به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از خوزستان - جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر اهواز در یک نشست خبری با اصحاب رسانه، به تبیین عملکرد شورای ششم و پاسخ به ابهامات و حواشی ماههای اخیر پرداختند. در این جلسه که با هدف شفافسازی و ارائه گزارش مستند برگزار شد، اعضا با اشاره به حجمه رسانهای مبنی بر ناکارآمدی و تعطیلی شورا، آماری از عملکرد چهارساله این دوره ارائه دادند و اختلافات موجود را ناشی از تلاش برای اقدامات فراقانونی دانستند.
دفاع از عملکرد با استناد به آمار جلسات
مطیعی رئیس شورای شهر اهواز در ابتدای این نشست، با اشاره به آنچه «قلب واقعیت» و تلاش برای جابجایی «جای شهید و جلاد» میخواند، اظهار داشت که روایتی نادرست از عملکرد شورا در حال ترویج است. وی برای رد ادعای تعطیلی شورا، به آمار مستند جلسات برگزار شده اشاره کرد و گفت: «مجموعه شورای ششم تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۴، ۱۸۳ جلسه صحن علنی برگزار کرده است. این در حالی است که شورای پنجم ۱۵۳ جلسه و شورای چهارم ۱۷۷ جلسه صحن برگزار کرده بودند.»
وی افزود که این آمار، جلساتی که به حد نصاب نرسیده یا لغو شدهاند را شامل نمیشود و میانگین برگزاری جلسات در این دوره ۳.۸ جلسه در ماه بوده، در حالی که حداقل قانونی دو جلسه در ماه است. این عضو شورا همچنین به تعداد جلسات کمیسیونها اشاره کرد و گفت: «شورای ششم ۱۴۵ جلسه کمیسیون تلفیق برگزار کرده، در حالی که این آمار در دوره پنجم ۳۸ جلسه بوده است. همچنین، در این دوره قریب به ۷۹۸ جلسه کمیسیون تخصصی برگزار شده است.» وی به عنوان نمونه بیان کرد که کمیسیونی که در دوره قبل تنها ۷ جلسه (که ۴ جلسه آن انتخاباتی بود) تشکیل داده بود، در این دوره ۶۷ جلسه کاری داشته است.
تشریح وضعیت بودجه و رد ادعای «۵۳ هزار میلیارد تومان»
در ادامه، هاشمپور،به تشریح وضعیت مالی شهرداری در چهار سال گذشته پرداخت. وی با اشاره به تیتری با عنوان «با پنجاه و سه هزار میلیارد تومان پول مردم اهواز چه کردید؟»، این رقم را کذب خواند و گفت: «اعتبار مصوب شهرداری طی چهار سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳)، ۳۲.۵ هزار میلیارد تومان بوده، نه ۵۳ هزار میلیارد تومان. از این مبلغ نیز حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان آن محقق شده است.»
هاشمپور با استناد به جدول تفریغ بودجه توضیح داد: «از بودجه محقق شده، ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان، یعنی حدود ۵۶ درصد، صرف هزینههای جاری، که عمده آن حقوق ۱۰ هزار نیروی شهرداری است، شده و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز در حوزه عمرانی هزینه شده است.»
وی به مسئله حساس «عوارض آلایندگی» نیز پرداخت و گفت: «در این چهار سال، کل مبلغ دریافتی از محل آلایندگی حدود ۵ هزار میلیارد تومان بوده است، در حالی که شهرداری دو برابر این مبلغ، یعنی ۱۰ هزار میلیارد تومان، در پروژههای عمرانی هزینه کرده است. این در حالی است که برخی مدام میپرسند پول آلایندگی چه شد؟ کسی نمیپرسد تقاطع جمهوری با هزینه ۵۰۰ میلیارد تومان چگونه ساخته شد یا اتوبوسها چطور سه تا چهار برابر شدند و ۵.۵ میلیون مترمربع آسفالت انجام شد.»
اعتراف اعضای شورا به نقاط ضعف خود
در بخشهای مختلف نشست، اعضای شورای شهر اهواز در کنار دفاع از کارنامه کلی خود، به صورت شفاف به برخی از نقاط ضعف و کمکاریهای مجموعه شورا و مدیریت شهری نیز اعتراف کردند. برجستهترین موضوعی که چندین عضو بر آن تأکید داشتند، عملکرد ضعیف در حوزه سرمایهگذاری بود. مطیعی صراحتاً بیان کرد: « در حوزه سرمایهگذاری، از خودمان راضی نیستیم و این را یک نقطه ضعف میدانیم. ما در عمل به خودمان نمره خوبی نمیدهیم.»
این عضو شورا، تقصیر را متوجه دو طرف دانست و افزود: «هم بر ما نقطه ضعف وارد است و هم بر سرمایهگذاران.» او اذعان کرد که با وجود تلاشهایی مانند اصلاح فرآیندها و شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری (لکهگذاری)، تمرکز کافی بر این حوزه به عنوان یک اولویت اصلی وجود نداشته و دستاوردهای آنطور که باید و شاید چشمگیر نبوده است.
مورد دیگری که به عنوان یک ضعف پذیرفته شد، نحوه ارتباط با رسانهها و اطلاعرسانی بود. رئیس شورای شهر اهواز ضمن تأیید انتقاد خبرنگاران، گفت: «حرف شما کاملاً درست است. بنده به عنوان عضو شورا، ارتباطم با رسانهها و دوستان خوب مثل شما کم است و عذرخواهی میکنم.» او در ادامه توضیح داد که اگرچه در پاسخگویی به سوالات خبرنگاران کوتاهی نکردهاند، اما در اطلاعرسانی فعالانه و ارائه گزارش به رسانهها پیشقدم نبودهاند. این اعتراف در حالی صورت گرفت که اعضا خود نیز به عملکرد ضعیف روابط عمومی شهرداری در انعکاس اخبار مثبت و فعالیتهای عمرانی انتقاد داشتند و آن را یکی از دلایل شکلگیری تصویر منفی از عملکرد مدیریت شهری در افکار عمومی میدانستند. این موارد نشان میدهد که اعضای حاضر در جلسه، در کنار دفاع از آمار و ارقام، خود را در برخی حوزههای کلیدی مقصر دانسته و مسئولیت این کاستیها را پذیرفتهاند.
ریشهیابی اختلافات: عملکرد شهردار یا پافشاری بر روشهای فراقانونی؟
بخش مهمی از این نشست به ریشهیابی اختلافات درونی شورا اختصاص داشت. آقای سیاوش محمودی با بیان اینکه این شورا یکی از «سالمترین» شوراهای شش دوره اخیر بوده و اعضای آن وارد مسائل فساد و منفعتطلبی نشدهاند، گفت: «این اختلافات بر سر منافع شخصی نیست.» وی توضیح داد که اختلاف از سال دوم و سوم بر سر عملکرد شهردار آغاز شد و مخالفان، شهردار را ناکارآمد میخواندند.
محمودی افزود: «ما بارها گفتیم اگر دعوا سر عملکرد است، بیایید بنشینیم و با معیار بودجه ارزیابی کنیم. عملکرد شهرداری مشخص است. کدام دوره توانستهاند بالای ۵۰ درصد بودجه را محقق کنند؟»
آقای زارعزاده نیز در تکمیل این بحث گفت: «فصلالخطاب قانون است. حق عضو شوراست که تذکر بدهد، طرح سؤال کند و اگر قانع نشد، استیضاح کند. روش دیگری وجود ندارد.» وی دلیل عدم حضور برخی اعضا در جلسات را اینگونه تشریح کرد: «میگویند تا شهردار نرود، ما به جلسات نمیآییم. چنین چیزی در قانون نداریم. این کار باعث ایجاد هرج و مرج میشود. اگر این بدعت گذاشته شود، فردا برای هر شهردار دیگری نیز ۵ نفر پیدا میشوند که با عدم حضور، شورا را قفل کنند.»
یکی دیگر از اعضا به صراحت اعلام کرد: «در ۷۵ روز گذشته، به جز یک جلسه نیم ساعته برای تودیع، هیچ صحن علنی تشکیل نشده است. آقایان نمیآیند و میگویند یا استیضاح شهردار را امضا میکنید یا ما نمیآییم. در حالی که هنوز طرح استیضاحی به هیئت رئیسه تحویل ندادهاند.»
خطر انحلال شورا و دفاع از کلیت آن
خبرنگاران حاضر در جلسه با اشاره به اینکه پرونده شورای شهر اهواز به شورای حل اختلاف استان ارجاع داده شده و مسئله انحلال آن مطرح است، این سوال را پرسیدند که «چرا شورایی با این کارآمدی و آمار جلسات باید منحل شود؟»
آقای محمودی گفت: «ما از کلیت شورا دفاع کردهایم و به هر ۹ بندی که شورای حل اختلاف به عنوان ایراد مطرح کرده، پاسخ مستند دادهایم. حرف جدی ما این است که هشت نفری که در جلسات حاضر میشوند چه گناهی کردهاند که باید به پای عدهای که قانونشکنی میکنند بسوزند؟ شورای حل اختلاف باید بر اساس ماده مربوط به کوتاهی اعضا، با افراد غایب برخورد کند.»
درآمدزایی، سرمایهگذاری و پروژههای شهری
در بخش پرسش و پاسخ، خبرنگاران سوالاتی در مورد منابع درآمدی شهرداری، وضعیت سرمایهگذاری و سرنوشت برخی پروژهها مطرح کردند. آقای هاشمپور در خصوص درآمدزایی گفت که در این دوره با تسویه وام ارزی قدیمی، شهرداری از لیست سیاه خارج شده و توانسته ۳.۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و تسهیلات بانکی دریافت کند که در رشد ۴۰۰ درصدی منابع درآمدی مؤثر بوده است. وی به عنوان نمونه به افزایش درآمد پارکینگها از ۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۷.۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ و رشد درآمد اتوبوسرانی از ۵.۳ میلیارد به ۴۴ میلیارد تومان اشاره کرد.
در مورد سرمایهگذاری، آقای زارعزاده ضمن پذیرش ضعف در این حوزه گفت: «مجموعه شورا از عملکرد خود در حوزه سرمایهگذاری راضی نیست، اما اقداماتی زیربنایی مانند اصلاح فرآیندها و شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری انجام شده است.» وی بخشی از مشکل را متوجه سرمایهگذارانی دانست که بستههای شفاف و روشنی ارائه نمیدهند.
محمودی در پاسخ به سوالی درباره توقف و شروع مجدد پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان جمهوری (شهدای غزه) توضیح داد: «در ابتدای دوره، به دلیل درگیر بودن شهر با پروژه تقاطع دانشگاه چمران و پیچیدگیهای تملک، تمرکز بر آن پروژه منطقی نبود. اما اکنون با طرحی جدید که نیاز شهروندان را با هزینه بسیار کمتر مرتفع میکند، پروژه در حال اجراست.»
در پایان این نشست، اعضای شورا بار دیگر بر لزوم پایبندی به قانون به عنوان تنها راه برونرفت از وضعیت فعلی تأکید کردند و از رسانهها خواستند تا با انعکاس دادههای مستند، به افکار عمومی در قضاوت منصفانه یاری رسانند.
نظر شما