب بستگی دارد لازم است هم مجلسی ها و هم دولتی ها بجای مسائل سطحی این حوزه را تقویت کنند نه اینکه به 4 هزار میلیارد بودجه انتظار تحقق 90 میلیاردی پروژه ها را داشت البته که وزارت نیرو هم باید بهره وری را افزایش دهد.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    4 0
    از جناب آقای عطار زاده عزیز انتظار میرفت با آمار و ارقام توضیح میدادند که بیشترین هدرروی آب در بخش کشاورزی مملکت است که فله ای آب را ساعتها روی زمین ها ول میکنند و نتیجه آن هم مشخص است هدر روی آب، تبخیر و البته محصولات ضعیف. الان بالاترین اولویت سرمایه گذاری روی کاهش این هدرروی است.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    3 0
    اقاي معاون وزير اگر نمي توانيد هزينه هايتان را کنترل کنيد يا اتلاف و نشتي بسيار اب داريد آيا مردم بايد جور آن را بکشند. سعي کنيد هزينه ها را کاهش دهيد نه اينکه هزينه ها را به مردم منتقل کنيد. همان بهتر که سکوت کنيد.
  • بدون نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    2 0
    به نظر من باید فرقی بین شهرها و روستاهایی که با کمترین هزینه آب دریافت میکنند با شهرهایی که دولت با هزینه های زیاد و مسافت چند صد کیلومتری اب دریافت میکنند باشد . ستاد باید قیمت اب را منطقه ای تعیین نموده و همچنین الگوی مصرف را نیز با توجه به شرایط اب و هوایی و شدت گرما و خنکی هوا بسنجد .
  • @ IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    1 0
    میدانید به دلیل عمر لوله های آب چقدر آب شرب از بین میرود؟
  • hamid IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    0 0
    اقاي مهندس سد كرخه توسط كدام ارگان ساخته شد و توسط كدام مشاور طراحي شد و كارفرما كدام دستگاه بود ؟ هزينه اجرايي اين سد عظيم چقدر بود ايا 13 سال براي اببندي كافي نبود خوب اگر شما بنيه قوي در سد سازي داريد مردم هم مهندس هستند اين موارد را مي فهمند فكر نكنيد از موقعيت بالا با ادم هاي بيسواد طرف هستيد