فرمانده نیروی انتظامی ‌با اذعان به نارضایتی مردم از رفتار نیروی انتظامی، دستور کار جدید ناجا را جذب نیرو با محور «سلامت روحی» اعلام کرده است

مهدی افروزمنش: درحالی‌که بسیاری از مردم و کارشناسان معتقدند، رفتار پلیس ایران با مردم، آنگونه که باید محترمانه و مطابق با قوانین نیست، رییس پلیس ایران نیز با انتقاد از ساختارهای جذب افراد پلیس، این مسئله را علت اصلی تخلف در میان ماموران عنوان کرده است.

سردار احمدی مقدم که در نخستین همایش رویکردهای نوین انتخاب و استخدام پلیس شایسته سخن می‌گفت، در تایید سخنان خود از آمارهایی استفاده کرد که بر اساس آن 91 درصد تخلفات افراد پلیس به کارکنان با سابقه بیش از 10 سال مربوط است. چنین اظهاراتی از سوی عالی‌رتبه‌ترین مقام نیروی انتظامی‌ایران بی‌سابقه است و از همین رو برآورد می‌شود مشکلات ناشی از جذب بی‌ضابطه افراد پلیس در سال‌های گذشته به مشکل بزرگی برای نیروی انتظامی ‌تبدیل شده باشد. چنانچه فرمانده نیروی انتظامی‌ در ادامه اظهارات خود اشاره کرده است مقررات استخدامی ‌این نهاد باید در جهت «عدم اکتفا به جذب اطلاعیه‌ای» تغییر کرده و به سمت و سویی پیش رود که «افرادی با مقاومت بدنی، روحی و معنوی بالا» وارد این نهاد انتظامی‌ بشوند.

بنابر این اظهارات بی‌سابقه رئیس پلیس کشور، پس از این باید به دنبال روش‌هایی با محور «عضویابی» باشد که هدف آن جذب «نخبگان و افرادی باشد که دارای انگیزه خدمتی هستند» و لزوما «تنها به دلیل مشکلات اقتصادی و بی‌کاری» وارد این سازمان نشده باشند.

اهمیت این اظهارات از آن روست که این برای نخستین بار است که ارشدترین مقام پلیس کشور از لزوم توجه به مسایل روحی و روانی افراد در هنگام استخدام در پلیس سخن می‌گوید. پیش از این بنا بر یک روال، سخن گفتن از رعایت این اصل در شیوه‌های استخدامی ‌ناجا جزو موارد تضعیف این نیرو به شمار می‌آمد. این در حالی بود که آزمون‌های روانی یکی از دشوارترین مراحل جذب افراد پلیس در کشورهای توسعه یافته به شمار می‌آید.

در آلمان داوطلبان در دو مرحله این آزمون را پشت‌ سر می‌گذارند، یک بار در ابتدای بررسی تقاضای آنها و بار دیگر پس از گذراندن موفقیت‌آمیز  مراحل فیزیکی و امنیتی از سوی داوطلب استخدام در نیروی پلیس. در انگلستان نیز از شیوه‌ای مشابه استفاده می‌شود به علاوه آنکه افراد این نیرو به صورت دوره‌ای نیز تحت آزمون‌های سلامت روحی قرار می‌گیرند. کارشناسان معتقدند از آنجا که فعالیت پلیس هرروزه و تحت فشارهای فراوان انجام می‌شود هر لحظه امکان دارد افراد تحت تاثیر این فشارها سلامت خود را از دست بدهند.

سخنان اخیر رییس پلیس کشور نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود که به طور قطع می‌توان آن را واقع‌بینانه‌ترین تصمیم فرمانده جدید پلیس نام نهاد. سردار احمدی مقدم گفته است که نمی‌توان بدون ارتقای منزلت نیروی انتظامی‌ مشکلات آن را حل کرد و این منزلت شامل موفقیت در ماموریت، داشتن تشخص و پرستیژ و معیشت مناسب است که باید قابل اندازه‌گیری و مدیریت و کنترل باشند.

او همچنین شیوه‌های مرسوم را مورد انتقاد قرار داده و به صورت غیرعلنی به کارکنان هشدار داده است که از این پس سابقه استخدامی ‌آنها باعث چشم‌پوشی از تخلفات نخواهد بود. سردار مقدم گفته است:‌ «این تصور که پرسنل فکر می‌کنند بعد از استخدام هر کاری می‌توانند انجام دهند و سازمان آنها را باید تحمل کند، باید اصلاح شود و افرادی که از استانداردهای لازم خارج می‌شوند باید از مجموعه اخراج شوند.»

وعده اصلاح
سردار احمدی مقدم 46 ساله که پیش از این ریاست بسیج استان تهران را در اختیار داشته، فارغ التحصیل علوم دفاعی در مقطع دکتری است و مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم اجتماعی دریافت کرده است. او در ابتدای ورود خود به نیروی انتظامی ‌یکی از محورهای اساسی فعالیت خود را اصلاحات ساختاری اعلام کرد و اکنون با گذشت 3 سال از مدت ماموریت وی در ناجا به نظر می‌رسد تاحدودی در تحقق این امر موفق بوده است. احمدی مقدم در همین مدت نیز بیشترین انتقاد درون سازمانی را نسبت به فرماندهان پیش از خود به ساختار ناجا داشته است. او چندی پیش در نخستین اقدام از تخطی برخی نیروهای پلیس از اسلحه‌های سازمانی خبر داد. او در گام بعدی با اشاره به عملکرد ضعیف نیروها در تیراندازی که 35 از 100 عنوان شد خواستار رفع این مشکل شد. همچنین برای نخستین بار در زمان فرماندهی او بود که آمار مربوط به خطاهای تیراندازی پلیس اعلام عمومی‌ شد. براساس این آمارها که معمولا یکی از استانداردهای تعیین سطح پلیس یک کشور به شمار می‌آید پلیس ایران به خاطر خطا در تیراندازی‌ها به سوی مردم، مبلغ 6 میلیارد تومان بدهکار بود و این مبلغ باید به ۴۰۰ نفری که بر اثر تیراندازی‌های اشتباه پلیس صدمه دیده‌اند، پرداخت شود.

فرمانده نیروی انتظامی‌کشور که در حاشیه مراسم صبحگاه مشترک فرماندهان نیروی انتظامی ‌اذعان می‌کند 70 درصد شکایات مردم از نیروی انتظامی ‌به خاطر رفتارهای نامناسب سازمانی کارکنان این نیرو است، این را هم اضافه می‌کند که بیشتر شهروندان برای رفع مشکلات خود به پلیس مراجعه می‌کنند اما رفتار نامناسب برخی از ماموران ما به حدی است که شهروند از پیگیری شکایت خود منصرف می‌شود.

او ضمن بیان اینکه این رفتارها باعث ایجاد بدبینی نزد مردم می‌شود، اضافه کرده است:  از همین رو برنامه‌هایی برای افزایش توانمندی‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناختی مأموران در دست اجرا است و «امیدواریم این مشکل به زودی حل شود» .  

این انتقادات در شرایطی متوجه پلیس ایران می‌شود که پیش از این انتقادهای کوچک‌تر از این نکات، با واکنش شدید فرماندهان پلیس مواجه می‌شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی فرهودیان IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۸۷/۱۰/۲۴
    20 1
    حتما این طرح هم مثل قبلی ها جواب میده. شما با این آقای مقدم نسبتی دارید؟ یعنی حالا دیگه پلیس انتقاد پذیر شده؟ واقعا فکر می کنید این چه تاثیری داره؟ مهم نتیجه کاره که اکر بدتر نشده باشه یقینا بهتر نشده است. البته همین که بر خلاف همیشه برای کسی بجز زن ها دارند شاخ و شوخه میکشند شاید یک قدم پیشرفت باشه.
  • علی قاسمی IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۵
    2 0
    اینها را برای این میگویند تا برای مدتی دیگر دهان منتقدین مردم راببندندومگر آقای مقدم خود جزء اینها نیست پس ساده لوحی است که باورکنیم
  • علي IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۳
    1 0
    در ارتباط رفتار كاركنان دولت چندي پيش كه به پاسگاه محل زندگي ام مراجعه كردم با رفتار غير قانوني پليس مواجه شدم شايد به اين خاطر هست كه را كسي آنها توبيخ وتعزير نمي كند در محله ما بارها سرقت اتفاق افتاده ولي پليس جوابگو نيست در صورتي كه اگر در محله اي نظافت رعايت نشود مسولين شهرداري بز خواست و توبيخ ميشوند ولي در مورد كاركنان نيروي انتظامي اينطور نيست آنها به خود اجازه ميدهند با مردم بي ادبانه سخن بگويند با تقديم واحترام از طرف فرزند جانباز جنگ تحميلي
  • بنده خدا IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۴
    1 0
    نیروی انتظامی در منطقه بازار چهار راه مولوی واقعا کندش را در اوردن به داد ما برسین
  • سعدی مرادی IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۵
    0 0
    سلام خدمت سردار احمدی مقدم:بنده معلم وفرزندپلیس بازنشسته هستم با تمام احترامی که برای پدرم وهمکارانشان قایل هستم در طول سه سال اخیر خاطره ی خوشی ازعملکرد پلیس نیروی انتظامی(راهنمایی ورانندگی)شهرستان سقز(استان کردستان) ندارم وحتی چند بار با197 تماس گرفتم ولی جواب تلفن ها رانمیدهند وحضوری جهت پیشنهاد وانتقاد مراجعه نموده ام ولی با برخورد بسیار نامناسب آنها مواجه بوده ام(ای کاش این ذهنیت را پیدا نمی کردم)
  • سید محمد رضا حسینی A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت نیروی مقدس انتظامی .سوال من این است که چرا زمانی که برای موارد اخلاقی در منطقه ی اهواز بلوار ساحلی شهید فهمیده تماس میگیریم وقتی عوامل ناجا میایند میگویند که دستور فرماندهی است که ما پیگیری نکنیم . ایا بنده که متاهل میباشم با چه رویی با عیال خودم بیایم در پارکی که همش فساد اخلاقی است واصلا ناجا پیگیر این مورد نیست چون جزء آمار محسوب نمیشود لطفا پیگیر این قضایا باشید