اگر شجریان نبود، موسیقی ایرانی در دهه شصت دوام نمی‌آورد/خسرو آواز و میراثی که برای نسل‌ها به‌جا گذاشت

نزدیک به شصت سال از حضور محمدرضا شجریان در موسیقی ایران و پخش صدای او برای نخستین بار از رادیو می‌گذرد و آنچه امروز از این هنرمند به عنوان میراث‌اش به‌جا مانده بسیار فراتر از آواز و موسیقی است؛ نام «شجریان» بخشی از تاریخ و فرهنگ مردم ایران شده است.

عطا نویدی:‌ محمدرضا شجریان امروز 85 ساله می‌شود. اگرچه پنج سال پیش جسم‌اش از این خاک رخت بر بست، اما امروز حضورش بیش از پیش نمایان است. ظهور پدیده‌ی محمدرضا شجریان در هنر و فرهنگ ایرانی نه حاصل یک تکاپوی هنرمندانه و پشتکاری وفادارانه به اصالت‌ها و ریشه‌ها، بلکه حاصل یک نوزایی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی‌ست. چه بسیار هنرمندان توانمندی که در بسترهای دیگر اجتماعی و سیاسی زیستند اما زمینه نمایان شدن وجوه مختلف‌شان میسر نشد. شجریان بی‌آنکه خود بخواهد و یا آنکه بداند در یک رنسانس (نوزایی) اجتماعی ظهور کرد.

از ابتدای حضور رادیو در جامعه‌ی ایرانی که تجربه‌ای تاریخی برای موسیقی ایران را رقم زد تا اوایل دهه پنجاه را شاید بتوان یک دوره‌ی آزمون و خطا در مواجهه‌ی ایرانیان با موسیقی و همچنین موسیقی با ذائقه ایرانی دانست این دوره در دهه پایانی‌اش پایداری نسبی از درک و شکل گیری ذائقه مخاطب ایرانی را به همراه داشت و چنانچه هم اکنون نیز از نوستالژی‌های نسل‌های قدیم است. اما اواخر این دوره‌ی نسبتا طولانی احساس خطر نسبت به از بین رفتن ریشه‌های موسیقی در بخشی از بدنه‌ی موسیقی احساس شد که منجر به تاسیس مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی گردید؛ و این آغاز راهی بود که موسیقی از ریل‌گذاری پیشین‌اش خارج به مسیری تازه پا گذاشت. مانند مسیری تازه که در سینما و دیگر هنرها نیز شاهد بودیم و این چیزی نبود جز همان نوزایی اجتماعی که در نهایت به تغییر و تحولات سیاسی  نیز انجامید.

محمدرضا شجریان در چنین بستری رشد کرد. او که تقریبا همزمان با تاسیس مرکز حفظ اشاعه کار رسمی خود را آغاز کرده بود و در سال‌های اولیه به وضوح متاثر از آواز پیشینیان بود، اما در دهه پنجاه تاثیر شگرفی از خط فکری مرکز حفظ و اشاعه پذیرفت. حضور هوشنگ ابتهاج در رادیو و تغییر و تحولاتی که در این رسانه‌ی فراگیر موسیقی به‌وجود آمد نیز نه حاصل سلیقه‌ی فردی بلکه تاثیر همان نوزایی مذکور بود. شجریان در این دوره از رادیو، به عنوان یکی از جوانان پیشروی آواز ایرانی محسوب می‌شد و در کنار پریسا دو چهره‌ای از خوانندگان بودند که آواز و موسیقی اصیل (یا همان ردیف دستگاهی امروز) را حفظ کرده و اشاعه می‌دادند. رفته‌رفته سلیقه مخاطب به سمت آوازی گرایش پیدا می‌کرد که از شکل قبلی فاصله داشت و سیر این روند، نه افراط گونه که طبیعی به نظر می‌رسید.

اگر شجریان نبود، موسیقی ایرانی دهه شصت دوام نمی‌آورد/خسرو آواز و میراثی که برای نسل‌ها به‌جا گذاشت

اما وقوع انقلاب در موسیقی بسیاری از مسیرهای طبیعی را برهم ریخت و تفکر افراطی که سعی در حذف موسیقی داشت چنان بر همه‌ی ارکان مسلط شد که هیچ روزنی برای بروز موسیقی باقی نماند. تفکری که در سینما فردین و بهروز وثوقی را حذف می‌کرد، دست به حذف ایرج و گلپا نیز زد. هرآنچه قرار بود مخاطب را به یاد دوران پیشین بیندازد از پوشش و کراوات گرفته تا آواز گلپا و بازی فردین حذف شد. مشخص بود که با تفکری این‌چنین افراطی که با تفاسیری از دین نیز همراه بود، زنان در عرصه موسیقی جایگاهی نداشتند و غیر از چهره‌های موسیقی پاپ؛ چهره‌ی شاخص موسیقی ایرانی پریسا و هنگامه اخوان (که به تازگی به عنوان خواننده در حال معرفی و رشد بود) نیز حذف شدند.

دراین میان شجریان اما مستثنایی بود که حاکمیت چاره‌ای جز پذیرفتن او و سبک اجرایی‌اش (از نظر اجرا و برخوردش با موسیقی) نداشت. شجریان نه پیش از انقلاب درگیر خواندن در کاباره شده بود نه هیچ‌گاه هنر خود را در سطح پایین ارائه کرده بود و نه درگیر جناح‌بندی‌های سیاسی مرسوم (چپ، راست، مجاهد و ...) بود. از این منظر حاکمیت پس از کش‌وقوس‌های فراوان و حل شدن مسئله‌ی تحریم موسیقی، در پی ساختن الگویی از شجریان برای موسیقی مورد قبول خود بود. همچنین شجریان خواه‌ناخواه تبدیل به تنها خواننده‌ی بعد از انقلاب شد که موسیقی مستقل  را در سطح بالای فرهنگی اجرا می‌کرد از این رو در میان طبقه روشنفکر نیز (به دلیل خلأ ناشی از حذف دیگر صداها) به سرعت پذیرفته و محبوب نیز شد.

همه امور تبدیل شدن محمدرضا شجریان به یک چهره ی مردمی را رقم زد که رفته رفته تبدیل به سوپراستار و یا سطح بالاتر از آن؛ اسطوره در جامعه ایران می‌شد. فردی که مانند آن تنها در یک زمان در موسیقی ایران پدید آمده بود؛ ابوالحسن صبا. که خاستگاهش موسیقی کاملا جدی، فنی و خاص بود اما شهرت عام پیدا کرد. البته شدت این شهرت برای شجریان بسیار بیشتر از صبا بود تا جایی که در میان عوام برای او و قدرت صدایش، توانایی هنری خود و خانواده‌اش و ... افسانه‌سرایی نیز انجام می‌شد. اما یک نکته در مورد شجریان بر محبوبیت او صد چندان افزود و آن نکته‌سنجی زمانه بود. او در تمام دوران فعالیتش سکوت‌های به‌جا و موضع گیری‌های به‌جاتر در بزنگاه‌های اجتماعی داشت. همواره در دسترس نبود و همین نیز به وجه اسطوره‌ای او در جامعه می افزود.

آنچه امروزه در هیاهوی صفحات مملو از مطالب کذب و وارونه و غیر حقیقی گم  می‌شود، آن است که شجریان نه مسئول حذف خوانندگان پیشین خود، نه حذف صدای زنان و نه دارای باندی مافیایی برای ایجاد شهرت و فعالیت در جامعه بود. پدیده‌ی محمدرضا شجریان حاصل چندین مولفه بود. شهرت نام و موسیقی او تاجایی پیش رفت که در دهه‌هایی نه چندان دور مردم کوچه و بازار هر صدای خواننده سنتی را شجریان می‌نامید و و شجریان نه یک خواننده به مثابه یک سبک و روش موسیقایی در جامعه شناخته می‌شد. از این رو هیچ‌کدام از خوانندگانی که در دوران شجریان فعالیت می‌کردند، نتوانستند از زیر سایه سنگین شهرت وی بیرون بروند.

اگر شجریان نبود، موسیقی ایرانی دهه شصت دوام نمی‌آورد/خسرو آواز و میراثی که برای نسل‌ها به‌جا گذاشت

اما اکنون و هشتاد و پنجمین سالروز تولد این شخصیت نامیرای موسیقی ایران، میراثی از او به‌جا مانده که نه فرزند اوست ـ که هیچ نشانی از راه موسیقایی و سلوک پدر نداردـ نه آثار اوست ـ که صدها اثرش هنوز منتشر نشده ـ و نه فعالیت های جانبی نظیر ساز سازی اش ـ که به دست فراموشی سپرده شده است ـ بلکه این است که اگر محمدرضا شجریان در دهه شصت حضور نداشت هیچ‌گاه موسیقی ایرانی با چنین اقبالی از سوی مردم روبرو نمی‌شد که منجر به اشاعه‌ی ناگزیرش گردد. میراث گرانبهای شجریان چند نسل از هنرمندان و علاقمندان موسیقی هستند که با صدای او به موسیقی ایرانی علاقمند شدند، آن را پی‌گرفتند و امروز خون تازه در رگ‌های موسیقی ایران هستند. موسیقی ایرانی خواه ناخواه مدیون شخص محمدرضا شجریان، پایبندی‌اش به اصالت ها و پایمردی‌هایش در راه فعالیت حرفه ای و بدور از لغزش و حاشیه است.

59244

کد خبر 2118943

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 68
  • نظرات در صف انتشار: 40
  • نظرات غیرقابل انتشار: 21
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    60 14
    بسیار سخن بجا وشایسته ای بود
    • مهربان توسی IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۲
      9 1
      روحش شاد خوشا بحالشکه از اساتید بنام و محبوب ایران شد و رفت
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    27 6
    واقعا محتوای نوشته مطبق بر واقعیت تاریخی است,اما افسوس که از همایون فرزنداستاد میترسیم, اخیرا گفته که میخواد مسیر دیگری را برود, موسیقی اصیل ایرانی شاید دهها وصدها سال نیاز به کار مداوم دارد تابه پختگی وکمال خود برسد حال با توجه به ضرباتی که طی این چنددهه به موسیقی اصیل ایرانی واردشده .افرادی مثل همایون شجریان بخواهند موسیقی غیراز اصیل کارکنند ضربه ای دیگربرپیکر نیمه جان موسیقی ایرانی است
  • آزاده IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    25 81
    اگرنبودبهتربود
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
      54 6
      آدم های بی منطقی و جنگ طلبی مثل شما نباشن بهتره قول می دم یک آهنگ هم از شجریان گوش نکردی فقط صرف این که حرفی بزنی اومدی یه چیزی گفتی
  • محمد علی زاده IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    36 81
    برعکس ، اتفاقا شجریان و دوستانشان موسیقی ایران رو به گمراهی کشاندن ،با خانه نشین کردن اساتید بنام و موسیقی دان ، حقایق پنهان نمیماند
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
      14 3
      شاید سبک آقای شجریان مورد پسند من هم نباشد اما, لطفا طوطی‌وار سخن شبکه‌ی « من و تو» را تکرار نکنید. می‌شود مستندات خانه نشین کردن استادان موسیقی را با مصداق بفرمایید! یادتان باشد تکرار یک ادعا حجت نمی‌شود.
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
      13 1
      هر چ داند قیمت نقل نبات
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    28 71
    چه ربطی دارد موسیقی که اگه شجریان نبود اون سبکی براخودش داشت نمی‌خواد که دیگه اینقدر بزرگش کنید
    • شروین IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
      53 7
      شجریان بزرگ است و نمیتونیم این واقعیت رو انکار کنیم
  • ایرانی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    60 20
    هزاران درود بر استاد تاریخ ساز ، وطن پرست ،فرهنگساز و شجاع
  • عبداله IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    25 71
    خیانت شجریان در موسیقی به کسی پوشیده نیست ایشان در زمان خاتمی همه کاره ارشاد بود همه خوانندگان قدیمی را مانند گلپا ایرج بنان و.....خانه نشین کرد و خودش همایون دخترش و دامادش مشکاتیان یکه تازان کنسرت مملکت بودند تا توانستن پول درو کردن خانه در خارج و کشورهای دیگر خریدند همه خانه نشین شدند در سال ۸۸ هم سیاوش رنگ عوض کرد
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
      13 3
      مثل گردانندگان شبکه من و تو فقط یک حرف را تکرار می‌کنید. دلیل بیاورید. ارزش خودتان را با تکرار سخنان بی منطق و دلیل دیگران( با هر انگیزه‌ای) پایین بیاورید.
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
      14 2
      تکرار ادعاهای بی دلیل و مدرک! دلیل و مستند ارائه کنید.
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    58 12
    زنده باد نوای مهر و مهربانی زنده باد خاک پرهنر وزنده باد مردان هنر.وزنده خواهد ماند استاد بی بدیل موسیقی شجریان بزرگ تا زنده ایم در دلمان زنده است
  • مهدی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    31 56
    شجریان وقتی مطرح شد که اساتید آواز ایران ممنوع کار شدند اگر اکبر گلپایگانی اجازه کار داشت شجریان به یک سوم محبوبیت فعلی هم نمی‌رسید
  • عباس IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    46 14
    درود بر خسرو آواز ایران روحت در آرامش افسانه تکرار نشدنی موسیقی
  • علیرضا امانی IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    25 6
    اگر شاعران برجسته سده های قبل نبودند که چنین اشعاری بی نظیر بسرایند قطعا شجریان و شجریان ها هرگز به موقعیت دست پیدا نمی‌ کردند البته غیر از اینکه صدای شجریان واقعا کم نظیر است از آهنگسازان ونوازندگان که به حقیقت به این صدا رونق بخشیدند وباعث خلق آثاری ماندگار شدند نباید غافل بود بدین مضمون که قطعا مرحوم شجریان ویا هر کسی دیگه بدون اشعار بی نظیر شاعران برجسته ایران زمین بخصوص سده های چهارم تا هشتم هجری واهنگساران و نوازندگان چیره دست هرگز به این مرتبه دست پیدا نمی‌کردند
  • نادیا رهگذر IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    28 41
    اتفاقا تو دهه شست ایشون با نظر تنگی خاص خودشون باعث در جا زدن موسیقی شدن و اجازه فعالیت رو از بقیه گرفته بودن موسیقی رو تا مدتها انحصاری کرده بدن و....
  • خبر کذب پخش نکنین اقا IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    26 24
    مگه میشه یه همچین جریان بزرگی رو یه نفر بکشه بیخیال با اون اندیشه های چپی و مافیای موسیقی خبر کذب نذاریین
  • محمد IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    23 26
    آن همه خواننده سنتی مگر تو مریخ بودند ؟ گرچه درخشش شجریان چشم‌گیرتر بود ولی نه اینقدر
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    22 14
    هنر نیست که زحمات و تلاش سایرین رو ندید بگیرید و کل اعتبار یک مقوله رو به یک نفر انتصاب و اختصاص بدید. خیلی ها در این عرصه تلاش کردن و زحمت کشیدن
  • حسن ذوالفقاری IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    29 6
    همه باید بدانند موسیقی متکی به یک فرد و یک نفر یا گروه وابسته نیست موسیقی هنری است که در زمان میراندو پیش میرود و هنرمند راهش را پیدا میکند ،
  • امیر IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    12 32
    تنها موسیقی که میشود به آن افتخار نمود موسیقی فاخر گلها است شجریان با هوشنگ ابتهاج توده ای بیوطن تیشه به ریشه ی موسیقی ایران زد
  • رامین صفایی IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    18 31
    شجریان تا قبل از بهمن ۵۷ یک خواننده درجه چهار یا پنج بود و جایگاهی در میان ۳۰ خواننده برتر کشور نداشت و کسی هم از او برای اجرای برنامه دعوت نمیکرد و سبک موسیقی او خسته کننده و ملال آور بود و تمام کارهای او منحصر به چند جشنواره دولتی و اجرای برنامه در صدا و سیما بود و اگر انقلاب نمیشد ، همچنان درجا میزد .
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
      15 3
      اینکه در کشاکش انقلاب با آنهمه تندرو که موسیقی رو حرام و غنا میدانستند ادامه بدی و همچنان با یک رویه ثابت به موسیقی بپردازی فقط از هنرمندی مثل شجریان برمیاد.شجریان رو فقط به صدای خوبش محدود نکنید.شرایط و زمانه ای که بسیاری از هنرمندان رو خونه نشین کرد رو هم در نظر بگیرید
    • علی IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
      2 3
      این که تو اون فضا تونست ادامه بده یعنی دستکاری موسیقی و چاپلوسی. چون موسیقی اصیل رو غنا میدونستن پس گند زدن به موسیقی تا مورد پسند تند و ها واقع بشه
  • محمد IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    16 33
    چرا میگید اگر شجریان نبود موسیقی ایران در دهه شصت دوام نمی‌آورد مگر کشور فقط یک خوانده داشته دارد دگه دارید زیاد شجریان رو بزرگ نشون میدید هنر مند ان زیادی داشته وداره مانند استاد شهرام ناظری و سالار عقیلی و غیره
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    14 38
    ایرانی جماعت عادت به اسطوره سازی برای تاریخ پوچ داره
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
      5 0
      شما که حکم کلی می‌دین اون وقت می‌‌شه بفرمایید اهل کجایید؟
  • دارو IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    16 6
    مهر با تو آغاز می شود یا تو با مهر آغاز می شوی،بی سبب نیست ماه مهر ومهربانی پا به عرصه گیتی نهاده ای چون سرار وجودت جز مهربانی نبود ، از آن به دیر مغانت عزیز می دارند/ که آتشی که نمیرد همیشه در دل توست.انچه تو خسرو خوبان نه تنها با موسیقی اصیل وشریف ایرانی بلکه با دل عاشقان خویش کردی به زبان نیاید و به قلم نیز.خواهند گفت و خواهند نوشت از میراثی که برجای گذاشتی اگر بدانند! و چه جفاها که بر تو رفت و همچنان بزرگ ماندی،و بدا به حال آنان که عاشقان تو را از ازتو محروم کردند و خوشا بحال آنان که گوهر عشق تو را در صدف جان خویش جای دادند.انچه از حنجره تو پر می‌کشید صدای عشق بود که دراین گنبد دوار به یادگار بمانده است که خوشتر از آن ندیده ایم،تو گواه محکمی بر آنی که مرگ را توان میراندن نکو نامان را ندارد که :مرده آن است که نامش به نکویی نبرند و مرد نکو نام زنده ی جاوید است.درود بر پیامبر عشق،خسرو خوبان وپهلوان آواز حضرت عشق استاد شجریان .
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    21 5
    روحش شاد و یادش ماندگار.
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    6 30
    ببینید دوستان شجریان شاید تو این سبکی که میخونه صاحب سبک باشه و خوب باشه و موسیقی سنتی خوب میخونن. ولی اسطوره موسيقي ایران نیست. شما سوزي که تو صدای داریوش هست تو این خواننده نمیبنی. ابی صدای که دارد تو شجریان نمیبنی شهرام و عمو حسن و حتا عارف حسی که موسیقی میدن شما نمیبینی بله ایشون در موسيقي سنتی قابل ستایش اند ولی نمی‌تونید بگید اسطوره چون در حق کسانی که گفتم و کستنی دیگری ماننذ هایده مهستی و حمیرا ظلم میشه. تا ابد داریوش ❤️❤️❤️❤️❤️ کاری اصلا به وطن فروشی اینا ندارم این سیاست ربطی به موسیقی ندارد علکی همه چی قاطی نکنید که میگن طرف وطن دوست وطن پرست چون هست خواننده خوبیه؟
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    10 28
    بعد دهه شصت اگر این آقا هم نبود اینقدر اسطوره داشت که پایدار بمونه دهه شصت والا ما یادمون همه داریوش ابی گوش می‌کردن خاطره دارن من یک اهنگ شجریان یادم نیست ولی تمام اهنگ های ابی داریوش حفظم
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    12 29
    اگر خاموشی دیگرصاها نبوداگررقابت بود بی شک شجریان نیز اینگونه مطرح نمی شدبااحترام به طرفداران استاد ایشان تاحدودی مدیون نگاه فرهنگی حاکمیت میباشد که حذف تمامی رقباواتوبان یک طرفه تقدیم استادشد
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    3 0
    خبرانلاین محترم بعضی مواقع قسمت نظر راپای بحث ویا سخنرانی بعضی افراد نمی گذارد زیرا دربخش نظر عده ای مامور هستند درشبکه های خبری بیاییند وبرای تخریب شخصیتها نظر بدهند بنظرم لازم نیست بخش نظر راهرکجا بگدارید اگرچه این ماموریت شان نتیجه ای برای افراد آگاه ندارد خود مردم حقایق را بهتر می دانند.
  • Javid IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    0 1
    موسیقی دیگه حرفی برای گفتن نداره به عبارتی به ته دیگ خورده هرچه درتوان داشته ارایه کرده حالایه عده گارد میگیرن واقعیت را باید پذیرفت. نکته دوم بها ندادن به موسیقی نواحی علت افت موسیقی شده یعنی تک صدایی تمرکز به به موسیقی فارسی واستفاده نکردن باعث درجا زدن میشه. این تمرکز ومرکزگرایی بایدجمع شه مگه موسیقی حدومرز داره. اصیل یعنی چی اصیل یعنی همایون محمدرضا. وغیره هست؟ موسیقی فارسی تمام. دوست دارید انگ بزنید بفرمایید.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    2 8
    شجریان از مردودین فتنه ۸۸ بود و تمجید او به صرف هنر امت را می رنجاند
  • نظرپور از شهرکرد IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    3 1
    آواز بر او الهام میشد همانگونه که غزل بر مولاناوگرنه این همه آواز ناب نتیجه فقط سواد موسیقایی و پشتکار او نبود این شعاع نور ملکوت بود که بر جانش می تابید و چنین الحان زیبایی از حنجره اش می تراوید روانش در بهشت برین جاودانه باد
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    5 1
    42سال با موسیقی تکرار نشدنی استاد صفا می کنم و هیچموقع تازگی اش را از دست نمی دهد
  • ش.ک IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    1 2
    سلام و احترام با وجود تبحر ایشون به موسیقی و اجراهای بسیار سطح بالا و گوش نواز ، ایشون مردم رو از شنیدن صدای خودشون محروم کردند و گفتند نباید از تلویزیون پخش بشه...بهتر بود وارد سیاست نمیشدند و خواننده محبوب و استاد بی بدیل و مردمی موسیقی باقی می موندن.به هرحال اکثر مردم ایران از طریق تلویزیون و رادیو به موسیقی ایشون دسترسی داشتند و اینکار شون یعنی پشت کردن به مردم و مردم هم خوششان نیومد ازین اقدام ایشون
  • محمود IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    2 3
    اگر شجریان نبود اسطوره‌های موسیقی مثل گلپا ها ایرج ها یاحقی ها شهناز ها بدیعی ها و خیلی زیاد از اساتید ممنوع الکار نمی‌شدند وموسیقی ایرانی در بالاترین جایگاه میدرخشید امثال توده ای هوایی مثل شجریان لطفی ابتهاج در نابودی فرهنگ ایران زمین سنگ تمام گذاشتند
  • یوسف IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    1 0
    شجریان کار خودش را کرد و تاثیر آن در تاریخ مشخص شده و می شود ، عرصه را بر کسی تنگ نکرد و اگر کسی کاری نکرد و یا خانه نشین شد از اتمام کار هنری او بوده ، مثلاً استاد ایرج ( حسین خواجه امیری) تا همین امروز هم اجازه ی فعالیت داشته و دارند ، و خیلی های دیگر مشکل این کسانی که از روی تعصب و بی آگاهی نظر میدن عین مشکلی ست که گلپا با شجریان داشت و حرف این مردم حرف گلپاست .
  • محمد IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    2 3
    اتفاقاً ایشان عدهای از چهره های موسیقی اصیل را کنار گذاشتند.
  • طاهر IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    1 2
    تو سال شصت و سه که ایشون عضو ارشاد تهران بودند و در همان زمان از گلپا و ایرج برای فعالیت دوباره دعوت بعمل آمد اگر شجریان نبود کسی سنگ جلوی پای اونا نمینداخت و یک ملت رو از هنر این بزرگان محروم نمیکرد محض اطلاع به عرض می رسانم که گلپا اولین کسی بود که مرکب خوانی کرد و بعد اشخاصی چون شجریان پیگیر شدند .اگر شجریان نبود چنین تبری به ریشه موسیقی ایران بخصوص مکتب اصفهان نمیخورد که الان موسیقی ایرانی شده یه موسیقی تلفیقی که کلا احساس توش از بین رفته و خواننده ها برای اینکه قدرتشونو نشون بدن فقط چپ کوک میخونن داد میزنن(مثل همایون شجریان و علیرضا قربانی) حتی بعضی آثار هم که گوش میکنی انگار داری موسیقی پاپ گوش میدی اگر شجریان نبود موسیقی سنتی و اصیل ایران الان پابرجا بود اما حیف که شجریان بود . خدا ازش نگذره خسرو ناله ایران
  • محمود IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    4 3
    روح ایشان شاد ولی ایشان خسرو آواز نیستند . در جایی که صدای پنجاه درصد مردم یعنی زنان خاموش بود و ایشان هیچ اعتراضی نکردند نمی‌توانند خسرو آواز باشند در جایی که پای خرگوشها را بستند هر لاکپشتی میتواند قهرمان شوند . ایشان خسرو اخلاق هم نیستند به خاطر اون ازدواج...... ولی ایشان استاد آواز هستند و قابل احترام.......
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    2 0
    نوشته‌ی آقای عطا نویدی نادیده گرفتن سهم دیگر بزرگان موسیقی ملی ایران است. از خوانندگانی مانند جناب آقای شهرام ناظری گرفته تا نوازندگان و موسیقی‌دانانی مانند خانواده کامکارها و محمد رضا لطفی و حسین علیزاده و ...اما آن چه مایه افسوس است نظرهایی است که برخی کاربران در باره‌ی جناب آقای شجریان می‌دهند. عبارات پر تکراری مانند؛ توده‌‌ای بودن و خانه‌نشین کردن آقای گلپایگانی و ایرج و یا حکومتی بودن آقای شجریان. این عبارات و شاید ادعاها بیش‌تر نوعی تصفیه حساب با با بخشی از تاریخ معاصر است که گویی مبنای آن انقلاب ۵۷ است. یعنی هر چه رنگی از همراهی با آن داشته باشد محکوم است حتی اگر بعد آقای شجریان در سال ۸۸ در کنار معترضان ایستاده باشد.نمی‌دانم چرا رد پای شبکه‌ ایران ستیز «من و تو » را در این گونه نظرها می‌توان بروشنی دید!
  • احمد IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    3 0
    استاد محمدرضا شجریان اسطوره بودند ولی استاد شهرام ناظری هم اسطوره هستند و دست کمی از استاد شجریان نداشته
  • حسن IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    4 0
    لطفا از توهین به سایر هنرمندان خودداری فرمایید
  • مهدی IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    0 0
    بدون تردید اگر اساتید بلامنازع و مسلم آواز کشورمان استاد گلپا و استاد ایرج نبودند چیزی به نام موسیقی اصیل ایرانی وجود نداشت و این حقیقیتست غیر قابل انکار، روح استاد برجسته و معمار آواز ایران استاد گلپا و همچنین استاد شجریان شاد و یادشان گرامی.
  • علی IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    1 2
    همین که همه صدای هر خواننده آواز رو میشنوند و به وجد میان بدون اینکه اسمش رو بدونن و میگن شجریانه. این خودش یعنی خیانت. اگه کسی فکر کنه میفهمه
  • امیرحسین IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    4 2
    سلام. آقای نویدی وقاحت را به حد اعلا رسانده‌اند! نوشته‌اند: «تفکری که در سینما فردین و بهروز وثوقی را حذف می‌کرد، دست به حذف ایرج و گلپا نیز زد. هرآنچه قرار بود مخاطب را به یاد دوران پیشین بیندازد از پوشش و کراوات گرفته تا آواز گلپا و بازی فردین حذف شد». آقای نویدی، کدام تفکر دست به حذف گلپا و ایرج زد؟! این دروغ ها چیست؟! حذف کننده‌ی گلپا و ایرج همین آقای شجریان و دار و دسته‌اش بودند! همچنان‌که در سال‌های بعد نیز خودخواهی آقای شجریان و شجریان‌پرستی شعبان‌بی‌مخ‌های هوادار ایشان، ایرج بسطامی را منزوی کرد و علیرضا افتخاری را نابود! آقای شجریان باغ آواز ایرانی را که پر از گُل‌های متنوع بود خشکاند تا تنها خودش بماند و مقلدانش!
  • نیکپور IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    1 0
    روح بلند خسرو اواز ایران قرین رحمت حق شجریان زنده است تا قیامت.
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    1 1
    شخصیت های برجسته اجتماعی هروز هر. هفته ظهور نمیکنن. شجریان حاصل چندین ساله هنر این دیار کهن است شاید نتیجه ظهور موسیقی باشد اگر شاعران جهانی ایران که این همه شعر سرودند ولابلای کتاب‌شان بایگانی شد شجریان کتاب ها را گشود شعر ها را روان وورد زبان مردم کرد اگر شعرای ما زنده شوند برای تشکر از او به صف میایستند زیاد گزافه نیست؟
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
    2 3
    موسیقی ایران را خوانندگان ساکن لوس آنجلس زنده نگهداشتند نه کسانیکه آوازهای کسل کننده را در تلویزیون و رادیویی میخوندند که رؤسای این رسانه ها دشمن موسیقی بودند. یعنی هنر را طوری ارائه کنی که مخاطب از اون نفرت پیدا کنه چرا چون رئیس اینطور میخواد. سالها کوشیدند دیدند نشد، موسیقی پاپ داخلی رو علم کردند که هنوز هم فوت کوزه گری موسیقی لوس آنجلس رو نفهمیدند ولی اینترنت به دادشون رسید که شرکتهای موسیقی ورشکسته شدند تا داخلی ها در نبود لوس آنجلسیها مورد توجه قرار بگیرند.
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۲
    3 3
    این همه خواننده محبوب در کشور شما با سیاسی کاری می خواهید کسی را مطرح کنیدد که در فتنه 88 اظهارات ضد حکومتی کرد اگر شجریان نبود هیچ تاثیری در موسیقی ایران نداشت همانطور که الان ندارد مگر چند دصد صدای ایشان را گوش می کنند. علیرضا افتخاری و محمد اصفهانی به صدتا شجریان می ارزند
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۲
    2 2
    موسیقی دهه شصت فقط اقای شجریان نبود. کلی ادم وسیقی دان و نوازنده و آهنگساز برجسته دیگر هم بودند
  • آرش کمانگیر IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۲
    2 1
    متاسفانه بعد از هیاهوی کنسرت همایون عده ای مغرض وعده ای که اصلا هنوز نمی‌دانند الفبای موسیقی چیست از موقعیت بدست آمده سواستفاده نموه وهمچون سگان هار تا توانستن به استاد تاختند از شبکه بی اصالت منوتو تا عده ای مزدور از نجابت خانواده شجریان وخیال خام خویش که اگر استاد نیست محبوبیتش از دست رفته است اما خوشبختانه دوستداران استاد نگذاشتن که این خودفروختگان براحتی بتوانند براستاد بتازند و اهانت‌های این دلقکان را بی پاسخ بگذارند در سالروز این ابر مرد موسیقی کسیکه اگه نبود معلوم نبودبعداز انقلاب چه برسر موسیقی اصیل ما می‌آمد عاشقان استاد با تبریک تولدش مشت محکمی بر دهان این یاوه گویان نواختن وتمامی سایتها وشبکه ها تبریکات بی نهایت بر استاد گفتن و واقعا جای بسی تاسف است که عده ای قلیل انگار سالها منتظر بوجود آمدن چنین جوی بودند تا نشان دهند که چقدر انسانهای بی مایه وحقیری هستن که با داشتن این گنجینه بزرگ موسیقی چرا در غفلت وناسپاسی قدم می نهند البته شخصا از همایون شجریان دلخوشی ندارم و رفتارش نیز مربوط بخودش است اما استاد در تمام زمینه ها تک بود یادش گرامی وتولدش مبارکباد
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۲
    1 3
    اره خب فقط جالبه اینهمه خواننده داشتیم اون موقع که سنتی میخوندن ولی این آقا فقط یکه تاز شد خیلی جالبه هیچوقت از خودتون سوال کردین که چرا فقط این آقا مونده؟
  • داریوش IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۲
    2 1
    قطعا دیگر فردی مانند استاد شجریان در تاریخ این سرزمین متولد نخواهد شد
  • حمید IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۲
    2 3
    مگه نادر گلچین تو کاباره خوانده بود؟ یک عده عشقشان کشید به مرحوم حال بدن! از نیت کار خدا آگاهه! یک خواننده کوچه بازاری مثد سوسن تمام در آمدشو صرف ساختگی بیمارستان میکنه وآخر عمر در تنگدستی میمیره و یک نفر مثل این خدا بیامرز کا تا اول انقلاب به قول شما تو کاباره هم نخونده بود یک درآمدی کسب میکنه کا برای هفت پشتش هم بسه! عوضش همایون خان خوب سراسر جهان کنسرت میزاره!
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۲
    2 4
    شجریان ازحییث خوانندگی خبره بود ولی متاسفانه ازحیث فرهنگ جامعه ایرانی که هویت اصالت وتمدن کشوراست بهره ای نداشت.
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۲
    0 4
    اکثر آهنگاش از روی آهنگ های فولکریک کوردیه
  • معین IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۲
    2 3
    1-با سلام و احترام به همه نظرات و سلایق، دوستانی که در زمینه فراز و فرود موسیقی ایران بعد از سال 1300 شمسی مطالعه داشتند قطعا صحبتهای مطرح شده در این گفتار رو رد خواهند کرد.قطعا جناب شجریان نفر اول رقابت موسیقیایی بعد از انقلاب بود ولی نفر اول رقابتی بود که فقط یک شرکت کننده داشت و اون هم شجریان بود.اول بودن در مسابقه ای که فقط یک شرکت کننده داره افتخار نیست.از نسل جدید و حتی قدیمیهایی که بعد از انقلاب تازه تازه موسیقی گوش کن شدند و شنیدن آواز رو با صدای شجریان شروع کردند عجیب نیست که شجریان رو تحسین کنند چون صدای دیگری رو نشنیدن و اصولا نمیخواستند بشنوند چون اونها دوست داشتند از محصولات انقلاب استفاده کنند و نه محصولات طاغوت. و شجریان محصول انقلاب بود چرا که قبل از انقلاب نامی از او نبود.شاید بعضیا بیان بگن چون قبل انقلاب با نام هنری سیاوش کار میکرد کسی نمیشناختش اما در جواب این دوستان هم باید بگم که شجریان از قبل انقلاب شجریان بود.فقط در ابتدای دوره کار هنریش به دلایلی با نام سیاوش فعالیت میکرد. همین شجریان در ابتدای انقلاب مسئول تصفیه وزارت فرهنگ و هنر بود و همه هنرمندان رو کنار زد
  • معین IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۲
    2 3
    2-خیانت شجریان به موسیقی تا جایی پیش رفت که در سالهای ابتدایی دهه ۸۰، صدای همه اهالی موسیقی نسبت به تکراری بودن و یکنواختی کارهای شجریان در اومده بود.حتی پرویز مشکاتیان ساکت نموند و اعتراض کرد.همه کنسرتها با مرغ سحر شروع میشد و دیگه ریتم همه چی تکراری بود.مرگ شجریان داشت فرا میرسید، اما به یکباره همه چیز برعکس شد.شجریانی که در مسیر افول و متنفر شدن بود، با سوار شدن به موج اتفاقات سال 88، خودش رو زنده کرد. اصولا هنر شجریان استفاده از موقعیتها بود.همونطور که در ابتدای انقلاب،با سکوت باقی هنرمندان، با اجرای ربنا، خودش رو از آخر لیست خواننده های مطرح، به بالای لیست منتقل کرد، سال 88 هم با سوار شدن به سیل جمعیت معترضین و خواندن "تفنگت را زمین بگذار" ، دوباره خودش رو سر زبانها انداخت.حرف زیاده و اینجا نمیگنجه اما دوستان دوتا کار بکنند، اول اینکه تاریخ موسیقی رو مطالعه بفرمایید، تاریخچه برنامه های گلها رو بررسی بفرمایید و ببینید شجریان در بین هنرمندانی مثل محمودی خوانساری، بنان، ایرج، گلپا، قوامی، تاج اصفهانی و حتی مرضیه و دلکش، اصلا جایی برای عرض اندام نداشته.
  • ایرانی IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۲
    1 6
    سلام کسانی که مدعی هستند که اگر بزرگانی چون گلپایگانی و ایرج خواجه امیری، ممنوع کار نمی شدند، شجریان، بزرگ نمی شد، مسلما نه موسیقی ردیف و دستگاه را می شناسند و نه جریانات مترتب بر این حوزه را . شجریان در قبل از انقلاب، برکشیده ی بنان و پایور و نورعلی برومند و سعید هرمزی هاست. زمانی که شجریان در قبل از انقلاب، ۱۳ گوشه ی راست پنجاه را آوازید، به برجسته ترین و بزرگترین خواننده ی نه تنها ایران، بلکه جهان ایرانی بدل گشت. کافی ست که اندکی با موسیقی ملی، اخت شویم تا دریابیم که شجریان ، شهریار آواز ایرانی ست. دستبوس یکایک هنرمندان آزاده و فهیم ایران زمین هستیم و بر روان پاک درگذشتگان درود می فرستیم، ولی بر ستیغ آواز ایرانی، یک نفر به تنهایی ایستاده که با سایر همگنانش، فاصله ای معنا دار ایجاد کرده است، آنهم مرحوم استاد محمد رضا شجریان علیه الرحمه است.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۲
    3 2
    موسیقی بازیچه یه عده سیاست باز و رسانه های مزدور شد. جایی که صدای توانمند و بی نظیری مثل علیرضا افتخاری رو به ناحق لگد کوب کردن ولی شجریان رو که به کرد پای افتخاری نمی‌رسید خسرو آواز نام نهادند. حالا یه عده افراد مدعی همه چیزدانی با خوندان این جملات شعله ور میشن و با عصای موسی هم نمیشه صحت این حرف رو ثابت کرد ولی خبر خوب اینکه یه راه برای اثباتش هست و اونم اینکه این جمله رو تو اینترنت سرچ کنید ببینید از کیه : اگر صدای افتخاری را داشتم دنیا را فتح میکردم بله این جمله از خود شجریانه. حالا دیگه ..... !
  • محسن IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۲
    2 2
    شما برو ببین از دهه شصت تا الان اکثر مردم چی گوش میدادن و میدن،، بالای ۸۰ درصد مردم به موسیقی پاپ داشتند و دارند،، کجای کاری