۰ نفر
۲۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۸

علی رامین در دوازده جلسه در شهر کتاب مرکزی از «زیباشناسی و جامعه‌شناسی هنر» می‌گوید.

زیبا‌شناسی یکی از رشته‌های پنج‌گانه کلاسیک فلسفه در کنار معرفت‌شناسی، منطق، اخلاق و متافیزیک است. زیبا‌شناسی به معنای وسیع کلمه نظریه‌ای است در باب زیبایی، به هر دو معنای جلوه زیبایی یعنی زیبایی طبیعی و زیبایی هنری. استتیک برای یونانیان تنها هنگامی آغاز می‌شود که هنر بزرگ آنها و نیز فلسفه بزرگ آنها که به همراه آن شکوفا شد، به پایان برسد. در آن هنگام، در عصر افلاطون و ارسطو، بالنسبه به نظام فلسفه به طور کلی، به آن مفاهیم اولیه شکل داده شد که محدوده‌هایی را برای تمام تحقیقات آینده در باب هنر متمایز ساختند.

شهرکتاب مرکزی دوره آموزشی «زیباشناسی و جامعه‌شناسی هنر» را زیر نظر علی رامین برگزار می‌کندکه در آن مباحثی چون مسائل تعریف هنر؛ ویژگی‌های زیباشناختی؛ بازنمایی و نوبازنمایی؛ اکسپرسیون و فرم؛ نقد، تاویل و ارزیابی؛ هستی‌شناسی هنر؛ اندیشه‌های بنیادین در جامعه‌شناسی هنر؛ جامعه‌شناسی در برابر زیبا‌شناسی؛ هنر چیست، جامعه‌شناسی هنر چیست؟؛ هنر و ساختار اجتماعی؛ هنر و ایدئولوژی؛ جامعه هنری و فعالیت‌های مشترک تدریس می‌شود.

علی رامین که به تازگی، با تالیف چهار مقاله و گزینش مقالاتی از متفکران جامعه شناسی هنر، کتاب «مبانی جامعه‌شناسی هنر» را به همت نشر نی منتشر کرده، نامی آشنا در این حوزه است. رامین پیش از این نیز کتاب‌هایی همچون «مبانی فلسفه هنر» آن شپرد؛ «تاریخ هنر» ارنست گامبریج؛ «چیستی هنر» اسوالد هنفلینگ و. . . را به فارسی ترجمه کرده بود.

این دوره دوازده‌ جلسه‌ای روزهای یک‌شنبه ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ برگزار می‌شود، آغاز آن ۱۳ بهمن ماه است و علاقه‌مندان به ثبت می‌توانند تا ۹ بهمن به روابط عمومی شهرکتاب واقع در حافظ شمالی، نبش زرتشت شرقی مراجعه کنند و یا با شماره ۸۸۸۰۶۷۴۳ تماس بگیرند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۲
    18 1
    زیست نشدن این مباحث در فضای فرهنگی - اجتماعی بیمار کشورمان، این دوره های آموزشی رو تبدیل به محل برو بیای "ساناز هنری" ها کرده. کاش ، کاش اساتید گران یه نگاهی به آرت ورک های این ساناز جون اینا هم بندازن! آیاجامعه شناسی هنر غیر از این است؟ آیا نیست؟