ایمانی خوشخو اظهار داشت: مهندسی فرهنگی استحکام بخشیدن به همه اجزا و لایه‌های کشور اعم از فرهنگی و غیرفرهنگی است.

20 اردیبهشت ماه امسال قرار است نخستین همایش فرهنگ دانشجویی و مهندسی فرهنگی برگزار شود. این همایش که توسط دبیرخانه مهندسی فرهنگی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی و دانشگاه علم و فرهنگ با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود، در هفت محور از جمله تعریف مهندسی فرهنگی دانشگاهی، ارائه مدل دانشگاه ایده‌آل بر مبنای اصول ارزش‌های انقلاب اسلامی، تعریف و تبیین فرهنگ دانشجو، بررسی عوامل خارجی مؤثر بر فرهنگ دانشجو، بررسی عرصه‌های متأثر از فرهنگ دانشجویی و شناسایی مدل‌های رصد فرهنگی برگزار می‌شود.

محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس این همایش در نشست خبری که امروز برگزار شد در این رابطه گفت: مهندسی فرهنگی استحکام بخشیدن به همه اجزا و لایه‌های کشور اعم از فرهنگی و غیرفرهنگی است. در حال حاضر نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه مهندسی فرهنگی را تدوین کرده و به تدریج برای تصویب نهایی خواهد رفت.

او در ادامه اظهار کرد: در نقشه مهندسی فرهنگی حتما باید به دانشگاه‌ها توجه کرد چراکه یکی از ابعاد مهم فرهنگی هر کشوری دانشگاه و دانشجویان هستند. با توجه به تعداد روزافزون دانشجویانی که در حال حاضر داریم، نمی‌توان نقشه مهندسی فرهنگی را بدون شناختن نقش دانشگاه و دانشجو تنظیم کرد.

ایمانی خوشخو در ادامه تصریح کرد: دانشگاه علم و فرهنگ با تجربه 30 ساله جهاد دانشگاهی در امر آموزش، بحث مهندسی فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته او، اردیبهشت سال 87 جمعی از دانشجویان، هسته اولیه مهندسی فرهنگی را تشکیل دادند که از دل آن دبیرخانه‌ای به عنوان دبیرخانه فرهنگ دانشجویی و مهندسی فرهنگی تاسیس شد. پاییز سال 87 برنامه‌ها به تصویب دانشگاه رسید و بنا بر این شد که ادامه پیدا کند. اواخر سال 89 و اوایل سال 90 این دبیرخانه به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی متصل شده و بعد به دانشگاه علم و فرهنگ واگذار شد که در این حوزه کار را پیگیری کند.

رییس این همایش بیان کرد: در مبحث مهندسی فرهنگی مسائلی مورد توجه قرار می‌گیرد از جمله این که آیا صرفا آمار دانشجو مهم است یا باید دید این تعداد متناسب با کدام یک از نیازهای جامعه است؟ همانطور که مشاهده می‌کنیم الان با بحث فارغ‌التحصیلان بیکار مواجه هستیم به طوری که به نظر می‌رسد توسعه کمی و تعداد دانشجویان متناسب با نیازهای بازار نبوده است بنابراین تعداد رشته‌ها، ظرفیت‌ها و ... باید مورد توجه قرار بگیرد. یا به عنوان مثال باید توجه کرد علت این که اکثر قریب ‌به ‌اتفاق صندلی‌های دانشگاه‌ها را خانم‌ها تشکیل داده‌اند چیست و آیا در آینده با ادامه این روند به مشکل برخواهیم خورد یا خیر.

به گفته او این مسائل و بسیاری مسائل از این دست، موارد مهمی است که در مهندسی فرهنگی باید به آنها پرداخته شده، تحلیل و بررسی شود و نتایج آن در جامعه مشاهده شود.

دکتر ایمانی می گوید: با توجه به همه این موارد، اولین نتایج کار دبیرخانه در تاریخ بیستم اردیبهشت در همایش ملی فرهنگ دانشجویی در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی مطرح می‌شود و در این همایش یک روزه، مقالات برگزیده اساتید و صاحب‌نظران ارائه خواهد شد.

45243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 211327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =