نماینده نهاوند معتقد است کارآمدتر کردن نظارت در مجلس و اصلاح آیین نامه داخلی باید جزو اولویت های مجلس نهم باشد.

مهدی سنایی نماینده مردم نهاوند و عضو کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با خبرآنلاین، تصویب قوانین کمتر اما موثر تر را از جمله اولویت های مجلس نهم ذکر کرد و گفت: معتقدم یکی از محورهای جدی کار مجلس نهم باید تنقیج قوانین باشد چرا که تصویب قوانین مکرر مشکلی را حل نمی کند و قوانین باید براساس ضرورت تصویب شود.
وی با بیان اینکه تصویب قوانین متعدد الزاما یک دستاورد برای مجلس نیست، اظهار داشت: در بسیاری از مجالس دنیا آنها ماهانه بیش از 3 جلسه ندارند و صحن علنی فقط برای تصویب کردن قوانینی است که کارهای کارشناسی آن از قبل انجام شده است، در حالی که ما در کشورمان نشست های علنی زیادی داریم و آن را هم دستاورد خود می دانیم.
سنایی که معتقد است کشور نیازمند قوانین جامع و مانع است، افزود: در موضوع نظارت هم باید به سمتی حرکتی کنیم که قوانین نظارتی کمتری داشته باشیم ولی این قوانین از حیث نظارتی موثرتر باشد.
وی در توضیح این مطلب با اشاره به تحقیق و تفحص به عنوانی یکی از ابزار های نظارتی مجلس، گفت: اعتقاد داریم وقتی تحقیق و تفحصی را نماینده ای پیشنهاد می کند اجرای آن را باید به دیوان محسابات به عنوان یک مرجع تخصصی در این زمینه سپرد. البته این کار می تواند براساس نظارت خود نماینده انجام شود اما در شکل کنونی هیچ کدام از نظارت ها به سرانجام نمی رسد.
نماینده مردم نهاوند با تاکید بر اینکه نهاد مجلس به یک بازسازی درونی نیاز دارد، گفت: فکر می کنم آیین نامه داخلی مجلس برای تاثیر گذاری قانون و نظارت یک اصلاح اساسی شود.
وی تقویت کمیسیون ها را از دیگر نیازهای مجلس نهم دانست و گفت: با توجه به اینکه حدود 200 نفر از نمایندگان کنونی مجلس جدید هستند فکر می کنم باید طرح ها و لوایح در کمیسیون ها پخته شود ، در حالی که در شرایط حاضر، نمایندگان به دلیل فقدان پشتوانه حزبی باید در مورد هر موضوعی تصمیم بگیرد. در حالی این امر اصولا امکان پذیر نیست بنابراین هیات رئیسه ، کمیسیون ها و فراکسیون ها باید این خلاء را پر کنند.
سنایی که می گفت بسیاری از نظرات مرکز پژوهش های مجلس در آخرین لحظات قبل از رای گیری در مجلس به نمایندگان می رسد، ادامه داد: باید خلاء کار حزبی را با پشتوانه هیات رئیسه مجلس و کمیسیون ها جبران کرد.
وی بازبینی در ساز و کار سوال از نمایندگان را هم نیازمند اصلاحات دانست گفت: اینکه ده هزار تذکر به مسئولان اجرایی داده شود، اهمیت ندارد چون آنچه مهم است این است که به چه میزان از این تذکرات عمل شده است. بنا بر این معتقدم بازبینی در ابزارهای نظارتی یک امر مهم است باید به شکلی درست از آن بهره گیری کرد.
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در خصوص ارزیابی اش از عملکرد مجلس هشتم، حفظ اقتدار مجلس به صورت نسبی را از جمله نقاط قوت مجلس دانست و گفت: حضور جدی در عرصه بین المللی از دیگر ویژگی های مثبت مجلس هشتم بود.
 

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =